Facket och höga löner?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-03-19 12:07:52

så någon mera än mig som tycker att det är bra att facket finns som kan förhandla upp lönerna och ge bra arbetar rättigheter och bra arbetsvillkor och höga löner och semester och ledighet och sjukskrivning mm.?

så vad anser ni om facket då.? :o :-)063 :?:

Jimmy Hoffa speech at the union | Al Pacino best scene in Irishman

https://www.youtube.com/watch?v=31QgBNUMeBA

visst så är det bra med facket.? :o :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-03-19 12:43:56

sedan en fråga vad anser moderaterna och högern om facket då.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav Alien » 2022-03-19 12:57:34

Vad moderaterna och de andra borgerliga partierna anser om facket är att det har (haft) för stor makt.

Därför avskaffas LAS: lagen-om-anstallningsskydd-las-snart-ett-minne-blott-t57554.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-03-19 16:30:09

Alien skrev:Vad moderaterna och de andra borerliga partierna anser om facket är att det har (haft) för stor makt.

Därför avskaffas LAS: lagen-om-anstallningsskydd-las-snart-ett-minne-blott-t57554.html


Ja de är kända för att inte bry sig arbetare eller fattiga. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-03-19 17:54:52

Alien skrev:Vad moderaterna och de andra borgerliga partierna anser om facket är att det har (haft) för stor makt.

Därför avskaffas LAS: lagen-om-anstallningsskydd-las-snart-ett-minne-blott-t57554.html


facket har för mycket makt, jag tycker snarare att arbetsköparen och stor bolagen har för mycket makt. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-03-19 21:55:05

Alien skrev:Vad moderaterna och de andra borgerliga partierna anser om facket är att det har (haft) för stor makt.

Därför avskaffas LAS: lagen-om-anstallningsskydd-las-snart-ett-minne-blott-t57554.html


finns mera här. :wink:

Ulf Kristersson (M) attackerar fackliga rättigheter
https://www.youtube.com/watch?v=1yWYqwI2J8U
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav Liljan » 2022-03-20 2:50:43

Jag tycker grundidéen med facket är bra men de har alldeles för stor makt.

Jag gillar inte att en del av LOs medlemsavgifter går till Socialdemokraterna heller, jag vet att det finns fler fackförbund men de är en av de största. LAS måste luckras upp och det måste bli lättare att sparka folk, det är inte rimligt att någon som missköter sig ska bli utköpt för flera hundratusen medan de som sköter sig inte får någonting.

Idag är det nästan omöjligt att anställa någon pga alla hårda regler ingen vågar ta några risker konsekvenserna om det blir fel är för stora. Facket använder sig också av maffametoder och sätter företag i blockad, vid flera tillfällen har de stått utanför bagerier och skrämt iväg kunder och på så vis nästan ruinerat företaget för att de inte vill gå med i facket. Det måste bli olagligt, polisen måste få rätt att köra iväg dem.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Facket och höga löner?

Inläggav LordNelson » 2022-03-20 8:16:32

Liljan skrev:Jag tycker grundidéen med facket är bra men de har alldeles för stor makt.

Jag gillar inte att en del av LOs medlemsavgifter går till Socialdemokraterna heller, jag vet att det finns fler fackförbund men de är en av de största. LAS måste luckras upp och det måste bli lättare att sparka folk, det är inte rimligt att någon som missköter sig ska bli utköpt för flera hundratusen medan de som sköter sig inte får någonting.

Idag är det nästan omöjligt att anställa någon pga alla hårda regler ingen vågar ta några risker konsekvenserna om det blir fel är för stora. Facket använder sig också av maffametoder och sätter företag i blockad, vid flera tillfällen har de stått utanför bagerier och skrämt iväg kunder och på så vis nästan ruinerat företaget för att de inte vill gå med i facket. Det måste bli olagligt, polisen måste få rätt att köra iväg dem.

Även om jag ser poänger i vad du skriver så håller jag inte med. Jag jobbade i ett kommunalt bolag i en kommun styrd av socialdemokraterna. Det vi sysslade hade inget med kommuners kärnverksamhet att göra. Först hade vi hyfsat trygga anställningar och det var samma folk som jobbade år från år, men sen skulle vi effektiviseras så alla blev uppsagda och fick arbete dag för dag. Den enda som hade sin anställning kvar var chefen. Det kom också in mer personal som var anställda av andra företag men jobbade hos oss.

Det var alltså en fast anställd och ca hundra som arbetade på timme eller var inhyrda.

Kom man en dag till jobbet och det var lita att göra fick man vända hem.

Om det här gick att göra för över tjugo år sen i ett ganska stort företag i ett socialdemokratiskt styrt Sverige i ett företag ägt av en socialdemokratiskt styrd kommun, där det sitter socialdemokrater i företagets styrelse så tror jag det går att sparka några anställda i nästan vilket företag som helst utan att problem uppstår.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Facket och höga löner?

Inläggav kattson » 2022-03-20 9:15:04

Jag hör alltid "tyvärr, vi har kollektivavtal, som förhandlade 2% löneökning, så de e de du får..", så jävla drygt att behöva söka jobb var 6e månad för att få upp lönen.
Visst, många säger "men, kan vi inte prata?", å jag "försökte 3 månader sen, då svamlade du om facket..."

Hatar facket personligen... Tycker facket är i team med arbetsgivarna för att hålla nere min lön.
Tycker väl dom e en bra grej för kropps/lägstalöne-jobben, men jobbar man med hjärnan, och dessutom är aspie som är helt oförmögen att ens förhandla lön in the first place, så är facket ett passionerat hat-objekt.

Men, komplicerat.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Facket och höga löner?

Inläggav Egalite1848 » 2022-03-20 12:37:55

Fackförbund är bra och behövs men dom nuvarande facken leds bara av en massa klassförrädare som skor sig på medlemmarnas bekostnad och samarbetar med kapitalisterna. Det enda bra fack jag känner till är svenska hamnarbetarförbundet.
Egalite1848
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2021-12-11
Ort: Lund

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-03-20 12:41:11

Egalite1848 skrev:Fackförbund är bra och behövs men dom nuvarande facken leds bara av en massa klassförrädare som skor sig på medlemmarnas bekostnad och samarbetar med kapitalisterna. Det enda bra fack jag känner till är svenska hamnarbetarförbundet.


detta amerikanska facket verkar bra det. :-)049 :wink:

SOLIDARITY WITH AMAZON WORKERS (LIVE AT 3PM CT)
https://www.youtube.com/watch?v=cmERmrmMj8A
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav Skogkatt » 2022-03-20 13:02:33

Egalite1848 skrev:Fackförbund är bra och behövs men dom nuvarande facken leds bara av en massa klassförrädare som skor sig på medlemmarnas bekostnad och samarbetar med kapitalisterna. Det enda bra fack jag känner till är svenska hamnarbetarförbundet.


En kommunist :shock: Vi borde ha något slags kommunist-varningssystem på forumet, så vi vet om det när de smyger in här. Vanligtvis märker man lukten, men det finns ju ingen lukt på nätet. Jag föreslår ett varningssystem, vi behöver det.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Facket och höga löner?

Inläggav Alien » 2022-03-20 13:10:32

Liljan skrev:Jag tycker grundidéen med facket är bra men de har alldeles för stor makt.

Jag gillar inte att en del av LOs medlemsavgifter går till Socialdemokraterna heller, jag vet att det finns fler fackförbund men de är en av de största. LAS måste luckras upp och det måste bli lättare att sparka folk, det är inte rimligt att någon som missköter sig ska bli utköpt för flera hundratusen medan de som sköter sig inte får någonting.

Idag är det nästan omöjligt att anställa någon pga alla hårda regler ingen vågar ta några risker konsekvenserna om det blir fel är för stora. Facket använder sig också av maffametoder och sätter företag i blockad, vid flera tillfällen har de stått utanför bagerier och skrämt iväg kunder och på så vis nästan ruinerat företaget för att de inte vill gå med i facket. Det måste bli olagligt, polisen måste få rätt att köra iväg dem.


Det där stämmer inte. LAS har redan uppluckrats och har nyligen uppluckrats ännu mer. Se lagen-om-anstallningsskydd-las-snart-ett-minne-blott-t57554-48.html

Arbetsgivarna har alla möjliga kryphål för att slippa folk. En del blir utköpta men de flesta får ingenting. Det skylls på arbetsbrist. Efter en tid så anställer man en ny.

Däremot så har arbetsgivarna kört med propaganda i många år för att bli av med LAS. Antagligen av principskäl.

Facket har kanske haft mycket makt en gång men det var länge sen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-03-20 13:19:20

Alien skrev:
Liljan skrev:Jag tycker grundidéen med facket är bra men de har alldeles för stor makt.

Jag gillar inte att en del av LOs medlemsavgifter går till Socialdemokraterna heller, jag vet att det finns fler fackförbund men de är en av de största. LAS måste luckras upp och det måste bli lättare att sparka folk, det är inte rimligt att någon som missköter sig ska bli utköpt för flera hundratusen medan de som sköter sig inte får någonting.

Idag är det nästan omöjligt att anställa någon pga alla hårda regler ingen vågar ta några risker konsekvenserna om det blir fel är för stora. Facket använder sig också av maffametoder och sätter företag i blockad, vid flera tillfällen har de stått utanför bagerier och skrämt iväg kunder och på så vis nästan ruinerat företaget för att de inte vill gå med i facket. Det måste bli olagligt, polisen måste få rätt att köra iväg dem.


Det där stämmer inte. LAS har redan uppluckrats och har nyligen uppluckrats ännu mer. Se lagen-om-anstallningsskydd-las-snart-ett-minne-blott-t57554-48.html

Arbetsgivarna har alla möjliga kryphål för att slippa folk. En del blir utköpta men de flesta får ingenting. Det skylls på arbetsbrist. Efter en tid så anställer man en ny.

Däremot så har arbetsgivarna kört med propaganda i många år för att bli av med LAS. Antagligen av principskäl.

Facket har kanske haft mycket makt en gång men det var länge sen.


JA det är typiskt moderaterna. :o :-)063 :?: Må fan ta dem. :cry: :x icon

https://www.google.se/search?q=moderate ... Bsbnu82dBM

https://www.google.se/search?q=moderate ... jl3ji1jGEM
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav Alien » 2022-03-20 14:11:05

kattson skrev:Jag hör alltid "tyvärr, vi har kollektivavtal, som förhandlade 2% löneökning, så de e de du får..", så jävla drygt att behöva söka jobb var 6e månad för att få upp lönen.
Visst, många säger "men, kan vi inte prata?", å jag "försökte 3 månader sen, då svamlade du om facket..."

Hatar facket personligen... Tycker facket är i team med arbetsgivarna för att hålla nere min lön.
Tycker väl dom e en bra grej för kropps/lägstalöne-jobben, men jobbar man med hjärnan, och dessutom är aspie som är helt oförmögen att ens förhandla lön in the first place, så är facket ett passionerat hat-objekt.

Men, komplicerat.


Kollektivavtalet ger ju alla en lönehöjning. Vill man ha mera än det så får man tala med sin närmsta chef. Påpeka allt man gjort bra. Klarar man inte det, så får man skylla på sin AS, inte på facket.

Jag förstår inte varför alla som är missnöjda med lönen bara klagar på facket när det är arbetsgivaren som bestämmer. Det är inte som att facket någonsin säger nej till löneökningar. Däremot kan ju närmsta chefen säga "jag försökte få upp din lön men tyvärr sa ledningen nej". Sen vet man inte hur mycket hen försökt.

Ja, det är ett faktum att den plikttrogne trotjänaren riskerar att inte få så mycket löneförhöjning. Den har ju arbetsgivaren alltid kvar ändå. Trohet lönar sig inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-03-20 14:16:15

Alien skrev:
kattson skrev:Jag hör alltid "tyvärr, vi har kollektivavtal, som förhandlade 2% löneökning, så de e de du får..", så jävla drygt att behöva söka jobb var 6e månad för att få upp lönen.
Visst, många säger "men, kan vi inte prata?", å jag "försökte 3 månader sen, då svamlade du om facket..."

Hatar facket personligen... Tycker facket är i team med arbetsgivarna för att hålla nere min lön.
Tycker väl dom e en bra grej för kropps/lägstalöne-jobben, men jobbar man med hjärnan, och dessutom är aspie som är helt oförmögen att ens förhandla lön in the first place, så är facket ett passionerat hat-objekt.

Men, komplicerat.


Kollektivavtalet ger ju alla en lönehöjning. Vill man ha mera än det så får man tala med sin närmsta chef. Påpeka allt man gjort bra. Klarar man inte det, så får man skylla på sin AS, inte på facket.

Jag förstår inte varför alla som är missnöjda med lönen bara klagar på facket när det är arbetsgivaren som bestämmer. Det är inte som att facket någonsin säger nej till löneökningar. Däremot kan ju chefen säga "jag försökte få upp din lön men tyvärr sa ledningen nej". Sen vet man inte hur mycket hen försökt.

Ja, det är ett faktum att den plikttrogne trotjänaren riskerar att inte få så mycket löneförhöjning. Den har ju arbetsgivaren alltid kvar ändå. Trohet lönar sig inte.


precis arbetsköparen utnyttjar många personer.

finns en film som handlar om detta den enfaldige mördaren med fabrikören.

den enfaldige mördaren fabrikören

https://www.google.se/search?q=den+enfa ... 4cM5F3OYXM

https://www.google.se/search?q=den+enfa ... 5tBVdAdjiM
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-03-20 14:44:58

finns mycket bra filmer som handlar om arbetare. :wink:

Tex denna

https://www.imdb.com/title/tt1707386/

Les Misérables

jag har sätt denna film.- :-)049 :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav nallen » 2022-03-20 16:06:28

Alien skrev:Facket har kanske haft mycket makt en gång men det var länge sen.

Det är fortfarande facket som säger nej så att jag inte får jobba på de tider jag vill. Chefen säger att hon och företaget inte har något emot udda arbetstider (med vissa begränsningar avseende t.ex. obligatoriska möten), men facket säger blankt nej och kräver OB och extra lång mat-paus... jag är alltså inte betrodd att sköta mig och mitt liv så att jag mår bra, tack för den.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Facket och höga löner?

Inläggav Alien » 2022-03-20 16:17:30

Så du vill inte ha mer pengar (OB)?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-03-20 16:20:15

Alien skrev:Så du vill inte ha mer pengar (OB)?


håller med dig. :-)154 :-)049 :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav nallen » 2022-03-20 16:29:06

Jag har självklart inget emot att få bättre betalt, men det är inte därför jag skulle föredra att jobba flexibla tider. Men facket säger tvärt nej, att om en tjänsteman jobbar utanför normala schematider så ska han ha OB och det vill såklart inte företaget betala för när de inte måste ha mig jobbande då. Att jag skulle föredra det och förmodligen må bättre av det har ingen betydelse alls, för alla ska ju vara lika och det kan ju inte finnas någon som vill jobba ifred när det är tomt på kontoret,

EDIT: det mest fantastiska i sammanhanget är ju att jag inte ens är med i facket - men de tillåts ändå bestämma över mig :-)051
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Facket och höga löner?

Inläggav manne » 2022-03-20 16:33:21

ja det är bättre att ge stor företagen och bolagen och företagsledaren mera makt. :o :-)063 :?:

finns en bra film om detta. :-)049 :D :-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Facket och höga löner?

Inläggav atoms » 2022-03-20 17:15:49

nallen skrev:Jag har självklart inget emot att få bättre betalt, men det är inte därför jag skulle föredra att jobba flexibla tider. Men facket säger tvärt nej, att om en tjänsteman jobbar utanför normala schematider så ska han ha OB och det vill såklart inte företaget betala för när de inte måste ha mig jobbande då. Att jag skulle föredra det och förmodligen må bättre av det har ingen betydelse alls, för alla ska ju vara lika och det kan ju inte finnas någon som vill jobba ifred när det är tomt på kontoret,

EDIT: det mest fantastiska i sammanhanget är ju att jag inte ens är med i facket - men de tillåts ändå bestämma över mig :-)051


Vad hindrar företaget från att köra över facket, de måste väl inte meddela dem vad de gör.

Läs arbetsrätt.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Facket och höga löner?

Inläggav slackern » 2022-03-20 17:19:14

nallen skrev:Jag har självklart inget emot att få bättre betalt, men det är inte därför jag skulle föredra att jobba flexibla tider. Men facket säger tvärt nej, att om en tjänsteman jobbar utanför normala schematider så ska han ha OB och det vill såklart inte företaget betala för när de inte måste ha mig jobbande då. Att jag skulle föredra det och förmodligen må bättre av det har ingen betydelse alls, för alla ska ju vara lika och det kan ju inte finnas någon som vill jobba ifred när det är tomt på kontoret,

EDIT: det mest fantastiska i sammanhanget är ju att jag inte ens är med i facket - men de tillåts ändå bestämma över mig :-)051


Både min farsa och en kompis som jobbar på kontor som tjänstemän hade komptid att om dom jobbade över fick dom ingen lön utan får ta ut det i ledigtid istället, nu har i och för sig min farsa gått i pension seden länge.

Så kanske går att kolla om du kan ta ut det i komptid istället?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in