Vad är grunden i indisk mat?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav manne » 2022-03-06 18:58:09

Riksamiralen skrev:Chicken korma är en riktigt fin indisk rätt.
Jag har testat indiska restauranger i flera Europeiska länder, det brukar vara väldigt likt varje gång, det gillar jag, att man vet vad man får. Curry är fantastiskt!
Fanns en jordnötssås på den internationella mathyllan i mataffären, den var jättegod och söt, kanske mer åt det kinesiska köket men den passar till det mesta, speciellt för jordnötsälskare som jag.
Till indisk mat ska man ha rikligt med koriander för att få rätta smaken samt mjukt naanbröd att doppa i såsen precis som manne säger.


hittade ett bra kit här man behöver bara köpa kyckling till det och riset verkar färdig blandat okcså.

https://bord13.se/p/middagskit-indian-t ... 28-rabatt/

Middagskit "Indian Tikka Masala" 185g - 28% rabatt
Hem
Middagskit "Indian Tikka Masala" 185g - 28% rabatt
Middagskit "Indian Tikka Masala" 185g - 28% rabatt
Kategorier: Mejeriprodukter,Varumärken,Knorr,Grädde
Brand: Knorr
25 SEK
Med detta middagskit gör du enkelt en god rätt som för tankarna till Indien. Indisk tikka masala 2-3 personer på bara 30 minuter. Innehåller tikkapasta, ris, kryddor och nötter. Tillsätt kyckling eller vegetariskt alternativ, lök, olja, grädde och vatten! Gott och smidigt både till vardags och fest!
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav manne » 2022-03-06 22:22:13

Nu så har jag läst om hur man gör indiskt ris kommer i håg det nu läste receptet. :-)049 :D :-)Happy

hacka 2 gula lökar och vitlök och koriander och häll i gurkmeja och några buljongtärningar och ha i olivolja och stek riset med allt detta i pannan några minuter under omrörning och rör om hela tiden sedan så tillsätter man bara vatten och tar på locket och låter det kocka under ca 20 min under låg värme tills all vattnet har kokat bort.

väldigt enkelt memorerade det nu i mitt minne räcker att läsa en gång så kommer jag i håg receptet.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav manne » 2022-03-06 23:30:02

Riksamiralen skrev:Basmati är det bästa riset till allting tycker jag, och det passar också bäst till indiskt.


här så var det enklaste receptet som jag läste. :-)049 :D :-)Happy
https://www.ica.se/recept/indiskt-ris-3506/

Obs man skall för att tillaga riset inte ta för mycket salt och bara 2 matskedar med gurkmeja och inte mera. :o :-)063 :?:

https://www.google.se/searchq=gurkmeja& ... TZlAi83YoM
så ser gurkmeja ut och jag tror att det oftast är basen i indiskt mat.? :o :-)063 :?: :o :?:
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav Kidzi » 2022-03-07 3:28:10

Indien har ju så många olika kök.

Jag tror jag gillar mest sådant som är vegetariskt/veganskt och grytor snarare än sådant som är grillat.

Det har inte heller ris. Jag gillar inte basmati så mycket.

Inte heller så förtjust i söta kryddor.

Min dhal innehåller linser eller mungbönor, sedan lök, vitlök, färsk ingefära, spiskummin, och sedan vad som råkar hamna i, gärna lite bitar potatis, morötter och ärtor.

Och rundas av med kokosgrädde.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav manne » 2022-03-07 10:24:50

så här ser Gurk meja ut. :-)049 :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav manne » 2022-03-07 10:27:37

Gurk meja
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav Riksamiralen » 2022-03-07 15:03:07

Kidzi skrev:grillat

Vet inte om det finns så mycket ''grillat'', inte vad jag föreställer mig när jag tänker på grillat, då tänker jag på grillning ute i trädgården och inte på indisk mat, de flesta indiska rätter jag ätit är olika sorters kött i en stark tjock sås tillagat inne i ett kök, de kokar grytorna på spis antar jag och grillar inget av det som serveras, såserna varierar dock mycket.

En gång åt jag en köttgryta som smakade kanel och julkryddor på en indisk restaurang, men den var samtidigt mycket stark och smakrik, den bästa rätten ifrån Indien jag testat, men jag kommer inte ihåg namnet på den för det var flera år sedan.

Det närmsta jag kan tänka på som grillad indisk mat i så fall är nog kycklingspett som jag testat någon gång på indisk restaurang, annars har jag aldrig sett något annat som skulle vara som grillad mat.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav manne » 2022-03-07 15:09:15

Riksamiralen skrev:
Kidzi skrev:grillat

Vet inte om det finns så mycket ''grillat'', inte vad jag föreställer mig när jag tänker på grillat, då tänker jag på grillning ute i trädgården och inte på indisk mat, de flesta indiska rätter jag ätit är olika sorters kött i en stark tjock sås tillagat inne i ett kök, de kokar grytorna på spis antar jag och grillar inget av det som serveras, såserna varierar dock mycket.

En gång åt jag en köttgryta som smakade kanel och julkryddor på en indisk restaurang, men den var samtidigt mycket stark och smakrik, den bästa rätten ifrån Indien jag testat, men jag kommer inte ihåg namnet på den för det var flera år sedan.

Det närmsta jag kan tänka på som grillad indisk mat i så fall är nog kycklingspett som jag testat någon gång på indisk restaurang, annars har jag aldrig sett något annat som skulle vara som grillad mat.


Jag hittade en bra indisk rätt här. :wink:
chicken kerala santa maria

https://www.google.se/search?q=chicken+ ... cHdKWuud9M
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav manne » 2022-03-07 15:11:39

kolla in den rätten verkar god den. :o :-)063 :?:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav manne » 2022-03-07 15:27:15

Riksamiralen skrev:
Kidzi skrev:grillat

Vet inte om det finns så mycket ''grillat'', inte vad jag föreställer mig när jag tänker på grillat, då tänker jag på grillning ute i trädgården och inte på indisk mat, de flesta indiska rätter jag ätit är olika sorters kött i en stark tjock sås tillagat inne i ett kök, de kokar grytorna på spis antar jag och grillar inget av det som serveras, såserna varierar dock mycket.

En gång åt jag en köttgryta som smakade kanel och julkryddor på en indisk restaurang, men den var samtidigt mycket stark och smakrik, den bästa rätten ifrån Indien jag testat, men jag kommer inte ihåg namnet på den för det var flera år sedan.

Det närmsta jag kan tänka på som grillad indisk mat i så fall är nog kycklingspett som jag testat någon gång på indisk restaurang, annars har jag aldrig sett något annat som skulle vara som grillad mat.


jag skall fan ta mig köpa hem olika kryddmix och öva och laga till festmåltider.
vet inte dock om jag skall ha Crème Fraichen eller matlagnings yoghurt i dessa vad tycker ni.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav manne » 2022-03-07 15:53:04

hittade en till rätt här. :-)049 :D :-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav Kidzi » 2022-03-08 0:57:03

Riksamiralen skrev:
Kidzi skrev:grillat

Vet inte om det finns så mycket ''grillat'', inte vad jag föreställer mig när jag tänker på grillat, då tänker jag på grillning ute i trädgården och inte på indisk mat, de flesta indiska rätter jag ätit är olika sorters kött i en stark tjock sås tillagat inne i ett kök, de kokar grytorna på spis antar jag och grillar inget av det som serveras, såserna varierar dock mycket.


Nej inte grillat ute, men typ kött som grillats i ugnen. Den riktiga tandor är som ett stort slags rör men vet inte om man har det på restauranger i Sverige.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav Kidzi » 2022-03-08 1:02:57

Det finns väldigt många kryddor som anses indiska. En del finns ju i andra länders mat med. Alla påverkar varandra.

Men typiskt för indisk mat är att den ofta är vegetarisk. Lite beroende på religion får man äta visst sorts kött. Man får äta kyckling men inte andra fåglar, viss sorts fisk och lamm.

Mjölk används till yogurt och kokas även ner till fast form som man har i rätter. Tror inte de har creme fraiche.

Om du tål selleri så testa att ha i färsk bladselleri i någon rätt. Det är jävligt gott!
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav slackern » 2022-03-08 14:24:56

Kidzi skrev:Det finns väldigt många kryddor som anses indiska. En del finns ju i andra länders mat med. Alla påverkar varandra.

Men typiskt för indisk mat är att den ofta är vegetarisk. Lite beroende på religion får man äta visst sorts kött. Man får äta kyckling men inte andra fåglar, viss sorts fisk och lamm.

Mjölk används till yogurt och kokas även ner till fast form som man har i rätter. Tror inte de har creme fraiche.

Om du tål selleri så testa att ha i färsk bladselleri i någon rätt. Det är jävligt gott!


Att det är så pass mycket kött på menyn på dom indiska ställen i västvärlden beror på den muslimska minoriteten och delvis dom muslimska länderna Pakistan och Bangladesh där personalen och ägarna kommer ifrån.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav Kidzi » 2022-03-08 23:37:14

slackern skrev:
Kidzi skrev:Det finns väldigt många kryddor som anses indiska. En del finns ju i andra länders mat med. Alla påverkar varandra.

Men typiskt för indisk mat är att den ofta är vegetarisk. Lite beroende på religion får man äta visst sorts kött. Man får äta kyckling men inte andra fåglar, viss sorts fisk och lamm.

Mjölk används till yogurt och kokas även ner till fast form som man har i rätter. Tror inte de har creme fraiche.

Om du tål selleri så testa att ha i färsk bladselleri i någon rätt. Det är jävligt gott!


Att det är så pass mycket kött på menyn på dom indiska ställen i västvärlden beror på den muslimska minoriteten och delvis dom muslimska länderna Pakistan och Bangladesh där personalen och ägarna kommer ifrån.


De har även tagit med sig spiskummin som är gott.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav manne » 2022-03-09 14:22:45

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav slackern » 2022-03-09 17:41:26

Kidzi skrev:
De har även tagit med sig spiskummin som är gott.


Tveksamt i och med att Plinius den äldre skrev om spiskummin för lite drygt 2000 år sedan.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav Kidzi » 2022-03-10 10:02:42

slackern skrev:
Kidzi skrev:
De har även tagit med sig spiskummin som är gott.


Tveksamt i och med att Plinius den äldre skrev om spiskummin för lite drygt 2000 år sedan.


Men han var väl inte indier?
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav manne » 2022-03-10 11:36:47

Kidzi skrev:
slackern skrev:
Kidzi skrev:
De har även tagit med sig spiskummin som är gott.


Tveksamt i och med att Plinius den äldre skrev om spiskummin för lite drygt 2000 år sedan.


Men han var väl inte indier?


när jag gör indisk mat så för det första.

1. steker kyckling filen tillsammans med gul lök och paprika med olivolja sedan så tillsätter jag kryddmixen.
och blandar ner den i grytan.
2. tillsätter matlagnings yoghurt eller creme fraiche eller matlagningsyoghurt

https://www.google.se/search?q=matlagni ... WhTOkWiQPM

en fråga kan man koka matlagningsyoghurt .? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav Riksamiralen » 2022-03-10 14:05:33

Kidzi skrev:Men han var väl inte indier?

Nej men Europa fick kryddor genom sidenvägen under antiken och medeltiden som var en stor handelskaravan som utgick från Kina men som hade varor från hela Fjärran Östern.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav Vildsvin » 2022-03-10 15:08:14

På 70-talet myntade den sovjetiske botanikern Armen Takhtajan begreppet "iransk-turanska regionen" för ett område med likartad växtlighet:
Région_irano-turanienne.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Irano-Turanian_Region

Det är här spiskummin växer vilt. Visserligen sträcker det sig en bit in i det nuvarande Indiens gränser, men att säga att spiskummin är en indisk krydda är missvisande då den främst växer i Centralasien och inte kan konkurrera med andra växter i större delen av Indien utan människans hjälp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav slackern » 2022-03-10 17:14:20

Kidzi skrev:
slackern skrev:
Kidzi skrev:
De har även tagit med sig spiskummin som är gott.


Tveksamt i och med att Plinius den äldre skrev om spiskummin för lite drygt 2000 år sedan.


Men han var väl inte indier?


Han var romare, så dit påstående att indierna tog hit spiskummin med sina krogar stämmer alltså inte.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav slackern » 2022-03-10 17:16:48

Riksamiralen skrev:
Kidzi skrev:Men han var väl inte indier?

Nej men Europa fick kryddor genom sidenvägen under antiken och medeltiden som var en stor handelskaravan som utgick från Kina men som hade varor från hela Fjärran Östern.


Plinius den äldre påstår i sina skrifter att det kom från nuvarande Turkiet alltså långt från Kina och fjärranösten.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är grunden i indisk mat?

Inläggav Riksamiralen » 2022-03-10 17:25:19

slackern skrev:Plinius den äldre påstår i sina skrifter att det kom från nuvarande Turkiet alltså långt från Kina och fjärranösten.

Du behöver inte mästra igen, jag har koll på Sidenvägen, den gick genom det som Vildsvin beskriver som "Iransk-Turanska Regionen", självklart utökas/utvecklas handeln genom de olika städerna, det köptes väl och såldes längsmed hela handelsvägen, allting kom inte exklusivt från Kina och Fjärran Östern utan det kunde också vara varor från Mellanöstern och Indien. Européerna fick väl tillgång till den genom, Palestina, Bagdad, Cypern och Bysantinska riket / Östrom och Konstantinopel eller Svarta Havet så ''Turkiet'' stämmer (en ''modern'' benämning förresten på regionen efter Turkarna invaderade 1453 e.Kr.), det som kanske är mera historiskt korrekt är ''Anatolien'' eller ''Asia Minor'' (Mindre Asien).
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Återgå till Intressanta intressen



Logga in