Eurovision Song Contest ("eurovisionsschlagern") 2022, Turin

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Eurovision Song Contest ("eurovisionsschlagern") 2022, Turin

Inläggav Alien » 2022-05-21 1:37:39

Det blev trots en spännande omröstning till slut det väntade resultatet: Ukrainas bidrag vann.

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest ("eurvisionsschlagern")

Inläggav Alien » 2022-05-21 1:44:28

Men så fick man veta att det förekommit fusk, dock inte i finalen.

DN Kultur igår skrev:Rumänien, San Marino, Azerbajdzjan, Montenegro, Georgien och Polen är de sex länder som fick sina juryröster diskvalificerade sedan ”avvikande mönster” hittats under Eurovision Song Contest, skriver EBU i ett uttalande.

Man valde därför att stryka dessa länders juryröster i både den andra semifinalen och lördagens final utan att avslöja vilka länder det gällde. Poängen togs i stället fram med hjälp av en algoritm som bygger på andra länder som brukar rösta på ett liknande sätt.
https://www.dn.se/kultur/ebu-bekraftar- ... urovision/

Algoritmer? Borde man inte bara strukit dessa juryröster i stället? Och varför var det bara fusk med juryrösterna, inte med folkets röster? För att juryn är lättare att muta? Juryn kan ju inte rösta på sitt eget land så om de fuskar borde det vara för pengar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest ("eurvisionsschlagern")

Inläggav Mats » 2022-05-21 8:46:10

Alien skrev:Borde man inte bara strukit dessa juryröster i stället?

Eftersom ingen jury får rösta på det egna landet skulle ett land tjäna på att deras röster ströks helt. Det skulle ge lägre poäng till tio av konkurrenterna.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest ("eurvisionsschlagern")

Inläggav Alien » 2022-05-21 13:38:15

Om juryerna vill att deras egen låt ska få större chans så röstar de på de låtar som de vet inte har någon chans?

Eller så röstar de på de låtar som de får betalt för att rösta på. Personerna i juryn är alltså giriga personer med bristande integrietet. Det går kanske inte att stoppa.

Men tråkigt att man inte ska få glädja sig åt musiken och spänningen och verklighetsflykt utan att korruptionen ska fördystra även detta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest ("eurvisionsschlagern")

Inläggav triggerhappyD » 2022-05-21 13:41:27

Om det där var bästa låten så måste dom andra låtarna varit riktigt dåliga ^^

Eller fick Ukraina segern som ett "plåster på såren" ?
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Eurovision Song Contest ("eurvisionsschlagern")

Inläggav slackern » 2022-05-21 13:44:29

triggerhappyD skrev:Om det där var bästa låten så måste dom andra låtarna varit riktigt dåliga ^^


Jag har helt ärligt inte hört någon låt i år har lyckats undvika det tack och lov. Men du vet schlager är ju värsta plågan typ någon trallvänligt dussinvara.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest ("eurvisionsschlagern")

Inläggav nescio » 2022-05-21 13:46:09

Man kan skippa juryerna. De röstar bara på sega ballader.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Eurovision Song Contest ("eurovisionsschlagern")

Inläggav Mats » 2022-05-21 14:56:04

triggerhappyD skrev:Eller fick Ukraina segern som ett "plåster på såren" ?

Skulle kunna tänka mig att det de facto blev så, alltså att Ukraina fick många sympatiröster.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest ("eurovisionsschlagern")

Inläggav Alien » 2022-05-21 15:27:02

Ja, det är jag övertygad om. Men det gällde folkets röster, inte juryns.

Hade juryn fått bestämma ensam, så hade Storbritannien vunnit och Sverige blivit tvåa.
1 - Storbritannien
2 - Sverige
3 - Spanien
4 - Ukraina
5 - Portugal
6 - Grekland
7 - Italien
8 - Nederländerna
9 - Australien
14 - Polen

Vi satt där och tyckte, vilken dålig smak juryerna har. Varför fick Spanien den ena tolvan efter den andra, det var ju inget särskilt med den (förutom den porriga klädseln)? Blev man så glad över att UK äntligen satsat ordentligt att man måste ge dem flera tolvor?

Sverige fick tolvor av Estland, Israel, Island, Finland, UK. Sedan fick vi tior av Lettland, Australien, Tjeckien, Malta och Irland. Deras juryer har bra smak och är inte korrumperade. Norge gav bara 8 p och Danmark bara 7 p. Ingen grannsamverkan där! Juryn ska ju bara se till bidragens kvalitet, inga andra hänsyn.

Inga tolvor till Sverige från tittarna. Däremot tior från Estland, Polen, Danmark och Litauen. Frankrike och Bulgarien gav inga poäng alls till Sverige.

När tittarrösterna kom så tyckte vi i stället "vilken dålig smak folket har, juryn var bättre".

Så här hade det blivit om bara tittarnas röster gällt.

1. Ukraina
2. Moldavien
3. Spanien
4. Serbien
5. STorbritannien
6. Sverige

Och totalt blev det:
1. Ukraina
2. Storbritannien
3. Spanien
4. Sverige
5. Serbien

Ja, jag gillar att nörda ner mig. Omröstningen var ju väldigt spännande, eftersom tittarrösterna avvek helt från juryarnas.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest ("eurovisionsschlagern")

Inläggav Alien » 2022-05-21 15:45:37

Hur röstade Sverige då?

Juryn:
1. Spanien (12 poäng)
2. Australien
3. Storbritannien
4. Azerbajdzjan (landet jag aldrig lär mig stava till)
5. Estland
6. Tjeckien
7. Serbien
8. Norge
9. Armenien
10. Belgien

Inte en enda poäng till Ukraina!

Tittarrösterna:
1. Ukraina (12 poäng)
2. Norge (10 poäng)
3. Serbien
4. Finland
5. Storbritannien
6. Polen
7. Estland
8. Litauen
9. Spanien
10. Nederländerna

Folket röstade med hjärtat och då kom Ukraina först. Men hur kunde Norges plojlåt komma tvåa? Norge däremot gav bara 8 p till Sverige (både juryn och tittarna).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest ("eurovisionsschlagern")

Inläggav Alien » 2022-05-21 16:28:02

Vi satt fyra stycken bänkade framför teven i London tre kvällar i rad. De andra tre satt bara för min skull. Nu kunde jag rösta på Sverige för en gångs skull. Men det var komplicerat att rösta, jag är osäker på om det gick fram.

Jag är inte precis opartisk när det gäller Sveriges låt, men tycker den lät äkta och innerlig. Här hade man inte satsat på en stor show med dansare utan på låten och sångerskan (men med de vanliga ljus- och pyro-effekterna).



Så här skrev Expressen och jag instämmer väl i det.

Allt i framförandet var kanske inte perfekt, men det känns heller inte som att det är meningen. Skavankerna ska vara där – i den hesa rösten och det ostyriga håret. Till semin hade scenshowen visserligen blivit något svulstigare med pyro och ljus, men i ett annars överlastat startfält, så har jag kommit att uppskatta minimalismen: Den avskalade rockklubbsatmosfären. Färgerna i rött, grönt och vitt. En ensam strålkastare som slickar scenen, likt en stjärna miljontals ljusår bort.
--
Det verkar nämligen som att vårt svenska bidrags största styrka – att låten växer långsamt in i en, och håller över tid – också kan vara en svaghet. ESC-fansen älskar visserligen ”Hold me closer”, vilket antagligen fått den att segla högt upp bland favoriterna. Men på lördag röstar inte bara entusiasterna, utan även de som hör bidragen för första gången.

Det kan bli tuffare än vi tror. Inte minst för att det verkliga motståndet i år inte bara kommer från Ukraina (som ju nästan är en egen kategori), utan från ”the big five” – länderna som av ekonomiska skäl alltid är garanterade en plats i finalen. De har i decennier skickat skräp, som burit det trotsiga ointressets prägel. Men i år tillhör både Italien, Storbritannien och Spanien de stora favoriterna. Adderar man sedan den norska sagan om vargen och bananen, så blir det med ens tydligt att vi inte kan räkna helt iskallt med en placering i topp fem.
https://www.expressen.se/noje/maria-bra ... a-i-kvall/

"The right song at the wrong time."

Några kommentarer på youtube:
The only song that I will listen to even after Eurovision. Great song, great lyrics, great music, great singer, great voice, great performance. ❤️
---
She's got the voice of an angel who came down go earth for a whiskey and a cigar. I find it mesmerizing
---
Can’t stop listening to this song. This is the best Eurovision song and performance ever. I must admit that I’m not even a fan of this contest and also don’t usually leave comments public, but this one is a worthy exception to do that. And the artist…welll done. So beautiful and pure.
---
Big congratulatons to Ukrainian guys at Eurovision, but this song for me is the true winner this year! Love from Italy
---
She knows how to keep a stage and give some fire to the crowd. The best song, probably, and for sure the best singer. I hope Europe can now listen more to her music!
---
This is one of the best ever Eurovision anthems. So melancholic, beautiful and yet still catchy. What a great performance!
---
Correct me if I’m wrong but Sweden NEVER fails to deliver a good song when it comes to Eurovision, yet another one.

Min dotter hade aldrig hört sången förut men utbrast ändå "det här är den bästa". Hennes pojkvän sa att han skulle bara rösta på Sverige.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest ("eurovisionsschlagern")

Inläggav Alien » 2022-05-22 2:55:59

Storbritanniens bidrag, Space Man:



Skönt att Storbritannien äntligen visar framfötterna. Sam Ryder verkar entusiastisk och sympatisk.

Med Tiktokstjärnan Sam Ryder och hans låt ”Space man” försöker Storbritannien få den unga publiken att hitta tillbaka till Eurovision song contest.
---
Sam Ryder har blivit en av Storbritanniens mest framgångsrika på sociala medier. Och i januari i år ringde BBC upp och frågade om han ville representera landet i Eurovision song contest. För Sam Ryder, som älskat tävlingen sedan han var liten och inspirerades att börja med musik efter finska Lordis vinst 2006, var svaret självklart: Klart han ville.
---
Storbritanniens meritlista i Eurovision är inte alltid en studie i framgång. Landet må vara direktkvalificerat till final, men har de senaste 20 åren bara tagit sig till topp tio två gånger: 2002 och 2009. Däremot har de landat jumboplatsen fem gånger under samma period. Varför det blivit så är svårt att slå fast – förklaringarna spänner från inhemskt ointresse till konspirationer om internationell anglofobi. Men genom att välja en Tiktokstjärna med rymdepos till representant tar Storbritannien en ny riktning.
---
– Det finns folk i Storbritannien som inte sett Eurovision på flera år som sagt att de kommer titta i år eftersom de följer mig. Jag tror att attityden till Eurovision håller på att förändras och det känns väldigt spännande, det innebär att mer talang kommer att söka sig dit.
https://www.dn.se/kultur/tiktokstjarnan ... forandras/

Om "Space Man" kan man verkligen säga "the right song at the wrong time". Hade inte kriget i Ukraina varit så hade den vunnit ESC.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in