Att umgås med djur

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att umgås med djur

Inläggav Harrytulipan » 2022-05-01 15:15:16

Ni som är bra med hundar osv borde kunna förklara detta.
En del med AST säger att djur, exempelvis hundar, är enklare än människor. Min upplevelse är att det icke-verbala språket är något som man måste vara väldigt duktig på när man umgås med hundar eller liknande djur. Är det en annan typ av icke-verbal kommunikation än med människor? Hur tränar man upp den?
Sen vet jag ju iofs inte om alla med AST är dåliga på det icke-verbala i vanlig social kommmunikation. Ingår detta i diagnosen att man måste vara dålig på detta?
En del, framför allt kvinnor, verkar vara ganska bra på detta.
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Att umgås med djur

Inläggav manne » 2022-05-01 18:52:42

jag tycker om husdjur och klappa och pussa dem på huvudet.

jag har väldigt bra kontakt med djur. :-)049 :-)173 :D :-)Happy

Hundar och katter är livet det. :D :-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att umgås med djur

Inläggav manne » 2022-05-01 19:47:16

sista bilden jag lägger upp på djurens rättigheter. :-)049 :D :-)Happy :-)063
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att umgås med djur

Inläggav antonius » 2022-05-01 20:55:49

manne skrev:jag tycker om husdjur och klappa och pussa dem på huvudet.


Jag brukade tidigare klappa mina grobianer till kollegor på huvet, men slutat med det för det är att göra narr av förståndshandikappade och jag är djurvän
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att umgås med djur

Inläggav Marjatta » 2022-05-01 21:32:05

Harrytulipan skrev:Ni som är bra med hundar osv borde kunna förklara detta.
En del med AST säger att djur, exempelvis hundar, är enklare än människor. Min upplevelse är att det icke-verbala språket är något som man måste vara väldigt duktig på när man umgås med hundar eller liknande djur. Är det en annan typ av icke-verbal kommunikation än med människor? Hur tränar man upp den?


Jag är alls inte bra med djur, men av kompisar som är det har jag fattat att det verkligen är ett helt annat system för icke-verbal kommunikation. Även så att både hund och häst fungerar annorlunda än människor och delvis vill ha andra saker. Försöker man tolka en hund eller en häst som vore den en människa, då går man vilse.

Jag inbillar mig att valpkurser för hundägare och liknande delvis handlar om just det, hur man kommunicerar med hunden på ändamålsenligt sätt. Annars brukar människor lära sig det av varandra. Man ser att Sigrid är mycket bättre med hundar än Berit, och så försöker man imitera Sigrid. Människor som vuxit upp i hem där det finns hund brukar ha lärt sig från barnsben, gissningsvis genom att imitera sina föräldrar.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Att umgås med djur

Inläggav Huggorm » 2022-05-01 21:35:29

Harrytulipan skrev:Ni som är bra med hundar osv borde kunna förklara detta.
En del med AST säger att djur, exempelvis hundar, är enklare än människor. Min upplevelse är att det icke-verbala språket är något som man måste vara väldigt duktig på när man umgås med hundar eller liknande djur. Är det en annan typ av icke-verbal kommunikation än med människor? Hur tränar man upp den?
Sen vet jag ju iofs inte om alla med AST är dåliga på det icke-verbala i vanlig social kommmunikation. Ingår detta i diagnosen att man måste vara dålig på detta?
En del, framför allt kvinnor, verkar vara ganska bra på detta.
För mig innebär verbal kommunikation att den förs med ord, och det kan förstås inte djur, men vi kan väl säga att det är alla former av läten då. Och självklart måste man kunna läsa kroppsspråk för att förstå sitt husdjur, de avger ju en rad olika läten men det mesta är kroppsspråk. För den som kan iaktta och lära av det den ser är det inga problem, men människors förmåga till detta varierande överraskande mycket. Men hur som helst har en hund ett mycket mera begränsat språk, både verbalt och icke-verbalt, så det är enklare än att kommunicera med en människa. Dessutom säger och visar de alltid vad de menar, till skillnad från människor, vilket förenklar ytterligare.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att umgås med djur

Inläggav manne » 2022-05-01 21:42:17

Huggorm skrev:
Harrytulipan skrev:Ni som är bra med hundar osv borde kunna förklara detta.
En del med AST säger att djur, exempelvis hundar, är enklare än människor. Min upplevelse är att det icke-verbala språket är något som man måste vara väldigt duktig på när man umgås med hundar eller liknande djur. Är det en annan typ av icke-verbal kommunikation än med människor? Hur tränar man upp den?
Sen vet jag ju iofs inte om alla med AST är dåliga på det icke-verbala i vanlig social kommmunikation. Ingår detta i diagnosen att man måste vara dålig på detta?
En del, framför allt kvinnor, verkar vara ganska bra på detta.
För mig innebär verbal kommunikation att den förs med ord, och det kan förstås inte djur, men vi kan väl säga att det är alla former av läten då. Och självklart måste man kunna läsa kroppsspråk för att förstå sitt husdjur, de avger ju en rad olika läten men det mesta är kroppsspråk. För den som kan iaktta och lära av det den ser är det inga problem, men människors förmåga till detta varierande överraskande mycket. Men hur som helst har en hund ett mycket mera begränsat språk, både verbalt och icke-verbalt, så det är enklare än att kommunicera med en människa. Dessutom säger och visar de alltid vad de menar, till skillnad från människor, vilket förenklar ytterligare.


En sak skall man aldrig göra när man har hund det är att dricka alkohol. :-)056 :!:
Hundar avskyr fulla människor och människor som är berusade.

Så om ni har hund eller katt drick inte alkohol inte ens en öl. :-)056 :!:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att umgås med djur

Inläggav manne » 2022-05-01 21:43:50

Huggorm skrev:
Harrytulipan skrev:Ni som är bra med hundar osv borde kunna förklara detta.
En del med AST säger att djur, exempelvis hundar, är enklare än människor. Min upplevelse är att det icke-verbala språket är något som man måste vara väldigt duktig på när man umgås med hundar eller liknande djur. Är det en annan typ av icke-verbal kommunikation än med människor? Hur tränar man upp den?
Sen vet jag ju iofs inte om alla med AST är dåliga på det icke-verbala i vanlig social kommmunikation. Ingår detta i diagnosen att man måste vara dålig på detta?
En del, framför allt kvinnor, verkar vara ganska bra på detta.
För mig innebär verbal kommunikation att den förs med ord, och det kan förstås inte djur, men vi kan väl säga att det är alla former av läten då. Och självklart måste man kunna läsa kroppsspråk för att förstå sitt husdjur, de avger ju en rad olika läten men det mesta är kroppsspråk. För den som kan iaktta och lära av det den ser är det inga problem, men människors förmåga till detta varierande överraskande mycket. Men hur som helst har en hund ett mycket mera begränsat språk, både verbalt och icke-verbalt, så det är enklare än att kommunicera med en människa. Dessutom säger och visar de alltid vad de menar, till skillnad från människor, vilket förenklar ytterligare.


Precis man lär sig tyda hundar på skallet och kolla på svansen men ser oftast och märker på hunden hur den mår och om den inte vill hälsa och så det märker man på skallet och kropps språket mm. :!:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att umgås med djur

Inläggav antonius » 2022-05-01 21:51:40

Den optimala kommunikationen har den största djurgruppen, insekterna de kommunicerar i huvudsak med feromoner, oslagbart, de kan trots mikroskopiska hjärnor begå de mest halsbrytande konster, konstruera bon av katedralliknade skapelser och får det i regel att fungera, termiter har t.o.m. en analog typ av AC i sina skapelser. Men mästarna är såklart bina och myrorna, och deras symbios system med bladlöss och växter slår det mesta.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att umgås med djur

Inläggav manne » 2022-05-01 21:58:33

antonius skrev:Den optimala kommunikationen har den största djurgruppen, insekterna de kommunicerar i huvudsak med feromoner, oslagbart, de kan trots mikroskopiska hjärnor begå de mest halsbrytande konster, konstruera bon av katedralliknade skapelser och får det i regel att fungera, termiter har t.o.m. en analog typ av AC i sina skapelser. Men mästarna är såklart bina och myrorna, och deras symbios system med bladlöss och växter slår det mesta.


Om man vill klappa en hund så skall man alltid fråga ägaren innan och aldrig tränga sig på hunden.
sedan så bör man aldrig klappa en bunden hund i koppel för hunden kan bli rädd då. :!:

Bästa är om man sitter på huk och låter hunden komma fram och nosa och hälsa. :!:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att umgås med djur

Inläggav manne » 2022-05-01 22:01:10

Det finns förresten hundar som är rädda och inte vill hälsa samma sak med katter också.
alla hundar och katter är inte sociala av sig. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att umgås med djur

Inläggav antonius » 2022-05-02 11:25:11

manne skrev:Det finns förresten hundar som är rädda och inte vill hälsa samma sak med katter också.
alla hundar och katter är inte sociala av sig. :o :-)063 :?:


du är nog en riktigt sann djurvän, på alla plan, @manne
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att umgås med djur

Inläggav Marjatta » 2022-05-02 13:10:44

NT-människor lär sig det där med att tyda kroppsspråk alldeles automatiskt. Folk med autism brukar lära sig småningom men det tar längre tid och krävs aktiv ansträngning.

Vad gäller hundar börjar nog alla människor från noll, och man måste lära in hur man tolkar hundens kroppspråk. Så jag gissar att aspigt folk inte har samma underläge där.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Att umgås med djur

Inläggav Masken » 2022-05-06 23:17:37

Harrytulipan skrev:Ni som är bra med hundar osv borde kunna förklara detta.
En del med AST säger att djur, exempelvis hundar, är enklare än människor. Min upplevelse är att det icke-verbala språket är något som man måste vara väldigt duktig på när man umgås med hundar eller liknande djur. Är det en annan typ av icke-verbal kommunikation än med människor? Hur tränar man upp den?
Sen vet jag ju iofs inte om alla med AST är dåliga på det icke-verbala i vanlig social kommmunikation. Ingår detta i diagnosen att man måste vara dålig på detta?
En del, framför allt kvinnor, verkar vara ganska bra på detta.


Jag är kvinna och fick igår diagnosen atypisk autism. Atypisk då jag just enligt utredaren inte visar några svårigheter med att tyda icke-verbal kommunikation. Det var alltså ett diagnoskriterie jag inte levde upp till enligt dsm-5.

I övrigt är jag väldigt bra med djur! Jag älskar djur och upplever att jag har lätt att få kontakt. Har alltid haft djur och föredrar nog djur framför människor.
Masken
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2022-04-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in