Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Kidzi » 2022-03-30 0:40:52

Skogkatt skrev:
Kidzi skrev:Ingen annan som tycker att själva ordet autism är hemskt?


Jag gillar inte det där tism-ljudet. Au-tism. Det låter lite fel, ordet rullar inte av tungan, det är lite ansträngt på ett sätt. Ord borde inte sluta med bokstäverna s m. "Autise" till exempel hade varit bättre.


Det är nog vad jag ogillar med.

Men kan säga anarkism och humanism och liberalism och det låter bra.

Så måste ha ett t.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Dalaberger » 2022-03-30 21:32:04

Jag skulle kunna säga att jag är autist, fast något ogärna men aldrig att jag hade autism. Jag har Aspergers och inget annat, är och kommer alltid att vara ett misstag att gruppera ihop det så här, man tänkte verkligen inte hur vi skulle uppfatta detta. Autism är så diffust så att man kan vara rymdforskare eller inlåst på LSS-boende, det säger inte mycket.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Zima33 » 2022-03-31 18:55:23

Dalaberger skrev:Jag skulle kunna säga att jag är autist, fast något ogärna men aldrig att jag hade autism. Jag har Aspergers och inget annat, är och kommer alltid att vara ett misstag att gruppera ihop det så här, man tänkte verkligen inte hur vi skulle uppfatta detta. Autism är så diffust så att man kan vara rymdforskare eller inlåst på LSS-boende, det säger inte mycket.

På LSS-boende är man inte inlåst.
Eller ska inte vara iallafall, det har ju varit ett par fall med autister som blivit felaktigt inlåsta på LSS.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav slackern » 2022-03-31 19:38:49

Zima33 skrev:
Dalaberger skrev:Jag skulle kunna säga att jag är autist, fast något ogärna men aldrig att jag hade autism. Jag har Aspergers och inget annat, är och kommer alltid att vara ett misstag att gruppera ihop det så här, man tänkte verkligen inte hur vi skulle uppfatta detta. Autism är så diffust så att man kan vara rymdforskare eller inlåst på LSS-boende, det säger inte mycket.

På LSS-boende är man inte inlåst.
Eller ska inte vara iallafall, det har ju varit ett par fall med autister som blivit felaktigt inlåsta på LSS.


Sveriges farligaste kvinna var ju rätt så ordentligt fastlåst en gång i tiden tror hon var typ konstant bältad iklädd svarta sopsäckar, i och för sig var det inget LSS-boende för då fanns dom inte utan det var på ett mentalsjukhus.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Skogkatt » 2022-03-31 19:50:13

slackern skrev:Sveriges farligaste kvinna


Vem var det?
Skogkatt
 
Inlägg: 6104
Anslöt: 2021-10-02

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav slackern » 2022-03-31 20:22:52

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Sveriges farligaste kvinna


Vem var det?


Här kan du läsa om henne om du är intresserad, i media kallas hon för Elisabeth men hade en kompis som jobbade med henne han sa att det var ett oäkta namn för att skydda hennes integritet.

https://www.specialnest.se/liv-hem/hon- ... ste-kvinna
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Richard » 2022-05-02 15:56:59

Jag tycker det är lite tråkigt att "aspie" o "autism" ofta används som fula skällsord, när man klagar eller vill nedvärdera en.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Sharpshooter » 2022-05-02 16:07:38

slackern skrev:
Furienna skrev:Fick du verkligen din diagnos redan vid fyra års ålder och redan 1997?
Det var i så fall väldigt snabbt ordnat!

Nå, angående det här med orden "Aspergers syndrom" och "autism".
Här har vi problemet att någon grävde fram att Hans Asperger ska ha varit nazist, och...
Det är helt enkelt så att många nu inte vill ha med hans namn att göra.
Och att de nog vill att diagnosen ska byta till namn vad som helst.
Jag tycker ju inte heller att "autism" är ett fult ord.
Det har inte heller nödvändigtvis med utvecklingsstörning att göra.


Kolla på vad diagnoserna AS gick under innan och som är synonymer till diagnosen AS.

Kod: F84.5

Innefattar:
Autistisk psykopati
Schizoid störning i barndomen


https://www.autismforum.se/om-autism/di ... nguage:/sv

Om man som jag inte är särskilt lättkränkt kan jag skämta om Autistisk psykopati vara lite lätt självironisk.


Vad har Autistisk psykopati med aspberger att göra?
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Kidzi » 2022-05-03 14:04:37

Furienna skrev:Fick du verkligen din diagnos redan vid fyra års ålder och redan 1997?
Det var i så fall väldigt snabbt ordnat!


Det hände rätt mycket under nittitalet. Från att man ansåg att autism är något som man behöver vara nästan stum för att ha, så kunde talande och rätt fungerande personer ha det. Pluggade psykologi tidigt 90-tal och då var det inte tal om att en talande person hade autism. En av våra föreläsare jobbade med autistiska barn och tränade den med godis. Bl a beteenden som att de skulle titta på honom.

I slutet av nittitalet så nosade man mer på det och vissa fick diagnosen. I mina papper står det 1999 misstanke om aspergers, men de släppte det sedan, för det var inte inbott tillräckligt. När jag var liten kallades alla gravare autistiska barn utvecklingsstörda och när jag var vuxen så kallades vi borderline.

Därför är det intressant att någon faktiskt fick en tidig diagnos. För jag har nästan aldrig hört om någon.

Om man får vara lite synestetisk så tycker jag att autism är ljudet en spindel gör när den springer över ett papper. Asperger är mer som en traktor kanske.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Marjatta » 2022-05-03 15:38:17

Furienna skrev:Fick du verkligen din diagnos redan vid fyra års ålder och redan 1997?
Det var i så fall väldigt snabbt ordnat!


Jag vet en unge som fick sin diagnos så tidigt. Hen är nu äldre men fortfarande barn. Föräldrarna resonerar så, att eftersom barnet fick sin diagnos så tidigt är barnet förmodligen ganska rejält autistiskt. Har inte låg IQ eller så, men är rejält autistisk. Hur hon kommer utvecklas får man se. Den som får autism så tidigt har förmodligen skilt ut sig rejält från andra barn redan då (och kanske också haft föräldrar som agerat och sett till så det blivit utredning).

Sharpshooter skrev:Vad har Autistisk psykopati med aspberger att göra?

Gammal synonym. Gissningsvis trodde man då att autism betydde oförmåga till empati. Den fördomen lever onekligen kvar. Orden autism, autist och autistisk har i alla fall ingen så lika stark inbyggd, negativ värdeladdning som ordet psykopati.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav slackern » 2022-05-03 15:58:48

Sharpshooter skrev:
slackern skrev:
Furienna skrev:Fick du verkligen din diagnos redan vid fyra års ålder och redan 1997?
Det var i så fall väldigt snabbt ordnat!

Nå, angående det här med orden "Aspergers syndrom" och "autism".
Här har vi problemet att någon grävde fram att Hans Asperger ska ha varit nazist, och...
Det är helt enkelt så att många nu inte vill ha med hans namn att göra.
Och att de nog vill att diagnosen ska byta till namn vad som helst.
Jag tycker ju inte heller att "autism" är ett fult ord.
Det har inte heller nödvändigtvis med utvecklingsstörning att göra.


Kolla på vad diagnoserna AS gick under innan och som är synonymer till diagnosen AS.

Kod: F84.5

Innefattar:
Autistisk psykopati
Schizoid störning i barndomen


https://www.autismforum.se/om-autism/di ... nguage:/sv

Om man som jag inte är särskilt lättkränkt kan jag skämta om Autistisk psykopati vara lite lätt självironisk.


Vad har Autistisk psykopati med aspberger att göra?


Det är vad herr Asperger döpte diagnosen till eller det gamla namnet.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Kidzi » 2022-05-03 17:30:10

Marjatta skrev:
Furienna skrev:Fick du verkligen din diagnos redan vid fyra års ålder och redan 1997?
Det var i så fall väldigt snabbt ordnat!


Jag vet en unge som fick sin diagnos så tidigt. Hen är nu äldre men fortfarande barn. Föräldrarna resonerar så, att eftersom barnet fick sin diagnos så tidigt är barnet förmodligen ganska rejält autistiskt. Har inte låg IQ eller så, men är rejält autistisk. Hur hon kommer utvecklas får man se. Den som får autism så tidigt har förmodligen skilt ut sig rejält från andra barn redan då (och kanske också haft föräldrar som agerat och sett till så det blivit utredning).

Sharpshooter skrev:Vad har Autistisk psykopati med aspberger att göra?

Gammal synonym. Gissningsvis trodde man då att autism betydde oförmåga till empati. Den fördomen lever onekligen kvar. Orden autism, autist och autistisk har i alla fall ingen så lika stark inbyggd, negativ värdeladdning som ordet psykopati.


Det kan ju vara så att man är rejält autistisk och det märks som barn. Men sedan beror det nog på vilka grejor som inte utvecklats normalt. Mitt syskon som är rätt välfungerande och inte har diagnos hade större problem än jag som barn, och nu är det jag som har en titel. Han hade jättestora problem med motorik, och det var från födseln. Han var även extremt ängslig. Jag hade inga problem med motorik och var en robust unge. Sedan tror jag att har man språket med sig så kanske de inte fattar lika mycket som om man är försenad i språket. En autist jag känner sa inte ett ord innan fyra år. Jag och mitt syskon talade hela meningar på ettårskollen. Man hade inte kunnat se på mig alls innan kanske sjuårsåldern. Ofta ser man ju på barn tidigare än så.

Vad gäller psykopati så betyder det ju bara själsligt lidande eller mentalsjukdom. Det låter illa nu för att vi förknippar det med dyssocialt beteende. Ska man vara noggrann borde ordet psykopati vara det som är namnet på psykiska störningar. Inte en enskild störning och inte en där personen faktiskt inte lider, fast det betyder ju inte bara lidande utan även sjukdom.

Att diagnostiseras som ung kanske inte är jätteovanligt, men att det var så förr i tiden känns som det, måste ju varit någon smart som fixade den diagnosen.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Furienna » 2022-05-03 18:13:30

Marjatta skrev:
Furienna skrev:Fick du verkligen din diagnos redan vid fyra års ålder och redan 1997?
Det var i så fall väldigt snabbt ordnat!


Jag vet en unge som fick sin diagnos så tidigt. Hen är nu äldre men fortfarande barn. Föräldrarna resonerar så, att eftersom barnet fick sin diagnos så tidigt är barnet förmodligen ganska rejält autistiskt. Har inte låg IQ eller så, men är rejält autistisk. Hur hon kommer utvecklas får man se. Den som får autism så tidigt har förmodligen skilt ut sig rejält från andra barn redan då (och kanske också haft föräldrar som agerat och sett till så det blivit utredning).

Men det är inte konstigt att någon som fortfarande är barn nu har fått en diagnos så tidigt.
Det som jag häpnade över är att en fyraåring fick en diagnos redan 1997.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Richard » 2022-05-03 20:00:29

Min mormor var lågstadielärare o jag har ibland pratat med henne om autism o hur barn kan bete sig. Nu känner hon igen många barn hon haft som troligen har autism, men då på 80- o tidigt 90-tal kallade man det för MBD o Damp.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Furienna » 2022-05-03 22:40:25

Richard skrev:Min mormor var lågstadielärare o jag har ibland pratat med henne om autism o hur barn kan bete sig. Nu känner hon igen många barn hon haft som troligen har autism, men då på 80- o tidigt 90-tal kallade man det för MBD o Damp.

Jag hade visst diagnosen MBD som liten, men det fick vi inte veta förrän jag fick AS-diagnosen.
Det var min syster, som såg det i en journal.
:-)063
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Marjatta » 2022-05-04 8:48:10

Richard skrev:Min mormor var lågstadielärare o jag har ibland pratat med henne om autism o hur barn kan bete sig. Nu känner hon igen många barn hon haft som troligen har autism, men då på 80- o tidigt 90-tal kallade man det för MBD o Damp.


De där gamla diagnoserna liknar nog mest dagens ADHD. Men visst kan en del autister/aspergare ha hamnat i det facket också.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav slackern » 2022-05-04 16:01:58

Furienna skrev:
Richard skrev:Min mormor var lågstadielärare o jag har ibland pratat med henne om autism o hur barn kan bete sig. Nu känner hon igen många barn hon haft som troligen har autism, men då på 80- o tidigt 90-tal kallade man det för MBD o Damp.

Jag hade visst diagnosen MBD som liten, men det fick vi inte veta förrän jag fick AS-diagnosen.
Det var min syster, som såg det i en journal.
:-)063


Men herregud det måste väll dina föräldrar ändå ha känt till?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Furienna » 2022-05-04 17:12:43

slackern skrev:
Furienna skrev:
Richard skrev:Min mormor var lågstadielärare o jag har ibland pratat med henne om autism o hur barn kan bete sig. Nu känner hon igen många barn hon haft som troligen har autism, men då på 80- o tidigt 90-tal kallade man det för MBD o Damp.

Jag hade visst diagnosen MBD som liten, men det fick vi inte veta förrän jag fick AS-diagnosen.
Det var min syster, som såg det i en journal.
:-)063


Men herregud det måste väll dina föräldrar ändå ha känt till?

Nej, det var det de inte gjorde. :?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Fretshi » 2022-05-05 14:12:49

Jfso Loasjd skrev:Hej alla!
plus att vi aspergare kan se saker som inte icke-Aspergare kan se.

Och så tycker jag att ordet Autism låter så fult och illa, att jag måste ta i och säga
”Jag HATAR ordet autism”.

Hur som helst, jag har märkt en sak, att om man säger ”Asperger” på engelska, så låter det som ”Assburger” - men om ni frågar mig, mycket hellre det än Autism och ”Åh-tissem”, som ordet Autism uttalas på engelska.

Jfso Loasjd


Om man ser saker som inte finns så är ju man ju schzofren...

Carin Sollenberg vet vad autism betyder, det betyder oskuld, det är den största faktorn till varför man får diagnosen.

Asperger på Engelska kan översättas till asshole...
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Vaniljflickan » 2022-05-06 6:57:52

slackern skrev:
Skogkatt skrev:
slackern skrev:Sveriges farligaste kvinna


Vem var det?


Här kan du läsa om henne om du är intresserad, i media kallas hon för Elisabeth men hade en kompis som jobbade med henne han sa att det var ett oäkta namn för att skydda hennes integritet.

https://www.specialnest.se/liv-hem/hon- ... ste-kvinna


Var det hon som härjade på Långbro eller?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav slackern » 2022-05-06 8:08:22

Vaniljflickan skrev:
slackern skrev:
Skogkatt skrev:
Vem var det?


Här kan du läsa om henne om du är intresserad, i media kallas hon för Elisabeth men hade en kompis som jobbade med henne han sa att det var ett oäkta namn för att skydda hennes integritet.

https://www.specialnest.se/liv-hem/hon- ... ste-kvinna


Var det hon som härjade på Långbro eller?


Det är exakt hon du tänker på. :)
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Vaniljflickan » 2022-05-06 8:58:24

slackern skrev:
Vaniljflickan skrev:
slackern skrev:
Här kan du läsa om henne om du är intresserad, i media kallas hon för Elisabeth men hade en kompis som jobbade med henne han sa att det var ett oäkta namn för att skydda hennes integritet.

https://www.specialnest.se/liv-hem/hon- ... ste-kvinna


Var det hon som härjade på Långbro eller?


Det är exakt hon du tänker på. :)


Jaa, jag bodde granne med det stället nästan som ung, så himla fin park det ändå, nu när jag tänker på det så känns det som att vi kanske har pratat om dehär förut haha :' D

Det var skönt när de tog bort dedär hemska stängslen och lät oss andra få ta del av det natursköna området där : )

Ursäkta för OT, kan ju besvara tråden lite mer också!

Jag tycker det är bra att se autism som ett spektra. Något jag inte tror är bra är det att identifiera sig för mycket med vare sig autism eller Asperger. Jag ser det mest som något instrumellt för vården och olika samhällsinstanser för att leverera sina fyrkantiga tjänster och hjälpmedel som kan fånga upp personer som har besvär iom övervägande besvär inom många av kriterierna som ingår.

Jag tror inte att så många kanske har en så bra förståelse ens för hur folk med en autismdiagnos av det mer svåranpassade (till samhället) slaget fungerar. Jag har fått lära mig en del om hur en kan hjälpa till att anpassa och kommunicera på ett sätt som når fram till personer med olika svårigheter. Tycker det är fint att vi kan lära oss mer om diversitet och jag ser det inte som något negativt. Det är värt att utforska : )
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Vaniljflickan » 2022-05-06 9:03:39

Jag skrev svårigheter men, tycker det är dumt att säga att bara den ena parten har svårigheter när det handlar om kommunikation och förståelse, det är något gemensamt som man får hjälpas åt med.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Furienna » 2022-05-06 13:59:31

Vaniljflickan skrev:Jag tycker det är bra att se autism som ett spektra. Något jag inte tror är bra är det att identifiera sig för mycket med vare sig autism eller Asperger. Jag ser det mest som något instrumellt för vården och olika samhällsinstanser för att leverera sina fyrkantiga tjänster och hjälpmedel som kan fånga upp personer som har besvär iom övervägande besvär inom många av kriterierna som ingår.

Men, varför skulle man inte få identifiera sig med Aspergers?
Det betyder ju för mig bara att man har fått en stark självkännedom om vem man är.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in