Vad tycker ni om solrosbandet?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Kidzi » 2022-03-22 0:26:27

https://capero.se/solrosbandet/

I andra länder verkar detta användas flitigt, först vid resor men sedan även i affärer. Så att personalen ska veta att man har ett dolt funktionshinder. Där ingår aspergers. Det ska ge personalen en hint om att man kan behöva extra stöd, tid eller att situationen avstressas.

Tycker ni det är en bra idé? Vill ni att det ska bli vanligt här? Skulle ni själva använda solrosbandet?

Jag skulle kunna tänka mig att använda det om jag reste själv på en lång resa. Jag har en förmåga att komma bort.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Paladinen » 2022-03-22 8:28:03

Jag vet inte ,det är ju bra att man kan ha en symbol som gör att folk tar hänsyn och erbjuder extra hjälp men samtidigt är jag emot att skylta med min npf . Typ som att jobba på Samhall och ha Samhall loggan på kläderna det är att stigmatisera sig själv, man kan lika gärna ha en stor neonskylt över huvudet som säger mongo.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Teost » 2022-03-22 10:12:10

Har till nycklarna, jag är rörig emellanåt, tappar bort nyckeln hemma osv o när det stora bandet på nycklarna syns de, man kan sätta de runt halsen, brukar inte det så nu
I Sverige är symbolen inte så känd tror jag, folk brukat redan vara trevliga o hjälpsamma utan haft det, kanske de stressar mindre med en person om de vet om npf
Det är bra med den, man kan gömma den, eller visa den om man behöver extra stödet, eller hänsyn, eller tid på sig tex, man måste ju inte ha eller visa den om har koll på allt själv,
För min del är olika dagar, hur mkt extra hjälp, hur trött osv, vissa dagar vill att folk ska se så
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Teost » 2022-03-22 10:27:58

Affär orkar knappt gå i, det är stress, massa röra, speciellt om ska handla mer än en sak, de är så snabba i kassan, skjutsar andras varor på, så andra handlar åt mig pga blir stressad resten av dagen annars
Tänker att om person i kassan vet om bandet kanske inte alla i kön vet o har tålamod när man ska packa så undviker sånt
Men vid resa, som sagt att de kanske stressar mindre med en, ännu mer hjälpsamma, jag vet inte
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Någon » 2022-03-22 11:12:42

Kidzi skrev:https://capero.se/solrosbandet/

I andra länder verkar detta användas flitigt, först vid resor men sedan även i affärer. Så att personalen ska veta att man har ett dolt funktionshinder. Där ingår aspergers. Det ska ge personalen en hint om att man kan behöva extra stöd, tid eller att situationen avstressas.

Tycker ni det är en bra idé? Vill ni att det ska bli vanligt här? Skulle ni själva använda solrosbandet?

Jag skulle kunna tänka mig att använda det om jag reste själv på en lång resa. Jag har en förmåga att komma bort.


Länken leder till ett företag som gör stomiprodukter. De ger Solrosband till personer som har stomi, dvs ”påse på magen”.

Om det var någon annan organisation bakom, en patientförening för andra diagnoser, vore det mer intressant.
Har du sett något sånt? På svenska eller engelska?
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Skogkatt » 2022-03-22 14:18:48

Jag tycker det är en bra idé, det kan hjälpa många människor. Jag hade inte använt det själv, för jag gör mitt bästa för att inte kräva specialbehandling eller be folk om hjälp. Jag lärde mig när jag var liten att man inte skulle göra det. Det var lite viktigt att inte störa andra människor med mina problem. Och jag tror att min familj skulle skämmas över mig om jag gjorde det. Jag behöver lite hjälp ibland, men jag tror inte att jag kan göra anspråk på det eller be om hjälp. Jag försöker reda ut det själv. Men jag tycker att det är en bra idé, det kan ju hjälpa många människor, göra saker lite lättare.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Kidzi » 2022-03-22 19:30:05

Det är alltså inte en symbol för NPF. Det är för alla dolda funktionshinder. Även fysiska. Så det enda man skyltar med är att man har ett funktionshinder. Kan vara aspergers, kan vara att man har en protes.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Någon » 2022-03-28 11:59:24

Kidzi skrev:Det är alltså inte en symbol för NPF. Det är för alla dolda funktionshinder. Även fysiska. Så det enda man skyltar med är att man har ett funktionshinder. Kan vara aspergers, kan vara att man har en protes.

Bra att du tydliggjorde det!
Verkar fungera bra, enligt en jag träffade som jobbar på Skavsta. Hon hade sett hur användningen av solros-bandet fungerar för passagerare, i sin roll som anställd där.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Alien » 2022-03-28 23:42:12

Paladinen skrev:Jag vet inte ,det är ju bra att man kan ha en symbol som gör att folk tar hänsyn och erbjuder extra hjälp men samtidigt är jag emot att skylta med min npf . Typ som att jobba på Samhall och ha Samhall loggan på kläderna det är att stigmatisera sig själv, man kan lika gärna ha en stor neonskylt över huvudet som säger mongo.

Men vad skulle det göra om man flyger? Inte som att man träffar de personerna igen. Och även om man träffade personalen igen på nästa flygresa, så kommer de knappast ihåg en.

Det är ju inte som att man behöver ha bandet hängande om halsen hemma i sin hemstad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Alien » 2022-03-28 23:52:10

Men det verkar inte vara så lätt att få tag på detta solrosband. Capero skickar bara till dem som har stomi. Eller så hämtar man ut det på Skavsta flygplats. Men jag reser aldrig från Skavsta, bara från Arlanda.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Flinta » 2022-03-29 0:44:26

Ja tack ett sånt skulle jag kanske kunna behöva :-)Happy

Även dom som inte har behov idag kan drabbas både av det ena och det andra. Demens t ex blir ju vanligare och vanligare eftersom många blir äldre än tidigare.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav slackern » 2022-03-29 14:16:33

Ja det är ju fint att folk som går runt med solrosor sympatiserar med Ukraina för det är så jag uppfattar det och skulle tänka mig att dom flesta personerna liksom jag gör det.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav CrazyInTrains » 2022-04-13 18:44:45

Jag hoppas det blir mer spritt än en flygplats och en färjeterminal, utan mer ungefär som det tycks vara i Storbritannien. Det har förutsättningarna för att göra livet lite lättare. För mig i alla fall.

Jag har inget emot att folk tänker "oj, han är knäpp" om det får personalen i affärer o.d. att stressa mindre. Och folk kanske undviker mig, mindre trängsel för mig! :D Det är ju inte så att jag skulle haft någon glädje av motsatsen.

Alien skrev:Men det verkar inte vara så lätt att få tag på detta solrosband. Capero skickar bara till dem som har stomi. Eller så hämtar man ut det på Skavsta flygplats. Men jag reser aldrig från Skavsta, bara från Arlanda.

Färjeterminalen i Helsingborg har också sådana band.

Det går även att köpa dem direkt från bolaget som ligger bakom dem i Storbritannien, om man, utöver bandkostnaden, är beredd att "hosta upp" 10 pund i porto till Sverige. :-)006
https://hiddendisabilitiesstore.com/shop.html

De har till och med doftrondeler (som doftgranar fast runda) :lol:
CrazyInTrains
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2020-12-22
Ort: Västernorrlands län

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Harrytulipan » 2022-04-19 18:43:16

Teost skrev:Affär orkar knappt gå i, det är stress, massa röra, speciellt om ska handla mer än en sak, de är så snabba i kassan, skjutsar andras varor på, så andra handlar åt mig pga blir stressad resten av dagen annars
Tänker att om person i kassan vet om bandet kanske inte alla i kön vet o har tålamod när man ska packa så undviker sånt
Men vid resa, som sagt att de kanske stressar mindre med en, ännu mer hjälpsamma, jag vet inte

Tulipanen tycker att det borde finnas bättre livsmedelsbutiker där du bor. Det bästa är väl att hitta en ok butik och gå till kassan i sin egna takt. De borde ju vilja ha kvar dig som kund, eller. :-)063
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-19 21:00:01

Jag tänker spontant att de flesta inte hade vetat vad de betyder :-)063
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Viskositet » 2022-04-27 17:44:45

Kan vara bra i vissa situationer då folk behöver förstå att man har ett dolt funktionshinder. Men jag skulle inte vilja använda det hela tiden, speciellt inte bland okända människor.
Viskositet
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2022-02-09

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Sharpshooter » 2022-04-27 20:14:53

Det låter väl kanske klokt. Men man ska nog inte ha det på när man är på turism i något fattigt land, där kan dom nog se det som en enkelbiljett till att lura av en massa pengar eller ännu värre.
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Riksamiralen » 2022-04-28 1:15:47

Sharpshooter skrev:Det låter väl kanske klokt. Men man ska nog inte ha det på när man är på turism i något fattigt land, där kan dom nog se det som en enkelbiljett till att lura av en massa pengar eller ännu värre.

Såna där bedrägerier sker redan här i Sverige, min vän som är förståndshandikappad blir lurad på pengar i affärer och måste betala mer ibland för de lurar honom, han kan inte räkna matematik alls så jag har räknat åt honom ibland när han ber om hjälp.

Han har sparat kvitton och tagit reda på att han har blivit lurad i efterhand, han upptäcker inte sånt i kassan för han är inte uppmärksam på räknetal eller ekonomi alls. Men då brukar han aldrig mer gå dit om han blivit lurad så de som lurar honom går ju miste om hans pengar i fortsättningen i alla fall. Han har i alla fall en God Man / Förvaltare annars skulle han säkert köpa för mycket och handla upp alla sina pengar.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Sharpshooter » 2022-04-28 8:42:50

Riksamiralen skrev:
Sharpshooter skrev:Det låter väl kanske klokt. Men man ska nog inte ha det på när man är på turism i något fattigt land, där kan dom nog se det som en enkelbiljett till att lura av en massa pengar eller ännu värre.

Såna där bedrägerier sker redan här i Sverige, min vän som är förståndshandikappad blir lurad på pengar i affärer och måste betala mer ibland för de lurar honom, han kan inte räkna matematik alls så jag har räknat åt honom ibland när han ber om hjälp.

Han har sparat kvitton och tagit reda på att han har blivit lurad i efterhand, han upptäcker inte sånt i kassan för han är inte uppmärksam på räknetal eller ekonomi alls. Men då brukar han aldrig mer gå dit om han blivit lurad så de som lurar honom går ju miste om hans pengar i fortsättningen i alla fall. Han har i alla fall en God Man / Förvaltare annars skulle han säkert köpa för mycket och handla upp alla sina pengar.


:shock: Vill du berätta mer om hur han blir lurad? Har du några specifika händelser du kan återge, jag tror dig men vill veta mera.
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav antonius » 2022-04-28 12:20:40

Riksamiralen skrev:
Sharpshooter skrev:Det låter väl kanske klokt. Men man ska nog inte ha det på när man är på turism i något fattigt land, där kan dom nog se det som en enkelbiljett till att lura av en massa pengar eller ännu värre.

Såna där bedrägerier sker redan här i Sverige, min vän som är förståndshandikappad blir lurad på pengar i affärer och måste betala mer ibland för de lurar honom, han kan inte räkna matematik alls så jag har räknat åt honom ibland när han ber om hjälp.

Han har sparat kvitton och tagit reda på att han har blivit lurad i efterhand, han upptäcker inte sånt i kassan för han är inte uppmärksam på räknetal eller ekonomi alls. Men då brukar han aldrig mer gå dit om han blivit lurad så de som lurar honom går ju miste om hans pengar i fortsättningen i alla fall. Han har i alla fall en God Man / Förvaltare annars skulle han säkert köpa för mycket och handla upp alla sina pengar.


Vilken av dödssynderna är girighet?, vilket som så borde lura pengar av en förståndshandikappad, blind, äldre eller ett barn, vara av den typen att hängas upp i hälsenorna kommer i åtanke.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad tycker ni om solrosbandet?

Inläggav Riksamiralen » 2022-04-28 12:59:49

antonius skrev:Vilken av dödssynderna är girighet?, vilket som så borde lura pengar av en förståndshandikappad, blind, äldre eller ett barn, vara av den typen att hängas upp i hälsenorna kommer i åtanke.

Ja det är ytterst tråkigt att de gör sånt mot han, och han har aldrig lyckats kräva några pengar tillbaka det gick inte heller det, då skyllde de på hans handikapp igen och sen kunde han inte göra mer. Bedrövligt.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in