Couscous eller ris och vegorätter ?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav manne » 2022-05-01 19:29:14

så någon som mera än mig som tycker om couscous .,? :o :-)063 :?:

jag upptäckte couscous ganska nyligen och tycker att det är mycket godare än att äta ris.

Man ska ha lika mycket vatten som man har couscous vill säga 2 DL couscous och 2 dl vatten och så vidare.
Och man bör också ha i en grönsaksbuljong tärning för att få bättre och godare smak.
tillsätt också gärna lite smör till också för smakens skull.
tror även att det är gott att ha i avocado också.?
Bra och billiga mat helt enkelt och gott. :-)049 :D :-)Happy

jag tycker personligen couscous är godare än ris.

och man kan ha falafel till det och vitlökssås mm.

Att tillaga detta tar bara ca 5 min också och går fort att tillaga.

https://www.google.se/search?q=couscous ... PA4XpJhTBM

https://www.google.se/search?q=couscous ... yYCO6C9E0M
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav manne » 2022-05-02 9:46:28

https://www.google.se/search?q=falafel& ... X1Ideuh-8M

Falafel tror jag är gott att ha till detta. :o :-)063 :?:

jag läste någonstans att couscous har man ätit under flera tusen år i världen. :o :-)063 :?:
Främst då i arabvärlden.? :o :-)063 :?:

Hur man tillagar detta man kokar upp vatten och buljongen och salt .

sedan så häller men i Couscous och låter det svälla under lock under ca 5 min och sedan är det färdigt att äta. :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav manne » 2022-05-02 10:45:23

manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav antonius » 2022-05-02 11:44:26

manne skrev:jag läste någonstans att couscous har man ätit under flera tusen år i världen.
Främst då i arabvärlden.?


Couscous gör man av durumvete, alltså samma som man gör pasta av. Växer tyvärr inte så bra i Skandinavien, utom på den lilla danska ön Ven och på Gotland. Är Marockos nationalrätt.

Deutz-Fahr_8Xl.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav manne » 2022-05-02 12:54:48

antonius skrev:
manne skrev:jag läste någonstans att couscous har man ätit under flera tusen år i världen.
Främst då i arabvärlden.?


Couscous gör man av durumvete, alltså samma som man gör pasta av. Växer tyvärr inte så bra i Skandinavien, utom på den lilla danska ön Ven och på Gotland. Är Marockos nationalrätt.

Deutz-Fahr_8Xl.jpg


tror även att man kan ha hummus till också..? :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=hummus&s ... 0OnO-D1F_M

https://www.google.se/search?q=hummus&s ... nMmg_v25xM
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav Marjatta » 2022-05-02 13:03:31

Couscous är bra som snabblösning när man inte har tid att koka ris eller pasta. Tycker att det smakar väldigt lite. Koka i buljong var ju en idé, ska nog testa någon gång.

Jag brukar lägga couscous-grynen i en skål, tillsammans med salt (gärna örtsalt) och lite smör. Kokar upp vatten i vattenkokaren. Häller över, rör om, lägger lock på skålen och låter det stå och svälla en stund. Sen kan man röra om i den färdiga cous-cousen för att grynen ska lägga sig luftigare, om man vill.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav manne » 2022-05-02 13:08:10

Marjatta skrev:Couscous är bra som snabblösning när man inte har tid att koka ris eller pasta. Tycker att det smakar väldigt lite. Koka i buljong var ju en idé, ska nog testa någon gång.

Jag brukar lägga couscous-grynen i en skål, tillsammans med salt (gärna örtsalt) och lite smör. Kokar upp vatten i vattenkokaren. Häller över, rör om, lägger lock på skålen och låter det stå och svälla en stund. Sen kan man röra om i den färdiga cous-cousen för att grynen ska lägga sig luftigare, om man vill.


Man bör ha i buljong och sedan ha salt också. :-)049 :D :-)Happy :wink:

https://www.ica.se/recept/couscous-grundrecept-3880/
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav Marjatta » 2022-05-02 13:16:55

Eftersom rubriken även nämner ris, passar jag på att tipsa om ett sätt att göra kokt ris lite lyxigare och godare: pilaffris. Man hackar lök och fräser den i stekpanna tillsammans med de hårda riskornen. Sen häller man över i kastrull, tillsätter vatten och buljongtärning samt kokar.

Riktigt lyxigt pilaffris innehåller saffran. Andra recept har ett billigare alternativ, gurkmeja, för att färga riset gult och låtsas att det är saffran. Jag har aldrig gjort någondera.

Nu när jag googlar recept hittar jag även såna där man lagt i vitlök. Det kanske inte blir så dumt.

Det var otroligt länge sen jag gjorde pilaffris. Inte helt fel att jag på grund av den här tråden kom att tänka på det gamla receptet.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav Marjatta » 2022-05-02 13:24:43

Bulgur liknar couscous men är större gryn. Behöver koka, man kan inte bara låta det svälla vid sidan av spisen som jag gör med couscous. 8 minuter står det på det paket jag har hemma just nu, och det verkar väl stämma ganska bra.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav manne » 2022-05-02 13:53:12

Marjatta skrev:Bulgur liknar couscous


Bulgur tycker jag inte om att äta dock., :!: :cry:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav manne » 2022-05-02 14:06:59

Marjatta skrev:Eftersom rubriken även nämner ris, passar jag på att tipsa om ett sätt att göra kokt ris lite lyxigare och godare: pilaffris. Man hackar lök och fräser den i stekpanna tillsammans med de hårda riskornen. Sen häller man över i kastrull, tillsätter vatten och buljongtärning samt kokar.

Riktigt lyxigt pilaffris innehåller saffran. Andra recept har ett billigare alternativ, gurkmeja, för att färga riset gult och låtsas att det är saffran. Jag har aldrig gjort någondera.

Nu när jag googlar recept hittar jag även såna där man lagt i vitlök. Det kanske inte blir så dumt.

Det var otroligt länge sen jag gjorde pilaffris. Inte helt fel att jag på grund av den här tråden kom att tänka på det gamla receptet.


Här så har du ett bra recept. :-)049 :wink:

https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/a ... ch-fluffig
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav manne » 2022-05-05 18:44:12

Marjatta skrev:Couscous är bra som snabblösning när man inte har tid att koka ris eller pasta.


jag käkade Couscous och falafel i dag väldigt gott.

Hade tyvärr inte något hummus till det. :cry: :!:

https://www.google.se/search?q=hummus&s ... 182onoOHsM
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav Vaniljflickan » 2022-05-06 6:51:29

Japp couscous är mkt bra, inte alls lika krångligt att tillaga heller och det känns som att jag mår bättre av det än risig. :-)Happy

Brukar förvälla torkade sojabitar som jag köper på bulk eller vad man säger, stora påsar på 1,5 kg, räcker superlänge.

Jag kör allt i stekpanna, tycker det känns som att det går fortare när vattnet är grundare.

Steg 1: förvälla sojabitar tillsammans med buljong. (kör en del "remote cooking" och går och kikar, det händer att det skummar över rätt ofta men, det gör inte så mkt, är ju vatten där i så inget bränns fast direkt men, är du supernördigt inne på något specialintresse så sätt en timer på typ 10-15 min då.

Steg 2: Ha i ärtor eller morötter, brukar köra frysta ärtor eller halvsmå morotsbitar, typ 0,7cm tjocka eller så, sen delar jag dom på 4 eller två beroende på omkrets. Detta kan koka till sig ett tag det gör inget.

Steg 3: Ha i couscous och låta den suga upp vattnet som är kvar i stekpannan. Nu är det klart, krydda efter behag, vid lyx kan en hälla på lite havre eller sojayoghurt och kanske slänga på en kvist persilja.

Det går ju att krydda lite närsomhelst under resans gång, jag brukar slänga i lite socker ibland och lite citron, har experimenterat en del med surt + salt + sött, är nöjd med vart jag har hamnat i det.

Ett annat tips är att slänga i havre och göra en fejkad persisk gryta som jag lärde mig av en vän. Då brukar jag krydda med curry, det är riktigt gott faktiskt med grytor med havre i, viktigt är att verkligen låta det få ta sin tid på plattan innan man tar bort det bara, så allt får mjuka upp ordentligt och alla smaker gifter sig, det brukar ta mig ca 20 min att laga detta, dock krävs inte särskilt mkt närvaro vid spisen utan jag sitter ofta och gör något annat under tiden : )
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav manne » 2022-05-06 12:59:25

Vaniljflickan skrev:Japp couscous är mkt bra, inte alls lika krångligt att tillaga heller och det känns som att jag mår bättre av det än risig. :-)Happy

Brukar förvälla torkade sojabitar som jag köper på bulk eller vad man säger, stora påsar på 1,5 kg, räcker superlänge.

Jag kör allt i stekpanna, tycker det känns som att det går fortare när vattnet är grundare.

Steg 1: förvälla sojabitar tillsammans med buljong. (kör en del "remote cooking" och går och kikar, det händer att det skummar över rätt ofta men, det gör inte så mkt, är ju vatten där i så inget bränns fast direkt men, är du supernördigt inne på något specialintresse så sätt en timer på typ 10-15 min då.

Steg 2: Ha i ärtor eller morötter, brukar köra frysta ärtor eller halvsmå morotsbitar, typ 0,7cm tjocka eller så, sen delar jag dom på 4 eller två beroende på omkrets. Detta kan koka till sig ett tag det gör inget.

Steg 3: Ha i couscous och låta den suga upp vattnet som är kvar i stekpannan. Nu är det klart, krydda efter behag, vid lyx kan en hälla på lite havre eller sojayoghurt och kanske slänga på en kvist persilja.

Det går ju att krydda lite närsomhelst under resans gång, jag brukar slänga i lite socker ibland och lite citron, har experimenterat en del med surt + salt + sött, är nöjd med vart jag har hamnat i det.

Ett annat tips är att slänga i havre och göra en fejkad persisk gryta som jag lärde mig av en vän. Då brukar jag krydda med curry, det är riktigt gott faktiskt med grytor med havre i, viktigt är att verkligen låta det få ta sin tid på plattan innan man tar bort det bara, så allt får mjuka upp ordentligt och alla smaker gifter sig, det brukar ta mig ca 20 min att laga detta, dock krävs inte särskilt mkt närvaro vid spisen utan jag sitter ofta och gör något annat under tiden : )


Jag köpte hummus i dag för 30 kr stor förpackning. :-)049 :-)Happy :D
Får hoppas att det ät gott det. :o :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=hummus&s ... 7u1wkIb2QM

Tror att det är gott till falafel.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav Vaniljflickan » 2022-05-06 19:47:38

Jag köpte hummus i dag för 30 kr stor förpackning. :-)049 :-)Happy :D
Får hoppas att det ät gott det. :o :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=hummus&s ... 7u1wkIb2QM

Tror att det är gott till falafel.? :o :-)063 :?:


Det känns som det är rätt lika saker typ : P
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav manne » 2022-05-06 22:43:15

Vaniljflickan skrev:couscous är mkt bra


Vet du hur många årtusende som couscous har funnits då.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav Vaniljflickan » 2022-05-06 23:49:08

Vet du hur många årtusende som couscous har funnits då.? :o :-)063 :?:


Naaj, det vet jag icke!
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav Chrilleb » 2022-05-11 9:10:12

Kom att tänka på "Quorn", som ska vara nyttigt. Det har jag provat ett par gånger. Nu när jag är inne i en bantningsperiod, kanske det vore nåt ? I övrigt så gillar jag couscous, och bulgur. Nån som vet om bulgur förresten innehåller mycket socker ? En del vegorätter är faktiskt goda :)


Det jag köpt de flesta gånger är Uncle Bens påsris.



( O.T kke men : Min dietist sa att får jag sötsug ett tag efter en måltid (typ middag ) , har jag ätit för liten portion vid lunch eller middag. ) Intressant , sånt där...
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav antonius » 2022-05-11 12:58:00

Chrilleb skrev: Nån som vet om bulgur förresten innehåller mycket socker ? En del vegorätter är faktiskt goda


Bulgur och couscous gör man av durumvete som är ett spannmål och kolhydratrikt precis som sockerrör och sockerbetor t ex, så det ska man inte överdriva intaget av, bättre att äta bovete ist som inte är lika kolhydratrikt, för bovete är en ört, trots sitt namn. Problemet är att våra magar inte är designade för att äta så mycket spannmål som vi gör, för det har vi inte haft så länge i vår diet som ex frukt och grönsaker, så vi har lätt att gå upp i vikt av pasta och bröd m.m.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav Chrilleb » 2022-05-11 14:30:48

@antonius


Aha, tack för info :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav Marjatta » 2022-05-11 18:15:02

antonius skrev:bovete är en ört, trots sitt namn


Intressant, hade ingen aning. Iofs tror jag väl att sädesslagen också räknas som örter, åtminstone att botanikerna klassar så. Så kanske det ska formuleras som att bovete inte räknas som sädesslag? Det ser då verkligen inte ut som ett, när jag googlar upp bilder. Antar att orden som vanligt används på flera olika sätt.

Om det inte är så mycket kolhydrater i bovete, är det i så fall mer proteiner?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav Marjatta » 2022-05-11 18:18:00

Chrilleb skrev:( O.T kke men : Min dietist sa att får jag sötsug ett tag efter en måltid (typ middag ) , har jag ätit för liten portion vid lunch eller middag. ) Intressant , sånt där...


Har svårt för bantningskurer som bygger på att man ska gå omkring hungrig. Klarar inte det. Blir trött och dum i huvet. Oftast har jag brukat äta frukost lunch och middag utan just något emellan. Då är jag så hungrig när jag väl äter, och stoppar lätt i mig för mycket. När jag varit hemma under pandemin har det funkat rätt bra att istället äta tidig lunch, sen "luddag" typ vid tre och småningom rätt sen middag. Tre små matportioner, som tillsammans har blivit mindre än mina två stora. Men det där är nog väldigt individuellt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav antonius » 2022-05-11 23:14:39

Marjatta skrev:Om det inte är så mycket kolhydrater i bovete, är det i så fall mer proteiner?


Innehåller mycket fibrer, men skalat bovete är väl lika onyttigt som spannmål, men glutenallergiker tål det bättre än traditionella spannmål, bästa mättnadskänslan får man om man gör gröt av hela bovetet. I bovetets skal finns färgämnet fagopyrin som kan ge känsliga personer allergi. Men bovetet som säljs i Sverige är i regel redan sköljt, men man kan göra det ändå, försäkerhets skull.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav manne » 2022-05-26 17:03:08

https://www.hemkop.se/produkt/Couscous- ... src=aw.ds'

bra pris köpte i dag skall äta det i helgen.

billigt som tusan okcså. 19 kr bara :-)049 :D :-)Happy

Couscous
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in