Ni som har hundar eller katter, registrering

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav Kidzi » 2022-03-12 8:30:28

Anser ni att de ska märkas och registreras? Enligt lag ska man göra det med hund, men snart kommer det för katt med.

Ni som har dessa djur, är era djur märkta?

Tycker ni att det är bra att katter ska ha samma lag som hundar?

Jag har två katter och hunden med en kompis. Katterna är örontatuerade och registrerade. Hunden är chipmärkt och registrerad. Jag har innekatter och hunden går inte lös. Ändå tycker jag det är självklart att man har något som bevisar ens ägarskap.

Men jag har fått höra att det bara är fjanterier. Så nu tror jag att jag är unik och att folk inte märker sina djur.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav antonius » 2022-03-12 12:19:06

En del människor borde märkas med, och är som husdjur och har inget eget liv överhuvettaget, och det är egentligen lite diskriminerande, för de har faktiskt ett värde de med.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav Furienna » 2022-03-12 23:47:00

Kidzi skrev:Anser ni att de ska märkas och registreras? Enligt lag ska man göra det med hund, men snart kommer det för katt med.

Ni som har dessa djur, är era djur märkta?

Tycker ni att det är bra att katter ska ha samma lag som hundar?

Jag har två katter och hunden med en kompis. Katterna är örontatuerade och registrerade. Hunden är chipmärkt och registrerad. Jag har innekatter och hunden går inte lös. Ändå tycker jag det är självklart att man har något som bevisar ens ägarskap.

Men jag har fått höra att det bara är fjanterier. Så nu tror jag att jag är unik och att folk inte märker sina djur.

Jag har inte kollat själv, men min katt blev tydligen märkt när han kastrerades.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav Alien » 2022-03-12 23:56:47

Klart både hundar och katter ska märkas och registreras.

Har för mig att vår hund var registrerad både hos Kennelklubben och Jordbruksverket. Alla hundar, även blandrashundar, är registrerade hos Jordbruksverket.

Är katten märkt och registrerad så kan ägaren lättare återfå den om den rymt. Alt kan hen inte dra sig undan ansvaret genom att kasta ut/överge katten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav alixha » 2022-03-13 0:25:28

Kidzi skrev:Anser ni att de ska märkas och registreras? Enligt lag ska man göra det med hund, men snart kommer det för katt med.

Ni som har dessa djur, är era djur märkta?

Tycker ni att det är bra att katter ska ha samma lag som hundar?


Ja jag tycker att det är bra.

Har alltid chippat och och registrerat mina djur, jag ser det som en del av att skaffa djur.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav Skogkatt » 2022-03-13 0:53:41

Jag hade ett chip på min hund.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav RapeRegs » 2022-03-13 2:49:13

Alien skrev:Alt kan hen inte dra sig undan ansvaret genom att kasta ut/överge katten.


Är ju bara att plocka ut chippet. Fast kanske innebär något sorts aktivt ställningstagande.

Att ta ut chippet är kanske en mer motbjudande handling än att passivt lämna katten åt sitt öde?

Blir kanske mer konkret och påtagligt på något sätt.

Edit: Du kanske tänker dig någon örontatuering man hade förr i tiden? Kanske man har fortfarande för katter?
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav kattson » 2022-03-13 12:21:29

Att bli av med katten om den e chippade väl ba å öppna dörren och kanske uppmuntra med en liten spark i baken "youre free!", skulle nån hitta den e de ba å säga den sprang bort..?

Gällande märkning e de väl en självklarhet. Även om man har koppel-fetish så finns ju risk att hunden ändå kommer loss å springer iväg.
Likaså människor, ta dna när dom föds å in med ett chip i hjärnan så dom inte enkelt kan få ut det.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav Skogkatt » 2022-03-13 12:44:32

kattson skrev:Likaså människor, ta dna när dom föds å in med ett chip i hjärnan så dom inte enkelt kan få ut det.


Nej nej nej, vi ska inte ha något DNA-register eller chip i våra huvuden, då är vi slavar. Vi ska ha frihet. :) Det är viktigt.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav antonius » 2022-03-13 13:14:11

Skogkatt skrev:
kattson skrev:Likaså människor, ta dna när dom föds å in med ett chip i hjärnan så dom inte enkelt kan få ut det.


Nej nej nej, vi ska inte ha något DNA-register eller chip i våra huvuden, då är vi slavar. Vi ska ha frihet. :) Det är viktigt.


Hur fan ska du ha det ena stunden vill du hänga ut människor, och sen vill du inte ens DNA registrera då man skulle lösa massor av kriminalfall bland såväl invandrare som etniker? Har man rent mjöl i påsen har man inget att frukta.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav Skogkatt » 2022-03-13 13:46:43

antonius skrev:Hur fan ska du ha det ena stunden vill du hänga ut människor, och sen vill du inte ens DNA registrera då man skulle lösa massor av kriminalfall bland såväl invandrare som etniker? Har man rent mjöl i påsen har man inget att frukta.


Har du börjat dagen med sprit idag? Jag har aldrig sagt något om att hänga ut folk. Jag har alltid varit 100% emot alla DNA-register och chips i Skandinavier. Jag vill inte vara slav. Priset du betalar för att lösa dessa brottmål enkelt, är att vara slav. Polisen har alltid löst brottsfall utan DNA register, de får bara jobba hårdare, som de gjorde tidigare. Det är bara bra att de måste jobba lite för sin lön.

Ett DNA-register ger myndigheterna total kontroll över ditt liv, från du föds tills du dör. Du förlorar din frihet. Men du har inte tänkt på det. Om du vill bli slav, skiter jag i det, det är ditt problem. Men jag vägrar att vara en del av det.
Senast redigerad av Skogkatt 2022-03-13 13:55:45, redigerad totalt 1 gång.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav antonius » 2022-03-13 13:55:37

Skogkatt skrev:
antonius skrev:Hur fan ska du ha det ena stunden vill du hänga ut människor, och sen vill du inte ens DNA registrera då man skulle lösa massor av kriminalfall bland såväl invandrare som etniker? Har man rent mjöl i påsen har man inget att frukta.


Har du börjat dagen med sprit idag? Jag har aldrig sagt något om att hänga ut folk. Jag har alltid varit 100% emot alla DNA-register och chips i Skandinavier. Jag vill inte vara slav. Priset du betalar för att lösa dessa brottmål enkelt, är att vara slav. Vi kan gärna sätta GPS på kriminella utlänningar som vistas i Norge, jag bryr mig inte om det. De har ändå inga rättigheter i Norge. De förlorade alla rättigheter när de åkte till mitt land och bröt mot lagen. De har rätt att hålla käften och låsas in, det är allt de har rätt till.

Men norrmän ska inte vara slavar i sitt eget land. Polisen har alltid löst brottsfall utan DNA register, de får bara jobba hårdare, som de gjorde tidigare. Det är bara bra att de måste jobba lite för sin lön.

Om du vill bli slav, skiter jag i det, det är ditt problem. Men jag vägrar att vara en del av det.


Du vill ha bort kriminallitet, men vi ska alltså inte ha några verktyg för att lösa dem, hur får du ihop det?
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav Skogkatt » 2022-03-13 14:04:32

Och vad händer när någon hackar våra DNA-register och stjäl all vår DNA information? Det kommer att hända, 100% säkert. Vad händer när de missbrukar den informationen för att stoppa politiska motståndare?

Och vad händer när en laboratorie-assistent gör ett misstag i ett labb och av misstag matchar ditt DNA med ett mord? Hur försvarar du dig mot det? Tror du det hjälper att säga "jag är oskuldig!", du tror inte att du behöver sitta i fängelse i 20 år?

Detta är bara två exempel av 500 saker som kan gå fel. Ni som vill ha ert DNA i ett register måste tänka lite mer och hårdare innan ni stöttar saker. Ni blir lite för ivriga, ni tänker inte på detaljerna.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav antonius » 2022-03-13 14:13:15

Skogkatt skrev:Och vad händer när någon hackar våra DNA-register och stjäl all vår DNA information? Vad händer när de missbrukar den informationen för att stoppa politiska motståndare?

Och vad händer när en labroatorie assistent gör ett misstag i ett labb och av misstag matchar ditt DNA med ett mord? Hur försvarar du dig mot det? Tror du det hjälper att säga "jag är oskuldig!", du tror inte att du behöver sitta i fängelse i 20 år?

Ni som vill ha DNA-register måste tänka lite mer och hårdare innan ni stöttar saker. Ni blir lite för ivriga, ni tänker inte på detaljerna.


Jag är ju blond, blåögd och ser oskyldig ut så jag kan omöjligt ha politiskt, motståndare och mördar DNA, hur fan nu det ser ut. Lite får man offra och inte bara sitta och gapa. Tvärt om skulle det vara mystiskt om man inte var DNA-registrerad eller chippad, dom är det bara att låsa in.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav alixha » 2022-03-13 15:01:36

Nu handlar tråden om att märka/registrera hundar eller katter, inte människor
Om ni identifierar er som hund eller katt, välkomna att diskutera ert öde, annars gtfo :lol: :wink:

RapeRegs skrev:
Är ju bara att plocka ut chippet. Fast kanske innebär något sorts aktivt ställningstagande.

Kanske man har fortfarande för katter?


Plocka ut chippet betyder att du får skära upp katten i din jakt efter chippet.
Mikrochippet är så litet så den injiceras under huden vid nacken med en nål.

Man kan be om både öronmärkning och chip om man vill.
Oftast gör dom öronmärkningen i samband med kastrering när katten är sövd.

Fördelen med att ha båda är att chippet kräver en chipläsare för att läsa av och det är inga många privatpersoner som har en sådan. Mtycker att det är jobbigt att ta en främmande katt till veterinären bara för att kolla om den är chippad så då struntar man i det.

Ser folk att katten har öronmärkning så är dom säkra på att katten tillhör någon och då känns det mer motiverat att åka till veterinären för att läsa av chip eller få hjälp att tyda öronmärkningen.

I och med att det blir lag på registrering borde vi kunna komma ifrån detta med dubbel märkning så småningom.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav RapeRegs » 2022-03-13 18:18:26

alixha skrev:Plocka ut chippet betyder att du får skära upp katten i din jakt efter chippet.


Nja, för det första är inte chippet så litet som du verkar tro, för det andra följer de flesta märkningar ISO 11784/85 och kan enkelt lokaliseras och läsas av med lättillgänglig utrustning om det mot förmodan skulle behövas (de flesta kattägare kommer väl ändå ihåg exakt var katten blev injicerad?). Sök t.ex. på 134.2kHz på Amazon, Aliexpress eller Elfa.

Misstänker att vi är ganska många svenskar har utrustning hemma. Om du inte själv har rfscanner, kortläsare osv kan du säkert gå över till någon elektronikintresserad granne och låna hem en vanlig rrv för analys av såväl katt som stöldlarm, nyckelbrickor och annan märkning.

Att lokalisera och gräva ut ett chip är alltså varken tidskrävande eller komplicerat.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav alixha » 2022-03-13 21:52:42

RapeRegs skrev:
alixha skrev:Plocka ut chippet betyder att du får skära upp katten i din jakt efter chippet.


Nja, för det första är inte chippet så litet som du verkar tro, för det andra följer de flesta märkningar ISO 11784/85 och kan enkelt lokaliseras och läsas av med lättillgänglig utrustning om det mot förmodan skulle behövas (de flesta kattägare kommer väl ändå ihåg exakt var katten blev injicerad?). Sök t.ex. på 134.2kHz på Amazon, Aliexpress eller Elfa.

Misstänker att vi är ganska många svenskar har utrustning hemma. Om du inte själv har rfscanner, kortläsare osv kan du säkert gå över till någon elektronikintresserad granne och låna hem en vanlig rrv för analys av såväl katt som stöldlarm, nyckelbrickor och annan märkning.

Att lokalisera och gräva ut ett chip är alltså varken tidskrävande eller komplicerat.


Chippet är ungefär lika stort som ett riskorn och det kan flytta på sig, det är inte säkert att det ligger kvar där det blev injicerat.

Skannern brukar kunna lokalisera på ett ungefär var chippet är men inte exakt och det går ändå inte bortse från att man måste skära i katten för att få ut det.

Jag känner inte en enda i området med skanner som fungerar på katt men jag kanske bara har frågat efter fel skanner. Aldrig hört talas om en rfcscanner eller rrv förut? Det känns inte som det är något gemene man sitter och trycker på hemma men jag kan ha fel.

Jag hoppas att ingen känner behov av att plocka ut ett chip på en katt för att kunna göra sig av med den.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav kattson » 2022-03-14 9:56:03

Skogkatt skrev:Och vad händer när ...


Folk sa säkert exakt samma när dom började fotografera folk, eller ta fingeravtryck, eller ens föra ner i papper vad folk orsakade för brott...
Vad exakt i DNA-register gör dig till slav? Om man antar att samma bakomliggande information som nu finns i pass/ID-register med ditt namn, bild, fingeravtryck, diverse info om ögonfärg, hårfärg, längd, etc?

Dessutom, DNA är inte så enkelt att "göra fel" med, visst finns kors-kontamination som risk, men då är ju osäkerheten bakom t.ex befintliga fingeravtryck, eller ännu ännu värre, nån flummig person som tycker sig minnas just dig baserat på lite random foto..

Jag säger som britterna, "fish & chips please!"
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav Liljan » 2022-03-14 11:09:50

RapeRegs skrev:
Alien skrev:Alt kan hen inte dra sig undan ansvaret genom att kasta ut/överge katten.


Är ju bara att plocka ut chippet. Fast kanske innebär något sorts aktivt ställningstagande.

Att ta ut chippet är kanske en mer motbjudande handling än att passivt lämna katten åt sitt öde?

Blir kanske mer konkret och påtagligt på något sätt.

Edit: Du kanske tänker dig någon örontatuering man hade förr i tiden? Kanske man har fortfarande för katter?

Det är nog få veterinärer som skulle ta ur ett chip.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav Liljan » 2022-03-14 11:18:11

Skogkatt skrev:
antonius skrev:Hur fan ska du ha det ena stunden vill du hänga ut människor, och sen vill du inte ens DNA registrera då man skulle lösa massor av kriminalfall bland såväl invandrare som etniker? Har man rent mjöl i påsen har man inget att frukta.


Har du börjat dagen med sprit idag? Jag har aldrig sagt något om att hänga ut folk. Jag har alltid varit 100% emot alla DNA-register och chips i Skandinavier. Jag vill inte vara slav. Priset du betalar för att lösa dessa brottmål enkelt, är att vara slav. Polisen har alltid löst brottsfall utan DNA register, de får bara jobba hårdare, som de gjorde tidigare. Det är bara bra att de måste jobba lite för sin lön.

Ett DNA-register ger myndigheterna total kontroll över ditt liv, från du föds tills du dör. Du förlorar din frihet. Men du har inte tänkt på det. Om du vill bli slav, skiter jag i det, det är ditt problem. Men jag vägrar att vara en del av det.

Vi har redan ett DNA register. Det kallas PKU registret och där finns DNA från i princip alla som är födda 1975 och senare. På vilket sätt har det registret kontrollerat ditt liv? På vilket sätt har registret gjort att du förlorat din frihet? Har du ens bett om att bli borttagen?

Missförstå mig inte, jag är emot PKU registret och jag bad om att få mitt prov förstört för flera år sedan men registret gör ingen till slav (hur skulle det ens gå till?!)
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav Liljan » 2022-03-14 11:25:17

Jag tycker det är jättebra, lag om ID märkning (och registrering) skulle kommit för flera år sedan. Det är konstigt att det varit lag på att hundar ska vara ID märkta men inte katter som går löst hela själva ute. Obligatoriskt chip kommer göra att det blir lättare för ägare att kunna återförenas med sina djur (organisationer och privatpersoner lägger ner stor tid på att hitta ägare till försvunna katter idag) och det kommer bli svårare att dumpa katter.

Båda mina katter är ID märkta och registrerade.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav antonius » 2022-03-14 11:33:18

Liljan skrev:
Skogkatt skrev:
antonius skrev:Hur fan ska du ha det ena stunden vill du hänga ut människor, och sen vill du inte ens DNA registrera då man skulle lösa massor av kriminalfall bland såväl invandrare som etniker? Har man rent mjöl i påsen har man inget att frukta.


Har du börjat dagen med sprit idag? Jag har aldrig sagt något om att hänga ut folk. Jag har alltid varit 100% emot alla DNA-register och chips i Skandinavier. Jag vill inte vara slav. Priset du betalar för att lösa dessa brottmål enkelt, är att vara slav. Polisen har alltid löst brottsfall utan DNA register, de får bara jobba hårdare, som de gjorde tidigare. Det är bara bra att de måste jobba lite för sin lön.

Ett DNA-register ger myndigheterna total kontroll över ditt liv, från du föds tills du dör. Du förlorar din frihet. Men du har inte tänkt på det. Om du vill bli slav, skiter jag i det, det är ditt problem. Men jag vägrar att vara en del av det.

Vi har redan ett DNA register. Det kallas PKU registret och där finns DNA från i princip alla som är födda 1975 och senare. På vilket sätt har det registret kontrollerat ditt liv? På vilket sätt har registret gjort att du förlorat din frihet? Har du ens bett om att bli borttagen?

Missförstå mig inte, jag är emot PKU registret och jag bad om att få mitt prov förstört för flera år sedan men registret gör ingen till slav (hur skulle det ens gå till?!)


Det är där jag ställer mig frågande med, det går ju inte att missbruka ett DNA, det är ju personligt för varenda individ, det enda är väl om det blivit "planterat". Vill man inte vara i ett register kan man ju inte ha körkort, tandkort, Fakebook, osv osv. Men det är kanske bra att det finns forum att beskylla folk för att man är ngt slags aktivist, bara för man inte håller med om extrema åsikter, så de får lufta sina tankebanor. Ibland får man offra sig att vara slagpåse, så andra kan må lite bättre sen.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav slackern » 2022-03-14 14:06:25

antonius skrev:
Liljan skrev:
Skogkatt skrev:
Har du börjat dagen med sprit idag? Jag har aldrig sagt något om att hänga ut folk. Jag har alltid varit 100% emot alla DNA-register och chips i Skandinavier. Jag vill inte vara slav. Priset du betalar för att lösa dessa brottmål enkelt, är att vara slav. Polisen har alltid löst brottsfall utan DNA register, de får bara jobba hårdare, som de gjorde tidigare. Det är bara bra att de måste jobba lite för sin lön.

Ett DNA-register ger myndigheterna total kontroll över ditt liv, från du föds tills du dör. Du förlorar din frihet. Men du har inte tänkt på det. Om du vill bli slav, skiter jag i det, det är ditt problem. Men jag vägrar att vara en del av det.

Vi har redan ett DNA register. Det kallas PKU registret och där finns DNA från i princip alla som är födda 1975 och senare. På vilket sätt har det registret kontrollerat ditt liv? På vilket sätt har registret gjort att du förlorat din frihet? Har du ens bett om att bli borttagen?

Missförstå mig inte, jag är emot PKU registret och jag bad om att få mitt prov förstört för flera år sedan men registret gör ingen till slav (hur skulle det ens gå till?!)


Det är där jag ställer mig frågande med, det går ju inte att missbruka ett DNA, det är ju personligt för varenda individ, det enda är väl om det blivit "planterat". Vill man inte vara i ett register kan man ju inte ha körkort, tandkort, Fakebook, osv osv. Men det är kanske bra att det finns forum att beskylla folk för att man är ngt slags aktivist, bara för man inte håller med om extrema åsikter, så de får lufta sina tankebanor. Ibland får man offra sig att vara slagpåse, så andra kan må lite bättre sen.


Det där PKU register är tänkt att inte kunna missbrukas har bara gjorts engång i Sverige så vitt jag vet det var i jakten på Anna Linds mördare då det lämnades ut till polisen.

För att få tag i Mijailovićs DNA valde spaningsledningen att hämta ut Mijailovićs PKU-test från Huddinge sjukhus. PKU-registret innehåller blodprov från nästan alla födda i Sverige efter 1975. Från blodprovet kunde man få fram ett DNA-prov. Från den upphittade kniven hade man hittat spår av DNA som skickades till Forensic Science Service i Birmingham i Storbritannien och dess laboratorium kunde den 24 september meddela att det fanns DNA från två personer på mordvapnet: från Anna Lindh och Mijailović.[30]


https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Anna_Lindh
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ni som har hundar eller katter, registrering

Inläggav antonius » 2022-03-14 14:12:17

Varför bara märka hund och katt förresten, kaniner och reptiler borde ha samma behandling så kan man kanske komma tillrätta med att folk bara släpper ut dem när de tröttnat på dem. Borde egentligen räknas som djurplågeri att ha sommarkatter t ex.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in