Min tonårsdotter har ADD och AS

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Min tonårsdotter har ADD och AS

Inläggav irene » 2007-03-25 19:03:42

Ohana
Hej!
jag är tortalt ny här och ovan hur det fungerar att svara,men provar i alla fall!
Min dotter som är 15 1/2 fick just sin diagnos ADD och Asperger i tisdags.Vi befinner oss i en chockfas.Vad händer sedan?
I alla fall tycker jag att det är bra att vi kan få kontakt med andra som det går att prata med och som förstår.
Hälsningar Irene

Moderator: Avdelat från denna tråd: adhd-add-as-t1696.html
Senast redigerad av irene 2011-05-04 10:31:53, redigerad totalt 1 gång.
irene
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2007-03-25
Ort: hallstavik

Inläggav Ohana » 2007-03-26 12:22:00

Hej Irene!

Hur yttrar sig hennes problem? Och hur går det med hennes skola och så? (Jag är jättenyfiken på hur en aspie-add'are fungerar eftersom jag själv misstänker mig vara en sådan :P) Det är väl dags för gymnasiet nu eller?
Senast redigerad av Ohana 2011-05-04 10:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Ohana
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2007-03-23

Inläggav irene » 2007-03-29 18:48:44

Hej Ohana!

Skolan ja,det är ett kapitel för sig och anledningen till att det blev en utredning.Min dotter har mest fixat en till en kontakter.Så fort det blivit fler så har det blivit trassel och hon har hamnat utanför och känt sig missförstådd o.s.v.Ett evigt utanförskap!Frånvaron har ökat för varje år och hon har skyllt på huvudvärk och magont.Alltid varit glömsk och okoncentrerad ,tyckt att kraven har varit för stora.Tjat och åter tjat.I högstadiet värre och värre.De sista två åren har hon knappt varit i skolan. Det senaste året hemundervisning 5 tim i veckan!Klappjakt på oss för att det är skolplikt! Min dotter gillar att vara själv,men längtar också efter kompisar.Hon sitter mest vid sin dator där hon skriver noveller och chattar med musikintresserade fans på sin idols hemsida.(tack gode gud att han har funnits i allla fall!).Hon har totalfokus på sin idol just nu och inga andra intressen än musik just nu.

Efter kontakt med BUP i 1 1/2 år så har hon fått göra en NEP-utredning.Det hade hon aldrig fått göra om jag inte hade stått på mig.Hennes 20 årige bror har en ADD med aspergerdrag som det då kallades,när han var 9 år.Vi har haft ett helvete!Hela tiden tyckte man på BUP att det måste vara en störning mellan mor och dotter i anknytningsfasen och undrade om de kunde få filma vårt samspel! Till slut så fick vi rätt i alla fall.Och nu då?????

Det som jag tycker är typiskt för ADD är att hon har så svårt att komma ihåg det allra viktigaste som t.ex glasögon,väskan,plånboken,mobilen o.s.v.Hon är klumpig i sin motorik och går lätt emot och snavar.Fastnar i ritualer ibland som att det ska hyras filmer lite väl ofta.Fäller alltid ner persiennerna på dagarna,är ljuskänslig,har ljudet på jättelågt eller jättehögt!.Tycker saker smakar konstigt,luktar konstigt.Har för sig att hennes kropp är onormal att hon när fulast i världen,fast hon är en jättesöt tjej med karisma! En del av det här hör ju till normala tonårstankar,men det tar mycket större proportioner och hon blir helt fixerad och pratar då inte om något annat.

Ja,så kommer vi då till efter diagnosen.Det finns ingenting annat än att gå på IV.Kunskapen om asperger är fortfarande nästan obefintlig.Hennes assistent som vi lyckats tjata till oss 2tim/vecka,säger: Äh sluta och tjata om diagnoser!Vem har inte det?Nu ska du göra dina uppgifter punkt slut!
Suck!Hur ska det gå?Man blir ganska deppad mellan varven.

Moderator: Delade in texten i stycken, så den blir mer lättläst.
Senast redigerad av irene 2011-05-04 10:31:53, redigerad totalt 1 gång.
irene
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2007-03-25
Ort: hallstavik

Inläggav Ohana » 2007-03-30 15:54:38

Efter att man har fått diagnos så ska man ju få en uppföljning. Det finns en hel del man har rätt till. Eftersom din dotter har AS så hamnar hon i LSS, vilket ger henne större rättigheter än i SOL. Har ni diskuterat nåt sånt med nån ansvarig person?

Vill hon gå i gymnasiet kan hon söka in på särskilt kvot. Om inte betygen redan räcker, vill säga.
Det är många frågor att ta ställning till efter en diagnos; hjälpmedel, terapi, medicinering osv. Vad passar just henne, och vad vill hon själv ha? Viktiga frågor.

Och är det nåt jag har lärt mig så är det att man aldrig ska ge sig. Aldrig aldrig aldrig. Man får stånga sig blodig för att få det man har rätt till.

Ett tips är att skaffa sig ett personligt ombud. Till din dotter alltså. Det är en person som hjälper en i kontakter med myndigheter och sådär. Dom följer med på möten och ser till att rättigheterna och behoven tillgodoses. Vet intehur det är när personen ifråga är minderårig, men kolla upp det. Kan vara till stor hjälp. Har ansökt om en sån själv, men det är kö. (nähä? :P)
Senast redigerad av Ohana 2011-05-04 10:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Ohana
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2007-03-23

Inläggav irene » 2007-04-01 12:54:56

Hej Ohana!

Tack för tipsen! Jo,jag vet att det finns personligt ombud,rätt till LSS m.m.

Det är ju så färskt med diagnosen och hon accepterar den inte.Det tar ett tag att bearbeta en sådan sak.Jag håller på och undersöker var hon kan få den bästa hjälpen nu och framöver.
Först ska vi nu vänta på att diagnosen återförs till skolan och socialtjänsten i en videokonferens.Det tycker jag är en viktig sak eftersom det handlar om att hon får upprättelse! Socialtjänsten har nämligen nekat oss hjälp i form av en kontaktperson.Vi föräldrar har anklagats för att vi inte bryr oss tillräckligt om henne och att hon är bortskämd och lat!Det sa skolpsykologen! Han sa dessutom att bagarns barn är värst eftersom jag arbetar med neuropsykiatri! det är så kränkande!

Hälsningar Irene
Senast redigerad av irene 2011-05-04 10:31:53, redigerad totalt 1 gång.
irene
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2007-03-25
Ort: hallstavik

Inläggav nassepuh » 2007-04-01 15:50:21

irene skrev:Vi föräldrar har anklagats för att vi inte bryr oss tillräckligt om henne och att hon är bortskämd och lat!Det sa skolpsykologen! Han sa dessutom att bagarns barn är värst eftersom jag arbetar med neuropsykiatri! det är så kränkande!


Skolpsykologer är (korkade) idioter... har såååå många dåliga erfarenheter av dom.

Betänker man bakgrund och motiv till varför någon blir skolpsykolog så är det ju oftast den där procenten som strävat och strävat efter att bli "riktig" psykolog/psykiatriker men inte nått ända fram.

Kanske var dom lite för dumma trots att dom ansträngde sig.

Kanske de själva inte ansetts som tillräckligt stabila psykiskt vid arbetsintervjuer och mer eller mindre tvingats in på den nuvarande positionen.

Etc etc.

Skräckexemplet här torde vara min skolkurator i gymnasiet som sa och gjorde saker som... jag har fortfarande sviter av det såhär 12 år senare om man säger så.

Senare satt hans bild uppklistrad på det lokala bladet i samband med en kompetenshärva med usla pedagogikutbildningar från 70-talet. Tydligen hade han dragit på sig ett antal anmälningar också.


Så om nu din skolpsykolog för sig med ett sådant resonemang tycker jag alltså att det är din skyldighet som förälder att se till att din dotter inte behöver utsättas för det. Chansen verkar ju ganska stor att han låter sin avundsjuka mot dig (kan tänkas?) gå ut över din dotter.

Jag skulle också anmäla honom rakt av så att detta inte ligger och jäser och kanske projiceras över på din dotter i trötta stunder. Så att du får någon form av avslutning liksom.


En eloge till dig för att du står på dig iaf.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:31:53, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Pemer » 2007-04-01 15:55:11

irene skrev:Vi föräldrar har anklagats för att vi inte bryr oss tillräckligt om henne och att hon är bortskämd och lat!Det sa skolpsykologen! Han sa dessutom att bagarns barn är värst eftersom jag arbetar med neuropsykiatri! det är så kränkande!


Herre jävlar... anmäl! Anmäl, anmäl, anmäl... den där människan har fel jobb... [img]http://www.freesmileys.org/emo/angry008.gif[/img]
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

skolpsykologen

Inläggav irene » 2007-04-01 17:26:16

Tack för ert stöd!

Jo,jag har faktiskt tänkt att anmäla den här skolpsykologen!
Han sa t.o.m att ett bra tips var att hälla iskallt vatten över min dotter på morgonen,för att få iväg henne till skolan!
Jag svarade honom att då trodde jag att min dotter skulle änmäla mig till BRIS.-Låt henne göra det då!Svarade han!
Ja,det är för hemskt när jag tänker på det och hur alla andra säkert har blivit bemötta.
Senast redigerad av irene 2011-05-04 10:31:53, redigerad totalt 1 gång.
irene
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2007-03-25
Ort: hallstavik

Inläggav Ohana » 2007-04-01 17:40:59

Så sa dom till mina föräldrar också. ("häll vatten över ungen så går hon till skolan") Så långt gick de inte, men jag har fått mig några duschar av vattensprutigrejen som man har när man stryker kläder. Inte fan hjälpte det. De har bokstavligen lyft mig ur sängen och jag sover ändå.

Skolpsykologer, och annan skolpersonal för den delen, ger jag inte mycket för. De är så inskränkta i sina tankebanor så det är skrämmande. De har sin åsikt bestämd och viker inte en tum. Inte ens då de har fel :roll: (vilket de för det mesta har :P)

Jag säger som nasse, du ska ha en eloge för att du står på dig. Att acceptera sin diagnos är väl kanske inte det lättaste, men det är det inte att vara förälder till ett barn med np-funktionshinder heller. You go girl :D
Senast redigerad av Ohana 2011-05-04 10:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Ohana
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2007-03-23

Inläggav dingo » 2007-05-21 0:26:07

kan inte låta bli att lägga mig i detta lilla ämne...

skolpsykologer ja, det e ju ett kaptel för sig...

har haft en lärare som hade mig som plågo ande under ett antal år, kastade nycklar, frös mig ute mm, enbart mig ingen annan i klassen.

klassens tjejer skrev lappar om hur ful äcklig å dum jag var.

jag väntar på min utredning nu, har väntat 6 månader snart fick reda på häromdagen att dom som har kommit in till test nu fick sina inbjudningar i september 05, dock e det maj 07 nu vad jag vet... å 3 månader vårdgaranti??? Yeeeah Right...!!! *suck*
Senast redigerad av dingo 2011-05-04 10:31:53, redigerad totalt 1 gång.
dingo
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2007-05-20

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in