Har jag Asperger?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har jag Asperger?

Inläggav Lionmane44 » 2022-03-01 17:35:44

Hej

Kortfattat om min bakgrund. Man, 45 år, 2 barn och en mycket förstående sambo. Jobbar som cnc-operatör och har som fritidsintressen tv-spel, böcker om kvantfysik och rollspel.

I hela mitt liv tycker jag att jag har känt mig som en alien. Har aldrig haft sociala problem men har haft svårt att behålla kontakten med vänner på ett för samhället normalt sätt. Har aldrig följt samhällets normer eller outtalade regler då jag inte riktigt förstått varför man ska göra det när jag mår bäst av att följa mina egna riktlinjer. Har alltid fått antingen sluta eller blivit uppsagt på arbeten jag haft pga att jag antingen blivit sjukskriven pga depression eller så har jag slutat för att det inte varit tillräckligt motiverande. Har aldrig kunnat förstå mig själv varför jag har fungerat på ett visst sätt i olika situationer och har en självkänsla som inte finns överhuvudtaget. Jag är konflikträdd, hatar höga ljud och starkt ljus, när folk inte kommer i tid, när jag inte vet vad som ska hända, när saker är oklara och otydliga.

Jag har ingen gråskala utan allt är svart eller vitt. Kan inte läsa mellan raderna, inte förstå eller sätta mig in i hur en annan människa mår genom att lyssna på vad dom säger, dom måste säga rakt ut hur dom känner. När jag förklarar mina känslor så är det nästan aldrig någon som förstår mig och när jag talar så kan jag göra långa pauser för att tänka igenom exakt vad jag ska säga för att folk ska förstå mig direkt. Gör dom inte det blir jag irriterad när jag måste förklara igen då jag kallt räknar med att min förklaring har varit så tydlig. Klarar inte av mindre barn då dom är så impulsiva och opålitliga, jag är paranoid och har svårt att lita på människor då jag tycker att det är så svårt att läsa av vad dom egentligen säger när dom inte säger det rakt ut.