Vilka instrument kan ni spela och vilket är lättast för er?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

vilken är eran favorit?

Piano/Keyboard
26
27%
Gitarr
27
28%
Ukele (liten gitarr)
3
3%
Elgitarr
12
12%
Bas
0
Inga röster
Elbas
2
2%
Trummor
10
10%
Saxofon
2
2%
Trumpet
0
Inga röster
trumbol
1
1%
Dragspel
0
Inga röster
Kazoo
2
2%
Fiol
7
7%
Violin
1
1%
Flöjt
5
5%
Klarinett
0
Inga röster
 
Antal röster : 98

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav geocache » 2015-05-15 22:25:47

Hallå, BrorDuktig! Åååh vad fint du spelar! Särskilt "Te Deum" gillar jag; du spelar den så fint att jag rös när jag hörde den. Melodin tycker jag mig känna igen från något "pausinslag" i tv. Rätt?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Bror Duktig » 2015-05-15 22:26:52

geocache skrev:Hallå, BrorDuktig! Åååh vad fint du spelar! Särskilt "Te Deum" gillar jag; du spelar den så fint att jag rös när jag hörde den. Melodin tycker jag mig känna igen från något "pausinslag" i tv. Rätt?

Eurovisionen tog den som sin vinjett. Man hörde den förr före EM i sport och schlagerfestivalen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav geocache » 2015-05-15 22:52:03

Bror Duktig skrev:Eurovisionen tog den som sin vinjett. Man hörde den förr före EM i sport och schlagerfestivalen.


Ah, visst ja, så var det. Det är ett väldigt vackert, "livfullt", musikstycke, tycker jag. Jag blir glad av att höra det :-)Happy.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Bror Duktig » 2015-05-15 22:56:11

geocache skrev:
Bror Duktig skrev:Eurovisionen tog den som sin vinjett. Man hörde den förr före EM i sport och schlagerfestivalen.


Ah, visst ja, så var det. Det är ett väldigt vackert, "livfullt", musikstycke, tycker jag. Jag blir glad av att höra det :-)Happy.

"Te deum kommer från latinet Te Deum laudamus, Dig Gud prisa vi."
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav jesusiscool » 2015-05-16 11:22:49

Bror Duktig skrev:Sång kan kanske vara lite lätt om man har fallenhet men självklart finns det utmaningar för alla och man blir som du skrev aldrig fullärd. Jag har stora problem med sångskarven, G som ligger precis mellan bröst- och huvudtonerna. Jag sjunger hellre tenor än altar runt vid sångskarven. Och tränar man inte rösten, vill den spricka eller svaja. Däremot verkar det medfött om man har förmåga att ta den ton man tänker på. Alla kan det inte.

Vad menas med att G ligger precis mellan bröst- och huvudtonerna?
Hur lär man sig att sjunga? Genom att sitta hemma vid ett piano och försöka sjunga med i melodin (eller vad kyrkomusikerna kallar det) till salve regina?

här har vi en fin Te Deum: https://www.youtube.com/watch?v=fHl6vWXSGgA
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav ajemen » 2015-09-10 15:19:13

Jag tog en termins lektioner i gitarr VT 2011, sen jobbar jag lite sakta på att lära mig sjunga oxå. I övrigt not so much, men piano hade nog varit roligt tror jag. Kanske i ett annat liv elr så.

En cover på Saves the day - A drag in D flat, fast i D moll och på 5-strängad Netto-gitarr. :-)018 Gitarren kom inte med i bild särskilt väl märker jag dock.. aja.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav ajemen » 2015-09-10 16:34:19

ångrade den där förresten. =)=) vet inte hur jag funkar
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav jesusiscool » 2015-09-10 18:33:07

ajemen skrev:ångrade den där förresten. =)=) vet inte hur jag funkar

nä men kom igen. låt oss höra din vackra skönsång.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav ajemen » 2015-09-10 22:51:00

jesusiscool skrev:
ajemen skrev:ångrade den där förresten. =)=) vet inte hur jag funkar

nä men kom igen. låt oss höra din vackra skönsång.

Nej fy fan, tyvärr. Alltså, jag lyssnade lite på några mästare och insåg att jag måste anstränga mig och öva betydligt mer, så att jag kan rättfärdiga min existens ungefär. Hade glömt bort det där med att övning ger färdighet, och med all den tid jag har är jag en förolämpning för dom döda; men det kan nog bli kul att förkovra mig i såna saker, känner mig taggad. Jag är någon utan intrinsikalt värde och kan endast uppskattas för vad jag gör och inte för vem jag är. (Finns väl förvisso nån korrelation mellan dessa kan en tycka, men jag orkar inte tänka vidare på det.) Detta är åtminstone vad jag tror är svaret på en gåta, men det är väl sånt man märker antar jag.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Lynx-66 » 2022-04-03 3:26:50

Väcker väl denna gamla tråd, för det gör ju andra med andra trådar, har jag märkt.

Valde trummor, mest för att jag har taktkänsla och alltid velat lära mig spela mer avancerat.
Så lite har jag spelat förr och funderar på att skaffa digitaltrumset för skatteåterbäringen.
Men just nu skruvar jag ju på en elgitarr-byggsats också och börjar bli snål :lol:

Har en Yamaha DD-75 (skrivbordstrumset med miniplattor), som fått fin begagnad Yamaha hihat-pedal istället för den värdelösa pedalen som kom med.
Baskaggepedalen är likadan, så nu har jag riktig pedal till en enklare Millenium basplatta istället för den.
Märkte dock ganska snabbt att det är skittråkigt med miniplattorna i gummi, men om jag skaffar
ett "riktigt" trumset, så kan jag fortfarande koppla in DD-75:an och välja en massa percussion-ljud på de plattorna.
Lynx-66
 
Inlägg: 1976
Anslöt: 2019-11-16

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Chrilleb » 2022-04-03 7:49:27

Jag spelar blockflöjt, och elorgel.
Chrilleb
 
Inlägg: 6395
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav slackern » 2022-04-03 11:35:34

Kunde spela trumpet engång i tiden, troligtvis har jag kvar motoriken och tekniken för att trumpetera någon enstaka ton.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Furienna » 2022-04-03 11:37:08

Piano/keyboard.
Jag har inte lyckats lära mig något annat instrument än det.

Fast på mellanstadiet fick jag spela xylofon i klassorkestern.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav slackern » 2022-04-03 11:40:58

Furienna skrev:Piano/keyboard.
Fast på mellanstadiet fick jag spela xylofon i klassorkestern.


Då har du nog kvar muskelminnet för det, du får leta fram någon gammal xylofon på Blocket och börja öva.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Furienna » 2022-04-03 22:05:52

slackern skrev:
Furienna skrev:Piano/keyboard.
Fast på mellanstadiet fick jag spela xylofon i klassorkestern.


Då har du nog kvar muskelminnet för det, du får leta fram någon gammal xylofon på Blocket och börja öva.

Jo, jag skulle nog klara av att spela xylofon nu också.
Det funkar som piano/keyboard, fast man slår med en pinne istället för att trycka på en tangent.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Någon » 2022-04-07 15:54:56

Gitarr, flöjt (tvärflöjt och blockflöjt), munspel.
Spelar väldigt sällan nu, tyvärr.
Spelade mest i tonåren och i perioder under åren mellan tjugo och fyrtio. Då lärde jag mig nya låtar, tog ut melodierna, lärde mig nya ackord på gitarren osv.
Spelade även tillsammans med andra då, ibland.
Beroende på att min livssituation förändrats blir det liksom inte av. Fast jag skulle ha tid nu.
Och det brukade ge mig glädje..
Har i alla fall börjat sjunga för mig själv igen, när jag är ute ensam och promenerar i folktomma omgivningar.
Vill hålla liv i minnet av alla låttetexter jag kunnat.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav nomemorytoday » 2022-04-09 7:39:31

slackern skrev:Kunde spela trumpet engång i tiden, troligtvis har jag kvar motoriken och tekniken för att trumpetera någon enstaka ton.

Blås är ett av dem svåraste, tycker jag, att "få till".
Börja igen :)

Trummor och takt föddes jag med gratis typ. Gitarr övning. Klaviatur, hm. (Kan låtsasspela) använder det för midi och styrning. Sax, bas, violin samt Cello är finast. Kanske ett bra piano med. Piano är nog det lättaste instrument att bedöma högtalare med.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Flinta » 2022-04-09 9:21:03

Någon skrev:Har i alla fall börjat sjunga för mig själv igen, när jag är ute ensam och promenerar i folktomma omgivningar.


Ja att sjunga kan också vara ett bra sätt att förvarna t ex vildsvin och andra man kanske inte vill komma nära, att man är på väg åt deras håll :-)Happy
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav antonius » 2022-04-09 12:48:24

skinbanjo och köttflöjt, ren virtuos överlag
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav nomemorytoday » 2022-04-09 13:20:14

Jo, siktar på att bli kapellmästare här
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav musikmakaren » 2022-04-10 15:57:06

Jag spelar gitarr och keyboard. För 20-25 år sedan spelade jag trummor i ett band under en 4-5 års period. Helt självlärd på det instrumentet medan jag tagit piano- och gitarrlektioner.

Under många år rörde jag knappt ett instrument men under sjukskrivningen fick jag tillbaka lusten och glädjen till musiken igen och spelar nästan varje dag.
Har t o m gjort klart låtar jag började skriva på för tjugo år sedan men som bara blivit liggandes.

Musiken är väldigt viktig för mig. Min identitet ligger där och jag har saknat att spela och sjunga.

Sedan banden jag varit med i upplösts ett efter ett och musiken har fått stått tillbaka för jobb och relationer, har jag känt ett stort tomrum i själen som jag inte riktigt lyckats fylla med något annat. Men jag har inte kopplat ihop det med frånvaron av musik.

Känner mig aldrig så levande och närvarande som när jag sjunger och spelar gitarr. Det är min comfort zone och ett bra sätt för mig att bearbeta tankar och känslor.
musikmakaren
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2022-04-10
Ort: Göteborg

Vilka instrument kan ni spela och vilket är lättast för er?

Inläggav Lynx-66 » 2022-11-04 23:46:17

Renoverade upp en elassisterad lastcykel, som jag kunde sälja med vinst, så det blev ett digitalt trumset till slut! :D
När jag tröttnade på de små padsen, så hittade jag delar från Gretsch, Tama och Pearl, som fick utanpåliggande triggers.
Men än säger jag inte att jag kan spela, men jag bankar för glatta livet :wink:

pearl_gretsch_millenium_a2e.jpg

Och inte stör man några grannar heller :-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lynx-66
 
Inlägg: 1976
Anslöt: 2019-11-16

Vilka instrument kan ni spela och vilket är lättast för er?

Inläggav tvilling99 » 2022-11-10 23:09:11

Piano är det enda instrument som jag har spelat och det var länge sedan
tvilling99
 
Inlägg: 8400
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Vilka instrument kan ni spela och vilket är lättast för er?

Inläggav Chrilleb » 2022-11-11 15:48:37

Spelar lite keyboard. Men mest så är det rösten jag har som instrument :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6395
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Intressanta intressen



Logga in