Nån som har erfarenheter av Truxal?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Zima33 » 2022-02-19 2:27:16

Ska ev börja ta truxal mot ångest och insomni men biverkningslistan får mig att tveka.
Utsättningssymptom kan sitta i över en vecka.

Nån som tar eller tagit den och vill berätta?
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-26 18:17:27

Zima33 skrev:Ska ev börja ta truxal mot ångest och insomni men biverkningslistan får mig att tveka.
Utsättningssymptom kan sitta i över en vecka.

Nån som tar eller tagit den och vill berätta?


Har du testat Melatonin? Eller Valerian?
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Kidzi » 2022-02-27 22:35:40

Hade en läkare som ville ge mig detta. Att ge skitgamla schizofrenimediciner som ångestlindring är skitpoppis nu. Ju äldre, desto bättre.

Jag sa såklart nej eftersom jag inte tål den klassen av mediciner.

För dem som tål att bli av med sitt dopamin undrar jag hur det lugnet känns, kan inte innehålla mycket glädje.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav alixha » 2022-02-27 22:59:05

Flashback är inte riktigt min grej men dom brukar gilla att dela sina erfarenheter.

https://www.flashback.org/t2113291
https://www.flashback.org/t2176160
https://www.flashback.org/t420868

Majoriteten verkar tycka att såvida du inte är schizofren, psykotisk eller paranoid, ta den inte.
En del har också rapporterat biverkningar som inte går bort även om man slutar ta den.

En liten del verkar dock tycka att den är bra för insomning och ångest.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-28 0:28:25

Jag läste lite om vad folk säger om Truxal i Norge och det har några otäcka biverkningar man snabbt kan få. Jag ser flera personer som rekommenderar att inte använda den. Det är ganska starka grejer. Och jag tror att det är en gammal medicin, det står "man använde Truxal förut". Jag skulle inte ta det, det är min personliga åsikt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6148
Anslöt: 2021-10-02

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Flinta » 2022-02-28 6:56:49

Innan Zima fått Truxal har hon kanske prövat mycket annat och inte fått tillräcklig effekt?

Så var det iallafall för mig innan jag fick starkare saker. Jag tror inte läkare skriver ut t ex Truxal bara sådär när man söker för ångest och/eller sömnsvårigheter.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Flinta » 2022-02-28 7:23:52

Flinta skrev:Innan Zima fått Truxal har hon kanske prövat mycket annat och inte fått tillräcklig effekt?

Så var det iallafall för mig innan jag fick starkare saker. Jag tror inte läkare skriver ut t ex Truxal bara sådär när man söker för ångest och/eller sömnsvårigheter.


Läkaren har förhoppningvis vägt de konsekvenser Zima har eller kan få av sin ångest och sömnsvårigheter (d v s obehandlad ångest och sömnsvårigheter) med preparatets Truxal och dess e v biverkningar. Hen har troligen gjort en klinisk bedömning eller vad det heter och ansett att Zima är i behov av detta och att fördelarna uppväger e v nackdelar.

Men det förhindrar ju inte att man forskar lite i preparatet själv och andras erfarenheter av det om man orkar det. Så som Zima gör här. Fortfarande har ingen med egna erfarenheter av Truxal svarat henne.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-28 8:35:39

Jag hade tagit Melatonin eller Valerian
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Kidzi » 2022-03-01 0:00:00

Flinta skrev:Innan Zima fått Truxal har hon kanske prövat mycket annat och inte fått tillräcklig effekt?

Så var det iallafall för mig innan jag fick starkare saker. Jag tror inte läkare skriver ut t ex Truxal bara sådär när man söker för ångest och/eller sömnsvårigheter.


Det är inte min erfarenhet. De skriver gärna ut asgamla mediciner i lågdos off label därför att de tagit bort andra verksamma ångestmediciner som t ex benso. Då måste de ersätta dem och just nu har de inget annat än att gå bakåt i tiden och ta av de medicinerna. Vi har inte haft en ny typ av ångestmedicin sedan 60-talet.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Flinta » 2022-03-01 7:43:19

Kidzi skrev:
Flinta skrev:Innan Zima fått Truxal har hon kanske prövat mycket annat och inte fått tillräcklig effekt?

Så var det iallafall för mig innan jag fick starkare saker. Jag tror inte läkare skriver ut t ex Truxal bara sådär när man söker för ångest och/eller sömnsvårigheter.


Det är inte min erfarenhet. De skriver gärna ut asgamla mediciner i lågdos off label därför att de tagit bort andra verksamma ångestmediciner som t ex benso. Då måste de ersätta dem och just nu har de inget annat än att gå bakåt i tiden och ta av de medicinerna. Vi har inte haft en ny typ av ångestmedicin sedan 60-talet.


Ja så kan det också vara. Zima kanske inte får den medicin hon haft tidigare om den dragits in och har nu blivit erbjuden Truxal som ersättning?
Benzo eller Truxal har jag svårt att tro att dessa erbjuds som förstahandsalternativ vid sömnsvårigheter iallafall. Med undantag om man inte är satt på undantag pga. att man befinner sig i en extra extraordinär situation, är inlagd el liknande. Ångest borde jag inte inkluderat, vad som gäller för det har jag ingen erfarenhet av och därför ingen aning om.

Den antipsykotika och benzo jag tidigare haft mot sömnlöshet kanske idag också skulle ersättas med t ex Truxal.
Bara under senaste året verkar de ha slutat tillverka t ex Nozinan 5 mg tabletter (lägsta styrkan) och Nitrazepam finns inte längre att få tag på på svenska apotek iallafall. På apoteket sa dom att det var p g a. låg efterfrågan. Vet inte hur man ska tolka det. (Turligt nog har jag inget behov längre av att ha nitrazepam hemma).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21


Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-01 9:39:37

https://www.apotea.se/neurol-dragerad-tablett-100-st

koncentrerad billigare variant av valerina forte
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Zima33 » 2022-03-01 15:23:52

Svarar alla.

Jag har melatonin, stesolid, alimemazin, imovane, stilnoct (inte samma kvällar som imovane) och nozinan för sömnen/ångest. Buspiron för ångest.
Får jobbiga biverkningar av nozinan, därför prova truxal. Har läst att den i låg dos är lite antidepressiv så kanske kan fungera för mig. Har läst om biverkningarna men jag ska inte ta mer än 50 mg så borde inte få så många.
Har senaste kvällarna tagit nozinan och truxal (25 mg av vardera) som läkaren föreslog och har kunnat sova helt ok. Tar annars 100 mg nozinan plus melatonin,stesolid, alimemazin och insomningstablett.

Tidigare har jag provat många olika kombinationer. :-|

Kollade på Neurol, det står ”Växtbaserat läkemedel för användning vid lindrig oro och sömnrubbningar”.
Min oro och ”sömnrubbningar” är inte lindriga. Har ptsd, ADD och Aspergers och kan omöjligt sova utan alla dessa piller. Tyvärr.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Flinta » 2022-03-01 16:14:30

Zima33 skrev:
Tidigare har jag provat många olika kombinationer. :-|


Då gissade jag rätt då från början. Har för mig du skrivit om det.

Låter bra att du fått effekt av kombinationen Truxal och Nozinan.

Styrkekram!
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-01 18:23:19

Kostar bara 79 kr och är receptfritt så de skadar inte att testa...
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Kidzi » 2022-03-01 20:12:24

FuzzyFluffy skrev:Kostar bara 79 kr och är receptfritt så de skadar inte att testa...


Men hon tar redan melatonin. Det räcker inte.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Kidzi » 2022-03-01 20:13:57

Om man tålt Nozinan kanske man tål Truxal. De är ju båda gamla mediciner. Nozinan är ju en variant på Hibernal, den första psykmedicinen.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Kidzi » 2022-03-04 20:53:54

Hur har det gått?
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Zima33 » 2022-03-06 17:57:41

Kidzi skrev:Hur har det gått?

Det har gått bra, tack! :-)Happy
Tar inte nozinan längre och har kunnat minska på alimemazinet.
Har inte känt av några biverkningar, tror jag.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Zima33 » 2022-03-06 18:07:22

FuzzyFluffy skrev:Kostar bara 79 kr och är receptfritt så de skadar inte att testa...

Med tanke på att jag måste ta fem mediciner för att kunna sova så tror jag inte att ett naturläkemedel mot lindrig oro och lindriga sömnsvårigheter skulle fungera.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Zima33 » 2022-03-06 18:08:51

Flinta skrev:
Zima33 skrev:
Tidigare har jag provat många olika kombinationer. :-|


Då gissade jag rätt då från början. Har för mig du skrivit om det.

Låter bra att du fått effekt av kombinationen Truxal och Nozinan.

Styrkekram!


Tack! :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Kidzi » 2022-03-06 20:06:31

Hoppas det funkar utan nozinanet. Det har ju också ingen framtid i Sverige eftersom det saknar tillverkare. Var en ny såg jag som plockade upp den medicinen, så den finns ett tag till.

Jobbigt med sådana sömnsvårigheter. Sådant som knockar ut en kan ju sitta i hela nästa dagen beroende på hur snabbt man metaboliserar den.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Zima33 » 2022-03-07 16:42:47

Kidzi skrev:Hoppas det funkar utan nozinanet. Det har ju också ingen framtid i Sverige eftersom det saknar tillverkare. Var en ny såg jag som plockade upp den medicinen, så den finns ett tag till.

Den andra tillverkaren har funnits rätt länge.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Nån som har erfarenheter av Truxal?

Inläggav Chrilleb » 2022-03-07 17:05:05

Har inte så mycket, lr ingen erfarenhet av preparatet, men har nu fått en läkartid (på min psykosmottagning) för att prata om diverse saker, bla dofthallucinos. Hoppas oxå det finns tid för att se över den medicin jag står på. Har genom året testat rätt många olika preparat gällande rösterna jag hör.

Får min månatliga Abilify maintena i injektionsform.
Chrilleb
 
Inlägg: 6395
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Aspergare och vården



Logga in