Sjukersättning, författare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sjukersättning, författare

Inläggav Sierra » 2022-05-26 0:43:54

Jag undrar över en sak. Om man har 100% sjukersättning, hur blir det med den saken ifall man skulle publicera en bok? Blir det att de typ minskar ens bostadsbidrag för året då baserat på hur mycket man tjänar på försäljningen, vilket bara leder till att man inte gör någon vinst på det hela, eller händer det något mer med sjukersättningen typ att det ses som att man arbetar? Så länge det inte är en storsäljare så blir det ju ingen större vinst, man kanske tjänar 10-20tusen totalt på en bok så inget man kan leva på. De gånger jag tjänat lite pengar på annat så har det iaf alltid lett till minskning av bostadsbidraget i ett år.

För skojs skull, hur skulle det påverka ersättningen ifall man skrev en storsäljare och tjänade typ en miljon, skulle man förlora sjukersättningen då? Typ att det räknas som att man har mer arbetsförmåga enbart för att det säljer bra, jämfört med om det skulle sälja dåligt?

Och. Finns ju även förlag där man betalar typ femtiotusen för att bli publicerad, mot att man får mer av vinsten (för de flesta blir det en förlustaffär eftersom de säljer för dåligt). Hur skulle den saken påverka det hela? Skulle de fortfarande dra pengar baserat på försäljningen så att man fick mindre i bidrag, och räkna bort att man ligger femtiotusen minus? Så att man därmed aldrig tjänar tillbaka en enda krona av de pengarna. Eller skulle allting bli oförändrat framtills man eventuellt tjänat femtiotusen på försäljningen så att de sänker ens bidrag först efter det?

Har försökt googla det men hittade inte mycket.

Att jag brukar syssla med att skriva sådär berättade jag redan när jag ansökte om sjukersättning och den biten så det var aldrig något hinder för det iaf, men då var det utan att tjäna några pengar på det.
Sierra
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2022-05-10

Sjukersättning, författare

Inläggav Richard » 2022-05-26 11:22:04

Tror man får tjäna 30 000 kr per år utan att sjukersättningen påverkas, annars räknas det nog som inkomst o summan du får från Försäkringskassan påverkas.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Sjukersättning, författare

Inläggav Furienna » 2022-05-26 12:04:08

Richard skrev:Tror man får tjäna 30 000 kr per år utan att sjukersättningen påverkas, annars räknas det nog som inkomst o summan du får från Försäkringskassan påverkas.

Okej, jag har ju också författardrömmar och har funderat på det där ibland.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Sjukersättning, författare

Inläggav Zima33 » 2022-05-26 15:21:05

Jag har också tänkt på detta. Länge funderat på att skriva en bok eller ett filmmanus.
Tror man måste prata med sin handläggare på fk innan man börjar (ge ut boken) och komma överens om vad som ska gälla.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Sjukersättning, författare

Inläggav slackern » 2022-05-26 15:44:56

Rent logiskt tänker jag som såhär, skriva bok=författare=arbetsförmåga alltså inte rätt till sjukersättning. Sedan om man gör det på sin "fritid" utan att meddela FK bör vara lugnt om man inte skryter och sprider det vind för våg på sociala medier och forum, publicerar man det och FK får reda på det kan det nog bli problem, men det här är bara mina privata funderingar, vill man ha 100% rätt svar tar man kontakt med sin handläggare på FK och frågar.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sjukersättning, författare

Inläggav Zima33 » 2022-05-26 16:06:15

slackern skrev:Rent logiskt tänker jag som såhär, skriva bok=författare=arbetsförmåga alltså inte rätt till sjukersättning. Sedan om man gör det på sin "fritid" utan att meddela FK bör vara lugnt om man inte skryter och sprider det vind för våg på sociala medier och forum, publicerar man det och FK får reda på det kan det nog bli problem, men det här är bara mina privata funderingar, vill man ha 100% rätt svar tar man kontakt med sin handläggare på FK och frågar.

Fast man har ju rätt att utöva en hobby/ideéllt arbete fem timmar per vecka (en timme/dag). Skriva en bok borde ses som hobby, om man inte skriver mer än fem timmar/vecka. Skriva många böcker kan ses som att man har det som jobb.

Jag har en bekant som har hel sjukersättning och har samtidigt, under några år, fotat och sålt bilder till tidningar och böcker och till privatpersoner. Tycker själv det är konstigt eftersom h*n verkade vara väldigt aktiv med fotandet och gjorde det helt öppet. Men h*n kanske hade okejat med fk.

Har en brevvän som har hel sjukersättning och studerar på komvux. Man ska ju lägga sjukersättningen vilande och ta CSN om man vill studera :?: När jag frågat fk om jag kan läsa nån kurs i min egen takt (en kurs/år, alltså mindre än några % studier) så sa de nej, jag måste isf lägga sjukersättningen vilande.

Det verkar spela roll vad man har för handläggare och vad de har för policy på kontoret … :!:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Sjukersättning, författare

Inläggav Furienna » 2022-05-26 16:15:53

slackern skrev:Rent logiskt tänker jag som såhär, skriva bok=författare=arbetsförmåga alltså inte rätt till sjukersättning. Sedan om man gör det på sin "fritid" utan att meddela FK bör vara lugnt om man inte skryter och sprider det vind för våg på sociala medier och forum, publicerar man det och FK får reda på det kan det nog bli problem, men det här är bara mina privata funderingar, vill man ha 100% rätt svar tar man kontakt med sin handläggare på FK och frågar.

Man tycker ju att det måste bero på hur mycket man tjänar på det också.
Det är mycket vanligt att författare också har ett annat jobb på åtminstone halvtid.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Sjukersättning, författare

Inläggav Furienna » 2022-05-26 16:21:57

Zima33 skrev:
slackern skrev:Rent logiskt tänker jag som såhär, skriva bok=författare=arbetsförmåga alltså inte rätt till sjukersättning. Sedan om man gör det på sin "fritid" utan att meddela FK bör vara lugnt om man inte skryter och sprider det vind för våg på sociala medier och forum, publicerar man det och FK får reda på det kan det nog bli problem, men det här är bara mina privata funderingar, vill man ha 100% rätt svar tar man kontakt med sin handläggare på FK och frågar.

Fast man har ju rätt att utöva en hobby/ideéllt arbete fem timmar per vecka (en timme/dag). Skriva en bok borde ses som hobby, om man inte skriver mer än fem timmar/vecka. Skriva många böcker kan ses som att man har det som jobb.

Jag har en bekant som har hel sjukersättning och har samtidigt, under några år, fotat och sålt bilder till tidningar och böcker och till privatpersoner. Tycker själv det är konstigt eftersom h*n verkade vara väldigt aktiv med fotandet och gjorde det helt öppet. Men h*n kanske hade okejat med fk.

Har en brevvän som har hel sjukersättning och studerar på komvux. Man ska ju lägga sjukersättningen vilande och ta CSN om man vill studera :?: När jag frågat fk om jag kan läsa nån kurs i min egen takt (en kurs/år, alltså mindre än några % studier) så sa de nej, jag måste isf lägga sjukersättningen vilande.

Det verkar spela roll vad man har för handläggare och vad de har för policy på kontoret … :!:

Nu fick ju jag studera på deltid i yngre dagar utan att någon krävde att jag skulle gå till CSN.
Jag har aldrig tyckt att det var konstigt.

Att jag skulle kunna få ett vanligt jobb och betala tillbaka på ett studielån har aldrig varit aktuellt.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Sjukersättning, författare

Inläggav slackern » 2022-05-26 16:25:13

Furienna skrev:
Zima33 skrev:
slackern skrev:Rent logiskt tänker jag som såhär, skriva bok=författare=arbetsförmåga alltså inte rätt till sjukersättning. Sedan om man gör det på sin "fritid" utan att meddela FK bör vara lugnt om man inte skryter och sprider det vind för våg på sociala medier och forum, publicerar man det och FK får reda på det kan det nog bli problem, men det här är bara mina privata funderingar, vill man ha 100% rätt svar tar man kontakt med sin handläggare på FK och frågar.

Fast man har ju rätt att utöva en hobby/ideéllt arbete fem timmar per vecka (en timme/dag). Skriva en bok borde ses som hobby, om man inte skriver mer än fem timmar/vecka. Skriva många böcker kan ses som att man har det som jobb.

Jag har en bekant som har hel sjukersättning och har samtidigt, under några år, fotat och sålt bilder till tidningar och böcker och till privatpersoner. Tycker själv det är konstigt eftersom h*n verkade vara väldigt aktiv med fotandet och gjorde det helt öppet. Men h*n kanske hade okejat med fk.

Har en brevvän som har hel sjukersättning och studerar på komvux. Man ska ju lägga sjukersättningen vilande och ta CSN om man vill studera :?: När jag frågat fk om jag kan läsa nån kurs i min egen takt (en kurs/år, alltså mindre än några % studier) så sa de nej, jag måste isf lägga sjukersättningen vilande.

Det verkar spela roll vad man har för handläggare och vad de har för policy på kontoret … :!:

Nu fick ju jag studera på deltid i yngre dagar utan att någon krävde att jag skulle gå till CSN.
Jag har aldrig tyckt att det var konstigt.

Att jag skulle kunna få ett vanligt jobb och betala tillbaka på ett studielån har aldrig varit aktuellt.


Du får göra det om du har aktivitetsersättning plugga på komvux.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sjukersättning, författare

Inläggav melly » 2022-05-26 16:32:03

Det är skillnad på när man fick sin sjukersättning. Före 2008: helt fritt att studera så mycket man vill, jobbar man så blir det avräkning på sjukersättning mot de pengar man tjänar. Efter 2008: helt vilande sjukersättning vid studier även om man inte studerar på heltid, möjlighet att arbeta deltid med motsvarande avdrag på sjukersättningen (25,50,75,100% vilande), fast man får behålla 25% av den vilande tiden som skattefritt tillskott.

Sen finns det faktiskt en skrivning i förarbetena som återfinns i FKs vägledningar om att man, om man har hel sjukersättning, har rätt till fritidsaktiviteter motsvarande vad en frisk heltidsarbetande kan tänkas ha, och där nämns även kurser och studier. Det är de där 5 timmarna, och gäller bara om man har hel sjukersättning. Det skulle alltså kunna gå att studera, eller för den delen författa, på väldigt låg fart, men det är en gummiparagraf som inte ens är en paragraf (finns inte i lagtext eller förordning), så det är svårt att förutse hur FK skulle bedöma det.

I alla lägen är det väldigt viktigt att kontakta FK först, innan man börjar med aktiviteter som kan tolkas som arbetsförmåga.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Sjukersättning, författare

Inläggav Furienna » 2022-05-26 16:36:04

slackern skrev:
Furienna skrev:
Zima33 skrev:Fast man har ju rätt att utöva en hobby/ideéllt arbete fem timmar per vecka (en timme/dag). Skriva en bok borde ses som hobby, om man inte skriver mer än fem timmar/vecka. Skriva många böcker kan ses som att man har det som jobb.

Jag har en bekant som har hel sjukersättning och har samtidigt, under några år, fotat och sålt bilder till tidningar och böcker och till privatpersoner. Tycker själv det är konstigt eftersom h*n verkade vara väldigt aktiv med fotandet och gjorde det helt öppet. Men h*n kanske hade okejat med fk.

Har en brevvän som har hel sjukersättning och studerar på komvux. Man ska ju lägga sjukersättningen vilande och ta CSN om man vill studera :?: När jag frågat fk om jag kan läsa nån kurs i min egen takt (en kurs/år, alltså mindre än några % studier) så sa de nej, jag måste isf lägga sjukersättningen vilande.

Det verkar spela roll vad man har för handläggare och vad de har för policy på kontoret … :!:

Nu fick ju jag studera på deltid i yngre dagar utan att någon krävde att jag skulle gå till CSN.
Jag har aldrig tyckt att det var konstigt.

Att jag skulle kunna få ett vanligt jobb och betala tillbaka på ett studielån har aldrig varit aktuellt.


Du får göra det om du har aktivitetsersättning plugga på komvux.

Ah, jag var ju under trettio år på den tiden och hade aktivitetsersättning och inte sjukersättning.
Det kan ju ha med saken att göra.
Senast redigerad av Furienna 2022-05-26 16:47:26, redigerad totalt 1 gång.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Sjukersättning, författare

Inläggav Furienna » 2022-05-26 16:40:23

melly skrev:Det är skillnad på när man fick sin sjukersättning. Före 2008: helt fritt att studera så mycket man vill, jobbar man så blir det avräkning på sjukersättning mot de pengar man tjänar. Efter 2008: helt vilande sjukersättning vid studier även om man inte studerar på heltid, möjlighet att arbeta deltid med motsvarande avdrag på sjukersättningen (25,50,75,100% vilande), fast man får behålla 25% av den vilande tiden som skattefritt tillskott.

Sen finns det faktiskt en skrivning i förarbetena som återfinns i FKs vägledningar om att man, om man har hel sjukersättning, har rätt till fritidsaktiviteter motsvarande vad en frisk heltidsarbetande kan tänkas ha, och där nämns även kurser och studier. Det är de där 5 timmarna, och gäller bara om man har hel sjukersättning. Det skulle alltså kunna gå att studera, eller för den delen författa, på väldigt låg fart, men det är en gummiparagraf som inte ens är en paragraf (finns inte i lagtext eller förordning), så det är svårt att förutse hur FK skulle bedöma det.

I alla lägen är det väldigt viktigt att kontakta FK först, innan man börjar med aktiviteter som kan tolkas som arbetsförmåga.

Ger CSN ut studiemedel så att man klarar sig även om man bara studerar på deltid?
Vad gör man annars för att få pengar?
Och hur ska man kunna betala tillbaka pengar till CSN utan att ha ett jobb?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Sjukersättning, författare

Inläggav melly » 2022-05-26 18:10:27

Furienna skrev:Ger CSN ut studiemedel så att man klarar sig även om man bara studerar på deltid?
Vad gör man annars för att få pengar?
Och hur ska man kunna betala tillbaka pengar till CSN utan att ha ett jobb?

Bra frågor, och jag håller med om den underliggande kritiken. De här bestämmelserna tror jag (också) gör att många med sjukersättning inte kan studera, just för att de inte orkar med heltidsstudier, och inte kan klara ekonomin om de bara får halvtidsstöd eller så från CSN. CSN ger ju bara stöd för den omfattning man faktiskt studerar på. Vad jag vet finns inga andra möjligheter, om det inte skulle vara stipendier... som jag har noll koll på.

Jag har vaga minnen av att det finns förslag på att ändra detta i någon utredning, som kanske, kanske inte, i framtiden blir lagtext.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Sjukersättning, författare

Inläggav Zima33 » 2022-05-26 18:52:30

melly skrev:
Furienna skrev:Ger CSN ut studiemedel så att man klarar sig även om man bara studerar på deltid?
Vad gör man annars för att få pengar?
Och hur ska man kunna betala tillbaka pengar till CSN utan att ha ett jobb?

Bra frågor, och jag håller med om den underliggande kritiken. De här bestämmelserna tror jag (också) gör att många med sjukersättning inte kan studera, just för att de inte orkar med heltidsstudier, och inte kan klara ekonomin om de bara får halvtidsstöd eller så från CSN. CSN ger ju bara stöd för den omfattning man faktiskt studerar på. Vad jag vet finns inga andra möjligheter, om det inte skulle vara stipendier... som jag har noll koll på.

Jag har vaga minnen av att det finns förslag på att ändra detta i någon utredning, som kanske, kanske inte, i framtiden blir lagtext.


Jo jag har också läst något om att de pratar om att ändra så man kan ha deltid sjukersättning och deltid CSN. Det får man ju inte nu.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in