Reportageserie om mannen som levde isolerad i 28 år

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Reportageserie om mannen som levde isolerad i 28 år

Inläggav Zima33 » 2022-03-06 17:54:37

Den ligger under premium men på Expressens första sida finns ett tillfälligt erbjudande om en gratis premiumperiod.

https://www.expressen.se/nyheter/jag-tr ... iska-igen/

I tre dagar var han en riksnyhet, mannen som hittades i en lägenhet där han levt isolerad sen barndomen.
Från pojkår till medelålder, betraktade han världen genom springorna i en persienn.
Han stod där när internet var nytt.
Han stod där när ett millennium tog slut och tusen nya år skulle börja.
Han stod där när telefoner blev smarta och förändrade allt utanför, men inget där inne.
Till sist kunde han inte stå längre.
– Jag förstår inte själv att jag har överlevt, jag trodde aldrig att jag skulle få se en annan människa igen, säger han.
Under ett års tid har Expressens reporter Erik Wiman följt ”Bosi” som lämnade skolan som 13-åring 1992 och hittades i en lägenhet 28 år senare.
Det här är hans historia.


Han har autism, så jag tyckte tipset skulle passa här.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Reportageserie om mannen som levde isolerad i 28 år

Inläggav Flinta » 2022-03-07 6:16:25

Bra att fallet får uppmärksamhet så myndigheter/samhälle får ett tydligt exempel på vilka konsekvenser det kan få när de brister totalt.

Bara hoppas att reportern Erik Wiman gjort det bra.

Görs/har det gjorts även en tv-dokumentär?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Reportageserie om mannen som levde isolerad i 28 år

Inläggav Alien » 2022-03-07 15:20:33

Låter intressant. Men jag fattar inte hur det där med gratis en vecka funkar. Om man glömmer att tacka nej efter en vecka så är man fast och måste betala?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Reportageserie om mannen som levde isolerad i 28 år

Inläggav Zima33 » 2022-03-07 16:35:31

Alien skrev:Låter intressant. Men jag fattar inte hur det där med gratis en vecka funkar. Om man glömmer att tacka nej efter en vecka så är man fast och måste betala?

Man kan ju säga upp direkt när man tecknat provveckan.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Reportageserie om mannen som levde isolerad i 28 år

Inläggav Skogkatt » 2022-03-07 17:33:53

Flinta skrev:Bra att fallet får uppmärksamhet så myndigheter/samhälle får ett tydligt exempel på vilka konsekvenser det kan få när de brister totalt.


Så när hans egen familj gör så mot honom, då är det altså ditt och mitt och vårt samhälles fel? Hans pappa slår honom och han blir isolerad och det är mitt fel?

Nej tack. Du kan klandra dig själv om du vill, men håll mig och samhället utanför. Det är hans familjs fel och bara deras fel och ansvar. 100% deras fel och ansvar. Vi har inget med det att göra. Vi måste sluta piska oss själva och ge oss själva ansvar för saker vi inte har något att göra med, det är en sjukdom.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Reportageserie om mannen som levde isolerad i 28 år

Inläggav Flinta » 2022-03-08 10:52:33

Skogkatt skrev:
Flinta skrev:Bra att fallet får uppmärksamhet så myndigheter/samhälle får ett tydligt exempel på vilka konsekvenser det kan få när de brister totalt.


Så när hans egen familj gör så mot honom, då är det altså ditt och mitt och vårt samhälles fel? Hans pappa slår honom och han blir isolerad och det är mitt fel?

Nej tack. Du kan klandra dig själv om du vill, men håll mig och samhället utanför. Det är hans familjs fel och bara deras fel och ansvar. 100% deras fel och ansvar. Vi har inget med det att göra. Vi måste sluta piska oss själva och ge oss själva ansvar för saker vi inte har något att göra med, det är en sjukdom.


Vissa behöver myndigheter och samhället som "föräldrar" mer än andra när stöd från familj och/eller nätverk brister eller saknas.

Som enskild person är det nog inte hälsosamt att gå och tänka att man gjort fel när tragedier likt fallet med mannen inträffar.

Förhoppningsvis kan historian inspirera vissa att göra "små saker" som kan fungera förebyggande t ex om man har barn kanske ha lite ögon på det där barnet i sonens klass som bara var i skolan en dag föregående terminen, ringa vårdnadshavare osv. Socialtjänsten skulle med mer resurser troligen inte släppa vissa fall så lätt, utreda mer grundligt och göra fler uppföljningar t ex.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in