Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav slackern » 2022-04-16 17:56:31

FuzzyFluffy skrev:
slackern skrev:
FuzzyFluffy skrev:
Jag kan citera de igen om du vill :-)Happy


Det du citerade och länkade till skrev det på ett mycket mer diplomatiskt sätt än det lite plumpa sättet jag skrev men trotts allt är det samma andemening.


Nej det jag länkar till säger något helt annat än det du skriver här. Att cherry pick något enstaka citat i en lång rapport för att styrka dina fördomar är idiotiskt.

Precis efter det du citerar.

Många unga med aktivitetsersättning går utan sysselsättning i långa perioder.
Det beror bland annat på att det saknas insatser, i synnerhet för dem som står längst från
arbetsmarknaden. Det beror också på att Försäkringskassan har svårt att samordna
insatser med övriga aktörer på området.


Kontentan utav det du har citerat och länkat till här skriver väl trotts allt att aktivitetsersättning är ett misslyckande? Nu är det dock inte min uppfattning att det är ett misslyckande utan det är bra att det finns.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-16 18:03:34

slackern skrev:
FuzzyFluffy skrev:
slackern skrev:
Det du citerade och länkade till skrev det på ett mycket mer diplomatiskt sätt än det lite plumpa sättet jag skrev men trotts allt är det samma andemening.


Nej det jag länkar till säger något helt annat än det du skriver här. Att cherry pick något enstaka citat i en lång rapport för att styrka dina fördomar är idiotiskt.

Precis efter det du citerar.

Många unga med aktivitetsersättning går utan sysselsättning i långa perioder.
Det beror bland annat på att det saknas insatser, i synnerhet för dem som står längst från
arbetsmarknaden. Det beror också på att Försäkringskassan har svårt att samordna
insatser med övriga aktörer på området.


Kontentan utav det du har citerat och länkat till här skriver väl trotts allt att aktivitetsersättning är ett misslyckande? Nu är det dock inte min uppfattning att det är ett misslyckande utan det är bra att det finns.

Jag blir ändå något förvånad att ingen före mig har svarat på ditt trams med statistisk. Istället är tydligen ditt verklighetsfrånvända hat en åsikt en generationsfråga. Nej det är det inte. Du har fel. Det du skriver överenstämmmer inte med verkligheten. Där finns information tillgänglig online som motbevisar alla fördomar som du har delat med dig i den här tråden.

Att göra grova verklighetsfrånvända generaliseringar om människor är inte en åsikt. Det är kontentan.

Det du gör nu skulle faktisk kunna klassificeras som ett hatbrott :-)Happy
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav slackern » 2022-04-16 18:09:09

FuzzyFluffy skrev:Riksrevisionen har granskat om systemet med aktivitetsersättning är effektivt för att
hjälpa unga med nedsatt arbetsförmåga att börja studera eller arbeta. Granskningen
visar att aktivitetsersättningen inte lever upp till riksdagens och regeringens mål om att
unga med nedsatt arbetsförmåga ska kunna leva ett aktivt liv.


Jag citerar från det du har citerat.

Riksrevisionen har granskat om systemet med aktivitetsersättning är effektivt för att
hjälpa unga med nedsatt arbetsförmåga att börja studera eller arbeta. Granskningen
visar att aktivitetsersättningen inte lever upp till riksdagens och regeringens mål om att
unga med nedsatt arbetsförmåga ska kunna leva ett aktivt liv.


Tycker inte du att det låter som en sågning utav systemet?

Jag säger det än engång jag tycker att systemet med aktivitetsersättning ska vara kvar så att ingen missuppfattar.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-16 18:10:45

https://polisen.se/lagar-och-regler/lag ... /hatbrott/


Hatbrott är ett angrepp på de mänskliga rättigheterna och strider mot principen om alla människors lika värde. Det som definierar ett hatbrott är att gärningspersonen utför angreppet på grund av sin negativa inställning till vissa personers egenskaper.


Och så här skrev du.

Ja många som har aktivitetsersättning verkar ju bara vara hemma och rullatummarna och inte ens har försökt att ta ett skitjobb ens engång, känns som ren lättja rent ut sagt hade dom åtminstone försökt till någon form utav sysselsättning och rehablitering istället för att sitta hemma på kammaren så finns det ju betydligt mycket större underlag att bygga en bedömning på.


Låter som ett solklart fall av hatbrott enligt mig. Men då är ju bara det min egen högst personliga åsikt :-)Happy
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav slackern » 2022-04-16 18:19:50

FuzzyFluffy skrev:https://polisen.se/lagar-och-regler/lagar-och-fakta-om-brott/hatbrott/


Hatbrott är ett angrepp på de mänskliga rättigheterna och strider mot principen om alla människors lika värde. Det som definierar ett hatbrott är att gärningspersonen utför angreppet på grund av sin negativa inställning till vissa personers egenskaper.


Och så här skrev du.

Ja många som har aktivitetsersättning verkar ju bara vara hemma och rullatummarna och inte ens har försökt att ta ett skitjobb ens engång, känns som ren lättja rent ut sagt hade dom åtminstone försökt till någon form utav sysselsättning och rehablitering istället för att sitta hemma på kammaren så finns det ju betydligt mycket större underlag att bygga en bedömning på.


Låter som ett solklart fall av hatbrott enligt mig. Men då är ju bara det min egen högst personliga åsikt :-)Happy


Alltså jag skrev verkar vad betyder verkar?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-16 18:21:09

slackern skrev:
FuzzyFluffy skrev:https://polisen.se/lagar-och-regler/lagar-och-fakta-om-brott/hatbrott/


Hatbrott är ett angrepp på de mänskliga rättigheterna och strider mot principen om alla människors lika värde. Det som definierar ett hatbrott är att gärningspersonen utför angreppet på grund av sin negativa inställning till vissa personers egenskaper.


Och så här skrev du.

Ja många som har aktivitetsersättning verkar ju bara vara hemma och rullatummarna och inte ens har försökt att ta ett skitjobb ens engång, känns som ren lättja rent ut sagt hade dom åtminstone försökt till någon form utav sysselsättning och rehablitering istället för att sitta hemma på kammaren så finns det ju betydligt mycket större underlag att bygga en bedömning på.


Låter som ett solklart fall av hatbrott enligt mig. Men då är ju bara det min egen högst personliga åsikt :-)Happy


Alltså jag skrev verkar vad betyder verkar?


Som sagt min högst personliga åsikt är att du har gjort dig skyldig till hatbrott :-)Happy Ok så högst personlig är den inte för det du gör är enligt Polisens egen hemsida ett hatbrott.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav slackern » 2022-04-16 18:28:29

FuzzyFluffy skrev:
slackern skrev:
FuzzyFluffy skrev:https://polisen.se/lagar-och-regler/lagar-och-fakta-om-brott/hatbrott/




Och så här skrev du.



Låter som ett solklart fall av hatbrott enligt mig. Men då är ju bara det min egen högst personliga åsikt :-)Happy


Alltså jag skrev verkar vad betyder verkar?


Som sagt min högst personliga åsikt är att du har gjort dig skyldig till hatbrott :-)Happy Ok så högst personlig är den inte för det du gör är enligt Polisens egen hemsida ett hatbrott.


Du får gärna ha din personliga åsikt helt OK. :)

Kan ju tillägga att jag själv har sjukersättning.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-16 18:32:50

slackern skrev:
FuzzyFluffy skrev:
slackern skrev:
Alltså jag skrev verkar vad betyder verkar?


Som sagt min högst personliga åsikt är att du har gjort dig skyldig till hatbrott :-)Happy Ok så högst personlig är den inte för det du gör är enligt Polisens egen hemsida ett hatbrott.


Du får gärna ha din personliga åsikt helt OK. :)

Kan ju tillägga att jag själv har sjukersättning.


Du får gärna lägga till hur mycket du vill kontentan förblir att det inte är en åsikt att skapa grova generaliseringar om människor utan det kan ofta klassificeras som hatbrott.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav verbatim » 2022-04-18 16:17:23

FuzzyFluffy skrev:Ok så där är alltså en stor diskrepans emellan sjukpenning och aktivitet emedan sjukersättning är ungefär samma som aktivitet. Jag tänker kontakta vuxenpsykiatri och fråga om vi kan träffas och diskutera ett läkarintyg för sjukersättning. Tycker ni också att jag borde ta kontakt med vuxenhabilitering?


Jo, Aktivitetsersättning och sjukersättning är väldigt lika varandra som ersättning rent monetärt, båda berättigar också bostadstillägg. Sjukpenning är däremot en dag-ersättning och fungerar helt annorlunda.

Angående vuxenhabilitering, så fungerar det olika beroende på var man råkar bo. I vissa kommuner erbjuder man mycket olika former av stöd, i vissa mindre kommuner inget stöd alls. I min kommun erbjuder man inget stöd från vuxen-hab till personer med autism utan intellektuell eller motoriska funktionsnedsättningar. Däremot kan man då vända sig till regionen och få den hjälpen istället. Så det tycker jag att du ska göra, då visar du dessutom ytterligare delaktighet i din rehabilitering.

FuzzyFluffy skrev:Något jag upptäckte nu när sitter här och googlar är att man har en mycket större chans att få sjukersättning om man har en insats igenom den daglig verksamheten.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... n/_H902808


Jag tror det är mer vanligt främst eftersom personer med daglig verksamhet oftast befinner sig mycket långt ifrån arbetsmarknaden. Då blir det också helt logiskt att dom beviljas sjukersättning oftare.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-18 16:23:09

verbatim skrev:
FuzzyFluffy skrev:Ok så där är alltså en stor diskrepans emellan sjukpenning och aktivitet emedan sjukersättning är ungefär samma som aktivitet. Jag tänker kontakta vuxenpsykiatri och fråga om vi kan träffas och diskutera ett läkarintyg för sjukersättning. Tycker ni också att jag borde ta kontakt med vuxenhabilitering?


Jo, Aktivitetsersättning och sjukersättning är väldigt lika varandra som ersättning rent monetärt, båda berättigar också bostadstillägg. Sjukpenning är däremot en dag-ersättning och fungerar helt annorlunda.

Angående vuxenhabilitering, så fungerar det olika beroende på var man råkar bo. I vissa kommuner erbjuder man mycket olika former av stöd, i vissa mindre kommuner inget stöd alls. I min kommun erbjuder man inget stöd från vuxen-hab till personer med autism utan intellektuell eller motoriska funktionsnedsättningar. Däremot kan man då vända sig till regionen och få den hjälpen istället. Så det tycker jag att du ska göra, då visar du dessutom ytterligare delaktighet i din rehabilitering.

FuzzyFluffy skrev:Något jag upptäckte nu när sitter här och googlar är att man har en mycket större chans att få sjukersättning om man har en insats igenom den daglig verksamheten.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... n/_H902808


Jag tror det är mer vanligt främst eftersom personer med daglig verksamhet oftast befinner sig mycket långt ifrån arbetsmarknaden. Då blir det också helt logiskt att dom beviljas sjukersättning oftare.


Får tacka för alla hjälpen! Det betyder jättemycket :-)154
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav TheWonderer92 » 2023-07-05 22:21:59

Kan någon hjälpa mig att tolka detta?

Jag har haft sjukpenning i särskilda i 364 dagar, vilket betyder att jag nu måste söka sjukpenning på fortsättningsnivå eller normalnivå. Fortsättningsnivå =75% av SGI Normalnivå= 80% av SGI. Det står att normalnivå är samma belopp som sjukpenning i särskilda fall. Betyder detta isf att jag i själva verket hela tiden fått 80% av SGI (jag har fått sjukpenning 100%)?
Först tolkade jag det som att beloppet på fortsättningnivå är 75% av den sjukpenning jag har nu vilket skulle betyda att jag får ca 3000 kr mindre än den knappa inkomst jag har nu! Det kan inte stämma. Då borde man ju kunna få mer från Soc. Men om jag alltså hela tiden fått 80% av SGI skulle ju inkomsten bara minska 5 procentenheter om jag blir beviljad sjukpenning på fortsättningnivå, vilket inte är så farligt.

Det som förbryllar mig är att jag fått 100% sjukpenning i 1 år nu men det står alltså att om man får tillsvidare sjukpenning på normalnivå (vilket är 80% av SGI) är det SAMMA belopp som innan när man hade 100% sjukpenning. Så 100% sjukpenning = 80% av SGI? Snälla hjälp nån?
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav slackern » 2023-07-06 19:04:51

TheWonderer92 skrev:Kan någon hjälpa mig att tolka detta?

Jag har haft sjukpenning i särskilda i 364 dagar, vilket betyder att jag nu måste söka sjukpenning på fortsättningsnivå eller normalnivå. Fortsättningsnivå =75% av SGI Normalnivå= 80% av SGI. Det står att normalnivå är samma belopp som sjukpenning i särskilda fall. Betyder detta isf att jag i själva verket hela tiden fått 80% av SGI (jag har fått sjukpenning 100%)?
Först tolkade jag det som att beloppet på fortsättningnivå är 75% av den sjukpenning jag har nu vilket skulle betyda att jag får ca 3000 kr mindre än den knappa inkomst jag har nu! Det kan inte stämma. Då borde man ju kunna få mer från Soc. Men om jag alltså hela tiden fått 80% av SGI skulle ju inkomsten bara minska 5 procentenheter om jag blir beviljad sjukpenning på fortsättningnivå, vilket inte är så farligt.

Det som förbryllar mig är att jag fått 100% sjukpenning i 1 år nu men det står alltså att om man får tillsvidare sjukpenning på normalnivå (vilket är 80% av SGI) är det SAMMA belopp som innan när man hade 100% sjukpenning. Så 100% sjukpenning = 80% av SGI? Snälla hjälp nån?


Jag tror det helt enkelt är bäst att du ringer och pratar med en handläggare på FK för att få rätt och korrekt svar för här tror jag att folk framför sina teorier som fakta.

Jag har sjukersättning och den har jag för mig är 64% eller något utav den stilen men jag klarar mig får ju dessutom bostadstillägg vilket hjälper till med hyran, det blir inte fett men å andra sidan svälter jag inte och kan hitta på saker och köpa saker jag behöver.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav verbatim » 2023-08-17 19:43:55

TheWonderer92 skrev:Kan någon hjälpa mig att tolka detta?

Jag har haft sjukpenning i särskilda i 364 dagar, vilket betyder att jag nu måste söka sjukpenning på fortsättningsnivå eller normalnivå. Fortsättningsnivå =75% av SGI Normalnivå= 80% av SGI. Det står att normalnivå är samma belopp som sjukpenning i särskilda fall. Betyder detta isf att jag i själva verket hela tiden fått 80% av SGI (jag har fått sjukpenning 100%)?
Först tolkade jag det som att beloppet på fortsättningnivå är 75% av den sjukpenning jag har nu vilket skulle betyda att jag får ca 3000 kr mindre än den knappa inkomst jag har nu! Det kan inte stämma. Då borde man ju kunna få mer från Soc. Men om jag alltså hela tiden fått 80% av SGI skulle ju inkomsten bara minska 5 procentenheter om jag blir beviljad sjukpenning på fortsättningnivå, vilket inte är så farligt.

Det som förbryllar mig är att jag fått 100% sjukpenning i 1 år nu men det står alltså att om man får tillsvidare sjukpenning på normalnivå (vilket är 80% av SGI) är det SAMMA belopp som innan när man hade 100% sjukpenning. Så 100% sjukpenning = 80% av SGI? Snälla hjälp nån?


Om jag tolkar ditt inlägg rätt så har du ingen SGI eller en låg SGI. Därför har 80% eller 75% av din SGI ingen betydelse för dig eftersom: "Har man ingen SGI när man blir sjuk kan man inte få sjukpenning (undantaget är Sjukpenning i särskilda fall) och istället är det då andra delar av vårt gemensamma trygghetssystem som ska fånga upp den som behöver stöd." https://www.forsakringskassan.se/press/ ... rsakringen

Om du inte har förvärvsarbetat (ingen SGI) eller ifall du har en årsinkomst lägre än 80 300 kronor (låg SGI) så kan du få sjukpenning i särskilda fall, vilket på 100% sjukskrivning som mest endast ger 160 kr/dag (före skatt). Det är mindre än 4 000 kr/mån efter skatt.

Därför undrar jag ifall du har boendetillägg?

Du kan söka boendetillägg, vilket inte baseras på din boendekostnad, utan ersättningsnivån baseras istället på din boendesituation, t.ex om du är gift/sambo eller har barn m.m. Jag själv får 7000 kr skattebefriat i boendetillägg.
______________________________

För att få sjukpenning i särskilda fall på normalnivå krävs att man har en allvarlig sjukdom som sätter ner din arbetsförmåga. T.ex ALS, MS, m.m. https://www.socialstyrelsen.se/globalas ... jukdom.pdf
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav Sara Khan » 2024-01-02 18:46:20

verbatim skrev:Jag har hel sjukpenning i särskilda fall och är ensamstående, ogift utan barn. Därför får jag ut 160 kr/dag brutto (ca 123,2 kr/dag netto) + boendetillägg 7 000 kr, utbetalt den 23:e-26:e dagen varje månad:

10 820 kr månaderna: januari, februari, april, juni, augusti, september, november
10 696 kr månaderna: maj, juli, oktober, december
10 450 kr månaden: mars (28 dagar i februari)


Lol, hamnade här när jag kollade runt efter info om 'sjukpenning i särskilda fall'. Det har fortfarande inte gått upp. Blir fan galen. Inflationen är insane.
Sara Khan
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2016-06-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in