Odling och växter samt stugliv <3

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Vaniljflickan » 2022-06-18 19:29:48

Hej!
Vad har du för växter hemma?
Odlar du något i sommar? Vilken typ av odling ägnar du dig åt?
Har du några odlingstips?

Själv så har jag potatis, solrosor, majs och pumpa och brytärt på g. Har sått lite morötter häromdagen också. Idag tänkte jag så lite gurka och tomat.

Jag har ett litet drivhus som jag snickrat ihop med lite gamla plankor och växthusplast.

Har börjat hänga på familjens stuga och odla och jag tycker att det är jätteskoj att odla och sådär.
Finns det något snabbväxande som du skulle rekommendera att sätta såhär års?

Funderar på att kanske gräva en liten damm här också, har inget rinnande vatten, det finns en brunn och så, någon som har en såndär soldriven pump som är att rekommendera eller kanske vet något om det ändå?

Hoppas du har en fin sommar! :-)154
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav slackern » 2022-06-18 19:36:08

Skaffa en sån vinddriven pump till brunnen som man ser i amerikanska filmer känns som det är billigare att snickra och svetsa ihop själv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Windpump
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Vaniljflickan » 2022-06-18 19:40:18

slackern skrev:Skaffa en sån vinddriven pump till brunnen som man ser i amerikanska filmer känns som det är billigare att snickra och svetsa ihop själv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Windpump


Omg! vilken kul idé, det låter som ett kul projekt, blåser ju en del här imellanåt så kanske kunde funka, undra om man kan göra ngn liten minivariant som kan fungera för det åååh : D så fint
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Chrilleb » 2022-06-18 19:48:38

Hej, trevlig tråd!


Har inget jag odlar,men vet ju aldrig...Odlade lite krasse i min förra bostad. Det var rätt bra att få krasse till morgonmackan.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Vaniljflickan » 2022-06-18 19:50:25

Chrilleb skrev:Hej, trevlig tråd!


Har inget jag odlar,men vet ju aldrig...Odlade lite krasse i min förra bostad. Det var rätt bra att få krasse till morgonmackan.


Tack, jaa tycker också det känns som en trevlig tråd hehe : D

Det låter så himla fint och mysigt ju med krasse på mackan, fina blommor också : )
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav slackern » 2022-06-18 19:51:35

Vaniljflickan skrev:
slackern skrev:Skaffa en sån vinddriven pump till brunnen som man ser i amerikanska filmer känns som det är billigare att snickra och svetsa ihop själv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Windpump


Omg! vilken kul idé, det låter som ett kul projekt, blåser ju en del här imellanåt så kanske kunde funka, undra om man kan göra ngn liten minivariant som kan fungera för det åååh : D så fint


Den här ser rätt så liten ut?

https://en.wikipedia.org/wiki/Tankhouse ... ouse_1.JPG
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Vaniljflickan » 2022-06-18 19:58:46

slackern skrev:Den här ser rätt så liten ut?

https://en.wikipedia.org/wiki/Tankhouse ... ouse_1.JPG


Ah wow, coolt ju.. kunde verkligen vara något detta, skulle va toppen att ha här, undrar om man kan bygga till det till något självbevattningssystem på något vis också!
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav slackern » 2022-06-18 20:06:57

Vaniljflickan skrev:
slackern skrev:Den här ser rätt så liten ut?

https://en.wikipedia.org/wiki/Tankhouse ... ouse_1.JPG


Ah wow, coolt ju.. kunde verkligen vara något detta, skulle va toppen att ha här, undrar om man kan bygga till det till något självbevattningssystem på något vis också!


Jo du kan få till även det, du måste pumpa upp vattnet i en tank/cistern kommer det ett par meter ovanför marknivån så drivs det utav gravitationskraft och sköter sig själv mer eller mindre.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Huggorm » 2022-06-18 21:37:29

Jag odlar inget i år men det finns jordgubbsplantor från föregående år :-)Happy
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Dagobert » 2022-06-18 21:48:37

Kul att du bygger och odlar :-)Happy

Men strunta i vindsnurra på taket, de kan inte ge inte mycket. Några liter om dan porlar inte.
Hellre cirkulerande vatten med el-pump. Men lite prosaiskt.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Vaniljflickan » 2022-06-19 12:31:50

slackern skrev:Jo du kan få till även det, du måste pumpa upp vattnet i en tank/cistern kommer det ett par meter ovanför marknivån så drivs det utav gravitationskraft och sköter sig själv mer eller mindre.


Skoj projekt alltså!

Huggorm skrev:


Fre$h, haru fått några gubbar än eller är dom fortfarande på g?

Dagobert skrev:Kul att du bygger och odlar

Men strunta i vindsnurra på taket, de kan inte ge inte mycket. Några liter om dan porlar inte.
Hellre cirkulerande vatten med el-pump. Men lite prosaiskt.


Det är superskoj, har du erfarenhet av sådana vindsnurror? eller du kanske har kunskaper om dylika saker ändå på något vis? : )

Jo blir kanske inte lita pittoreskt utan en vinsnurra : > har du haft/har en damm?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Dagobert » 2022-06-19 14:50:53

Vaniljflickan skrev:
Dagobert skrev:Kul att du bygger och odlar

Men strunta i vindsnurra på taket, de kan inte ge inte mycket. Några liter om dan porlar inte.
Hellre cirkulerande vatten med el-pump. Men lite prosaiskt.


Det är superskoj, har du erfarenhet av sådana vindsnurror? eller du kanske har kunskaper om dylika saker ändå på något vis? : )

Jo blir kanske inte lita pittoreskt utan en vinsnurra : > har du haft/har en damm?

Har inte haft snurra eller damm. Högre kapacitet än jag trodde, förutsatt att det blåser. Här är en hembyggd med diameter ca 150 cm (en standardtunna är 85 cm hög som jämförelse).
Vid 1:30 kommer det vatten.

Vilken enhet hans mätare visar vet jag inte.
En snurra med 1 m diameter får dock bara ~50% så stor yta som i klippet och det var nåt i den storleken jag trodde ni pratade om.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Hundralappen » 2022-06-19 16:05:21

Förra året satte jag en del ute. Bland annat dill, gräslök, sockerärtor, vaxbönor, tomater, jordgubbar och morötter. Inte alls varit lika effektiv i år och det har varit ganska kallt fram tills nu i veckan. Har iallafall satt en libbsticka och en del potatis som jag hoppas vara klara nu till midsommar

Sen har det kommit lite smultron såg jag nu i veckan. Jag hoppas även på att det kommer lite jordgubbar också, och såklart björnbär framåt hösten. Rabarbern kommer också varje år men det mesta av den har jag redan gjort paj på. Det har blommat i både äppel- och päronträden, men skörden och om det kommer frukt varierar från år till år. Så vi får se. Kommer päronen så ska jag koka in lite ingefärspäron. Det är supergott.. :-)023

Sen har jag satt lite liljekonvaljer som jag hoppas får fart och beskurit lite rosenbuskar och lite annat. Rosorna får gärna blomma snart. Fått rejäla knoppar iallafall

Inne är det inte så mycket nytt. Inget alls faktiskt. Lite elefantöron, palettblad och några andra växter som jag haft ett tag. Ska försöka sätta om lite sticklingar när jag orkar. Men det är mest vattnande jag håller mig till när det gäller dom där. Just nu iallafall.. :-)005
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav slackern » 2022-06-19 21:33:41

Dagobert skrev:
Vaniljflickan skrev:
Dagobert skrev:Kul att du bygger och odlar

Men strunta i vindsnurra på taket, de kan inte ge inte mycket. Några liter om dan porlar inte.
Hellre cirkulerande vatten med el-pump. Men lite prosaiskt.


Det är superskoj, har du erfarenhet av sådana vindsnurror? eller du kanske har kunskaper om dylika saker ändå på något vis? : )

Jo blir kanske inte lita pittoreskt utan en vinsnurra : > har du haft/har en damm?

Har inte haft snurra eller damm. Högre kapacitet än jag trodde, förutsatt att det blåser. Här är en hembyggd med diameter ca 150 cm (en standardtunna är 85 cm hög som jämförelse).
Vid 1:30 kommer det vatten.

Vilken enhet hans mätare visar vet jag inte.
En snurra med 1 m diameter får dock bara ~50% så stor yta som i klippet och det var nåt i den storleken jag trodde ni pratade om.


Bygger du ett vindkraftverk med en rotordiameter under 3 meter behövs inget bygglov om totalhöjden understiger 20 meter så du kan nog pumpa upp en hel del vatten om du är duktig på att bygga och svetsa ihop saker, känns som att det kan bli både billigare och en mindre komplicerad konstruktion. Går säkert att hitta gamla patentritningar.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Kidzi » 2022-06-19 23:10:29

Vi har parkslide, invasivt kanadagullris. Skulle vilja att vi orkat sätta potatis men vi har varit sjuka och bilen har varit trasig. Vinbären finns dock.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav slackern » 2022-06-20 14:37:40

Kidzi skrev:Vi har parkslide, invasivt kanadagullris. Skulle vilja att vi orkat sätta potatis men vi har varit sjuka och bilen har varit trasig. Vinbären finns dock.


Om ni har den är ni inte tvungna utav lag att utrota den?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav LordNelson » 2022-06-20 15:01:23

slackern skrev:
Kidzi skrev:Vi har parkslide, invasivt kanadagullris. Skulle vilja att vi orkat sätta potatis men vi har varit sjuka och bilen har varit trasig. Vinbären finns dock.


Om ni har den är ni inte tvungna utav lag att utrota den?

Genom jobbet har jag varit i kontakt med parkslide. En tant som odlat den men nu ville få den borttagen. Läste då man i Storbritannien gräver sju meter utanför växten, även under också. Det blir väldans massa jord att forsla bort det, men vad man gjorde med jorden minns jag inte.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav LordNelson » 2022-06-20 15:22:10

slackern skrev:Skaffa en sån vinddriven pump till brunnen som man ser i amerikanska filmer känns som det är billigare att snickra och svetsa ihop själv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Windpump

En sån ville jag ha till att vattna djuren. Fanns att köpa men jag hade tankar på att bygga en själv, blev dock aldrig av. Borde vara enklare att bygga en där vingarna roterar i annan vinkel och en axel driver pumpen som då kan vara på marken.

Vertikal vindturbin kallas det visst.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Kidzi » 2022-06-20 19:15:37

slackern skrev:
Kidzi skrev:Vi har parkslide, invasivt kanadagullris. Skulle vilja att vi orkat sätta potatis men vi har varit sjuka och bilen har varit trasig. Vinbären finns dock.


Om ni har den är ni inte tvungna utav lag att utrota den?


Och hur skulle det gå till?
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav slackern » 2022-06-20 19:49:38

Kidzi skrev:
slackern skrev:
Kidzi skrev:Vi har parkslide, invasivt kanadagullris. Skulle vilja att vi orkat sätta potatis men vi har varit sjuka och bilen har varit trasig. Vinbären finns dock.


Om ni har den är ni inte tvungna utav lag att utrota den?


Och hur skulle det gå till?


Eldkastare typ? Men jag kollade upp är inte erat ansvar så du kan pusta ut.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Kidzi » 2022-06-20 23:54:50

slackern skrev:
Kidzi skrev:
slackern skrev:
Om ni har den är ni inte tvungna utav lag att utrota den?


Och hur skulle det gå till?


Eldkastare typ? Men jag kollade upp är inte erat ansvar så du kan pusta ut.


Tror inte det hade varit så farligt ändå. Vi har skogen som granne och den växer bara på tomtmark. Inga grannar med trädgård och den växer inte i skogen.

Vi har två olika buskar som beter sig så här, så jag vet inte ens vilken som är parkslide.

Kanske man kan konkurrera ut den med något annat. Kanske kudzu.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Vaniljflickan » 2022-06-20 23:56:13

Nu svarar jag inte på allting men tkr det är kul att ni skriver här, vet ni vilka ogräs det är som växer som pelare typ upp till knäna på medellång svensk kvinna? Gula blommor får dom nu också.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Vaniljflickan » 2022-06-20 23:59:05

Hundralappen skrev:Förra året satte jag en del ute. Bland annat dill, gräslök, sockerärtor, vaxbönor, tomater, jordgubbar och morötter. Inte alls varit lika effektiv i år och det har varit ganska kallt fram tills nu i veckan. Har iallafall satt en libbsticka och en del potatis som jag hoppas vara klara nu till midsommar


Vilka överlevde vintern? Sparar du frön och sånt som du kan sätta igen sen?
Hundralappen skrev:Sen har det kommit lite smultron såg jag nu i veckan.


Jag hittade ett moget smultron vid kalktaget, man kan bada där säger mamma, jag var där, det var massa ruttna löv blä, badade ej. Jättestort plask också från någon ond ande där i.

Hundralappen skrev:Sen har jag satt lite liljekonvaljer


Dom har ju redan gjort sitt här, kan man få igång dom igen ändå eller kanske är en annan variant än den vildväxande? dom gillar skuggigt läge iaf dom vilda
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Vaniljflickan » 2022-06-21 0:00:59

Dagobert skrev:Har inte haft snurra eller damm. Högre kapacitet än jag trodde, förutsatt att det blåser. Här är en hembyggd med diameter ca 150 cm (en standardtunna är 85 cm hög som jämförelse).
Vid 1:30 kommer det vatten.


Tack för uppföljning angående detta, gillar verkligen idén rörande vindsnurra.

slackern skrev:Bygger du ett vindkraftverk med en rotordiameter under 3 meter behövs inget bygglov om totalhöjden understiger 20 meter så du kan nog pumpa upp en hel del vatten om du är duktig på att bygga och svetsa ihop saker, känns som att det kan bli både billigare och en mindre komplicerad konstruktion. Går säkert att hitta gamla patentritningar.


Oj, detta med bygglov har jag inte tänkt ett dugg på, kan de riva ett orangeri typ om jag bygger det på en tomt som tillhör min familj? : P
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Återgå till Intressanta intressen



Logga in