Asperger och karriärmöjligheter

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger och karriärmöjligheter

Inläggav cirkusfreak » 2022-03-22 20:40:07

Jag upplever att jag ofta blir bortglömd och nekad olika karriärsmöjligheter och har råkat ut för detta på flera arbetsplatser nu. Tyvärr förstår jag inte alls vad som händer då ingen säger något alls, snarare tvärtom och när man frågar får man sällan tydliga eller raka svar. Det känns som att jag är dömd till att för evigt vara fast på instegstjänster/juniora tjänster eller vad man nu kan tänkas vilja kalla dom.

På min första arbetsplats där jag kände att jag ville gå vidare mot andra roller, testa på nya saker m.m så fick jag det aldrig. Mycket annat var faktiskt dysfunktionellt där(hög personalomsättning m.m) vilket gjorde att jag mest då kände att det nog bara var just den arbetsplatsens fel och inte tänkte så mycket mer på den saken. Men nu börjar detta hända mig igen på en annan arbetsplats!


Jag har visat intresse, chefer har berömt mig för bra arbete. Men andra kollegor får frågan om att ta på sig nya roller, mer ansvar trots att jag har arbetat där bra längre än dom och de t.ex fortfarande kommer till mig för hjälp i olika saker. Mina chefer? Säger ingenting, trots att jag till och med frågar om hur jag kan bli bättre.
För att citera min närmsta chef på vårat senaste utvecklingssamtal "jag kan faktiskt inte komma på något negativt med dig just nu, du gör ett bra jobb och jag är supernöjd skulle jag komma på något så kan vi ta det där och då".


Men något fel måste jag ju göra? Men varför vill ingen säga som det är?

Hur har ni upplevt liknande situationer på era arbetsplatser?
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Asperger och karriärsmöjligheter

Inläggav Skogkatt » 2022-03-22 20:46:44

Jag vet inte, men det kan vara så att man på dagens arbetsplatser måste ligga lite före och visa initiativförmåga, vara bra på att hantera människor och vara bra på att prata. Bra på att vara social och annat. Man måste överträffa de människor man arbetar med. Så man kan göra ett bra jobb, samtidigt som man saknar lite av förmågan att kämpa sig till toppen kanske?
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Asperger och karriärsmöjligheter

Inläggav cirkusfreak » 2022-03-22 21:38:56

Du har nog garanterat rätt i det du skriver och det är ju verkligen svåra punkter när man har asperger och/eller adhd.

Däremot så tycker jag ju ändå att det är konstigt att inte cheferna säger det då, så man åtminstone får en chans att försöka bli bättre på de punkterna. Istället för att inte säga något och låtsas som att allt är bra...
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Asperger och karriärsmöjligheter

Inläggav ab2487_1 » 2022-03-22 23:29:29

Hej, kan säga att göra ”karriär” på sin arbetsplats är bara en önskedröm.

De flesta organisationer rekryterar sina positioner utifrån.(och har man redan en tjänst så får man löneförhandla om 2-3% löneökning om man presterar riktigt bra).

Att man puttar upp någon så att de får en högre position är ovanligt och det finns en hel del både verkliga och fiktiva anledningar på varför det tar emot för företag & organisationer att göra det.

Bygg kompetens och se till att du samlar referenser som styrker vad du är bra på och byt jobb/tjänst(då går det dessutom att förhandla.).

Jag fick tipset av en rekryterare.
Jag har själv aldrig spelat det sociala spelet då dei inte funkar för mig(jag har däremot varit noga att poängtera att jag förväntar mig att andra ska vara tydliga om de har problem med någonting jag gör eller hur jag beter mig och att jag inte tar illa vid mig om de kommunicerar det).

Hoppas att detta hjälper lite!
ab2487_1
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2021-10-10

Asperger och karriärsmöjligheter

Inläggav Liljan » 2022-03-22 23:44:34

Har du sagt rent ut att du vill bli chef? Jag tror det är ovanligt att bli tillfrågad spontant. Vad jag gjorde var att jag tog upp det när jag hade ett planerat möte med chefen. Jag sa att jag var intresserad av en viss tjänst och frågade vad jag behövde jobba på för att nå dit. På det viset visade jag både intresse och ödmjukhet. (Det var inte jag som kom på att jag skulle uttrycka mig så) Det kan också vara en bra idé att ansöka utannonserade chefstjänster både inom det egna företaget och på andra ställen.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Asperger och karriärsmöjligheter

Inläggav Teost » 2022-03-23 9:18:57

Minns inte riktigt men på samtal vad de kallas, sista punkten brukat vara något med personlig utveckling, vad man vill framåt, närmsta, om 5 år, om gå kurs, vidareutbildning typ
Trodde var så på de där samtalen
Som sagt säg rent ut, om det var nyligen samtal vet jag inte, tid för mellan nästa
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Asperger och karriärsmöjligheter

Inläggav Teost » 2022-03-23 9:20:26

Om du öppen med diagnos kan vara att de tror du nöjd, o då vill fortsätta på samma kan vara
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Asperger och karriärsmöjligheter

Inläggav Fretshi » 2022-03-26 13:06:25

Liljan skrev:Har du sagt rent ut att du vill bli chef? Jag tror det är ovanligt att bli tillfrågad spontant. Vad jag gjorde var att jag tog upp det när jag hade ett planerat möte med chefen. Jag sa att jag var intresserad av en viss tjänst och frågade vad jag behövde jobba på för att nå dit. På det viset visade jag både intresse och ödmjukhet. (Det var inte jag som kom på att jag skulle uttrycka mig så) Det kan också vara en bra idé att ansöka utannonserade chefstjänster både inom det egna företaget och på andra ställen.


Alexander Pärleros gjorde ju detta, sökte massa chefstjänster.
Men en annan sak för att bli chef är ju att starta ett företag själv :wink:
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in