Facket och höga löner?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-04-09 9:22:26

Ja moderaterna har ju verkligen rätt om facket all makt åt arbetsköparen.? :o :-)063 :?:

Moderaternas kamp mot facket har inte förändrats på 100 år
Moderaterna har tillsammans med KD och SD alltid kämpat för att få väck fackliga organisationer och deras styrka, skriver fackliga kandidater för S i Elektrikerförbundet.

https://arbetet.se/2021/11/30/moderater ... pa-100-ar/

Moderator: Tog bort icke relevant citat.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-04-28 18:26:25

nallen skrev:Jag har självklart inget emot att få bättre betalt, men det är inte därför jag skulle föredra att jobba flexibla tider. Men facket säger tvärt nej, att om en tjänsteman jobbar utanför normala schematider så ska han ha OB och det vill såklart inte företaget betala för när de inte måste ha mig jobbande då. Att jag skulle föredra det och förmodligen må bättre av det har ingen betydelse alls, för alla ska ju vara lika och det kan ju inte finnas någon som vill jobba ifred när det är tomt på kontoret,

EDIT: det mest fantastiska i sammanhanget är ju att jag inte ens är med i facket - men de tillåts ändå bestämma över mig :-)051


tycker du att arbetsköparen skall man mer makt än facket och den anställde.? :o :-)063 :?:
själv så ser jag hellre att arbetaren eller löntagaren och facket har mera makt än arbetsköparen.
så vad tycker du då.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-04-28 18:27:53

jag ser gärna mera arbetsrättigheter och mera rättigheter åt arbetarna. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav Paradox77 » 2022-05-03 18:03:29

Jag brukar undvika sådana här trådar, främst med anledning av att det blir lite för mycket trollande och på tok för mycket skrämselpropagande baserat främst på okunskap. I ett forum som detta känns det som att det borde finnas väldigt många individer med en benägenhet att faktiskt söka kunskap och fakta på en bredare front än tre stycken memes man sett på FB.

Om någon helt seriöst vill diskutera för och nackdelar med facket, får man mer än gärna skicka mig ett DM. Jag kan ge en snabb (fakta baserad) redogörelse.

- Facket bygger på allas lika rätt. Detta blir ibland på bekostnad av individen. Man tar alltid hänsyn till majoriteten när man skriver avtal och fattar beslut, vilket kan straffa en enskild individ som tycker att motsatsen i beslutet är ett bättre alternativ.

- Löner är ALLTID orättvisa! Din personliga åsikt om värdet på din, eller någon annans, insats är 100% subjektiv och mångfacetterad. Sannolikheten att andra människor delar den värderingen är minimal. Lika lite som du anser att din kollega bör tjäna 100 kr mer än dig, anser din kollega att du bör tjäna 100 kr mer än hen. Och garanterat anser chefen att ni bägge tjänar 100 kr för mycket.

- Det är en myt att facket dikterar villkoren för lönesättning. Det är arbetsgivaren som sätter löner, anställer/avskedar och andra handlingar. Facket förhandlar med begränsade resurser för att påverka (detta beror på många faktorer, och inom förbund med låg anslutningsgrad blir fackets makt ännu mer urholkad) besluten som arbetsgivaren tar. Den främsta funktionen facket har på en arbetsplats är att se till att lagar och avtal följs, inte ge enstaka individer mer pengar i plånboken.

- Det finns ABSOLUT ruttna ägg i denna korg, precis som det finns arslen överallt i samhället.

- Det finns en anledning till att fackförbund organiserade inom LO betalar en summa pengar till socialdemokraterna. Facket har en, endast en, möjlighet att påverka vilka lagar som skrivs i det här landet (googla sveriges riksdag och hur lagar stiftas) och det är genom ett politiskt parti som man startade för över 100 år sedan, Socialdemokraterna.

- Varje aktion har en motreaktion. Precis som arbetare samlas under fackförbund, samlas företag under svenskt näringsliv. Med exakt samma syfte som LO (fast åt andra hållet). Svenskt näringsliv dumpar en otroligt mycket större pengapåse i knät på moderaterna i exakt samma syfte som LO skickar pengar till Sossarna. För att få politiskt inflytande över de lagar som skrivs och balansera detta till sin fördel.

- Bägge sidor av denna kamp (svenskt näringsliv och LO) trivs med den så kallade "svenska modellen" då den skapar en stark utveckling för nationen i sin helhet. Du kan finna att många företagare som uppskattar denna balans då den också skapar ordning på svensk arbetsmarknad.

Källa:
Jag är fackligt aktiv sedan över ett decennium sedan och är engagerad både på lokalfacklig nivå, inom LO och inom socialdemokraterna. Det finns otroligt många felaktiga uppfattningar om maktfördelning och avsikter. Fråga gärna och sök svar. Kanske facket inte är för dig. Men undvik att kasta floskler av okunskap enbart för att "du" inte fått valuta för den 500ing (-ish) du betalar varje månad. Hela grundidén är inte att individen skall tjäna på dealen, utan kollektivet. Din 500ing går till den som behöver det, det är inte en investering som skall generera vinst för individen.
Paradox77
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2022-02-27

Facket och höga löner?

Inläggav nallen » 2022-05-03 18:16:03

Paradox77 skrev:Hela grundidén är inte att individen skall tjäna på dealen, utan kollektivet.

Precis som resten av sosseriet så går det ut på att tillfredsställa vissa individers vilja att bestämma över andra. Det finns åt helvete för många såna, bland politiker, pampar och inte minst i olika föreningar.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Facket och höga löner?

Inläggav Richard » 2022-05-03 20:18:58

Jag gick ur facket för jag tyckte inte dom gjorde tillräckligt, sen blev jag uppsagd o försökte skylla det på facket, så jag bombhotade IF Metall. Men då mådde jag inte bra...
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-05-05 11:40:14

nallen skrev:
Paradox77 skrev:Hela grundidén är inte att individen skall tjäna på dealen, utan kollektivet.

Precis som resten av sosseriet så går det ut på att tillfredsställa vissa individers vilja att bestämma över andra. Det finns åt helvete för många såna, bland politiker, pampar och inte minst i olika föreningar.


Tycker du att detta är dåligt. :o :-)063 :?:
VICTORY FOR AMAZON WORKERS
https://www.youtube.com/watch?v=6Fg_KHK7W3E

Vill du ha mera makt till arbetsköparen och ge de anställda arbetarna mindre makt. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-05-08 10:59:14

Alien skrev:Vad moderaterna och de andra borgerliga partierna anser om facket är att det har (haft) för stor makt.

Därför avskaffas LAS: lagen-om-anstallningsskydd-las-snart-ett-minne-blott-t57554.html


sjukt det tycker jag mera rättigheter till arbetarna och bättre löner och mera demokrati på arbetsplatsen och högre lön och kortare arbetes tid. :-)049 :D :-)Happy
Och betald semester ibland :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-05-08 16:25:05

nallen skrev:
Paradox77 skrev:Hela grundidén är inte att individen skall tjäna på dealen, utan kollektivet.

Precis som resten av sosseriet så går det ut på att tillfredsställa vissa individers vilja att bestämma över andra. Det finns åt helvete för många såna, bland politiker, pampar och inte minst i olika föreningar.


så du tycker att det är bättre om VDS och folket från näringslivet har mera makt.? :o :-)063 :?:

VDn är mera värd än arbetaren.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-05-08 16:35:04

nallen skrev:
Paradox77 skrev:Hela grundidén är inte att individen skall tjäna på dealen, utan kollektivet.

Precis som resten av sosseriet så går det ut på att tillfredsställa vissa individers vilja att bestämma över andra. Det finns åt helvete för många såna, bland politiker, pampar och inte minst i olika föreningar.


Det finns väl inga pampar inom finansvärlden då heller.? :o :-)063 :?:
Finns det pampar inom stor bolagen då.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-05-17 13:05:40

Richard skrev:Jag gick ut facket för jag tyckte inte dom gjorde tillräckligt, sen blev jag uppsagd o försökte skylla det på facket, så jag bombhotade IF Metall. Men då mådde jag inte bra...


så här är det
1.ge arbetarna mera makt och demokrati på arbetsplatsen.
2.högre lön och bättre arbetsvillkor.
3.betald semester.
4.lättare att bli sjukskriven och få olika bidrag.
5.betald semester och kortare arbetstid.

så vad tycker du om det säger du nej till det. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav Alien » 2022-05-17 14:18:31

Arbetarna har ju redan betald semester, precis som alla andra anställda. Finns väl inget annat land som har längre semester, de flesta har kortare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-05-17 14:21:54

Alien skrev:Arbetarna har ju redan betald semester, precis som alla andra anställda. Finns väl inget annat land som har längre semester, de flesta har kortare.


tack för att du förklarade för mig. :-)154 :-)049 :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-05-17 14:28:26

Alien skrev:Arbetarna har ju redan betald semester, precis som alla andra anställda. Finns väl inget annat land som har längre semester, de flesta har kortare.


finns en bra sång nämligen som handlar om arbetare.

Solidarity Forever
https://www.youtube.com/watch?v=ZW_1hP0SHSQ

tror att den låten handlar om facket i USA. :o :-)063 :?:
eller har jag fel, :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav Paradox77 » 2022-05-21 10:16:27

Alien skrev:Arbetarna har ju redan betald semester, precis som alla andra anställda. Finns väl inget annat land som har längre semester, de flesta har kortare.


Det som ofta glöms bort är att saker som Semesterlagen, studieledighetslagen, arbetsmiljölagen och LAS med mera är knappast lagar som näringslivet tycker är bra. Det är en självklarhet att alla dessa lagar inskränker på företagens möjlighet att bedriva sin verksamhet i praktiken. Dessa lagar har stiftats efter samarbete med sossarna och fackförbunden för att stärka arbetarnas positioner, på företagens bekostnad.

Det finns en stor majoritet av näringslivet som dock anser att det finns en mer långsiktig lönsamhet i att samverka, då en personal med inflytande även känner ökad delaktighet och ansvar, och på så sätt skapar en produktivare arbetsplats.

Frågan är inte svart eller vit. Det finns mycket som är bra med den svenska modellen men självklart finns det luckor i systemet som ibland missbrukas. Ibland sitter ett företag med en anställd som absolut inte lever upp till sitt anställningsavtal men lyckas gömma sig bakom reglerna för att ändå behålla jobbet. Knappast rättvist mot det företaget. Samtidigt hjälper samma regler individer som ibland blir felaktigt behandlade (extra vanligt bland de med dolda funktionsvariationer :-)056 ). Så vad är rätt och fel?
Paradox77
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2022-02-27

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-05-21 11:26:21

Paradox77 skrev:
Alien skrev:Arbetarna har ju redan betald semester, precis som alla andra anställda. Finns väl inget annat land som har längre semester, de flesta har kortare.


Det som ofta glöms bort är att saker som Semesterlagen, studieledighetslagen, arbetsmiljölagen och LAS med mera är knappast lagar som näringslivet tycker är bra. Det är en självklarhet att alla dessa lagar inskränker på företagens möjlighet att bedriva sin verksamhet i praktiken. Dessa lagar har stiftats efter samarbete med sossarna och fackförbunden för att stärka arbetarnas positioner, på företagens bekostnad.

Det finns en stor majoritet av näringslivet som dock anser att det finns en mer långsiktig lönsamhet i att samverka, då en personal med inflytande även känner ökad delaktighet och ansvar, och på så sätt skapar en produktivare arbetsplats.

Frågan är inte svart eller vit. Det finns mycket som är bra med den svenska modellen men självklart finns det luckor i systemet som ibland missbrukas. Ibland sitter ett företag med en anställd som absolut inte lever upp till sitt anställningsavtal men lyckas gömma sig bakom reglerna för att ändå behålla jobbet. Knappast rättvist mot det företaget. Samtidigt hjälper samma regler individer som ibland blir felaktigt behandlade (extra vanligt bland de med dolda funktionsvariationer :-)056 ). Så vad är rätt och fel?


Men arbetarna kan väl också få bidrag eller bli sjukskrivna om de har arbetat för mycket och är utarbetade.? :o :-)063 :?:

Vilka typer av bidrag kan arbetarna få om de är utarbetade.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav Alien » 2022-05-21 13:31:46

Alla som inte orkar el klarar av att arbeta (alltså inte bara "arbetare") kan bli sjukskrivna el få förtidspension/sjukersättning. Men som bekant är det Försäkringskassan och deras förtroendeläkare som avgör om man kan arbeta el inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-05-21 13:34:58

Alien skrev:Alla som inte orkar el klarar av att arbeta (alltså inte bara "arbetare") kan bli sjukskrivna el få förtidspension/sjukersättning. Men som bekant är det Försäkringskassan och deras förtroendeläkare som avgör om man kan arbeta el inte.


det borde vara lättare för alla som inte kan arbeta att få sjukbidrag.
Är det lättare regler där i dag.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav Marjatta » 2022-05-31 22:28:32

Extremt bra förklarat av Paradox, tycker jag. Absolut att det finns tillfällen när folk kommer i kläm mellan egna önskemål och de framförhandlade lite fyrkantiga reglerna. Nallen och arbetstiden är väl ett sånt exempel. Själv skulle jag aldrig bråka om det, väl medveten om att OB-tilläggen är något att värna (för de som inte kan välja bort OB-tid).

slackern skrev:Både min farsa och en kompis som jobbar på kontor som tjänstemän hade komptid att om dom jobbade över fick dom ingen lön utan får ta ut det i ledigtid istället, nu har i och för sig min farsa gått i pension seden länge.

Så kanske går att kolla om du kan ta ut det i komptid istället?


Du pratar om övertid, slackern. Nallen pratar om obekväm arbetstid. Alltså att jobb som utförs utanför kontorstid ska ha mer betalt, varför det normalt inte går att få utföra jobbet på annan tid än kontorstid för då kostar det arbetsgivaren mer.

Min egen frustration med facket är att somliga fackförbund, well. Jag var medlem i Kommunal i en massa år. Ett kärringfack utan några som helst muskler. Det är inte många av de förtroendevalda som faktiskt kan och förstår avtalet. Det är helt enkelt färre som har den kompetensen i de jobb som Kommunals medlemsgrupper har. Dessutom har man vant sig vid ett system där man alltid samarbetar med arbetsgivaren. När arbetsgivaren börjar dra åt tumskruvar på alla möjliga sätt, och cheferna sitter i samma korridor på kommunhuset som den fackliga representant som är snäppet över arbetsplatsombuden ... min åsikt är att Kommunal, det lilla jag sett av det, är ett ganska "gult" fack. Dvs ett fack som alldeles för ofta ställer sig på arbetsgivarens sida. Hur facket kan gå med på att, en av de få gånger man ser någon högre upp än arbetsplatsombudet, kan ställa sig och predika för folk att de måste ha hjälm när de cyklar i jobbet för annars kan de bli uppsagda. Alltså det övergår mitt förstånd. De kunde låta cheferna förklara det där istället. Och när det första de säger när man kontaktar dem, är att de känner ens chef ... då fattar man att där inte mycket finns att hämta.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Facket och höga löner?

Inläggav Huggorm » 2022-05-31 23:10:24

Paradox77 skrev:Det som ofta glöms bort är att saker som Semesterlagen, studieledighetslagen, arbetsmiljölagen och LAS med mera är knappast lagar som näringslivet tycker är bra. Det är en självklarhet att alla dessa lagar inskränker på företagens möjlighet att bedriva sin verksamhet i praktiken. Dessa lagar har stiftats efter samarbete med sossarna och fackförbunden för att stärka arbetarnas positioner, på företagens bekostnad.

Det finns en stor majoritet av näringslivet som dock anser att det finns en mer långsiktig lönsamhet i att samverka, då en personal med inflytande även känner ökad delaktighet och ansvar, och på så sätt skapar en produktivare arbetsplats.
Så länge även konkurrenterna måste följa lagarna så blir det ju rättvist, alla får samma nackdel. Det jobbiga blir när företagen måste konkurrera på en global marknad där lagarna varierar, men i princip alltid är mer till nackdel för svenska företagare.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Facket och höga löner?

Inläggav Marjatta » 2022-06-06 19:37:18

nallen skrev:Jag har självklart inget emot att få bättre betalt, men det är inte därför jag skulle föredra att jobba flexibla tider. Men facket säger tvärt nej, att om en tjänsteman jobbar utanför normala schematider så ska han ha OB och det vill såklart inte företaget betala för när de inte måste ha mig jobbande då. Att jag skulle föredra det och förmodligen må bättre av det har ingen betydelse alls, för alla ska ju vara lika och det kan ju inte finnas någon som vill jobba ifred när det är tomt på kontoret,

EDIT: det mest fantastiska i sammanhanget är ju att jag inte ens är med i facket - men de tillåts ändå bestämma över mig :-)051


Såvida det inte faktiskt är de fackliga som sagt detta till dig, finns ju möjligheten att arbetsgivaren helt enkelt vill ha sin arbetskraft på plats när cheferna finns där. Och så bara skyller de på facket och OB-tillägg, för att slippa ta ansvar för sin policy. Jämför hur låga löner ofta skylls på facket, och så låtsas arbetsgivaren att hen inte kan sätta högre löner än enligt kollektivavtalet.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Facket och höga löner?

Inläggav nallen » 2022-06-08 15:24:17

Jag har krigat både med tidigare chefer och ett par fackliga representanter om detta.
"Den svenska modellen", det vill säga sosse-Sverige bygger helt på att alla ska pressas ner i samma form så att "samhället" kan ta hand om allting utan att någon protesterar *kaskadkräks*
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Facket och höga löner?

Inläggav slackern » 2022-06-08 15:33:07

nallen skrev:Jag har krigat både med tidigare chefer och ett par fackliga representanter om detta.
"Den svenska modellen", det vill säga sosse-Sverige bygger helt på att alla ska pressas ner i samma form så att "samhället" kan ta hand om allting utan att någon protesterar *kaskadkräks*


Då antar jag att du är överlycklig att EU har röstat igenom minimumlöner? Då slipper du förhandla med facket och kollektivavtal? Fast å andra sidan har väl facket och arbetsgivarna förhandlat fram individlöner mer och mer i Sverige från vad det var förr att alla fick samma lön utefter hur många år man hade arbetat inom firman?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Facket och höga löner?

Inläggav nallen » 2022-06-08 15:36:52

Jag skulle vara nöjd om jag själv tilläts komma överens med arbetsgivaren utan att vare sig stat och fack lägger sig i (för att inte tala om EU).
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in