Har jag Asperger?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har jag Asperger?

Inläggav Lionmane44 » 2022-03-01 17:35:44

Hej

Kortfattat om min bakgrund. Man, 45 år, 2 barn och en mycket förstående sambo. Jobbar som cnc-operatör och har som fritidsintressen tv-spel, böcker om kvantfysik och rollspel.

I hela mitt liv tycker jag att jag har känt mig som en alien. Har aldrig haft sociala problem men har haft svårt att behålla kontakten med vänner på ett för samhället normalt sätt. Har aldrig följt samhällets normer eller outtalade regler då jag inte riktigt förstått varför man ska göra det när jag mår bäst av att följa mina egna riktlinjer. Har alltid fått antingen sluta eller blivit uppsagt på arbeten jag haft pga att jag antingen blivit sjukskriven pga depression eller så har jag slutat för att det inte varit tillräckligt motiverande. Har aldrig kunnat förstå mig själv varför jag har fungerat på ett visst sätt i olika situationer och har en självkänsla som inte finns överhuvudtaget. Jag är konflikträdd, hatar höga ljud och starkt ljus, när folk inte kommer i tid, när jag inte vet vad som ska hända, när saker är oklara och otydliga.

Jag har ingen gråskala utan allt är svart eller vitt. Kan inte läsa mellan raderna, inte förstå eller sätta mig in i hur en annan människa mår genom att lyssna på vad dom säger, dom måste säga rakt ut hur dom känner. När jag förklarar mina känslor så är det nästan aldrig någon som förstår mig och när jag talar så kan jag göra långa pauser för att tänka igenom exakt vad jag ska säga för att folk ska förstå mig direkt. Gör dom inte det blir jag irriterad när jag måste förklara igen då jag kallt räknar med att min förklaring har varit så tydlig. Klarar inte av mindre barn då dom är så impulsiva och opålitliga, jag är paranoid och har svårt att lita på människor då jag tycker att det är så svårt att läsa av vad dom egentligen säger när dom inte säger det rakt ut.

Jag tänker alldeles för mycket på vad andra menar och märker ord, jag kan fastna på enstaka meningar inety samtal och vilja diskutera vad dom exakt menar med det vilket så klart irriterar dom. Blir ledsen då det enda jag vill är att förstå så jag inte missuppfattar saker. Jag själv kan uppfattas väldigt hård, fyrkantig och för brutalt ärlig då jag säger exakt vad jag tänker och tycker. Även om jag inte menar illa eller vill såra någon så kan det jag säger låta väldigt provocerande och illa har jag fått lära mig. Jag har förväntningar på min omgivning som är orimlig i proportion till hur jag själv är. Har dålig tandhygien då jag har stora svårigheter med att borsta tänder osv osv.

Jag tror att ni har en bild av hur jag har det. Har gått i mycket samtal och varit sjukskriven många gånger och just nu funkar det bra. Men jag vet att om jag tappar intresset eller det blir för mycket stress så kommer det bli skit. Vad tror ni? Har jag Asperger eller Add eller är jag bara en udda och konstig människa? Har sökt hjälp men dom vill inte ta tag i det. Problemet är att det enda jag vill är att förstå mig själv och jag behöver hjälp med det. Vet bara inte hur och orkar inte så mycket mer tror jag.
Lionmane44
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2022-03-01

Har jag Asperger?

Inläggav slackern » 2022-03-01 18:48:36

Det är ingen här kan svara på, vill du ha ett korrekt svar kontakta psykiatrin och be att få genomföra en utredning.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har jag Asperger?

Inläggav Ignatius » 2022-03-01 23:47:45

Du anger många symtom på Asperger/autism. Jag tror att många här känner igen sig. Nästa steg kan vara att du tar kontakt med psykvården för att få till stånd en utredning.

Det kan vara bra att fundera på vad du vill och dina förväntningar. En utredning kan leda till att du får en diagnos eller annan etikett för att du är som du är. Det kan förklara varför livet blivit som det blivit. Det kan också leda till problem. Jag fick min diagnos då jag var några år äldre än du och jag tycker i efterhand absolut inte det var värt det.
Ignatius
 
Inlägg: 419
Anslöt: 2019-05-05

Har jag Asperger?

Inläggav Paladinen » 2022-03-02 8:18:26

Nu kan jag iofs inte uttala mig om övriga forumiters utbildningsnivå men jag antar att ingen här är en neuropsykiatriker så med andra ord är det här fel ställe att fråga på , vi kan inte ställa en rättmätig diagnos på dig.

Mitt råd är uppsök psykiatrin och se till att då en utredning hos en neuropsykiatriker
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har jag Asperger?

Inläggav Paladinen » 2022-03-02 8:21:57

Dessutom om du är 45 och har fru och barn och jobb och klarat dig så här långt genom livet vad hoppas du uppnå på att få en diagnos så sent i livet ?
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har jag Asperger?

Inläggav Flinta » 2022-03-02 9:43:22

Lionmane44 skrev:Problemet är att det enda jag vill är att förstå mig själv och jag behöver hjälp med det. Vet bara inte hur och orkar inte så mycket mer tror jag.


Hej LionMane44

Även jag föreslår att du söker utredning. Bara en psykiatriker kan säga om du har någon form av autismspektrumtillstånd eller ej efter att du genomgått en utredning. Sista meningen ovan tycker jag du ska betona när du söker utredning!

Kan tänka mig att det även kan vara svårt att veta vad du ska ha e v diagnos till.
För att förstå vilka e v behov av stöd du har behöver du kanske först hjälp med att förstå dig själv bättre och där kan ju en e v utredning vara vägledande.

Lycka till.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har jag Asperger?

Inläggav antonius » 2022-03-02 9:53:34

Du verkar ju ändå ha jobb och familj, så vad ska du med en diagnos till egentligen, om det bara är för att bekräfta ngt som du redan känner på dig, vet jag inte om det är värt besväret. Men om din vardag är misär och inget fungerar, kan jag hålla med de som säger att en utredning kan vara befogad och få tillgång till LSS, eller vad som återstår av den. Men du kan ju ta kontakt med vården och förklara hur du har det så kanske de kan ge vidare råd.

Men välkommen hit, och hoppas det kan reda upp sig för dig.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Har jag Asperger?

Inläggav Lionmane44 » 2022-03-02 13:28:24

Oj!! Mitt liv har varit allt annat än monotont! Vill inte ha en accessoar utan vill hitta ett sätt att förstå mig själv. För första gången i mitt liv har jag en partner som jag vill försöka leva med och det är där skon klämmer. Mina problem som innan skapat stora konsekvenser för mig drabbar även henne och jag vill inte det.

Har varit i kontakt med psykiatri men aldrig orkat fullfölja. Är inte ute efter att krydda mitt liv, inte ha en diagnos och heller inte bryta något monotont. Hela min livshistoria kan inte sammanfattas på ett forum. För att förstå sig själv måste man veta varför man fungerar på vissa sätt. Jag har förstått att jag har vissa avvikande beteenden men vet inte varför och hur ska jag kunna bryta något då?

Skriv gärna till mig och inte om mig. Döm ingen som söker ett svar och som har sökt länge.
Lionmane44
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2022-03-01

Har jag Asperger?

Inläggav atoms » 2022-03-02 14:11:31

Moderator:

Åtta inlägg som mest innehöll dumheter och trams har flyttats till off-topic-tråden.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Har jag Asperger?

Inläggav Alien » 2022-03-02 14:13:22

Du kanske inte behöver en diagnos, eftersom du inte har "signifikanta svårigheter". Men om du aldrig lyckas behålla ett jobb någon längre tid, då har du signifikanta svårigheter.

Jag tror du kan lära dig mycket genom att läsa här. Då inser du kanske vad du behöver för att orka med.

Skulle du kunna tänka dig att berätta vad du misstänker för din partner, så hon också kan läsa in sig på vad AS innebär?

Frågan är om du har ADD (också). Då kan en diagnos hjälpa till så du får medicin.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har jag Asperger?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-02 16:31:39

Alien skrev:Du kanske inte behöver en diagnos, eftersom du inte har "signifikanta svårigheter". Men om du aldrig lyckas behålla ett jobb någon längre tid, då har du signifikanta svårigheter.

Jag tror du kan lära dig mycket genom att läsa här. Då inser du kanske vad du behöver för att orka med.

Skulle du kunna tänka dig att berätta vad du misstänker för din partner, så hon också kan läsa in sig på vad AS innebär?

Frågan är om du har ADD (också). Då kan en diagnos hjälpa till så du får medicin.


Jag har ADHD och tar ingen medicin.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Har jag Asperger?

Inläggav Karamell » 2022-03-02 17:57:15

Prova att göra ett aspergertest på nätet.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Har jag Asperger?

Inläggav Marjatta » 2022-03-02 22:04:18

Om man ändå har kontakt med psyk ibland kan det ev. funka bättre, om de bättre hajar vad man är för en, och hur man funkar. Inte helt få har valsat runt i psykvården i många år, och "trillat rätt" när de fått en aspergerdiagnos. (Och förstås tvärtom, en del ifrågasätter småningom om de faktiskt har asperger.)

Som nydiagnosticerad får man en remiss till habiliteringen (åtm. om man vill ha en). Vad habiliteringen kan erbjuda är exv. olika kurser där man lär sig mer om asperger/autism - eller om man hellre vill se det så, hur "vanliga människor" funkar, som man inte förstår sig på.

Om du har något mer konkret att ta kontakt med psykvården för, kan du ju ta upp asperger-funderingarna då. Annars går man via vårdcentralen, på remiss. På en del håll kan man söka utredning utan att först gå till vårdcentralen, det kallas egenremiss. Men det är olika i olika regioner. I Stockholm godtas inga egenremisser till NPF-utredning.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Har jag Asperger?

Inläggav Marjatta » 2022-03-02 22:05:18

Alien skrev:Jag tror du kan lära dig mycket genom att läsa här. Då inser du kanske vad du behöver för att orka med.


Man kan absolut lära sig mycket på webforum. Det finns också massor av böcker, om man nu är en läsande människa. Jag köpte på mig ett halvdussin, innan jag ens sökte utredning, och tror jag läste max två.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Har jag Asperger?

Inläggav Paradox77 » 2022-03-02 22:42:21

Lite creepy det här men...

Som en 44 årig man som arbetar som CNC operatör, med två barn och en sambo som inte fattat att hon kan få bättre säger jag att diagnosen saknar reellt värde om du inte planerar att söka LSS stöd.

Ja, det kan ge dig svar på saker som inte varit logiska i dit liv. Det kan ge dig en bekräftelse på att det finns en orsak till varför du och ditt liv ser ut som det gör. Men du riskerar också att låta diagnosen definiera dig, vilket jag tror är dåligt. Du är inte din diagnos och om du, likt mig, ändå lyckats hanka dig fram i livet med näsan över vattenytan, ska du vara försiktig med att falla tillbaka på en etikett som kommer vara mer ett hinder. Och oavsett vad en utredning skulle komma fram till, om du säger att du har ont i benet, spelar det knappast någon roll vad någon annan anser. Ditt ben gör fortfarande ont.

Du kan använda insikten av att du har aspergersymptom och anpassa dig efter det i ditt liv för att hitta en balans. Jag är långt ifrån "normal" och en del saker fungerar mycket dåligt, men jag kan ändå sköta mitt liv och leva ett till synes normalt liv. Acceptera dig som du är, och låt inte bitterheten ta överhanden om vad som kunde varit eller vad andra har. Se till vad du kan göra och vad som faktiskt får dig att må bra och var glad för att du ändå lyckats med barn och familj, för jag kan säga att den biten var riktigt tuff för mig, speciellt när barnen var små.

Kul fotnot:
Jag började misstänka att jag hade en diagnos mycket sent i livet (bara för ett år sedan eller så). När jag berättade för människor i min närhet att jag trodde att jag hade nån form av autism, som asperger fick jag unisont som svar: "no shit!".
Paradox77
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2022-02-27

Har jag Asperger?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-03 6:12:31

Paradox77 skrev:Lite creepy det här men...

Som en 44 årig man som arbetar som CNC operatör, med två barn och en sambo som inte fattat att hon kan få bättre säger jag att diagnosen saknar reellt värde om du inte planerar att söka LSS stöd.

Ja, det kan ge dig svar på saker som inte varit logiska i dit liv. Det kan ge dig en bekräftelse på att det finns en orsak till varför du och ditt liv ser ut som det gör. Men du riskerar också att låta diagnosen definiera dig, vilket jag tror är dåligt. Du är inte din diagnos och om du, likt mig, ändå lyckats hanka dig fram i livet med näsan över vattenytan, ska du vara försiktig med att falla tillbaka på en etikett som kommer vara mer ett hinder. Och oavsett vad en utredning skulle komma fram till, om du säger att du har ont i benet, spelar det knappast någon roll vad någon annan anser. Ditt ben gör fortfarande ont.

Du kan använda insikten av att du har aspergersymptom och anpassa dig efter det i ditt liv för att hitta en balans. Jag är långt ifrån "normal" och en del saker fungerar mycket dåligt, men jag kan ändå sköta mitt liv och leva ett till synes normalt liv. Acceptera dig som du är, och låt inte bitterheten ta överhanden om vad som kunde varit eller vad andra har. Se till vad du kan göra och vad som faktiskt får dig att må bra och var glad för att du ändå lyckats med barn och familj, för jag kan säga att den biten var riktigt tuff för mig, speciellt när barnen var små.

Kul fotnot:
Jag började misstänka att jag hade en diagnos mycket sent i livet (bara för ett år sedan eller så). När jag berättade för människor i min närhet att jag trodde att jag hade nån form av autism, som asperger fick jag unisont som svar: "no shit!".


Bästa inlägget i den här tråden :D
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Har jag Asperger?

Inläggav Marjatta » 2022-03-03 14:20:14

Paradox77 skrev:Som en 44 årig man som arbetar som CNC operatör, med två barn och en sambo som inte fattat att hon kan få bättre säger jag att diagnosen saknar reellt värde om du inte planerar att söka LSS stöd.

Ja, det kan ge dig svar på saker som inte varit logiska i dit liv. Det kan ge dig en bekräftelse på att det finns en orsak till varför du och ditt liv ser ut som det gör. Men du riskerar också att låta diagnosen definiera dig, vilket jag tror är dåligt. Du är inte din diagnos och om du, likt mig, ändå lyckats hanka dig fram i livet med näsan över vattenytan, ska du vara försiktig med att falla tillbaka på en etikett som kommer vara mer ett hinder.


Man behöver inte låta diagnosen definiera en. För övrigt kan man göra asperger till sin identitet helt utan formell diagnos.

I dagsläget kan en aspergerdiagnos vara i vägen om man vill bli ... vad finns det för exempel. Brandman? Lokförare? Det kan vara lite trixigare att ta körkort, om man nu inte redan har ett sånt. I övrigt vet jag inte vad själva diagnosen kan ställa till för hinder? såvida man inte berättar om den för fel människor, vid fel tillfällen. Vilket jag tror att rätt många nydiagnosticerade gör.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Har jag Asperger?

Inläggav Marjatta » 2022-03-03 16:30:47

Paradox77 skrev:om du inte planerar att söka LSS stöd


Om det bara gäller boendstöd en gång i veckan eller två är det tydligen inte enligt socialtjänstlagen, inte LSS. Men det spelar mindre roll. Jag vill lägga till lite. Så här: Om man inte planerar att söka boendestöd, eller nyttja habiliteringens kurser, eller ibland har kontakt med psyk, har man troligen ganska liten praktisk nytta av en diagnos.

En närstående har gått i psykodynamisk terapi och hen blev helt odräglig. Ännu mer försjunken i sina egna känslor än förr. Ännu mindre förståelse för att andra också har känslor, och att hens inte är sannast och viktigast. Har man kontakt med psykvård kan det vara bra att de förstår vad man är för en ... om ens asperger är rot till problemen, dårå. Vilket det ganska ofta är.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Har jag Asperger?

Inläggav Kidzi » 2022-03-04 20:46:34

Tycker inte det är fel att söka diagnos som äldre.

Om man inte har diagnos så tror inte man själv på att det är sant utan man behandlar sig själv som skit. Dessutom gör andra det också. Klart det finns undantag men utan diagnos har man inget, så resonerar de flesta.

Man kan behöva diagnos för att förstå sig själv.

Men vissa aspisar gatekeepar aspergers numera. Typ vi är för många så nu får vi inte bli fler. Jag skäms för det beteendet.

De symptomen du talar om är ju verkligen aspergers. Sedan om du har massa symptom som du inte talar om som inte är aspergers kan ju överskugga. Sådant har man utredning till.

Sedan säger jag som jag sagt förut att det är OK att vara här och se om det finns folk som man känner att man är lika. För det kan ta flera år innan man får utredning.

Just om man har mental ohälsa är det viktigt att reda ut grunderna. Många med aspergers har sekundärt ångest och depression.

Tror folk är extra arga just nu för att vi har ett dåligt världsläge.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har jag Asperger?

Inläggav Vildsvin » 2022-03-04 22:52:22

Paradox77 skrev: Men du riskerar också att låta diagnosen definiera dig, vilket jag tror är dåligt. Du är inte din diagnos och om du, likt mig, ändå lyckats hanka dig fram i livet med näsan över vattenytan, ska du vara försiktig med att falla tillbaka på en etikett som kommer vara mer ett hinder.
...
När jag berättade för människor i min närhet att jag trodde att jag hade nån form av autism, som asperger fick jag unisont som svar: "no shit!".

Om folk märker att du har autism så har du redan etiketten på dig. Det blir en konstig situation för dem om de känner att du inte vill att du ska låtsas om det för att du inte vill ha en etikett.

Marjatta skrev: I övrigt vet jag inte vad själva diagnosen kan ställa till för hinder? såvida man inte berättar om den för fel människor, vid fel tillfällen. Vilket jag tror att rätt många nydiagnosticerade gör.

Det ligger ju i diagnosens natur att ha svårt att känna av när det är lämpligt att nämna den. Personer som pratar om det mer än genomsnittet uppfattar jag som de också har grövre asperger/ADHD än genomsnittet.

Personer som pratar ovanligt öppet om sina barns diagnoser får mig att tro att det är därifrån de ärvt dem.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Har jag Asperger?

Inläggav Flinta » 2022-03-05 0:38:36

Har du någon i släkten du vet har NPF eller som du misstänker skulle kunna/kunnat ha det?
Finns det någon-några du upplever/upplevt dig ha extra mycket gemensamt med?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in