Namn-nam med namn!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2022-04-05 23:42:47

Lyssna på det här: På Tysklands UD jobbar en kvinna som heter TJORVEN BELLMANN. :o
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2022-04-06 0:26:01

Bellmann är väl ett tyskt efternamn. Men Tjorven har de förstås fått från Vi på Saltkråkan. Tjorven var ju ett smeknamn, misstänker att betydelsen är "tjock som en korv". Men i Tyskland tror man kanske att det är ett riktigt svenskt förnamn. Undrar hur det låter på tyska. Svårt att tänka sig en vuxen kvinna med det namnet. Skulle nog ha svårt att låta bli att dra på smilbandet om en kvinna presenterade sig så.

Men även i Sverige heter kvinnor Tjorven.

2 kvinnor har Tjorven som tilltalsnamn

Totalt 19 kvinnor har Tjorven som förnamn


Madicken är ett annat smeknamn från Astrid Lindgrens böcker, som också används som ett "riktigt namn".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2022-04-06 12:42:02

Jag tror snarare att Tjorven kommer från det dialektala ordet "tjorva", att ställa till med besvär, tjafsa, stöka.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2022-04-06 12:53:36

Senaste fynden ur Dödboken:
Alfina
Alida Agnelia Ottomina
Amritz Hellof (m)
Angrid
Anine Menona Desiderata
Anselia
Ava-Len
Avadda
Avalia Inemera Isabella
Avanda, Avander
Avanja
Avard Eve (m)
Avastia
Bellina
Brynalda
Calla Avava Alexandra
Carlowna (k)
Cervin, Cervina
Chrysander, Chrysenia, Chrysse (m), Chrystalia
Chrysostomus
Devalia
Devilda
Doudou
Eglantine
Ekolina
Elemina, Elenina
Elis Vitalis Avance
Erhardina
Fertullianus
Frenanda
Gertalia
Glaude (m), Glaudina, Glaura, Glausia
Glaurice Albertina Zenobia
Goldbjörn
Goldfrid
Goldis Ketty
Goldrith, Goldyr (m)
Gotthelf Goldeneck Constantin
Göstina
Justa Pastora
Justa Theofila
Justanin, Justantin
Justar Egion
Kalmina
Kapselia
Mahalia
Mander
Marsellinius
Märta Ensy Norgenia
Novenia
Palentia
Patenta
Philonegros
Philopena
Satina, Satinius
Sidenie (k), Sideny (m)
Sofina, Sofira
Tannis (k)
Tuli (k)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2022-04-20 23:23:35

Fatta hur grym man skulle vara om man döpte sin dotter till Jennie-Thalia.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Kidzi » 2022-04-21 19:18:15

Snor namntråden lite.

Är alla -son namn efternamn? Som Simson och Jason i bibeln. Finns det andra namn som inte är -sonnamn som slutar på -son?

En lustig grej. En kompis på nätet hans brorsor hette Maynard och Roderick. Själv hette han Steve.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Namn-nam med namn!

Inläggav Freddy Dreadful » 2022-04-21 19:40:46

Nu kanske den här tråden handlar om förnamn, men "Dakato" dök upp i mitt huvud en kväll innan jag skulle sova för ett tiotal år sedan och tyckte att det låg så bra i munnen att jag bytte efternamn till det! Innan hette jag Engström (som den infamöse Stig)!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Namn-nam med namn!

Inläggav Furienna » 2022-05-24 12:13:01

Kidzi skrev:Snor namntråden lite.

Är alla -son namn efternamn? Som Simson och Jason i bibeln. Finns det andra namn som inte är -sonnamn som slutar på -son?

Alison.
Det var i början en fransk dimininutivform för "Alice".
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2022-05-24 13:56:01

Alla svenska namn på -son är efternamn, ursprungligen farsnamn.

Men Jason är urspr. grekiskt, Simson urspr. hebreiskt och Alison urspr. franskt.

Sen finns ju engelska Orson som betyder björn (latin ursus).

Så finns det efternamn som förvandlats till förnamn i USA. Typ Madison (Mauds son) som är ett populärt flicknamn. Och det engelska efternamnet Mason (murare) används också som förnamn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Furienna » 2022-05-26 18:10:53

Det var ju typiskt att jag skulle glömma bort "Orson".
Samtidigt visste jag inget om det namnets etymologi innan du skrev om det.

Det var ju också något nytt för mig att "Mason" kan vara ett förnamn.
Men det var också intressant...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2022-06-05 23:55:33

Magdareta har jag aldrig hört förut.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2022-07-04 1:43:31

I en familj fick yngste sonen namnet Kilian, ibland stavat Kiljan. Alla hans bröder hette Johan (tre st, alla dog som små), Erik, Anders, Matts, Jacob, dvs de vanliga namnen som ständigt återkommer.

Kilian är en variant av det keltiska namnet Cillian (jag slog upp det). Har aldrig sett det förr. Varifrån fick dessa bönder detta namn? Såg det i en tidning? Modern råkade läsa en roman med namnet? Men läste man ens romaner bland bönderna på den tiden? (Ännu på min fars tid var de enda böcker som fanns i hemmet bibeln och psalmboken, + tidningen.) Kilian föddes år 1819 så det var före den stora emigrationsvågen, annars kunde en återvändande emigrant upptäckt det i Amerika.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav atoms » 2022-07-04 2:12:02

Alien skrev:I en familj fick yngste sonen namnet Kilian, ibland stavat Kiljan. Alla hans bröder hette Johan (tre st, alla dog som små), Erik, Anders, Matts, Jacob, dvs de vanliga namnen som ständigt återkommer.


Är det denna Kilian så är det tolkningen som har fallerat, tycker att det ser ut att stå Krell eller Kiell, och i födelseboken står det Kjäl.

Edit; det som ser ut som ett r är en del av bokstaven K, det står alltså Kell.

ladda ned (13).png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2022-07-04 14:26:24

atoms skrev:
Alien skrev:I en familj fick yngste sonen namnet Kilian, ibland stavat Kiljan. Alla hans bröder hette Johan (tre st, alla dog som små), Erik, Anders, Matts, Jacob, dvs de vanliga namnen som ständigt återkommer.


Är det denna Kilian så är det tolkningen som har fallerat, tycker att det ser ut att stå Krell eller Kiell, och i födelseboken står det Kjäl.

Edit; det som ser ut som ett r är en del av bokstaven K, det står alltså Kell.

ladda ned (13).png

Jag vet inget om släktforskning.
Varför tror du att Kilian skulle kunna vara just denne Kell? Samma brorsnamn kanske?
Tycker iaf det skulle vara väldigt slarvigt att tolka så fel.

Hette Kilian månne Kjell Jan med annorlunda stavning?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Namn-nam med namn!

Inläggav atoms » 2022-07-04 15:11:38

Dagobert skrev:
atoms skrev:
Alien skrev:I en familj fick yngste sonen namnet Kilian, ibland stavat Kiljan. Alla hans bröder hette Johan (tre st, alla dog som små), Erik, Anders, Matts, Jacob, dvs de vanliga namnen som ständigt återkommer.


Är det denna Kilian så är det tolkningen som har fallerat, tycker att det ser ut att stå Krell eller Kiell, och i födelseboken står det Kjäl.

Edit; det som ser ut som ett r är en del av bokstaven K, det står alltså Kell.

ladda ned (13).png

Jag vet inget om släktforskning.
Varför tror du att Kilian skulle kunna vara just denne Kell? Samma brorsnamn kanske?
Tycker iaf det skulle vara väldigt slarvigt att tolka så fel.

Hette Kilian månne Kjell Jan med annorlunda stavning?


Födelseåret stämmer, för övrigt är det den enda Killian som jag hittar. De som skriver av urkunder för Arkiv Digital är för jävliga på att få det fel.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2022-07-04 15:48:12

Nej, denne Kilian/Kiljan bodde i Österbotten. Namnet återkommer i kyrkböckerna eftersom han överlevde, jobbade som dräng och gifte sig med husbondens änka och sönerna fick farsnamnet Kiliansson. Men ingen son döptes till Kilian.

Sedan hittade jag en Kilian/Kiljan "högt bland Saarijärvis moar" i byn Kukajärvi. Han var född 1797. Men han föddes som Gideon. Nu kunde det ju vara svårt att uttala för en finne förr i tiden (varken G- el D-ljudet fanns i finskan), men då borde det blivit något som började på "Kit..." Gabriel blev t ex Kaapo (som får mig att tänka på koncentrationsläger).

Den tidigaste jag hittade föddes 1747 i Nykarleby, som Kilianus. Fadern hette Jakob Fårberg och var soldat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav atoms » 2022-07-04 20:39:03

Alien skrev:Nej, denne Kilian/Kiljan bodde i Österbotten. Namnet återkommer i kyrkböckerna eftersom han överlevde, jobbade som dräng och gifte sig med husbondens änka och sönerna fick farsnamnet Kiliansson. Men ingen son döptes till Kilian.

Sedan hittade jag en Kilian/Kiljan "högt bland Saarijärvis moar" i byn Kukajärvi. Han var född 1797. Men han föddes som Gideon. Nu kunde det ju vara svårt att uttala för en finne förr i tiden (varken G- el D-ljudet fanns i finskan), men då borde det blivit något som började på "Kit..." Gabriel blev t ex Kaapo (som får mig att tänka på koncentrationsläger).

Den tidigaste jag hittade föddes 1747 i Nykarleby, som Kilianus. Fadern hette Jakob Fårberg och var soldat.


Österbotten förändrar saken, då kan jag tänka mig att det kan röra sig om influenser österifrån - alltså från Ryssland.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2022-07-05 0:41:19

Ja, på 1800-talet, då tillhörde Finland Ryssland, från 1809. Men dessförinnan var Ryssland arvfienden, knappast något man inspirerades av. Kilian är f ö inget ryskt namn.

Men jag tänkte mig att soldaten dels kanske reste en del, dels hade officerare med internationella namn. Kanske var det soldatens son som inspirerade andra i Österbotten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav atoms » 2022-07-06 3:03:32

Alien skrev:Ja, på 1800-talet, då tillhörde Finland Ryssland, från 1809. Men dessförinnan var Ryssland arvfienden, knappast något man inspirerades av. Kilian är f ö inget ryskt namn.


Jag påstod inte att Kilian var ett ryskt namn, bara att inspirationen till namnet kunde härröra från öst. När man inte vet får man drömma lite, det här med arvfiende låter lite stelt - var verkligen alla finnar så anala att de var tvungna att lyda överheten?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2022-07-06 3:36:43

Ryssarna dödade finnar och brände ner deras gårdar. Det räcker för att hata dem. Det är bara att kolla historien och alla krig som drabbade Finland.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav slackern » 2022-07-06 13:20:07

Alien skrev:Ryssarna dödade finnar och brände ner deras gårdar. Det räcker för att hata dem. Det är bara att kolla historien och alla krig som drabbade Finland.


Om dom hatade ryssen varför skedde inga uppror i Finland under den tiden? Vad jag vet så skedde ju ett gäng uppror under svensktiden innebär det att finnarna hatar svenskarna mer då? Kan ju tänka mig att ett gäng övergrepp skedde under "korstågstiden".
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Namn-nam med namn!

Inläggav antonius » 2022-07-06 14:55:01

slackern skrev:
Alien skrev:Ryssarna dödade finnar och brände ner deras gårdar. Det räcker för att hata dem. Det är bara att kolla historien och alla krig som drabbade Finland.


Om dom hatade ryssen varför skedde inga uppror i Finland under den tiden? Vad jag vet så skedde ju ett gäng uppror under svensktiden innebär det att finnarna hatar svenskarna mer då? Kan ju tänka mig att ett gäng övergrepp skedde under "korstågstiden".


Det var det de gjorde, genom att liera sig med Sverige. De var med redan vid Mora sten då Sverige bildades. De tycket väl att det var bättre att gör gemensam sak mot ryssen med Sverige än att några fattiga skogsfinnar skulle försöka klå upp ryssarna, vilket vore befängt. Men de var modiga, om man studerar Fenrik Ståhls sägner, om Sven Dufva som inte släppte en jävel över bron i Virta i ett slag mot ryssarna. Den svensk-finska armén förlorade kriget men van det slaget.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Namn-nam med namn!

Inläggav slackern » 2022-07-06 16:00:25

antonius skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:Ryssarna dödade finnar och brände ner deras gårdar. Det räcker för att hata dem. Det är bara att kolla historien och alla krig som drabbade Finland.


Om dom hatade ryssen varför skedde inga uppror i Finland under den tiden? Vad jag vet så skedde ju ett gäng uppror under svensktiden innebär det att finnarna hatar svenskarna mer då? Kan ju tänka mig att ett gäng övergrepp skedde under "korstågstiden".


Det var det de gjorde, genom att liera sig med Sverige. De var med redan vid Mora sten då Sverige bildades. De tycket väl att det var bättre att gör gemensam sak mot ryssen med Sverige än att några fattiga skogsfinnar skulle försöka klå upp ryssarna, vilket vore befängt. Men de var modiga, om man studerar Fenrik Ståhls sägner, om Sven Dufva som inte släppte en jävel över bron i Virta i ett slag mot ryssarna. Den svensk-finska armén förlorade kriget men van det slaget.


Nu pratar jag då om rysstiden från 1809 fram till självständigheten skedde några uppror i Finland under den tiden? Inga så vitt jag känner till.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2022-07-06 16:01:52

Uppror mot ryssen? Det var ju ständigt krig med Ryssland, och Finland låg närmast. Det var där man brände, våldtog och mördade.

Natten ligger mörk den 21 september 1714. Nu inleds ett av de värsta blodbaden någonsin i Finland. 800 flyktingar som sökt skydd spåras upp och huggs ihjäl.

Spoiler: visa
Stora ofreden kallas den ryska ockupationen 1713–1721. Efter att den svenska hären gått under i slaget vid Poltava 1709 stod Sveriges östgräns vidöppen. Det var bara att ta för sig. Och tsar Peter den stores order till ockupationstruppernas befälhavare, generalamiral Feodor Apraksin, var entydig:
"Vi skola icke allenast intaga Finland, utan även intränga i själva Sverige".
Peter den stores idé för att lösa de eviga konflikterna med Sverige var att man skapade ett brett, sönderbränt och obeboeligt ingenmansland genom Österbotten där ingen människa kunde få sin försörjning, än mindre någon anfallande här.

Tanken var att ju färre som bodde i Finland, desto bättre. Därför högg man ihjäl alla man kom åt. Även om det fanns en idé bakom alla grymheter behövde kosackerna knappast någon uppmuntran för att bränna, röva, våldta och tortera. Det hörde till krigets lagar, den starkares rätt gällde.
https://www.hbl.fi/artikel/5c0ff48e-d1f ... b117faba08

Antingen så slogs man mot ryssen el så flydde man.

När Finland blev en del av Ryssland så blev det lugnare. Då hade vanligt folk det som förut minus krigen. Ingen orsak att göra uppror. Först mot slutet av 1800-talet började man (dvs eliten) längta efter att slippa den ryska överheten.

Men för att återgå till Kilian så förekom det namnet redan före rysstiden, på 1700-talet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in