Någon som har Invega/Paliperidon?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Någon som har Invega/Paliperidon?

Inläggav Richard » 2022-05-13 18:50:42

Jag började få allvarliga biverkningar av min Haldol, tecken på Parkinson o liknande. Jag slutade helt en vecka med Haldol o det gick ganska bra, men jag blev orolig, särskilt eftersom jag var tvungen att åka till veterinären 2 ggr med min katt. Sen i onsdags hade det gått en vecka men då klarade jag inte mer så jag tog en rejäl cocktail med 5 mg Iktorivil, 10 mg Imovane, 40 mg Theralen, 300 mg Lyrica och... 4 mg Haldol o en sån cocktail är jag vad vid, men jag bara däckade av den o sov i mer än 14 timmar, vaknade i.o.f några gånger med var helsnurrig. Undrar om det berodde på att jag vant mig av med Haldolen?

Hur som helst var jag hos läkaren i onsdags o fick en ny medicin, Invega eller Paliperidon, som är byggd på Risperidon, som i sin tur är byggd på Haldol. Det jag är mest rädd för är att gå upp i vikt igen, nu när jag gått ner 26 kg

Någon här som har Invega/Paliperidon o kan berätta vad ni tycker om den?

PS. Katten mår bra nu!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Någon som har Invega/Paliperidon?

Inläggav Sylvestra » 2022-05-14 9:57:36

På forumet viska.se finns det många som har erfarenhet av neuroleptika dvs. Paliperidon.
Sylvestra
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2017-09-23

Någon som har Invega/Paliperidon?

Inläggav Richard » 2022-05-14 10:45:01

Sylvestra skrev:På forumet viska.se finns det många som har erfarenhet av neuroleptika dvs. Paliperidon.

Jo, det är jag som driver det forumet numera :mrgreen:

Men jag tänkte höra lite om kombinationen Invega o asperger.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Någon som har Invega/Paliperidon?

Inläggav manne » 2022-05-18 11:03:13

Richard skrev:
Sylvestra skrev:På forumet viska.se finns det många som har erfarenhet av neuroleptika dvs. Paliperidon.

Jo, det är jag som driver det forumet numera :mrgreen:

Men jag tänkte höra lite om kombinationen Invega o asperger.


jag äter dessa piller. :cry: :oops:

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=2 ... userType=0

jag tycker att dessa funkar bra :-)049 :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Någon som har Invega/Paliperidon?

Inläggav Sharpshooter » 2022-05-18 14:36:09

Jag blev inte hungrig av invega, lite småsömnig men inget mera.
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Någon som har Invega/Paliperidon?

Inläggav Richard » 2022-05-20 17:26:00

Ja, nu har jag haft dom 1,5 vecka, o jo, de funkar bra mot min paranoia. Men hungrig, jodå... Men väger mig varje dag.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Någon som har Invega/Paliperidon?

Inläggav antonius » 2022-05-20 17:32:51

Richard skrev:Ja, nu har jag haft dom 1,5 vecka, o jo, de funkar bra mot min paranoia. Men hungrig, jodå... Men väger mig varje dag.


Att det ska vara så jäkla svårt att få fram ngt som dämpar hunger utan att vara narkotiskt/beroendeframkallande.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Någon som har Invega/Paliperidon?

Inläggav Richard » 2022-05-20 18:10:05

antonius skrev:
Richard skrev:Ja, nu har jag haft dom 1,5 vecka, o jo, de funkar bra mot min paranoia. Men hungrig, jodå... Men väger mig varje dag.


Att det ska vara så jäkla svårt att få fram ngt som dämpar hunger utan att vara narkotiskt/beroendeframkallande.


Ja visst!

Jag försöker med koffein o synefrin (en alternativ till efedrin) o de funkar ganska bra. Men oj vad jag gjorde bort mig igår... Struntade i träningen o köpte plockegodis istället... :oops:

Det finns ju Zeldox, som inte gör att man går upp i vikt, men det är en ganska svag medicin, det sa även läkaren.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Någon som har Invega/Paliperidon?

Inläggav Richard » 2022-05-22 8:52:13

Smärtgränsen nådd! 83,0 kg idag... :(

Blir ingen mat idag, endast laxermedel!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Någon som har Invega/Paliperidon?

Inläggav Chrilleb » 2022-05-22 9:25:53

Hej, jag har oxå stora hungersug, lr stor aptit. Försöker dock äta riktigt. Inte så mycket korv och så med mycket fett.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Någon som har Invega/Paliperidon?

Inläggav Zima33 » 2022-05-23 17:28:42

Richard skrev:Smärtgränsen nådd! 83,0 kg idag... :(

Blir ingen mat idag, endast laxermedel!

Laxermedel :?: Det går man inte ner i vikt av.

Önskar att jag vägde 83 kg … :(
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Någon som har Invega/Paliperidon?

Inläggav Richard » 2022-05-24 6:46:53

Zima33 skrev:
Richard skrev:Smärtgränsen nådd! 83,0 kg idag... :(

Blir ingen mat idag, endast laxermedel!

Laxermedel :?: Det går man inte ner i vikt av.

Önskar att jag vägde 83 kg … :(

Ja, jag har nån inbillning om att om jag tar laxermedel så kommer maten ut snabbare... :wink:

Jag vägde som mest 106 kg, o gick ner till 80 kg för ett år sen. Så det vore synd o gå upp igen. Men, 81,1 kg idag!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Någon som har Invega/Paliperidon?

Inläggav Richard » 2022-05-31 17:49:41

Liten uppdatering!

Hur som helst var jag hos psykiatern den 12:e maj, o han föreslog Abilify i första hand, men jag bad honom bläddra tillbaka några år i journalen för att titta hur jag mådde när jag hade den (väldigt dåligt). Så i andra han föreslog han Invega, vilket var den jag var mest pepp på att testa.

Började med 3 mg Invega, samt skulle jag sänka Haldol från 4 mg till 2 mg. Men jag är ju så ivrig, att jag tog bort Haldolen helt. Har mått helt ok på de 3 mg Invega. Men två gånger har jag fått en sorts paranoida ångestattacker, så att jag känner mig rädd. Då har jag tagit 4 mg Haldol o 2 mg Iktorivil, o då har de försvunnit på en halvtimme.

Idag märkte jag att jag mådde ovanligt bra, var mer social o pratsam på Spiran (min dagliga sysselsättning) o igår fick jag lite mani o städade köket.

Alldeles nyss ringde psykiatern för uppföljning, o jag berättade att det funkade bra, han var väl lite negativ till att jag tagit bort Haldolen helt, men jag har berättat för han att jag alltid är ivrig när det kommer till medicinbyten o liknande. Jag berättade om mina paranoida ångestattacker o att jag tog den cocktailen ovan. Så undrade jag om man kan använda Haldol som vid behovsmedicin, o jo, det går, men det är inte vanligt (men i slutenvården ger de ju ibland Haldol-sprutor om man är våldsam). Men han tyckte att jag kunde ta lite mindre Haldol nästa gång jag får en sån attack.

Men, så fick jag höja Invegan till 6 mg, eftersom det fortfarande är lite oroligt (småkänningar av paranoia), inte mycket men jag tror det blir ännu bättre på 6 mg. Stelheten jag brukar ha på morgonen har försvunnit, men jag har inte fått några observationsrapporter om kroppshållning o gångstil ännu. Jag sa ju till honom att jag mådde bättre, men han undrade så att jag inte "mådde för bra", alltså att jag skulle utveckla mani eller hypomani.

Så, nu är Haldolen borta, o jag har 6 mg Invega!

Men sparar o plockar ut den Haldol jag har kvar, om jag får fler paranoia-attacker. O vikten kollar jag varje dag, ligger den på > 82 kg, så bantar jag kraftigt (d.v.s att jag inte äter någonting). 80-82 kg, då kan jag äta det lilla jag brukar äta om dagen, två ägg med två knäckebröd till frukost, ett paket glass till middag o en smoothie med två bananer, proteinpulver o chokladmjölk. < 80 kg, då är det tillåtet att köpa lite godis också.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Någon som har Invega/Paliperidon?

Inläggav Richard » 2022-06-07 9:15:14

manne skrev:
Richard skrev:
Sylvestra skrev:På forumet viska.se finns det många som har erfarenhet av neuroleptika dvs. Paliperidon.

Jo, det är jag som driver det forumet numera :mrgreen:

Men jag tänkte höra lite om kombinationen Invega o asperger.


jag äter dessa piller. :cry: :oops:

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=2 ... userType=0

jag tycker att dessa funkar bra :-)049 :D :-)Happy

Har du haft några biverkningar av Invegan?
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in