Mitt nya språk: toki pona

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mitt nya språk: toki pona

Inläggav Kidzi » 2022-06-02 18:36:16

Vill bara tipsa dem som har en hungrig hjärna att de kan lära sig språket.

Det är ett ganska nytt, konstruerat språk.

Det jag gillar är att det finns en extremt begränsad vokabulär, så man kan lätt lära sig alla ord. Det gör att man måste tänka till, finns det inte ett ord för hund måste man beskriva vad en hund är.

Alla ord kommer från andra språk, dvs det finns etymologi.

Det finns ett begränsat alfabet och dubbelbokstäver finns inte. T ex T och D är samma bokstav, T. Alla kan tala toki pona även om de inte har bokstäverna i sitt eget språk, eftersom om de använder en liknande bokstav finns det inget att förväxla med, alla fattar vad de säger.

Det finns ett begränsat antal tillåtna stavelser, vilket gör att språket blir flytande och låter som ett riktigt språk.

Grammatiken är enkel men viktig.

Man har sitt eget namn på språket. Men gillar man inte varianten så kan man säga namnet som man vill. Det viktigaste är att man tycker om språket. Toki pona betyder bra språk, i betydelsen ett språk som jag personligen tycker är bra. Mitt namn Kiddie, kan bli Kisi på toki pona, men eftersom jag inte tycker om hur det låter kan det även bli Kide, som låter coolt. Tycker ni om toki pona får ni gärna skriva hur ni skulle vilja att ert nick uttalades på språket. Kidzi tror jag kan bli Kidesi eller Kidisi, det låter coolt med.
Kidzi
 
Inlägg: 5539
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Mitt nya språk. toki pona

Inläggav Någon » 2022-06-09 15:42:43

Kul!
Blev nyfiken och kollade några länkar
Gillade detta: ”Grundtankarna med toki pona är inspirerade av daoistisk filosofi, och det som värderas högst i språket är enkelhet och godhet (som båda heter pona på toki pona).” Citatet kommer från sidan om toki pona på Wikipedia.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Toki_pona

Och mer information hittade jag sen på språkets egna hemsida.
https://tokipona.org/

Fast om jag orkar lära mig vet jag inte..
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Mitt nya språk. toki pona

Inläggav Dagobert » 2022-06-09 19:06:15

Vill inte dämpa entusiasmen men vad ska det vara bra för i AI-översättningens tid?

Dessutom, den lilla vokabulären påminner mig om "nyspråket" i 1984 - konstruerat för att människorna inte ska kunna sätta ord på förbjudna tankar, och därmed inte kunna tänka dem. Menar inte att det skulle vara syftet, men svårt att uttrycka sig på toki pona.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Mitt nya språk. toki pona

Inläggav Någon » 2022-06-09 19:21:19

Dessutom, den lilla vokabulären påminner mig om "nyspråket" i 1984 - konstruerat för att människorna inte ska kunna sätta ord på förbjudna tankar, och därmed inte kunna tänka dem. Menar inte att det skulle vara syftet, men svårt att uttrycka sig på toki pona.


Tänkte inte på den sidan av saken. Och såg nu via en annan länk att ordet för komplex och ordet för dålig är samma i toki pona.

..hur tänker de då?

..
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Mitt nya språk. toki pona

Inläggav RapeRegs » 2022-06-09 20:11:25

Verkar roligare att lära sig ett riktigt språk.

Dessutom lättare att få tag på filmer eller böcker på det språk man lär sig osv. Och det verkar ju mer intressant att kunna åka till ett land som finns på riktigt och prata med folk där.
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Mitt nya språk. toki pona

Inläggav Paladinen » 2022-06-10 7:13:55

Håller med raperegs är det inte mer givande att köra sig ett språk som du faktiskt har nytta av?

varför skall man lära sig toki pins eller olika minoritetsspråk eller utdöda språk.

Det är bättre att lära sig ett språk som man har nytta av , med det nuvarande läget i Sverige så skulle jag föreslå standardiserad modern arabiska .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Mitt nya språk: toki pona

Inläggav Kidzi » 2022-06-10 17:06:36

Men va fan neggigt.

Ett språk man har användning av. Jo, jag har studerat arabiska. Måste det ena utesluta det andra?

Och jo, man kan uttrycka komplexa idéer på toki pona också. Men du måste beskriva.
Kidzi
 
Inlägg: 5539
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Mitt nya språk: toki pona

Inläggav Paladinen » 2022-06-11 7:43:36

Kidzi skrev:Men va fan neggigt.

Ett språk man har användning av. Jo, jag har studerat arabiska. Måste det ena utesluta det andra?

Och jo, man kan uttrycka komplexa idéer på toki pona också. Men du måste beskriva.


Alltså du får självklart lära dig vilket språk du vill .

Jag ifrågasätter endast nyttan av att lära sig ett minoritetsspråk.

Säg att jag skulle flytta till Kina , vad för nytta har jag av att lära mig uiguriska . Det talas endast av den uiguriska befolkningen . Jag har noll nytta av det utanför det uiguriska samhället .

Är det isf inte bättre att jag lär mig mandarin det har jag mer nytta av.

På samma sätt varför skall jag lära mig isländska det talas endast på Island , vad har jag för nytta av det utanför Island ?

På samma sätt vad har man för nytta av att lära sig toki pona ?
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Mitt nya språk: toki pona

Inläggav Någon » 2022-06-11 13:18:50

På samma sätt varför skall jag lära mig isländska det talas endast på Island , vad har jag för nytta av det utanför Island ?

Du kanske vill kunna läsa böcker och se filmer på originalspråket, utan att behöva få det översatt.
Jag läste en gång en artikel som handlade om hur mycket innehåll som försvinner vid översättning mellan språk.

Och ditt sätt att tänka kanske förändras av vilka språk du kan använda för att uttrycka dig.

Varje språk är ju en uppsättning symboler, ljud och tecken, som är unika.
Jag som är lite språknörd - fast jag kan bara svenska och engelska tillräckligt bra för att läsa och förstå längre texter -
får väldigt olika associationer och känslor, när jag lyssnar på olika språk.

Det kan till exempel vara en njutning att se en fransk film, just på grund av språket. Franska har jag läst och kunnat bättre än jag kan nu. Men när jag ser fransk textad film märker jag att jag kommer ihåg mer än jag tror.

Toki pona påminner mig om språk från Söderhavet, av någon anledning.
Jag föreställer mig att ett språk skulle kunna låta och se ut så i en Kalle Anka-historia förlagd till en påhittad ö, bebodd av en påhittad ursprungsbefolkning.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Mitt nya språk: toki pona

Inläggav Alien » 2022-06-11 13:47:11

Paladinen skrev:På samma sätt vad har man för nytta av att lära sig toki pona ?

Men mycket av det vi gör, gör vi inte för att det är nyttigt utan för att vi tycker det är roligt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mitt nya språk: toki pona

Inläggav Någon » 2022-06-11 17:00:19

Alien skrev:
Paladinen skrev:På samma sätt vad har man för nytta av att lära sig toki pona ?

Men mycket av det vi gör, gör vi inte för att det är nyttigt utan för att vi tycker det är roligt.


Just det. Ljuden, bokstavskombinationerna, associationerna som orden ger, kan vara roande i sig.
Språk är en sorts mönster och att skapa ett nytt språk kräver känsla för komplexa mönster.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Mitt nya språk: toki pona

Inläggav Kidzi » 2022-06-11 23:36:29

Någon skrev:Toki pona påminner mig om språk från Söderhavet, av någon anledning.


Det låter verkligen som ett ö-språk, det beror på att vissa bokstäver är vanlig i båda språken Jag gillar hur det låter. Har alltid gillat klangen i ö-språk. Språket är väldigt starkt inspirerat av tok pisin vad gäller uttal och viss vokabulär, tok pisin talar man på Nya guinea. Det är baserat på engelska men uttalet kommer från andra ö-språk.
Kidzi
 
Inlägg: 5539
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Mitt nya språk: toki pona

Inläggav Kidzi » 2022-06-11 23:38:59

Alien skrev:
Paladinen skrev:På samma sätt vad har man för nytta av att lära sig toki pona ?

Men mycket av det vi gör, gör vi inte för att det är nyttigt utan för att vi tycker det är roligt.


Dessutom är min kompis extremt språkbegåvad, hon kan lika mycket toki pona som jag. Fortsätter jag lära mig kommer det leda till att hon och jag har ett privat språk vilket är lite märkligt. Tycker att man borde ha detta språket som lingua franca och sedan addera specifika uttryck med ord man båda kan.
Kidzi
 
Inlägg: 5539
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Mitt nya språk: toki pona

Inläggav Dagobert » 2022-06-11 23:54:35

Någon skrev:Toki pona påminner mig om språk från Söderhavet, av någon anledning.

Om du menar namnet, kanske inte så konstigt, jfr med namnen på Sällskapsöarna:
Karta_FP_Societe_isl.png
https://en.wikipedia.org/wiki/Society_Islands
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Mitt nya språk: toki pona

Inläggav Dagobert » 2022-06-12 1:41:05

Kidzi skrev:finns det inte ett ord för hund måste man beskriva vad en hund är.

Det ska man alltså kunna på rak arm när behovet uppstår.
Beskriv vad en hund är för något, Kidzi. Helst på svenska. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Mitt nya språk: toki pona

Inläggav Paladinen » 2022-06-12 6:55:12

Alien skrev:
Paladinen skrev:På samma sätt vad har man för nytta av att lära sig toki pona ?

Men mycket av det vi gör, gör vi inte för att det är nyttigt utan för att vi tycker det är roligt.


Självklart är det så men kan kombinera nytta med nöje så är det ju extra givande .

Lär jag mig tex franska så kan jag prata med fransmän , fransktalande kanadensare , fransktalande afrikaner , fransktalande araber , belgare mm .

Vilka kan jag tala med om jag lär mig toki pona , en liten minoritet som också bemödat sig med att lära sig toki pona och sen var det liksom bra med det. Jag har noll användning av det utanför toki pona sfären.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Mitt nya språk: toki pona

Inläggav slackern » 2022-06-12 13:59:33

Paladinen skrev:
Alien skrev:
Paladinen skrev:På samma sätt vad har man för nytta av att lära sig toki pona ?

Men mycket av det vi gör, gör vi inte för att det är nyttigt utan för att vi tycker det är roligt.


Självklart är det så men kan kombinera nytta med nöje så är det ju extra givande .

Lär jag mig tex franska så kan jag prata med fransmän , fransktalande kanadensare , fransktalande afrikaner , fransktalande araber , belgare mm .

Vilka kan jag tala med om jag lär mig toki pona , en liten minoritet som också bemödat sig med att lära sig toki pona och sen var det liksom bra med det. Jag har noll användning av det utanför toki pona sfären.


Exakt så resonerar jag också, jag skulle vilja lära mig mitt "modersmål" tyska bättre, nu när jag pratar tyska blir det jävligt mycket grammatiska fel och jag får hanka mig fram och får anstränga mig extremt mycket, vore skönt att kunna det flytande som med engelska att det blir ett andra språk.

Fast det är ju kul för Kidzie och vederbörandes kompisar att vederbörande har uppfunnit ett språk som dom kan använda sig utav och snacka skit om folk på stan om dom känner för det.

Moderator: Fortsatt diskussion om tyska återfinns i annan tråd:

http://www.aspergerforum.se/autodidakter-och-tyska-t11569-24.html#p1686421
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mitt nya språk: toki pona

Inläggav Kidzi » 2022-06-12 19:38:22

Dagobert skrev:
Kidzi skrev:finns det inte ett ord för hund måste man beskriva vad en hund är.

Det ska man alltså kunna på rak arm när behovet uppstår.
Beskriv vad en hund är för något, Kidzi. Helst på svenska. :-)Happy


Det beror på situationen. Säg att jag har sett någon ha hund och jag vill fråga vad den heter. I den situationen kan jag använda ordet för ungefär däggdjur, soweli. Frågar jag vad namnet på djuret är så är det uppenbart. Säger personen vilket djur menar du och jag kommer på att hen har katt så säger jag t ex färgen på djuret, om det är den stora eller lilla, men mer vanligt är hund ett djur man har i huset vilket katt iofs är med, men katt kallar man gulligt djur.
Kidzi
 
Inlägg: 5539
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Mitt nya språk: toki pona

Inläggav Kidzi » 2022-06-12 19:43:29

Jag har kört fast i arabiskan. Har svårt att skapa meningar.

Skulle vilja återlära mig spanska, men jag har inte energin. Kanske kommer den sedan.

Toki pona är något jag faktiskt klarar. För mig är det viktigt.

Jag är väldigt bra på att lära mig vokabulär, ska man lära sig arabiska så finns det tio ord för varje sak. Men att ha färre ord och få tänka till är ett nytt sätt, något jag inte gjort, så det blir annorlunda och för mig är det kul.
Kidzi
 
Inlägg: 5539
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Mitt nya språk: toki pona

Inläggav Någon » 2022-06-17 15:30:21

Kidzi skrev:
Någon skrev:Toki pona påminner mig om språk från Söderhavet, av någon anledning.


Det låter verkligen som ett ö-språk, det beror på att vissa bokstäver är vanlig i båda språken Jag gillar hur det låter. Har alltid gillat klangen i ö-språk. Språket är väldigt starkt inspirerat av tok pisin vad gäller uttal och viss vokabulär, tok pisin talar man på Nya guinea. Det är baserat på engelska men uttalet kommer från andra ö-språk.


Aha!
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Återgå till Språket



Logga in