Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagno

Inläggav Julianus » 2022-05-29 17:56:27

Jag har en daglig verksamhet inom transportbranschen och det funkar bra :)

Sa som det var i början, har ingenting att dölja.
Slutade med att jag fick börja där 4-5 dagar efter studiebesöket :)

Själv förstår man inte arbetsgivarens agerande, det är fel.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Paladinen » 2022-05-30 7:09:05

Liljan skrev:
Paladinen skrev:
Liljan skrev:Det är olagligt att diskriminera pga funktionsnedsättning, jag hoppas att hon får ett ordentligt skadestånd. Hon har inte ens testat att praktisera så de kan omöjligt veta hur hon fungerar på arbetsplatsen.


Nu får man ju också försöka leva i den verkliga världen.

Har jag en målarfirma så kan jag ju inte anställa någon som inte har händer eller ben . Personen kan inte ta upp en pensel eller klättra på stegar.

Det hade ju inte varit särdeles konstigt om jag utifrån dom förutsättningarna sa att tyvärr så kan du inte praktisera här , det hade varit fysiskt omöjligt.

Vissa handikapp lämpar sig inte för vissa arbetsplatser.

Jag förstår inte hur du kan tycka att diskriminering av en grupp du själv tillhör är okej. Tycker du rasism är okej också? Skolskjutningar i USA är också den verkliga världen. Ska vi då bara rycka på axlarna och tycka att det är okej eller ska vi göra något åt det? Bara för att du inte skulle klara av ett sådant jobb behöver det inte gälla alla med Asperger, vi är individer.

Ordet handikapp är ett gammalt nedsättande ord som inte används idag, det heter funktionsnedsättning, funktionshinder eller funktionsvariation.


Jag tycker inte att det är diskriminering att neka någon en praktikplats eller ett jobb utifrån att denna person har en funktionsnedsättning som EVENTUELLT skulle kunna försvåra för personen att utföra arbetet på ett för arbetsgivaren tillfredsställande sätt. Det är upp till arbetsgivaren att göra den bedömningen.

Jag anser inte att handikapp är ett nedsättande ord , bara för att DU blir kränkt av ordet så betyder det inte att ordet per automatik är negativt laddat .

Du talar inte för alla aspergare och autister , din personliga åsikt bestämmer inte vad vi som grupp blir kränkta och upprörda av.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Kidzi » 2022-05-30 14:13:45

Klart att det är diskriminering.

Det finns många med aspergers som jobbar och klarar det. Man ska inte vara utdömd från början.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Liljan » 2022-05-30 18:53:52

Paladinen skrev:
Liljan skrev:
Paladinen skrev:
Nu får man ju också försöka leva i den verkliga världen.

Har jag en målarfirma så kan jag ju inte anställa någon som inte har händer eller ben . Personen kan inte ta upp en pensel eller klättra på stegar.

Det hade ju inte varit särdeles konstigt om jag utifrån dom förutsättningarna sa att tyvärr så kan du inte praktisera här , det hade varit fysiskt omöjligt.

Vissa handikapp lämpar sig inte för vissa arbetsplatser.

Jag förstår inte hur du kan tycka att diskriminering av en grupp du själv tillhör är okej. Tycker du rasism är okej också? Skolskjutningar i USA är också den verkliga världen. Ska vi då bara rycka på axlarna och tycka att det är okej eller ska vi göra något åt det? Bara för att du inte skulle klara av ett sådant jobb behöver det inte gälla alla med Asperger, vi är individer.

Ordet handikapp är ett gammalt nedsättande ord som inte används idag, det heter funktionsnedsättning, funktionshinder eller funktionsvariation.


Jag tycker inte att det är diskriminering att neka någon en praktikplats eller ett jobb utifrån att denna person har en funktionsnedsättning som EVENTUELLT skulle kunna försvåra för personen att utföra arbetet på ett för arbetsgivaren tillfredsställande sätt. Det är upp till arbetsgivaren att göra den bedömningen.

Jag anser inte att handikapp är ett nedsättande ord , bara för att DU blir kränkt av ordet så betyder det inte att ordet per automatik är negativt laddat .

Du talar inte för alla aspergare och autister , din personliga åsikt bestämmer inte vad vi som grupp blir kränkta och upprörda av.

Enligt lagen är det förbjudet att diskriminera pågrund av funktionsnedsättning, det är ingen åsikt.

Handikappad räknas som ett nedsättande ord precis som att ordet mongoloid (Downs syndrom) och n- ordet (mörkhyad person) gör det. Det är inte heller min åsikt och det handlar inte om att jag personligen blir förolämpad eller kränkt utan om vad ordet betyder. Du kan inte ändra ett ords betydelse.

Varför anser du att vi med Asperger inte ska ha samma rättigheter som alla andra? Vi är inte andra klassens människor, vi har rätt till precis samma möjligheter som neurotypiska.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Alien » 2022-05-30 23:20:55

Moderator:

Diskussionen har gått off topic. De som vill fortsätta diskutera ordet "handikappad" kan göra det här: Förbjudna ord.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Paladinen » 2022-05-31 6:01:34

Att arbetsgivaren säger att vi kan inte låta dig praktisera här för att du är blind och det skulle vara farligt för både dig och övriga anställda om du skall praktisera här som truckförare är inte diskriminering


Att säga nej vi vill inte ha dig här som truckförare för att du är svart det är diskriminering


Folk måste lära sig att förstå att vartenda nej dom får är inte baserat på diskriminering utan det kan föreligga saklig grund för ett nej


Jag har fått nej till praktik inför lönebidragsanställning i det förgångna på grund av min funktionsnedsättning då arbetsgivaren ansåg att min funktionsnedsättning skulle innebära att dom fick avsätta extra resurser som dom inte kunde avvara för min skull.

Kort och gott dom kunde inte avsätta en individ till att fylla en mentor/handledarroll som kunde ta sig ann mig och då avböjde arbetsgivaren att ta emot mig som praktikant då dom ville ha någon som var mer självgående redan ifrån dag ett.

Det är inte diskriminering utan bara verkligheten att dom hade inte eller så ville dom inte avsätta resurser enkom för mig.

Det var tråkigt men sånt är livet.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Zima33 » 2022-05-31 11:49:16

Oavsett om man har diagnos eller ej, på nya anställningar har man väl alltid en provperiod på 6 månader, om det inte ändrats. Det är ju ett bra sätt att se om en aspergare/person med annan funktionsnedsättning klarar av det aktuella jobbet.
Nu var det ett vikariat så då gäller inte provperiod.
Jag tycker ändå att hon blivit diskriminerad. Hon hade väl inte sökt jobbet om hon inte visste att hon skulle klara av det.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Marjatta » 2022-05-31 12:12:20

Zima33 skrev:Hon hade väl inte sökt jobbet om hon inte visste att hon skulle klara av det.


Jag känner till aspiga människor som haft jobb som de absolut inte klarade av. Ett fall handlade om motorisk förmåga. De här mänskorna har alltså en gång både sökt och fått jobb som de inte klarar av. Inte det minsta konstigt.

Jag håller med om att det i fallet Maria är ganska hög sannolikhet att det rör sig om diskriminering (men det lär hon knappast kunna leda i bevis i DO) och då vad gäller praktiken, inte sommarjobbet.

Inställningen att man ska kunna komma till en anställningsintervju, och som enda upplysning om sig själv säga "jag har förresten asperger men det har ingen som helst betydelse" och sen bli upprörd om man inte får jobbet, är fruktansvärt naiv. Enda skälet att säga det på en gång till en påtänkt arbetsgivare är om man vill att det ska tas hänsyn till, och hellre inte vill jobba på ett ställe där folk har konstiga inställningar till autism eftersom man vet att det inte kommer funka. (Jag betraktar det där "hälsa på"-besöket som troligtvis ett led i anställningsförfarandet. Det finns annars inget skäl att göra ett sånt.)
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Kidzi » 2022-05-31 22:51:14

Är glad att en av mina kompisar är sjuksköterska i tjänst och aldrig brydde sig om att få någon diagnos. Då hade hon fått sitta hemma och ta soc istället för att vara populär akutsjuksköterska. Hon är rätt strulig privat men väldigt bra på sitt jobb.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Wintermute » 2022-06-05 23:21:26

Blir fan paranoid att någon myndighet ska få för sig att ta körkortet från en. Eller vad de nu kan hitta på bara för att man har en diagnos.
Wintermute
Inaktiv
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2020-10-23

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Marjatta » 2022-06-06 8:55:51

Wintermute skrev:Blir fan paranoid att någon myndighet ska få för sig att ta körkortet från en. Eller vad de nu kan hitta på bara för att man har en diagnos.


Låter som typiskt aspigt katastroftänk.

Själv har jag blivit väldigt konstigt behandlad i livet, fast jag inte haft någon diagnos (förrän för ett par år sen). Det beror på att jag inte funkat riktigt som andra och inte förstått mig på sociala spelregler. Jag kan liksom inte skylla det på min diagnos, för jag hade ingen. (Alltså jag blir galen på att folk säger diagnos och menar NPF. När jag skriver diagnos menar jag diagnos som ställs av läkare och psykolog, okej? NPF har jag haft hela livet, men diagnosen är rätt färsk)

Det är nog en väldigt annorlunda situation att ha blivit diagnosticerad som barn och som vuxen, när man själv tagit initiativ till det. Rent överlag begås fler maktövergrepp mot barn, liksom mot värnlösa människor överlag.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Wintermute » 2022-06-06 12:53:17

Marjatta skrev:
Wintermute skrev:Blir fan paranoid att någon myndighet ska få för sig att ta körkortet från en. Eller vad de nu kan hitta på bara för att man har en diagnos.


Låter som typiskt aspigt katastroftänk.

Själv har jag blivit väldigt konstigt behandlad i livet, fast jag inte haft någon diagnos (förrän för ett par år sen). Det beror på att jag inte funkat riktigt som andra och inte förstått mig på sociala spelregler. Jag kan liksom inte skylla det på min diagnos, för jag hade ingen. (Alltså jag blir galen på att folk säger diagnos och menar NPF. När jag skriver diagnos menar jag diagnos som ställs av läkare och psykolog, okej? NPF har jag haft hela livet, men diagnosen är rätt färsk)

Det är nog en väldigt annorlunda situation att ha blivit diagnosticerad som barn och som vuxen, när man själv tagit initiativ till det. Rent överlag begås fler maktövergrepp mot barn, liksom mot värnlösa människor överlag.

Nu menar jag formell diagnos på papper, vad gäller körkort, Transportstyrelsen mm.

Jag är född med npf, ja, och skulle haft problem oavsett, men ibland önskar jag att jag aldrig blivit diagnostiserad.

Är det tjänstefel av en grundskollärare att berätta öppet inför alla elever om min Asperger utan tillåtelse och utan att fråga mig eller mina föräldrar?
Jag önskar att jag hade sagt till om det och att det blivit anmält. Men jag kände sån skam så jag sa inget. Jag gjorde inget väsen av mig på den tiden, jag var tillbakadragen, jag var ingen kaoselev som störde i klassen. Varför skulle hon hålla på och "informera" och uppmärksamma att jag hade minsann AS?
Just den här läraren förstörde nåt oerhört för mig. Den mest okunniga, okänsliga jag haft och gick på som ett ånglok. Hon borde inte jobba som lärare, jag hade velat att hon blev av med legitimationen. Men nä, lokföraren skulle Transportstyrelsen sparka utan grund medan såna som hon får jobba kvar. :D
Wintermute
Inaktiv
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2020-10-23

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Marjatta » 2022-06-06 13:06:50

Wintermute skrev:berätta öppet inför alla elever om min Asperger utan tillåtelse och utan att fråga mig eller mina föräldrar


Sånt gör folk inte mot vuxna, nej.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Wintermute » 2022-06-06 13:18:22

Marjatta skrev:
Wintermute skrev:berätta öppet inför alla elever om min Asperger utan tillåtelse och utan att fråga mig eller mina föräldrar


Sånt gör folk inte mot vuxna, nej.

Det är inte tillåtet när det gäller barn heller, att sprida ut den informationen. Är det tjänstefel? Vad räknas det som? Någon som vet?
Wintermute
Inaktiv
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2020-10-23

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Alien » 2022-06-06 15:18:36

Brott mot tystnadsplikten. Lärare har ju tystnadsplikt. Även andra som arbetar i skolan. Står om det t ex här:

Tystnadsplikt tas ofta som något självklart i dagens skola. Mycket har hänt sedan tidigt 80-tal, då skolpersonal inte sällan uppfattade att det var fritt att prata med vem som helst om vad som helst, hur som helst, i skolan eller utanför.
---
Därför ska tystnadsplikt och sekretess gälla för många slag av uppgifter som finns i skolan som exempelvis stödbehov, sjukdomar, skyddade personuppgifter, personliga- och familjeförhållanden med mera. Det gäller när uppgifter lämnas ut muntligt, skriftligt eller på annat sätt, som vid blinkningar och nickar! Med sekretess avses främst förbudet att utan lagstöd lämna ut hemliga handlingar/dokument, den så kallade handlingssekretessen.
https://www.tidskriftenelevhalsa.se/4-2 ... tnadsplikt
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav slackern » 2022-06-06 15:24:12

Alien skrev:Brott mot tystnadsplikten. Lärare har ju tystnadsplikt. Även andra som arbetar i skolan. Står om det t ex här:

Tystnadsplikt tas ofta som något självklart i dagens skola. Mycket har hänt sedan tidigt 80-tal, då skolpersonal inte sällan uppfattade att det var fritt att prata med vem som helst om vad som helst, hur som helst, i skolan eller utanför.
---
Därför ska tystnadsplikt och sekretess gälla för många slag av uppgifter som finns i skolan som exempelvis stödbehov, sjukdomar, skyddade personuppgifter, personliga- och familjeförhållanden med mera. Det gäller när uppgifter lämnas ut muntligt, skriftligt eller på annat sätt, som vid blinkningar och nickar! Med sekretess avses främst förbudet att utan lagstöd lämna ut hemliga handlingar/dokument, den så kallade handlingssekretessen.
https://www.tidskriftenelevhalsa.se/4-2 ... tnadsplikt


Vad har det här med ämnet att göra? Det var inte en lärare som förde det vidare utan någon person på företaget där hon skulle praktisera enligt trådstarten.

atoms -

Du har fått ett flertal informella varningar i PM för att du har hackat på Alien, samt på ett flertal andra medlemmar, trots det fortsätter du att göra det. Det enda som vi kan göra för att avhålla dig från att göra det igen är att ge dig postningsförbud, det blir åtgärden efter den här.

Det här är en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Wintermute » 2022-06-06 17:02:21

Det blev ett sidospår, jag kom in på saker som hänt mig, det med läraren. Det har att göra med hur man kan skadas av att (fel) folk vet om att man har AS.
Wintermute
Inaktiv
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2020-10-23

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav slackern » 2022-06-06 17:29:01

Wintermute skrev:Det blev ett sidospår, jag kom in på saker som hänt mig, det med läraren. Det har att göra med hur man kan skadas av att (fel) folk vet om att man har AS.


Aha tack för förklaringen då vet jag. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Chrilleb » 2022-06-06 19:00:14

@Julianus


Vad roligt att du jobbar inom transport. Jo, ärlighet varar ju längst gällande att vara öppen om sin diagnos.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Marjatta » 2022-06-06 19:27:24

Chrilleb skrev: Jo, ärlighet varar ju längst gällande att vara öppen om sin diagnos.


Om man siktar på daglig verksamhet snarare än vanligt jobb, jovisst. Då finns inget skäl att mörka.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Re: Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagno

Inläggav Julianus » 2022-06-30 17:36:50

Chrilleb skrev:@Julianus


Vad roligt att du jobbar inom transport. Jo, ärlighet varar ju längst gällande att vara öppen om sin diagnos.


Jo, det är riktigt kul :)

Har erfarenhet av branschen sen tidigare, så det passar perfekt :D Dessutom är det en perfekt arbetsplats om man är en bilnörd :P

Det har du rätt i, finns ingen anledning att dölja.
Då blir det problem.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Re: Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagno

Inläggav Julianus » 2022-06-30 17:42:41

Marjatta skrev:
Chrilleb skrev: Jo, ärlighet varar ju längst gällande att vara öppen om sin diagnos.


Om man siktar på daglig verksamhet snarare än vanligt jobb, jovisst. Då finns inget skäl att mörka.


Jag har fått muntligen av chefen att om det hade varit på riktigt, skulle han anställa mig ;)
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Paladinen » 2022-07-02 6:14:48

Julianus skrev:
Marjatta skrev:
Chrilleb skrev: Jo, ärlighet varar ju längst gällande att vara öppen om sin diagnos.


Om man siktar på daglig verksamhet snarare än vanligt jobb, jovisst. Då finns inget skäl att mörka.


Jag har fått muntligen av chefen att om det hade varit på riktigt, skulle han anställa mig ;)


Det är ju lätt att lova då det inte är på riktigt.

Om jag haft ett företag och du hade varit praktikant hos mig eller haft daglig verksamhet eller arbetstränat/prövats hos mig och jag vetat att du genom beslut hos olika myndigheter endast skall ha det och aldrig ha mer än det så är det ju väldigt lätt att ge massa hypotetiska löften då jag vet att dessa aldrig kommer att behöva infrias . Jag kan säga att du julle hade det här vart på RIKTIGT så skulle jag göra dig till skiftledare här , lätt för mig att säga då jag vet att det aldrig kommer att behöva infrias
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Marjatta » 2022-07-07 15:19:52

Julianus skrev:
Marjatta skrev:
Chrilleb skrev: Jo, ärlighet varar ju längst gällande att vara öppen om sin diagnos.


Om man siktar på daglig verksamhet snarare än vanligt jobb, jovisst. Då finns inget skäl att mörka.


Jag har fått muntligen av chefen att om det hade varit på riktigt, skulle han anställa mig ;)


Återkom när du har en vanlig anställning.

Jag säger inte att det inte händer. Men tills du har en vanlig anställning är ditt exempel av inget värde alls, för den som siktar på vanlig anställning utan anpassningar.

Annars tror jag nog att det varierar. Att det kan funka för en del att vara öppen med diagnosen. Att det för många till och med kan vara helt nödvändigt. Medan det för många andra däremot är bäst att inte säga ett pip. Allt beroende på vem man är och vilken typ av jobb det handlar om.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in