Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Alien » 2022-03-29 15:27:59

Inga hostmediciner hjälper. Det går lika bra med selleri... nej varmt honungsvatten, menar jag.

TT/Omni 15 November 2021 skrev:Varje år köper svenskarna olika mediciner mot hosta för omkring 300 miljoner kronor – helt i onödan.

– Alla receptfria produkter som säljs mot hosta är hokus pokus, säger läkaren och forskaren Lennart Hansson vid Lunds universitet.

Förkylningssäsongen är här och med den förkylningshostan som ofta är förenad med segt slem, luftvägssymtom och feber. Även om åkomman inte är livshotande kan det vara nog så tröttsamt med hosta som stör nattsömn och vardagsliv.
https://tt.omni.se/hostmedicin-meningsl ... s/a/V9dMp6

Ingen idé att släpa sig iväg till apoteket föra att köpa en receptfri hostmedicin alltså. Men en receptbelagd då?

Samma sak gäller även de vanligast receptbelagda hostmedicinerna som Mollipect och Cocillana-Etyfin som man kan få utskrivet av läkare.

– Doktorn förskriver ju i regel någon form av hostmedicin bara för att tillfredsställa patienten. Och då kommer vi till vad placebo betyder. Det betyder ”jag ska behaga” – det är exakt vad det betyder. I stället för att föra diskussionen med patienten och säga att det inte finns något som hjälper, och patienten kanske blir sur, så säger man: ”Du får lite Mollipect”, säger Lennart Hansson.

Varför hostar man? Och vad kan man göra?

Om man har en av de vanligaste övre luftvägsinfektionerna med slem så tycker jag att man bara ska låta det vara. Det är en tanke med hostan och att du ska mobilisera slemmet som finns i luftvägarna. Det ska inte ligga kvar i luftvägarna för då gör det egentligen mera skada än om du hostar upp det. Och om man vill hitta något slemlösande så är det vätska. Drick ordentligt – honungsvatten, kamomillte eller vad som helst som kan vara trevligt.

Tanken går till en whisky el rödvinstoddy.

Men även om det bra att hosta under dagen, vill man inte hosta under natten. Det hindrar en från att sova. Och sova är just vad man behöver för att snabbare bli frisk.

Och torrhosta är det ju ingen nytta med. Varför torrhosta när förkylningen annars borde vara över?

Att hostan fortsätter ett tag efter det att en förkylning gått över kan bero på att slemhinnorna fortfarande är känsliga.

Ja, mina slemhinnor tycks vara överkänsliga. Bara att skriva detta får mig att hosta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Marjatta » 2022-03-29 19:21:18

Jag undrar om Lennart Hansson verkligen avsåg att inkludera Cocillana-Etyfin bland hostmediciner som inte funkar. Kanonbra mot rethosta. Däremot inte så bra att dämpa slemhosta. Dessutom funkar det halvbra på slemhosta. Men som sagt, mot rethosta.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Alien » 2022-03-29 19:49:31

Ja, jag har en flaska i kylskåpet. Just för att dämpa hostan när den känns olidlig, t ex på natten. Lätt för Lennart Hansson att säga att man bara ska fortsätta att hosta. Han är väl ung och frisk och slipper rethosta. Själv mår jag så dåligt när jag är förkyld, jag tänker varje gång att jag kommer att dö av en vanlig förkylning när jag blir gammal.

Om Cocillana-Etyfin

Cocillana-Etyfin innehåller etylmorfin, senegaextrakt och cocillanaextrakt. Det finns lång klinisk erfarenhet av etylmorfin mot akut hosta, men randomiserade, kontrollerade dubbelblinda studier saknas. Etylmorfin omvandlas delvis till morfin i kroppen och det finns studier som talar för att opioider under vissa omständigheter kan dämpa hostreflexen via central stimulering av µ-receptorer.

Biverkningspanoramat är likartat för opioiderna, och doser som dämpar hosta kan också ge sedering och gastrointestinala biverkningar. Risken för missbruk respektive förgiftning bör beaktas. Senegaextrakt och cocillana-extrakt anses traditionellt ha viss slemlösande effekt. Även för dessa saknas dock publicerade studier.

Cocillana-Etyfin innehåller även etanol. En maxdos om 4x10 ml motsvarar 8 cl starköl eller 4 cl vin.
https://janusinfo.se/nyheter/tidningene ... d29e8.html

Sederande, det är väl därför man sover så gott på den då.

Senega finns även som tablett:
Den består av ett extrakt från senegaroten. Senega används även för hostmedicin och för andra typer av läkemedel. Extraktet får även slem att bli enklare att hosta upp. Själva sugtabletten är även sötad med maltitol. Den innehåller även mentol, lakritsextrakt och salmiak. Detta gör sugtabletten god att suga på, samtidigt som den även har en lenande effekt i svalget och i munhålan.
https://www.apohem.se/mat-dryck/snacks- ... tter-40-st

Det finns ju en orsak att medicinen är receptbelagd. Tar man för mycket av den kan man dö.

Expressen 28 feb 2018 skrev:Den besvärliga rethostan gav sig inte och han fick en vanlig hostmedicin utskriven av läkare.

Spoiler: visa
Men Henrik Norman, 22, tog för stor dos av medicinen – och avled.

Nu varnar hans pappa för det dödliga läkemedlet.


– Jag hittade honom död i sängen. Varför skriver man ut så stora doser, säger Christer Norman.
---
Bredvid sängen stod den halvliter stora flaskan med hostmedicin som Henrik fått utskriven, omkring tre deciliter var uppdruckna.

– Han drack så mycket hostmedicin så det blev för mycket för kroppen och andningen slutade fungera, säger Christer Norman.

Spoiler: visa
Obduktionen visade senare att Henrik Norman avled på grund av för stor dos Cocillanaetyfin. Pappa Christer Norman har anmält händelsen till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, och vill nu varna andra för att se upp med den starka hostmedicinen:

– Henrik är ju borta och det får jag lära mig att leva med, men jag hoppas att ingen annan åker dit på samma sak.
https://www.expressen.se/nyheter/henrik ... tades-dod/

Henrik kanske trodde att han skulle bli av med hostan fortare ju mer hostmedicin han tog.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Marjatta » 2022-03-29 19:56:41

Alien skrev:Henrik kanske trodde att han skulle bli av med hostan fortare ju mer hostmedicin han tog.


Alternativt var han ute efter att använda medlet som drog. Det finns de som försöker missbruka cocillana-etyfin. Det är ju ett morfinderivat. Det verkar långsammare än de morfin-liknande molekyler som brukar användas som droger, och är därför sämre på att ge kickar.

Jag vet en mänska som dog av att blanda alkohol, sömntabletter och cocillana-etyfin. Antingen ett maskerat självmord, eller så försökte han verkligen bara få sova.

Cocillana-Etyfin innehåller även etanol. En maxdos om 4x10 ml motsvarar 8 cl starköl eller 4 cl vin.


Maxdos över ett dygn, då. Inga mängder att direkt bry sig om.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Skogkatt » 2022-03-29 20:13:39

Marjatta skrev:Alternativt var han ute efter att använda medlet som drog.


Amerikanerna har en konstig drog som de kallar Purple Drank, eller Lean. Det är hostmedicin, läsk och godis blandat ihop. :-)003 De Amerikanerna överdriver alltid.

https://www.verywellmind.com/is-purple- ... wn-1123889
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Marjatta » 2022-03-29 20:55:12

Alien skrev:Inga hostmediciner hjälper. Det går lika bra med selleri... nej varmt honungsvatten, menar jag.


Vad gäller vanlig slemhosta tror jag nog att bästa hostmedicinen heter rejält med varm dryck. Vilken sort kan nog spela mindre roll.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Alien » 2022-03-29 21:22:40

Jag tror inte att denne Henrik använde hostmedicinen som en drog. Han var bara så förväntansfull inför nya jobbet. Livet såg ljust ut. Han hade fått jobb och skulle snart flytta till en egen lägenhet. Både han och hans föräldrar var säkert glada. Så gick det så tragiskt.

Men som många andra hade han dragit på sig en förkylning i början av februari och rethostan vägrade släppa. Henrik Norman gick till vårdcentralen och en läkare skrev ut recept på den vanliga hostmedicinen Cocillana-etyfin till honom, förhoppningen var att hinna bli frisk till internutbildningen vid Ikea i Västerås några dagar senare.

– Han ville inte missa utbildningen och ville vara pigg till den, säger pappa Christer Norman.
https://www.expressen.se/nyheter/henrik ... tades-dod/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Alien » 2022-03-29 21:31:04

Etylmorfin är narkotikaklassat. Frågan är om man får ta med sig den medicinen på flyget.

Så här står det i FASS:

Rådgör med läkare innan behandling med Cocillana-Etyfin påbörjas om du har astma. Etylmorfin kan försämra andningsproblemen.

Om du har någon sjukdom som påverkar andningen bör du tala om det för din läkare innan du påbörjar behandlingen.

Du ska inte använda Cocillana-Etyfin för långtidsbehandling därför att det finns en viss risk för beroendeutveckling vid höga doser och långvarigt bruk.

Etylmorfin omvandlas till morfin i levern av ett enzym. Det är morfin som ger den hostdämpande effekten. Förmågan att omvandla etylmorfin skiljer sig åt mellan olika personer, och man kan därför påverkas på olika sätt. Vissa personer har en ökad risk att få allvarliga biverkningar eftersom en stor mängd morfin kan bildas snabbt i levern. Om du får någon av följande biverkningar måste du sluta att ta detta läkemedel och omedelbart kontakta läkare: långsam eller ytlig andning, förvirring, sömnighet, små pupiller, illamående eller kräkningar, förstoppning, aptitlöshet. Om du tidigare har reagerat kraftigt på läkemedel som innehåller etylmorfin eller kodein bör du tala om det för din läkare innan du påbörjar behandlingen.
---
Samtidig användning av Cocillana-Etyfin och vissa läkemedel ökar risken för trötthet, försämrad andning (andningsdepression), medvetslöshet och kan vara livshotande. Exempel på dessa läkemedel är:

starka smärtstillande läkemedel (opioidläkemedel),

lugnande läkemedel, sömnmedel och läkemedel mot epilepsi (t.ex. bensodiazepiner, vissa antihistaminer och barbiturater),

narkosläkemedel för sövning inför t.ex. en operation,

vissa läkemedel mot psykisk sjukdom (fentiaziner),

muskelavslappnande läkemedel

vissa läkemedel som används för att förebygga blodproppar (t.ex. klopidogrel, prasugrel, ticagrelor) kan ha en fördröjd eller minskad effekt när de tas tillsammans med opium.
---
följande symtom:

svullnad av ansikte, tunga eller svalg,

svårigheter av svälja,

nässelutslag och andningssvårigheter.

Detta kan vara symtom på angioödem (förekommer hos ett okänt antal användare).


Andra möjliga biverkningar med Cocillana-Etyfin:

Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 patienter): Förstoppning, illamående och kräkningar, kramper i gallvägarna.

Mindre vanliga (förekommer hos fler än 1 av 1000 patienter): Omtöckning och humörsvängningar, speciellt vid höga doser.

Har rapporterats (förekommer hos ett okänt antal användare): Hudutslag, överkänslighetsreaktion, svårighet att kissa, hallucinationer, förhöjda levervärden, trötthet och dåsighet.
https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 1222000010

Ja, alla verksamma mediciner har biverkningar, en del verkligt allvarliga. Den enda irriterande biverkan jag själv drabbats av är förstoppning. När hostan äntligen gått över är det dags för nästa medicin: laxermedel.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav slackern » 2022-03-29 21:43:39

Alien skrev:Etylmorfin är narkotikaklassat. Frågan är om man får ta med sig den medicinen på flyget.


Om du ska flyga utanför Sverige till ett EU-land måste du ha ett intyg från Läkemedelsverket tror jag det är som appoteket hjälper dig att ordna fram, ska du resa utanför EU så måste du ha ett intyg från en läkare.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Marjatta » 2022-04-04 17:33:36

Alien skrev:Jag tror inte att denne Henrik använde hostmedicinen som en drog. Han var bara så förväntansfull inför nya jobbet. Livet såg ljust ut. Han hade fått jobb och skulle snart flytta till en egen lägenhet. Både han och hans föräldrar var säkert glada. Så gick det så tragiskt.

Men som många andra hade han dragit på sig en förkylning i början av februari och rethostan vägrade släppa. Henrik Norman gick till vårdcentralen och en läkare skrev ut recept på den vanliga hostmedicinen Cocillana-etyfin till honom, förhoppningen var att hinna bli frisk till internutbildningen vid Ikea i Västerås några dagar senare.

– Han ville inte missa utbildningen och ville vara pigg till den, säger pappa Christer Norman.
https://www.expressen.se/nyheter/henrik ... tades-dod/


Har lite svårt att förstå hur man av misstag kan kolka i sig tre deciliter av en receptbelagd medicin, där ordinerad dos brukar vara typ 10 ml max ett par gånger om dagen. Ska ska vara om man är full eller hög på något annat (vilket också i sig gör etylmorfinet mer farligt).
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav slackern » 2022-04-04 17:39:35

Så den här tråden är ännu en Flasch back knarkartråd eller vad?

Det är väl bara att springa till allmänläkaren tills du hittar en medicin som fungerar för dig?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Alien » 2022-04-04 18:52:26

Marjatta skrev:
Alien skrev:Jag tror inte att denne Henrik använde hostmedicinen som en drog. Han var bara så förväntansfull inför nya jobbet. Livet såg ljust ut. Han hade fått jobb och skulle snart flytta till en egen lägenhet. Både han och hans föräldrar var säkert glada. Så gick det så tragiskt.

Men som många andra hade han dragit på sig en förkylning i början av februari och rethostan vägrade släppa. Henrik Norman gick till vårdcentralen och en läkare skrev ut recept på den vanliga hostmedicinen Cocillana-etyfin till honom, förhoppningen var att hinna bli frisk till internutbildningen vid Ikea i Västerås några dagar senare.

– Han ville inte missa utbildningen och ville vara pigg till den, säger pappa Christer Norman.
https://www.expressen.se/nyheter/henrik ... tades-dod/


Har lite svårt att förstå hur man av misstag kan kolka i sig tre deciliter av en receptbelagd medicin, där ordinerad dos brukar vara typ 10 ml max ett par gånger om dagen. Ska ska vara om man är full eller hög på något annat (vilket också i sig gör etylmorfinet mer farligt).

Jag tänkte att ungdomar ofta bryter mot regler. Han kanske inte ens kollade hur mycket man skulle ta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Alien » 2022-04-04 18:55:02

slackern skrev:Så den här tråden är ännu en Flasch back knarkartråd eller vad?

Det är väl bara att springa till allmänläkaren tills du hittar en medicin som fungerar för dig?

Knarkartråd?

Det var ju en läkare och forskare som påstod att inga mediciner fungerade.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-05 11:05:17

Skaffa en luftrenare
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Marjatta » 2022-04-05 18:48:00

Alien skrev:Det var ju en läkare och forskare som påstod att inga mediciner fungerade.


Artikeln är inte skriven av en läkare och forskare, utan av en journalist som intervjuat denne. Eftersom vi är många som vet att cocillana-etyfin är verksamt mot rethosta, är det rimliga antagandet inte att läkaren och forskaren inte vet detta, utan att journalisten förenklat lite väl mycket.

Om journalisten är en ärlig journalist, ska sånt som har "pratminus" dvs talstreck vara meningar som intervjuoffret sagt. Sen kan det vara putsat, men i princip korrekta citat. I denna artikel har vi exv

– Alla receptfria produkter som säljs mot hosta är hokus pokus, säger läkaren och forskaren Lennart Hansson vid Lunds universitet.


Det yttrandet är nog ganska okontroversiellt.

– Ett läkemedel som du sväljer ner i magen och sedan ska det plötsligt av någon konstig anledning förflytta sig just till luftvägarna och lösa upp slemmet. Nej, det funkar inte, säger han.


Gäller slemlösande. Där är det allmänt vedertaget att inga hostmediciner eg. funkar.

– Doktorn förskriver ju i regel någon form av hostmedicin bara för att tillfredsställa patienten. Och då kommer vi till vad placebo betyder. Det betyder ”jag ska behaga” – det är exakt vad det betyder. I stället för att föra diskussionen med patienten och säga att det inte finns något som hjälper, och patienten kanske blir sur, så säger man: ”Du får lite Mollipect”, säger Lennart Hansson.


Också okontroversiellt.

– Om man har en av de vanligaste övre luftvägsinfektionerna med slem så tycker jag att man bara ska låta det vara. Det är en tanke med hostan och att du ska mobilisera slemmet som finns i luftvägarna. Det ska inte ligga kvar i luftvägarna för då gör det egentligen mera skada än om du hostar upp det. Och om man vill hitta något slemlösande så är det vätska. Drick ordentligt – honungsvatten, kamomillte eller vad som helst som kan vara trevligt.


Handlar enbart om slemhosta. Även detta stycke är helt okontroversiellt.

Det är fritt fram att reta sig på att artikeln svamlar om cocillana-etyfin, vilket den onekligen gör. Svamlet är troligen journalistens fel.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Marjatta » 2022-04-05 18:49:06

Alien skrev:
Marjatta skrev:
Alien skrev:Jag tror inte att denne Henrik använde hostmedicinen som en drog. Han var bara så förväntansfull inför nya jobbet. Livet såg ljust ut. Han hade fått jobb och skulle snart flytta till en egen lägenhet. Både han och hans föräldrar var säkert glada. Så gick det så tragiskt.

https://www.expressen.se/nyheter/henrik ... tades-dod/


Har lite svårt att förstå hur man av misstag kan kolka i sig tre deciliter av en receptbelagd medicin, där ordinerad dos brukar vara typ 10 ml max ett par gånger om dagen. Ska ska vara om man är full eller hög på något annat (vilket också i sig gör etylmorfinet mer farligt).

Jag tänkte att ungdomar ofta bryter mot regler. Han kanske inte ens kollade hur mycket man skulle ta.


Vi har seriöst alldeles för lite info för att kunna bedöma den killens handlande. Vi vet att hans anhöriga inte tror att han ville droga. Det brukar anhöriga inte vilja tro. Summa summarum: vi vet inte.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Marjatta » 2022-04-05 18:52:44

slackern skrev:Så den här tråden är ännu en Flasch back knarkartråd eller vad?


Kan inte se att någon här har propagerat för att försöka missbruka cocillana-etyfin. Jag vet, som sagt, en kille som dog av såna experiment (såvida det då inte har ett högst medvetet planerat, maskerat självmord).
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Arkadisk » 2022-04-05 20:50:15

Cocilana är inte slemlösande men det enda som fungerar lite dämpande på rethosta

Det är sant att medicinen inte "botar" hostan, men det ämne som finns i den får en att slappna av i hals och bröst på ett sätt som verkligen hjälper. Jag hade en sambo som plågades svårt av rethosta. Det kom kanske varannat år. Hon hostade tills hon grät och var helt utmattad. Men just cocilana hjälpte.

För att använda cocilana som rusmedel måste man dricka en hel flaska eller mer , så det är inte direkt nån fara att ta en kork utifrån ordination.
Arkadisk
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2018-09-13

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Vildsvin » 2022-04-05 21:08:09

Marjatta skrev:
Alien skrev:
Marjatta skrev:
Har lite svårt att förstå hur man av misstag kan kolka i sig tre deciliter av en receptbelagd medicin, där ordinerad dos brukar vara typ 10 ml max ett par gånger om dagen. Ska ska vara om man är full eller hög på något annat (vilket också i sig gör etylmorfinet mer farligt).

Jag tänkte att ungdomar ofta bryter mot regler. Han kanske inte ens kollade hur mycket man skulle ta.


Vi har seriöst alldeles för lite info för att kunna bedöma den killens handlande. Vi vet att hans anhöriga inte tror att han ville droga. Det brukar anhöriga inte vilja tro. Summa summarum: vi vet inte.

Artikeln ger dock vissa ledtrådar. Jag misstänker att han var orolig för att inte klara av en ny livssituation som vuxen med jobb och egen lägenhet. Om han ville dö för att slippa ett misslyckande eller bara tog en överdos för att lugna nerverna vet vi inte. Men det är ganska vanligt att självmördare som bestämt sig verkar glada den sista tiden.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Huggorm » 2022-05-05 20:55:25

Synd att ingenting hjälper för årets förkylning var något i hästväg. Jag brukar bli frisk på 2-3 dagar men nu är det åttonde dagen och jag är bara lite bättre. Dagtid funkar det men på kvällen tätnar näsan och febern återkommer. Slemhinnorna i luftvägarna är helt förstörda och jag hostar upp blodklumpar på morgonen. Vaknar med huvudvärk som kanske beror på att jag legat i timmar och kippat efter luft i sömnen. Han jag smittades av och han som smittade honom är ingen av dem riktigt bra ännu, efter 3-4 veckor. Så denna förkylning är enormt mycket värre än omikron-varianten av Covid-19, den var en barnlek i jämförelse
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav antonius » 2022-05-06 8:40:27

Huggorm skrev:Synd att ingenting hjälper för årets förkylning var något i hästväg. Jag brukar bli frisk på 2-3 dagar men nu är det åttonde dagen och jag är bara lite bättre. Dagtid funkar det men på kvällen tätnar näsan och febern återkommer. Slemhinnorna i luftvägarna är helt förstörda och jag hostar upp blodklumpar på morgonen. Vaknar med huvudvärk som kanske beror på att jag legat i timmar och kippat efter luft i sömnen. Han jag smittades av och han som smittade honom är ingen av dem riktigt bra ännu, efter 3-4 veckor. Så denna förkylning är enormt mycket värre än omikron-varianten av Covid-19, den var en barnlek i jämförelse


Försök snorta in lite lättsaltat vatten i näsan, var annan timme, så slemhinnorna fuktas upp. Finns ju att köpa på spray på apoteket, men det är lite dyrt bara för vatten med lite salt. Har alltid problem själv med torra slemhinnor i luftvägarna, speciellt på vintern då luften är torrare, och det hjälper mig iaf.

Och så använder jag Nozovent, en plastgrej som håller ut näsväggarna lite grann, och då andas man lättare. Var obehagligt i början men nu använder jag det jämt vid problem, och de som snarkar brukar bli hjälp också.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav melly » 2022-05-06 22:33:50

antonius skrev:Försök snorta in lite lättsaltat vatten i näsan...

Helt ren doftfri sesamolja kan också funka. Jag har en droppflaska där jag droppar in en bomullspinne (en sida per näsborre), men det finns också som nässpray på apotek t.ex. Nozoil eller Näsolja Apofri.

Till skillnad från avsvällande kan man använda både lättsaltat vatten (ska nog se till att ha fysiologisk lösning) och sesamolja så ofta man vill, så länge man vill.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Marjatta » 2022-05-07 8:59:56

antonius skrev:Och så använder jag Nozovent, en plastgrej som håller ut näsväggarna lite grann, och då andas man lättare. Var obehagligt i början men nu använder jag det jämt vid problem, och de som snarkar brukar bli hjälp också.


'Har testat flera liknande, av olika märken, men ingen sitter kvar i min näsa. De är väl gjorda för större näsor än min.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Bara tiden hjälper mot hostan eller?

Inläggav Chrilleb » 2022-05-07 9:05:13

Har trånga näsgångar. Sällan hosta, men får jag d så dricker jag ibl honungsvatten lr varmt te. (Dricker teet så varmt som möjligt). Ja typ.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Aspergare och vården



Logga in