Impulser och kroppsspråk

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Impulser och kroppsspråk

Inläggav Harrytulipan » 2022-04-17 12:51:24

Så vi blir ibland tillsagda att gå ur huvudet och agera mer på impulser.
Många icke-ASD-personer får också höra detta.
Jag är inte säker på människor med ADHD.
Jag är säker på att de kanske inte får höra detta lika mycket som oss utan ADHD.
Jag ser ett stort problem här.
Att agera efter/på impulser verkar vara mycket lättare om man vet vad man ska göra. Jag är säker på att det här är bra för oss men bara om det görs i situationer där vi har en guide/lärare som kan hjälpa till.
Jag menar, man måste också lära sig hur man agerar i en viss situation. Kanske vet man inte hur man ska agera i en specifik situation utan blir bara tillsagd att agera på impulser.
Jag tror att impulserna är viktiga men bara så länge de kombineras med färdighetsträning och görs i enklare situationer.
Jag tror att "agera på impulser" är en teaterteknik. Den kan användas utanför teaterträningen men inte på samma sätt sägs det.
Kanske en del av oss agerar för mycket på våra impulser och det är det som skapar problem för oss. Men jag ser för många blyga människor, inklusive mig (men jag agerar för mycket på impuls ibland antar jag).
Är rådet "agera efter/på dina impulser" dåligt? Har du någonsin fått detta rådet förut? Vad tror du detta betyder?

Jag gissar att i teaterträning kan de anta att kroppsspråk och prosodi redan är lätt för alla. En annan sak är att enligt mig så syftar "agera på impuls!" ibland "var inte dig själv!". Folk har ofta idéer om hur du ska agera. Har detta varit ett stort problem för dig?

http://www.meisnersessions.co.uk/impulses



Moderator atoms - utvidgade rubriken.
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Impulserna?

Inläggav Paradox77 » 2022-04-17 14:45:55

*suck*
Jag skrev en novell till svar, men insåg att om någon faktiskt skall läsa vad jag skrivit så får jag börja om från början..

Var dig själv! Om det stör andra i din närhet, är det "fel" andra du har omkring dig.

Ibland är det bra/viktigt att agera på impuls. Exempelvis om du ska ta chansen med en tjej/kille/annat. Då kan det bli lätt att överanalysera situationen och relationen (överanalysera?? existerar det order på detta forum?) och passivitet slutar ofta med att man missar sin möjlighet. Men det kan ju också leda till en örfil eller polisanmälan, då vi ofta har missat nåt :D

Jag vill även påpeka att definitionen "blyg" skall analyseras noga. Jag trodde att jag var blyg och tillbakadragen i över 30 år. Detta visade sig vara helt fel. Jag är väldigt öppen och extrovert när jag är i form. Dock är jag introvert och tystlåten i fel forum där jag inte kan slappna av eller om jag har slut på energi. Befinner jag mig i rätt forum i avslappnat tillstånd är jag motsatsen, men det är också då jag säger de dummaste sakerna. Som tur är, brukar jag enbart slappna av med människor som accepterar mig som jag är. Dock inte alltid.

(detta är den komprimerade omskrivningen, så du inser att mitt första utkast var lite väl djupgående :D )
Paradox77
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2022-02-27

Impulserna?

Inläggav Marjatta » 2022-04-17 15:26:43

Harrytulipan skrev:Jag tror att "agera på impulser" är en teaterteknik.


Ja, hela sajten som du länkade till handlar om teaterteknik enligt någon särskild skola. Inte mycket av det torde vara tillämpligt i livet utanpå scenen.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Impulserna?

Inläggav Harrytulipan » 2022-04-17 16:50:28

Marjatta skrev:
Harrytulipan skrev:Jag tror att "agera på impulser" är en teaterteknik.


Ja, hela sajten som du länkade till handlar om teaterteknik enligt någon särskild skola. Inte mycket av det torde vara tillämpligt i livet utanpå scenen.

I teater är det mer på låtsatsoch man skall våga mer men det är ändå läskigt att bara släppa taget på en teaterkurs.
Jag började på en teaterkurs men fick sluta pga att det var för mycket "släppa loss". Enligt en professionell med ASD som fokus så fick jag veta att det liksom blev förmycket utsättande. Nästa lite som den utsättning man gör i fobiträning. Mycket obehaglig kurs. Jag behövde enklare situationer och mer färdighetsträning.
Men det är tydligen så att man oftast struntar i färdigheter och bara ber folk att släppa loss.
Och hur tränas det sociala? Oftast genom att slänga ut en person i det sociala och hoppas på det bästa. Kanske får man nån kommentar om man har tur.
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Impulserna?

Inläggav Harrytulipan » 2022-04-17 16:53:49

Paradox77 skrev:*suck*
Jag skrev en novell till svar, men insåg att om någon faktiskt skall läsa vad jag skrivit så får jag börja om från början..

Var dig själv! Om det stör andra i din närhet, är det "fel" andra du har omkring dig.

Ibland är det bra/viktigt att agera på impuls. Exempelvis om du ska ta chansen med en tjej/kille/annat. Då kan det bli lätt att överanalysera situationen och relationen (överanalysera?? existerar det order på detta forum?) och passivitet slutar ofta med att man missar sin möjlighet. Men det kan ju också leda till en örfil eller polisanmälan, då vi ofta har missat nåt :D

Jag vill även påpeka att definitionen "blyg" skall analyseras noga. Jag trodde att jag var blyg och tillbakadragen i över 30 år. Detta visade sig vara helt fel. Jag är väldigt öppen och extrovert när jag är i form. Dock är jag introvert och tystlåten i fel forum där jag inte kan slappna av eller om jag har slut på energi. Befinner jag mig i rätt forum i avslappnat tillstånd är jag motsatsen, men det är också då jag säger de dummaste sakerna. Som tur är, brukar jag enbart slappna av med människor som accepterar mig som jag är. Dock inte alltid.

(detta är den komprimerade omskrivningen, så du inser att mitt första utkast var lite väl djupgående :D )

Vad betyder"blyg"? Folksom inte vågar släppa loss är inte blyga utan...?
Men samtidigt måste det ju vara bra att man analyserar, eller?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Impulserna?

Inläggav antonius » 2022-04-17 16:57:40

Skulle jag "vara mig själv", i olika situationer, och säga och göra som jag tänker, skulle jag åka på en smocka varje dag.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Impulserna?

Inläggav Dagobert » 2022-04-17 19:02:19

Har man "rätt" impulser i ett sammanhang är det kanske bra att agera efter dem. Annars inte.
Antar att impulserna i viss mån ändras med ökad kunskap.

Det är bättre att vara spontan, dvs impulsiv med viss eftertanke.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Impulserna?

Inläggav Harrytulipan » 2022-04-17 19:57:26

Vad tror ni om övningar där man bara skall släppa loss för oss aspergare?
Jag tänker framför allt på teaterövningar där man struntar i att gå igenom hur man agerar (färdighetsträning) och bara ber personerna att släppa loss. Mycket av undervisning handlar om att göra så lite färdighetsträning som möjligt.
Vad har funkat för er?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Impulserna?

Inläggav antonius » 2022-04-17 20:18:21

Hålla käft, har varit enklast, för större delen av mänskligheten är inga nobelpristagare direkt, och tolkar allt man säger fel, och de få gånger man har att göra med intelligent folk får man oftast inte behålla dem i sin närhet, antagligen för att man är en knallkork själv, tyvärr.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Impulserna?

Inläggav Dagobert » 2022-04-17 20:55:54

Harrytulipan skrev:Vad tror ni om övningar där man bara skall släppa loss för oss aspergare?
Jag tänker framför allt på teaterövningar där man struntar i att gå igenom hur man agerar (färdighetsträning) och bara ber personerna att släppa loss. Mycket av undervisning handlar om att göra så lite färdighetsträning som möjligt.
Vad har funkat för er?

Jag var på en kurs där aspergare skulle träna på socialt beteende, och bedömas av de andra aspergarna.
Helt feltänkt, tycker jag. Bedömas av de som själva hade konstiga uppfattningar i ämnet.
Allt under ledning av en kurator ed, som förstås inte kunde säga emot någon deltagare.
Meningslöst och pinsamt - jag gick bara dit 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Impulserna?

Inläggav Marjatta » 2022-04-17 22:18:11

Harrytulipan skrev:Vad tror ni om övningar där man bara skall släppa loss för oss aspergare?
Jag tänker framför allt på teaterövningar där man struntar i att gå igenom hur man agerar (färdighetsträning) och bara ber personerna att släppa loss. Mycket av undervisning handlar om att göra så lite färdighetsträning som möjligt.
Vad har funkat för er?


Vill du bli skådespelare på teaterscen. Eller vill du lära dig maskera din aspighet i vanliga livet?

"Släppa loss"-övningarna låter som teaterövningar för NT-folk. De är så vana vid att hela tiden tänka på hur de uppfattas av andra, att de behöver övningar för att komma loss ur det.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Impulserna?

Inläggav Marjatta » 2022-04-18 9:02:49

Ett av mina ex anmärkte ibland att jag "levde för mycket i huvet". Exakt vad det innebar vet jag inte, utöver att det var fel på mig och jag borde ändra på mig. Han förstod sig inte på hur jag tänkte och fungerade, alltså var jag fel.

Idag har jag en käraste som också har autism och ADHD och som inte uppfattar mig så. Det bytet var verkligen ett stort fall framåt.

Vissa "rena" aspgergare utan ADHD kan ibland uppfattas som lite stela och ospontana. Men jag tror väl kanske inte på att försöka "ändra" sig till större spontantitet. Ju tryggare man är, desto bättre funkar man med folk. Men vägen dit ... jadu.

Själv vill jag f.a. bli bättre på att inte avbryta andra, och hitta rätt tillfällen där det är okej att bryta in så det inte uppfattas som att man "avbryter".
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Impulserna?

Inläggav Harrytulipan » 2022-04-18 11:40:31

Marjatta skrev:
Harrytulipan skrev:Vad tror ni om övningar där man bara skall släppa loss för oss aspergare?
Jag tänker framför allt på teaterövningar där man struntar i att gå igenom hur man agerar (färdighetsträning) och bara ber personerna att släppa loss. Mycket av undervisning handlar om att göra så lite färdighetsträning som möjligt.
Vad har funkat för er?


Vill du bli skådespelare på teaterscen. Eller vill du lära dig maskera din aspighet i vanliga livet?

"Släppa loss"-övningarna låter som teaterövningar för NT-folk. De är så vana vid att hela tiden tänka på hur de uppfattas av andra, att de behöver övningar för att komma loss ur det.

Jag vill bli en skådespelare, sångare och en person som blir bättre på det sociala utan att satsa på masking.
Vad menas med NT-övningar?
Marjatta skrev:Ett av mina ex anmärkte ibland att jag "levde för mycket i huvet". Exakt vad det innebar vet jag inte, utöver att det var fel på mig och jag borde ändra på mig. Han förstod sig inte på hur jag tänkte och fungerade, alltså var jag fel.

Idag har jag en käraste som också har autism och ADHD och som inte uppfattar mig så. Det bytet var verkligen ett stort fall framåt.

Vissa "rena" aspgergare utan ADHD kan ibland uppfattas som lite stela och ospontana. Men jag tror väl kanske inte på att försöka "ändra" sig till större spontantitet. Ju tryggare man är, desto bättre funkar man med folk. Men vägen dit ... jadu.

Själv vill jag f.a. bli bättre på att inte avbryta andra, och hitta rätt tillfällen där det är okej att bryta in så det inte uppfattas som att man "avbryter".

Det är så lätt att se negativt på hur man är. Det finns ju alltid både positivt och nrgativt med hur man är som person. Detta är något som även NT-person måste handskas med.
Att tvinga fram spontanitet är gaska sjukt faktiskt. Vissa personer tror att man kan göra det. Först skaffar man färdigheter och förståelse och sen kan man jamma loss. Eller?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Impulserna?

Inläggav Marjatta » 2022-04-18 12:58:22

Harrytulipan skrev:Vad menas med NT-övningar?


Jag menade: teaterövningar utformade efter NT-personers behov, som inte nödvändigtvis funkar för aspigt folk.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Impulserna?

Inläggav Vildsvin » 2022-04-18 13:58:50

För många år sedan kände jag en kille med social fobi som trodde att han var smart för att han bokat in sig på teaterkurser för där kunde han träna bort sina problem. Men när han kom dit visade det sig att alla andra var personer med SF eller AS som tänkt likadant och läraren hade suckat över att det inte var någon som ville hålla på med teater.

Många med Asperger tror att deras sociala problem bottnar i att de inte kan de "rätta svaren" i dialoger. Men (med undantag för eventuella anhöriga med egen diagnos) bryr folk sig inte om vad som sägs bokstavligt, utan de reagerar främst på hur AS-personer prioriterar.

Att lägga upp detaljerade planer när man konfronteras med ett problem och hålla sig till planen även när poängen med att göra saken försvinner är typiskt för Aspergers syndrom. Omgivningen blir irriterad när "muppen" vill ha det på sitt sätt.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Impulserna?

Inläggav Marjatta » 2022-04-18 14:31:55

Vildsvin skrev:För många år sedan kände jag en kille med social fobi som trodde att han var smart för att han bokat in sig på teaterkurser för där kunde han träna bort sina problem. Men när han kom dit visade det sig att alla andra var personer med SF eller AS som tänkt likadant och läraren hade suckat över att det inte var någon som ville hålla på med teater.


Det var ganska sanslöst.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Impulserna?

Inläggav Marjatta » 2022-04-18 14:33:28

Vildsvin skrev:Många med Asperger tror att deras sociala problem bottnar i att de inte kan de "rätta svaren" i dialoger. Men (med undantag för eventuella anhöriga med egen diagnos) bryr folk sig inte om vad som sägs bokstavligt, utan de reagerar främst på hur AS-personer prioriterar.


Vad med dig själv, Vildsvin. Hur tänker du ang. dig själv och din omgivning? Har du lärt dig prioritera så att inte andra retar sig på dig? Har du specifikt tränat på det, i så fall hur och var, med vilken ledning?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Impulserna?

Inläggav Paradox77 » 2022-04-18 17:47:22

Det är inte vad vi säger, utan hur vi säger det som är problemet :D Enbart en autist bryr sig om det bokstavliga. Det är känslan man förmedlar som är viktig och hur man möter motpartens känsla i ett samtal.

Dock har jag ingen aning om hur man praktiserar detta, utan vet bara vad problemet är. Jag hamnar ofta i en situation där jag uppfattas som "okänslig" för att jag inte möter motpartens känsla på "rätt" sätt. Min slutledningsförmåga säger att det "korrekta" sättet är att bara hålla med och förstärka det som sagts, trots att min hjärna skriker inombords att komma med en analys eller lösning. Speciellt svårt är det när motparten tydligt agerar eller tänker fel i sitt resonemang (med fel menar jag konkreta, logiska och mätbara fel) då det går emot hela ens väsen att förstärka en lögn eller felaktig uppfattning.

PS
Marjatta, jag kan inte undgå att känna en viss avundsjuka över ditt fynd av partner. Det låter supermysigt att kunna kommunicera på lika villkor. Kul och lycka till :)
Paradox77
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2022-02-27

Impulserna?

Inläggav Marjatta » 2022-04-18 18:51:09

Paradox77 skrev:Marjatta, jag kan inte undgå att känna en viss avundsjuka över ditt fynd av partner. Det låter supermysigt att kunna kommunicera på lika villkor. Kul och lycka till :)


Tack! Det finns en basal respekt för hur den andre funkar, som jag verkligen uppskattar. Med det sagt kan man ändå bli sur eller till och med bråka när den andres stökighet, bristande planering osv går ut över en själv ... vi genomgår väl vårt förhållandes första lilla kris, just nu. Alltså det är inte helt enkelt, det här heller.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Impulserna?

Inläggav Vildsvin » 2022-04-18 23:57:09

Marjatta skrev:
Vildsvin skrev:Många med Asperger tror att deras sociala problem bottnar i att de inte kan de "rätta svaren" i dialoger. Men (med undantag för eventuella anhöriga med egen diagnos) bryr folk sig inte om vad som sägs bokstavligt, utan de reagerar främst på hur AS-personer prioriterar.


Vad med dig själv, Vildsvin. Hur tänker du ang. dig själv och din omgivning? Har du lärt dig prioritera så att inte andra retar sig på dig? Har du specifikt tränat på det, i så fall hur och var, med vilken ledning?

Jag var udda som barn, men sen efter puberteten blev jag medveten om det och ville absolut inte vara den där kufen som ville ha det på sitt sätt. Så därför sa jag aldrig nej när andra ville ha det på sitt sätt för jag ville inte vara den som var konstig. Det gav mig andra problem men det kändes som det viktigaste var att jag inte gjorde fel.


När jag gjorde utredningen fick jag bra värden på testerna förutom visuell uppmärksamhet. Det som var mest avvikande var när jag skulle göra arbetsprov, dvs välja ett recept, köpa ingredienserna och laga maten medan en arbetsterapeut iakttog mig. Jag följde inköpslappens ordning strikt, dvs gick förbi saker jag skulle ha och gick sedan tillbaka igen. Jag gör inte så när jag handlar ensam, men då när jag var iakttagen ville jag göra rätt med resultatet att det blev fel.

Jag har varit i många situationer där jag gjort något som känts fel för att andra ska tycka att jag gör rätt och så har det visat sig att det faktiskt var fem.

Att träna bort detta är väl rätt svårt, social träning handlar ju om att lära sig följa vissa regler men det funkar ju inte om problemet är att man följer regler för strikt.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kroppspråk

Inläggav Harrytulipan » 2022-04-19 19:21:03

Jag hörde häromdagen att folk med ASD-problematik skulle vara sämre på det teatrala då vi har svårigheter med bla kroppspråk. Själv håller jag inte med.
Många med ASD-problematik kan faktiskt vara bättre på det teatrala än personer utan ASD-problematik.
Jag vet inte riktigt varför det teatrala kroppspråket skulle vara enklare för vissa av oss än det vanliga sociala kroppspråket.
Men är vi ens dåliga på kroppspråk? Är många av oss bara otränade?

Men visst är det en stor skillnad på det teatrala och det vanliga sociala?
En sak är säker. Om jag känner en person så är jag oftast väldigt bra på kroppspråk med den personen.
Det finns väldigt många fördomar vi har om oss själva.
Vad säger ni?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Impulser och kroppsspråk

Inläggav Paradox77 » 2022-04-20 19:22:16

Harrytulipan skrev:Jag hörde häromdagen att folk med ASD-problematik skulle vara sämre på det teatrala då vi har svårigheter med bla kroppspråk. Själv håller jag inte med.
Många med ASD-problematik kan faktiskt vara bättre på det teatrala än personer utan ASD-problematik.
Jag vet inte riktigt varför det teatrala kroppspråket skulle vara enklare för vissa av oss än det vanliga sociala kroppspråket.
Men är vi ens dåliga på kroppspråk? Är många av oss bara otränade?

Men visst är det en stor skillnad på det teatrala och det vanliga sociala?
En sak är säker. Om jag känner en person så är jag oftast väldigt bra på kroppspråk med den personen.
Det finns väldigt många fördomar vi har om oss själva.
Vad säger ni?


Vet inte hur begåvad jag är, men jag fick äran att agera tomte en jul 2002 tror jag det va.. sedan beslöts det att jag aldrig fick vara det igen, utan min sambo fick göra det istället då hon tydligen var mer trovärdig än mig :-)063

Jag tror nog du har en poäng i att vi uppfyller våra egna fördomar allt för ofta. Inte för att de är sanna, utan för att vi tror att det är så vi skall agera. Jag suger på det teatrala, och jag har ett klassiskt stenansikte som inte rör en min eller avslöjar mina känslor. Men det betyder inte att jag saknar empati eller förmågan att känna, bara att jag inte har ett behov av att visa det.
Paradox77
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2022-02-27

Impulser och kroppsspråk

Inläggav Marjatta » 2022-04-20 19:39:08

Harrytulipan skrev:Jag hörde häromdagen att folk med ASD-problematik skulle vara sämre på det teatrala då vi har svårigheter med bla kroppspråk. Själv håller jag inte med.
Många med ASD-problematik kan faktiskt vara bättre på det teatrala än personer utan ASD-problematik.


Det finns ju professionella skådisar som har asperger. Nog inte jättemånga men iaf. Min misstanke är att det rör sig om människor som har mänskliga beteenden och rörelsemönster som specialintresse, och därför lär sig väldigt mycket inom detta. Sen huruvida man också kan agera det eller inte - alltså jag tror det är väldigt, väldigt individuellt. Skulle dock tro att genomsnittsaspien är sämre skådis än genomsnitts-NT.

Men jag bara spekulerar osv.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Impulser och kroppsspråk

Inläggav Riksamiralen » 2022-04-20 19:51:22

Marjatta skrev:Min misstanke är att det rör sig om människor som har mänskliga beteenden och rörelsemönster som specialintresse, och därför lär sig väldigt mycket inom detta. Sen huruvida man också kan agera det eller inte - alltså jag tror det är väldigt, väldigt individuellt. Skulle dock tro att genomsnittsaspien är sämre skådis än genomsnitts-NT.


Mmm, kanske, det första stämmer nog, men jag tror också materialet man berör genom sitt skådespeleri är viktigt för någon med AS/ASD, temat, spelar stor roll för en Aspergare, är det något man brinner för så går det lättare att leva sig in i rollen, men är det något tråkigt/irrelevant så blir det inte lika bra kanske?
Men också bara en teori likt din, jag har själv skådespelat lite grann som amatör, men när det var en föreställning/roll jag inte gillade så inställde jag mig inte och skippade den.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in