Släktforskning.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2021-11-24 21:01:50

Det hängde nog på prästen, om barnamoderns namn skulle föras in. I den socken som är viktigast för mig saknades kvinnans namn från när böckerna började föras 1681 till den prästen blev avsatt 1697. Den som tog över skrev kvinnans namn också. Men ännu värre är det ju när det står "Larses hustru" eller motsvarande i begravningsnotisen. Det underlättar inte för släktforskare. I mantalslängderna kan det stå "Larses änka" i tio år efter att han dog.

Men skall man vara riktigt petig är det ju dopet som prästen bokförde, och där var inte modern med. Hon ansågs oren efter barnafödandet och fick inte komma in i kyrkan. Det är därför någon annan kvinna fick bära barnet, tex. Moderns syster.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2021-11-24 22:23:37

Det gäller kyrkoböcker från 1600- och 1700-talet. På 1800-talet står alltid brudens och moderns namn med.

Det blev ingen skillnad när Finland blev en del av ryska imperiet. Prästerna förde kyrkoböckerna som förut. Den stora skillnaden blev när namnen började anges i sina finska former. Dvs ibland står det Sigfrid Sigfridsson, ibland Sipi Sipinpoika. Förr stod det alltid den svenska formen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav nallen » 2021-11-24 23:34:37

Alien skrev:[...] alla har ju samma namn. Lisa står som Elisabet när hon är nyfödd, Caisa som Catharina, Stina som Christina och Maja som Maria.

Jag fattar inte det där, alla de där är ju distinkta namn, inte "samma". Folk måste ha varit ännu mer korkade förr i tiden.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Släktforskning.

Inläggav Furienna » 2021-11-24 23:47:12

Alien skrev:Det gäller kyrkoböcker från 1600- och 1700-talet. På 1800-talet står alltid brudens och moderns namn med.

Aha, så då har du kommit så långt tillbaka.
Jag har nog aldrig tittat i så gamla kyrkböcker.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Släktforskning.

Inläggav atoms » 2021-11-26 13:36:54

Diskussionen om smeknamn är OT.

Fortsätt här - smeknamn-t59442.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Släktforskning.

Inläggav melly » 2022-04-27 2:55:15

Jag kan ingenting om släktforskning. Men jag blev nyfiken på vad som hände med min bortslarvade gammelmoster, mormors yngre syster, och har lagt ner en del tid denna kväll på att klicka runt på riksarkivet.

Jag hittade deras mor (alltså min mormorsmor) genom att söka efter mormor (ovanligt förnamn). I den folkbokföringsposten fanns yngre systern inte med, eftersom hon nog inte fötts än. I nästa folkbokföring, 20 år senare, finns ingen av dem med på samma ort: inte min mormor, inte min mormors mor, och därmed inte gammelmoster. Jag gissar att de flyttade någon annanstans, men får inte napp ens vid rikssökning efter mormors ovanliga förnamn.

Jag testade också att kika på församlingsbokutdrag, 10 år efter den folkräkning där jag hittade momor och mormorsmor i tanken att se om de bodde kvar på samma adress då - och där saknas just den adressen! Ytterligare 10 år senare finns adressen med, men då är det andra som bor där.

Jag har namn och födelseår för mormorsmor, och namn och födelsedatum för mormor. Jag har inte namnet på mormorsfar; mormorsmor var först gift med en man som gav sig av till Amerikat och aldrig mer hördes av, så mormorsmor slog sig ihop med någon annan och fick en ny barnakull, men mormor och hennes syskon står antecknade som oäktingar, fader okänd. Han finns inte upptagen i folkbokföringen på den adress jag hittade heller, fast de lär ha levt som man och hustru.

Frågan är: hur går jag vidare? Finns det någonstans där man hittar syskon till mormödrar?

(Och nej - det finns ingen kvar i livet som jag kan fråga. I alla fall ingen som jag känner till. Knepig släkt det här.)
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Släktforskning.

Inläggav atoms » 2022-04-27 4:07:57

melly skrev:Jag hittade deras mor (alltså min mormorsmor) genom att söka efter mormor (ovanligt förnamn). I den folkbokföringsposten fanns yngre systern inte med, eftersom hon nog inte fötts än. I nästa folkbokföring, 20 år senare, finns ingen av dem med på samma ort: inte min mormor, inte min mormors mor, och därmed inte gammelmoster. Jag gissar att de flyttade någon annanstans, men får inte napp ens vid rikssökning efter mormors ovanliga förnamn.


Kolla https://sok.riksarkivet.se/scb-fodda-vigda-doda

Gäller 1860-1949, de böcker som är yngre än 110 år behöver man registrera sig för att se. Det tar inte ens en minut att greja det.

En månad med Arkiv Digital kostar 395kr. Då får man tillgång till alla deras register.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Släktforskning.

Inläggav melly » 2022-04-27 10:45:19

Tack atoms, men där har jag letat (efter att mycket riktigt ha registrerat mig - det komiska är att det räcker med en mailadress, ingen identifiering typ BankID eller så).

Jag har läst igenom rad för rad de år som gammelmoster kan ha fötts (mellan min mormors och min mors födelseår, eftersom jag förstås vet att hon var yngre än storasyster mormor och lite äldre än min mor) - men bara för den ort där de bodde då mormor föddes. Jag vet inte vart de kan ha flyttat...

Jag känner till gammelmosters födelsedag (ej år) och förnamn, samt efternamn både som ogift och som gift. Ett problem är att det inte är givet att det står rätt i kyrkoböckerna. Jag tittade lite bakåt på mormorsmor och såg att hennes flicknamn var felstavat i uppgifterna kring hennes giftermål, det med karln som sedan försvann till Amerikat. Jag vet vilket som är korrekt i och med att mormor och gammelmoster använde det flicknamnet som efternamn före sina respektive giftermål. Oäktingar, som de av nödtvång var.

Och min mormor hade hela sitt liv fel officiella födelsedag, för prästen vägrade ta faderns uppgift om att han anmälde födseln fyra dagar efter att den hade skett, utan angav rapporteringsdagen.

Något jag funderade på är om det skulle gå att hitta bouppteckningen efter mormorsmor. Där borde ju gammelmoster finnas med, med kanske fler uppgifter. Finns sådana saker sökbara genom namn och födelseår i Arkiv Digital?
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Släktforskning.

Inläggav Kotten » 2022-04-27 10:49:27

melly skrev:Något jag funderade på är om det skulle gå att hitta bouppteckningen efter mormorsmor. Där borde ju gammelmoster finnas med, med kanske fler uppgifter. Finns sådana saker sökbara genom namn och födelseår i Arkiv Digital?

Kanske här?
https://sok.riksarkivet.se/bouppteckningar
Kotten
 
Inlägg: 819
Anslöt: 2010-11-22

Släktforskning.

Inläggav melly » 2022-04-27 11:02:29

Kotten skrev:
melly skrev:Något jag funderade på är om det skulle gå att hitta bouppteckningen efter mormorsmor. Där borde ju gammelmoster finnas med, med kanske fler uppgifter. Finns sådana saker sökbara genom namn och födelseår i Arkiv Digital?

Kanske här?
https://sok.riksarkivet.se/bouppteckningar

Tack kotten! God idé, men inget napp. Jag misstänker att de kan finnas i något av de län som inte finns med där. Mormors hemort hör definitivt till de som inte finns med - jag vet inte om hon hamnade där genom att hela familjen flyttade dit, eller genom giftermål, men en familjeflytt skulle ju förklara varför mormorsmor "försvann" efter den där enda folkräkningsposten jag har hittat. Å andra sidan hittar jag ju ingen av dem i nästa folkräkning 20 år senare, och de ska väl vara rikstäckande, till skillnad från bouppteckningsregistret?
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Släktforskning.

Inläggav Furienna » 2022-04-27 11:34:01

melly skrev:Jag kan ingenting om släktforskning. Men jag blev nyfiken på vad som hände med min bortslarvade gammelmoster, mormors yngre syster, och har lagt ner en del tid denna kväll på att klicka runt på riksarkivet.

Jag hittade deras mor (alltså min mormorsmor) genom att söka efter mormor (ovanligt förnamn). I den folkbokföringsposten fanns yngre systern inte med, eftersom hon nog inte fötts än. I nästa folkbokföring, 20 år senare, finns ingen av dem med på samma ort: inte min mormor, inte min mormors mor, och därmed inte gammelmoster. Jag gissar att de flyttade någon annanstans, men får inte napp ens vid rikssökning efter mormors ovanliga förnamn.

Jag testade också att kika på församlingsbokutdrag, 10 år efter den folkräkning där jag hittade momor och mormorsmor i tanken att se om de bodde kvar på samma adress då - och där saknas just den adressen! Ytterligare 10 år senare finns adressen med, men då är det andra som bor där.

Jag har namn och födelseår för mormorsmor, och namn och födelsedatum för mormor. Jag har inte namnet på mormorsfar; mormorsmor var först gift med en man som gav sig av till Amerikat och aldrig mer hördes av, så mormorsmor slog sig ihop med någon annan och fick en ny barnakull, men mormor och hennes syskon står antecknade som oäktingar, fader okänd. Han finns inte upptagen i folkbokföringen på den adress jag hittade heller, fast de lär ha levt som man och hustru.

Frågan är: hur går jag vidare? Finns det någonstans där man hittar syskon till mormödrar?

(Och nej - det finns ingen kvar i livet som jag kan fråga. I alla fall ingen som jag känner till. Knepig släkt det här.)

Förlåt, men hur kan din gammelmoster ha blivit bortslarvad?
Jag vet ju att vissa familjer förr i tiden gömde bort "pinsamma" släktingar.
Man kunde bli som en evig skamfläck om man blev psykiskt sjuk eller fick ett oäkta barn, t ex.
Var det något sådant, som gjorde att din gammelmoster "slarvades bort"?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Släktforskning.

Inläggav melly » 2022-04-27 12:20:53

Furienna skrev:Förlåt, men hur kan din gammelmoster ha blivit bortslarvad?
Jag vet ju att vissa familjer förr i tiden gömde bort "pinsamma" släktingar.
Man kunde bli som en evig skamfläck om man blev psykiskt sjuk eller fick ett oäkta barn, t ex.
Var det något sådant, som gjorde att din gammelmoster "slarvades bort"?

Ja, det var något sånt. Hon började med att ta något slags bantningspiller som visade sig vara beroendeframkallande, antagligen något narkotiskt, sen lär andra mentala problem ha tillkommit, och det sista jag känner till om henne är att hon bodde på något slags institution, någonstans i närheten av de gamla hemtrakterna. Tror jag. Min moster hade kontakt med henne, den enda i släkten som hade det, och rapporterade lite då och då, medan hon samtidigt avrådde från att försöka kontakta gammelmostern.

Och nu finns inte den mostern längre.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Släktforskning.

Inläggav melly » 2022-04-27 12:52:04

Jag kom på att jag ska tillägga att det är just det där med institutionsboende som gör att jag skulle vilja ha koll på gammelmoster, förutom ren önskan att veta, förstås. När nu moster är borta finns det inga anhöriga som kan ta vara på gammelmosters intressen vid behov. Tyvärr är det ju ibland nödvändigt.

Gammelmoster kan förstås ha avlidit, men det är inte åldersmässigt otänkbart att hon finns kvar.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2022-04-27 14:00:15

melly skrev:
Furienna skrev:Förlåt, men hur kan din gammelmoster ha blivit bortslarvad?
Jag vet ju att vissa familjer förr i tiden gömde bort "pinsamma" släktingar.
Man kunde bli som en evig skamfläck om man blev psykiskt sjuk eller fick ett oäkta barn, t ex.
Var det något sådant, som gjorde att din gammelmoster "slarvades bort"?

Ja, det var något sånt. Hon började med att ta något slags bantningspiller som visade sig vara beroendeframkallande, antagligen något narkotiskt, sen lär andra mentala problem ha tillkommit, och det sista jag känner till om henne är att hon bodde på något slags institution, någonstans i närheten av de gamla hemtrakterna. Tror jag. Min moster hade kontakt med henne, den enda i släkten som hade det, och rapporterade lite då och då, medan hon samtidigt avrådde från att försöka kontakta gammelmostern.

Och nu finns inte den mostern längre.


Amfetamin användes ju som bantningspiller och blev populärt under 1950-talet bland kriminella och konstnärstyper att festa på.

Apelsinmannen en självbiografisk bok utav Birgitta Stenberg skriver om den där batningsmedicinen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Apelsinmannen

Har även gjorts en TV-serie utav boken både boken och serien är värda att läsa och titta på.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Släktforskning.

Inläggav Marjatta » 2022-04-27 14:08:45

Med risk för att detta kanske är dagens mest korkade förslag.

Om namnet är någorlunda ovanligt, så att det inte finns så många fler i rätt ålder: har du testat att söka på Ratsit?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Släktforskning.

Inläggav Furienna » 2022-04-27 17:06:57

melly skrev:
Furienna skrev:Förlåt, men hur kan din gammelmoster ha blivit bortslarvad?
Jag vet ju att vissa familjer förr i tiden gömde bort "pinsamma" släktingar.
Man kunde bli som en evig skamfläck om man blev psykiskt sjuk eller fick ett oäkta barn, t ex.
Var det något sådant, som gjorde att din gammelmoster "slarvades bort"?

Ja, det var något sånt. Hon började med att ta något slags bantningspiller som visade sig vara beroendeframkallande, antagligen något narkotiskt, sen lär andra mentala problem ha tillkommit, och det sista jag känner till om henne är att hon bodde på något slags institution, någonstans i närheten av de gamla hemtrakterna. Tror jag. Min moster hade kontakt med henne, den enda i släkten som hade det, och rapporterade lite då och då, medan hon samtidigt avrådde från att försöka kontakta gammelmostern.

Och nu finns inte den mostern längre.

Okej.
Jag tycker är det är så trist när en familjemedlem bara ska stötas bort på det viset...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Släktforskning.

Inläggav Sharpshooter » 2022-04-27 17:31:52

Bra att bo i Sverige om man vill släktforska. Jag har för mig att jag har lite Tysk, lite Vallon och lite Ryss i mig. Mer har jag inte intresserat mig i frågan.
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Släktforskning.

Inläggav melly » 2022-04-27 18:23:23

slackern skrev:
melly skrev:
Furienna skrev:Förlåt, men hur kan din gammelmoster ha blivit bortslarvad?
Jag vet ju att vissa familjer förr i tiden gömde bort "pinsamma" släktingar.
Man kunde bli som en evig skamfläck om man blev psykiskt sjuk eller fick ett oäkta barn, t ex.
Var det något sådant, som gjorde att din gammelmoster "slarvades bort"?

Ja, det var något sånt. Hon började med att ta något slags bantningspiller som visade sig vara beroendeframkallande, antagligen något narkotiskt, sen lär andra mentala problem ha tillkommit, och det sista jag känner till om henne är att hon bodde på något slags institution, någonstans i närheten av de gamla hemtrakterna. Tror jag. Min moster hade kontakt med henne, den enda i släkten som hade det, och rapporterade lite då och då, medan hon samtidigt avrådde från att försöka kontakta gammelmostern.

Och nu finns inte den mostern längre.


Amfetamin användes ju som bantningspiller och blev populärt under 1950-talet bland kriminella och konstnärstyper att festa på.

Apelsinmannen en självbiografisk bok utav Birgitta Stenberg skriver om den där batningsmedicinen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Apelsinmannen

Har även gjorts en TV-serie utav boken både boken och serien är värda att läsa och titta på.

Oj, ja. Apelsinmannen läste jag faktiskt för evigheter sen. :)

Edit: Fast bantningen måste i gammelmosters fall ha skett senare än 50-talet, förresten. Dock möjligt att det inleddes i utlandet...
Senast redigerad av melly 2022-04-27 18:36:38, redigerad totalt 1 gång.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Släktforskning.

Inläggav melly » 2022-04-27 18:27:27

Furienna skrev:
melly skrev:
Furienna skrev:Förlåt, men hur kan din gammelmoster ha blivit bortslarvad?
Jag vet ju att vissa familjer förr i tiden gömde bort "pinsamma" släktingar.
Man kunde bli som en evig skamfläck om man blev psykiskt sjuk eller fick ett oäkta barn, t ex.
Var det något sådant, som gjorde att din gammelmoster "slarvades bort"?

Ja, det var något sånt. Hon började med att ta något slags bantningspiller som visade sig vara beroendeframkallande, antagligen något narkotiskt, sen lär andra mentala problem ha tillkommit, och det sista jag känner till om henne är att hon bodde på något slags institution, någonstans i närheten av de gamla hemtrakterna. Tror jag. Min moster hade kontakt med henne, den enda i släkten som hade det, och rapporterade lite då och då, medan hon samtidigt avrådde från att försöka kontakta gammelmostern.

Och nu finns inte den mostern längre.

Okej.
Jag tycker är det är så trist när en familjemedlem bara ska stötas bort på det viset...

Det är det. Fast, för att vara hederlig, det handlade nog inte så mycket om att stöta bort som att hon försvann i en egen värld och blev upprörd av påminnelser om att den inte stämde med verkligheten. Som det, enligt mostern som hade kontakt med henne, kunde bli om andra släktingar sporadiskt kontaktade henne.

Men det här handlar allmänt om en släkt där ena halvan inte talar med andra halvan på grund av något som hände i forntiden eller så. Och det finns ytterst få kvar i min (och gammelmosterns) halva nu...
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Släktforskning.

Inläggav melly » 2022-04-27 18:29:58

Marjatta skrev:Med risk för att detta kanske är dagens mest korkade förslag.

Om namnet är någorlunda ovanligt, så att det inte finns så många fler i rätt ålder: har du testat att söka på Ratsit?

Inte alls korkat. Problemet är bara att det är mormor (ej längre i livet) som har det ovanliga namnet, inte gammelmoster.

Kan tillägga att jag nu också har sökt på svenskagravar.se men inte hittat någon som tycks stämma med gammelmoster. Men sajten har inte uppgifter från alla församlingar.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2022-04-27 18:52:50

melly skrev:
slackern skrev:
melly skrev:Ja, det var något sånt. Hon började med att ta något slags bantningspiller som visade sig vara beroendeframkallande, antagligen något narkotiskt, sen lär andra mentala problem ha tillkommit, och det sista jag känner till om henne är att hon bodde på något slags institution, någonstans i närheten av de gamla hemtrakterna. Tror jag. Min moster hade kontakt med henne, den enda i släkten som hade det, och rapporterade lite då och då, medan hon samtidigt avrådde från att försöka kontakta gammelmostern.

Och nu finns inte den mostern längre.


Amfetamin användes ju som bantningspiller och blev populärt under 1950-talet bland kriminella och konstnärstyper att festa på.

Apelsinmannen en självbiografisk bok utav Birgitta Stenberg skriver om den där batningsmedicinen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Apelsinmannen

Har även gjorts en TV-serie utav boken både boken och serien är värda att läsa och titta på.

Oj, ja. Apelsinmannen läste jag faktiskt för evigheter sen. :)

Edit: Fast bantningen måste i gammelmosters fall ha skett senare än 50-talet, förresten. Dock möjligt att det inleddes i utlandet...


Jag har för mig att folk reste ner till Spanien för att köpa den där medicinen. Ett tag gick det ju även för missbrukare att få amfetamin utskrivet på försök men det lades ner efter 10 år eller något i den stilen fast då är det ju inte bantning det handlar om.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Släktforskning.

Inläggav Vildsvin » 2022-04-27 21:39:34

melly skrev: Jag tittade lite bakåt på mormorsmor och såg att hennes flicknamn var felstavat i uppgifterna kring hennes giftermål, det med karln som sedan försvann till Amerikat.

Hennes man försvann till Amerika medan hon och barnen försvann från folkbokföringen? Spontant tänker jag att hela familjen åkt till Amerika och de skiljt sig och hon åkt tillbaka med barnen.

Det var ganska skamligt med skilsmässor förr, men kanske mindre skamligt att säga att mannen stuckit till Amerika.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Släktforskning.

Inläggav melly » 2022-04-27 22:13:38

Vildsvin skrev:
melly skrev: Jag tittade lite bakåt på mormorsmor och såg att hennes flicknamn var felstavat i uppgifterna kring hennes giftermål, det med karln som sedan försvann till Amerikat.

Hennes man försvann till Amerika medan hon och barnen försvann från folkbokföringen? Spontant tänker jag att hela familjen åkt till Amerika och de skiljt sig och hon åkt tillbaka med barnen.

Det var ganska skamligt med skilsmässor förr, men kanske mindre skamligt att säga att mannen stuckit till Amerika.

Nej nej nej. Jösses, så mycket känner jag till familjehistorien. Här behövs inget hittepå.

Han åkte och hon var kvar med deras gemensamma barn, och kunde förstås inte få skilsmässa, och inte heller dödförklaring, i alla fall inte inom de nästan 10 år som gick innan hon startade på nytt med ny man, och nya barn. "Oäkta" barn.

Och det där försvinnandet från folkbokföringen, som förstås kan bero på att inte allt finns sökbart, kommer efter att det hade fötts barn i nya förhållandet. En gissning är att mormorsmor flyttade någon gång efter att mormor (andra barnet i nya förhållandet) hade fötts.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Släktforskning.

Inläggav melly » 2022-04-27 23:03:16

Weeeeeeeeeeeeeeeeeee.

Jag utvidgade mina sökningar och har nu hittat den födelsebok där gammelmoster finns registrerad. Födelsedagen är lite fel här, precis som det var för mormor, men det är rätt förnamn och rätt mor - och namnet på fadern finns med, samt deras nya adress. De hade alltså verkligen flyttat efter mormors födelse.

Sen får jag ju se hur långt det här räcker, men med officiellt födelsedatum inklusive år borde det gå bättre...
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Återgå till Intressanta intressen



Logga in