Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Alien » 2022-02-27 13:40:23

Den Androidversion jag har nu är 6.0.1.

Då kan jag inte ladda ner Melloappen. Men kanske kommer inte andra appar, t ex BandID, heller att fungera eftersom jag inte kan uppdatera.

Det är ju mot all hållbarhet att man måste köpa en ny mobil när den gamla annars är fullt fungerande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav sebastiann » 2022-02-27 14:56:33

Det har med säkerhet att göra. Mobiler med äldre version än 8.0 saknar ett säkerhetschip kallat eSE där krypteringsnycklar kan lagras säkert mot hackare. (det var efter 8.0 som detta chip blev obligatoriskt)

Detta är också anledningen till att t.ex. BankID fasar ut äldre versioner, just för att de helt enkelt inte är säkra mot hackare.

Idag är normen att en mobil ska stödjas med uppdateringar i minst 3 år, vilket innebär att du kan spara en mobil i upp till 3 år. Jag tycker att byta mobil var 3 år är fullt rimligt. Särskilt då batteriet i en mobil blir dåligt med tiden, så småningom sväller batteriet, kan börja brinna, explodera m.m. så man bör ändå inte sitta på en allt för gammal mobil.

Så köp en ny bara. Har du 6.0 som senaste version så måste din mobil vara äldre än 7 år då Android 12 är ute nu och man släpper en ny android ungefär varje år. Snälla köp nytt för sjutton! Inte kan man gå runt med en klump mossa till mobil i handen hela tiden.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-27 15:38:53

sebastiann skrev:Det har med säkerhet att göra. Mobiler med äldre version än 8.0 saknar ett säkerhetschip kallat eSE där krypteringsnycklar kan lagras säkert mot hackare. (det var efter 8.0 som detta chip blev obligatoriskt)

Detta är också anledningen till att t.ex. BankID fasar ut äldre versioner, just för att de helt enkelt inte är säkra mot hackare.

Idag är normen att en mobil ska stödjas med uppdateringar i minst 3 år, vilket innebär att du kan spara en mobil i upp till 3 år. Jag tycker att byta mobil var 3 år är fullt rimligt. Särskilt då batteriet i en mobil blir dåligt med tiden, så småningom sväller batteriet, kan börja brinna, explodera m.m. så man bör ändå inte sitta på en allt för gammal mobil.

Så köp en ny bara. Har du 6.0 som senaste version så måste din mobil vara äldre än 7 år då Android 12 är ute nu och man släpper en ny android ungefär varje år. Snälla köp nytt för sjutton! Inte kan man gå runt med en klump mossa till mobil i handen hela tiden.


Det var mycket bra information. Alien borde nog köpa en ny telefon. Jag borde också göra det tror jag. Jag försöker använda telefonerna tills de slutar fungera helt. Man vill inte spendera mer pengar än nödvändigt och man vill inte ersätta saker som fortfarande fungerar. Men jag har hört förut att man borde byta efter ungefär 3 år.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav sebastiann » 2022-02-27 15:43:57

Skogkatt: Visst, man ska spara grejer så långt det går, men jag tycker inte det kan appliceras till mobiler. Datorer kan man ju spara rätt långt då det inte är mycket som ändras i hårdvaran, och det är lätt att formatera om och installera ny mjukvara när den blir för gammal.

Samma kan dock inte appliceras på mobiler, och även andra produkter med inbyggd mjukvara, t.ex. routrar. Även routrar bör bytas ut med jämna mellanrum, t.ex. var 5e år, eftersom det kommer nya säkerhetsprotokoll och standarder som gör dem säkrare.

Det är precis som bilar - inte kör man väl omkring i en gammal mossig amazon utan ABS, säkerhetsbälte och Airbag?

Samma gäller ju tekniken.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-27 15:51:02

sebastiann skrev:Det är precis som bilar - inte kör man väl omkring i en gammal mossig amazon utan ABS, säkerhetsbälte och Airbag?


Jag gillar gamla bilar så jag kan faktiskt köra runt i det. Gamla Amazon bilar är ju skitbra. :) Men du har rätt, det fungerar inte med telefoner, man borde absolut byta. Och jag borde nog byta router också.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav slackern » 2022-02-27 16:09:59

Alien skrev:Den Androidversion jag har nu är 6.0.1.

Då kan jag inte ladda ner Melloappen. Men kanske kommer inte andra appar, t ex BandID, heller att fungera eftersom jag inte kan uppdatera.

Det är ju mot all hållbarhet att man måste köpa en ny mobil när den gamla annars är fullt fungerande.


Köp ny mobil på engång, den där mobilen har inte fått någon säkerhetsuppdatering på åratal så du är ett lätt offer för hackers.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Alien » 2022-02-27 16:48:34

Har det verkligen gått hela sju år sen jag köpte mobilen? Känns som bara ett par år sen.

Jag gillar inte alls det där att man måste köpa ny mobil vart tredje år. Varför måste det vara så, varför kan inte telefonen uppdateras i all evighet? För att mobiltillverkarna ska tjäna mer pengar förstås.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav nallen » 2022-02-27 17:03:36

Jag har en riktig telefon, en Nokia 300, det vill säga inte en smartphone. Jag skulle tro att den är åtta år vid det här laget. Batteriet börjar bli märkbart sämre dock - jag måste ladda ett par gånger i veckan numer.
Sen tvingar jobbet på mig en av produkterna från the church of saint Jobs, jag gillar den inte, det går ju inte ens att konfigurera bort de värsta dumheterna; typ att man kan slå på kameran fastän skärmlåset är på, men man måste låsa upp, peta upp en meny och trycka på en knapp för att slå på ficklampan. Idioti!
nallen
 
Inlägg: 19427
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-27 17:11:25

nallen skrev:Jag har en riktig telefon, en Nokia 300,


Nokia är bra, eller åtminstone var de bra, jag vet inte hur de är nu. Den bästa telefonen jag någonsin haft var en Nokia 5110.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav sebastiann » 2022-02-27 17:48:28

Alien: Nej handlar inte om att mobiltillverkarna vill tjäna pengar, utan att säkerhetskraven på mobilerna ökar, så det krävs hårdvaruförändringar för att "få lov" att köra den senaste versionen, just för att annars blir det osäkert och öppet för hackare.

Precis som med bilar - man införde inte ABS, säkerhetsbälte, ESP och airbag för att tjäna pengar, utan för att det ska bli säkrare att köra bil.
Dock är det annorlunda då man "får lov" att köra osäkra bilar på vägarna iom att det är reglerna då bilen som tillverkades som gäller. Men det kan ju hända att man i framtiden ändrar på det, och då är det bara att skrota sin gamla amazon eller ställa den i garaget förevigt. Eller eftermarknadsmontera det som krävs.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Kidzi » 2022-02-27 17:56:19

Hur har folk råd att köpa ny telefon varje år? De är ju inte gratis.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav slackern » 2022-02-27 18:00:36

Alien skrev:Har det verkligen gått hela sju år sen jag köpte mobilen? Känns som bara ett par år sen.

Jag gillar inte alls det där att man måste köpa ny mobil vart tredje år. Varför måste det vara så, varför kan inte telefonen uppdateras i all evighet? För att mobiltillverkarna ska tjäna mer pengar förstås.


Då kanske en Fairphone 4 kanske vore något för dig? Dom kommer att garantera säkerhetsuppdateringar fram till slutet utav 2025 men satsar på att förlänga det till 2027.

Fairphone will guarantee software support for the phone until the end of 2025, including monthly security updates for two years from release and then quarterly security updates from then on, but is aiming for extended support until 2027.

https://www.theguardian.com/technology/ ... ig-upgrade

Dessutom kan du köpa den med gott samvete.

Fairphone 4 review: ethical repairable phone gets big upgrade
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Chrilleb » 2022-02-27 18:07:06

Jag har en Huawei P20lite, och får ibland att jag kan uppdatera mobilen. Har EMUIversion 9.1. Är jättenöjd med min telefon - den har bra kamera, Youtube, samt annat. Har inte lärt mig allt än. Har haft den här mobilen flertalet år. I "System" "Programvaruuppdatering" kan jag uppdatera till senaste versionen.

(Urs om O.T)
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-27 18:32:06

Kidzi skrev:Hur har folk råd att köpa ny telefon varje år? De är ju inte gratis.


En sak som hjälpte mig är att jag hos OneCall i Norge kan köpa telefoner på avbetalning utan ränta eller avgifter. Så om telefonen kostar 5000.- och jag betalar lite varje månad i 24 månader till exempel, betalar jag bara 5000.- totalt. Det blir ingen extra kostnad. Men telefoner är alldeles för dyra.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Kidzi » 2022-02-27 20:03:11

Skogkatt skrev:
Kidzi skrev:Hur har folk råd att köpa ny telefon varje år? De är ju inte gratis.


En sak som hjälpte mig är att jag hos OneCall i Norge kan köpa telefoner på avbetalning utan ränta eller avgifter. Så om telefonen kostar 5000.- och jag betalar lite varje månad i 24 månader till exempel, betalar jag bara 5000.- totalt. Det blir ingen extra kostnad. Men telefoner är alldeles för dyra.


5000 är lite för en telefon. Men säg att man köper en billig för 600, då betalar man 500 i månaden. Och sedan då abonnemang på det på kanske 500. Tusen spänn bara för att man ska få vara med i samhället. Det är något sinnessjukt över det. Tror ni en pensionär som har 8000 i månaden har råd?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav slackern » 2022-02-27 20:04:12

Skogkatt skrev:
Kidzi skrev:Hur har folk råd att köpa ny telefon varje år? De är ju inte gratis.


En sak som hjälpte mig är att jag hos OneCall i Norge kan köpa telefoner på avbetalning utan ränta eller avgifter. Så om telefonen kostar 5000.- och jag betalar lite varje månad i 24 månader till exempel, betalar jag bara 5000.- totalt. Det blir ingen extra kostnad. Men telefoner är alldeles för dyra.


Alltså du kan ju köpa en budgettelefon för under 2000 kr här i Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav slackern » 2022-02-27 20:05:49

Kidzi skrev:
Skogkatt skrev:
Kidzi skrev:Hur har folk råd att köpa ny telefon varje år? De är ju inte gratis.


En sak som hjälpte mig är att jag hos OneCall i Norge kan köpa telefoner på avbetalning utan ränta eller avgifter. Så om telefonen kostar 5000.- och jag betalar lite varje månad i 24 månader till exempel, betalar jag bara 5000.- totalt. Det blir ingen extra kostnad. Men telefoner är alldeles för dyra.


5000 är lite för en telefon. Men säg att man köper en billig för 600, då betalar man 500 i månaden. Och sedan då abonnemang på det på kanske 500. Tusen spänn bara för att man ska få vara med i samhället. Det är något sinnessjukt över det. Tror ni en pensionär som har 8000 i månaden har råd?


Nejdå du köper en budgettelefon för under 2000 så skaffar du dig det billigaste abonnemangent för 99 kr med fri samtal inom Sverige och obegränsade SMS.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Kidzi » 2022-02-27 20:07:25

slackern skrev:
Kidzi skrev:
Skogkatt skrev:
En sak som hjälpte mig är att jag hos OneCall i Norge kan köpa telefoner på avbetalning utan ränta eller avgifter. Så om telefonen kostar 5000.- och jag betalar lite varje månad i 24 månader till exempel, betalar jag bara 5000.- totalt. Det blir ingen extra kostnad. Men telefoner är alldeles för dyra.


5000 är lite för en telefon. Men säg att man köper en billig för 600, då betalar man 500 i månaden. Och sedan då abonnemang på det på kanske 500. Tusen spänn bara för att man ska få vara med i samhället. Det är något sinnessjukt över det. Tror ni en pensionär som har 8000 i månaden har råd?


Nejdå du köper en budgettelefon för under 2000 så skaffar du dig det billigaste abonnemangent för 99 kr med fri samtal inom Sverige och obegränsade SMS.


De som köper ny telefon varje år köper de dyraste. Antar att de inte har något liv utanför telefonen.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav slackern » 2022-02-27 20:09:37

Kidzi skrev:
slackern skrev:
Kidzi skrev:
5000 är lite för en telefon. Men säg att man köper en billig för 600, då betalar man 500 i månaden. Och sedan då abonnemang på det på kanske 500. Tusen spänn bara för att man ska få vara med i samhället. Det är något sinnessjukt över det. Tror ni en pensionär som har 8000 i månaden har råd?


Nejdå du köper en budgettelefon för under 2000 så skaffar du dig det billigaste abonnemangent för 99 kr med fri samtal inom Sverige och obegränsade SMS.


De som köper ny telefon varje år köper de dyraste. Antar att de inte har något liv utanför telefonen.


Vem fan har snackat om att köpa en ny telefon varje år? Alien riskerar ju att få mobilen hackad pga säkerhetsrisker i hennes OS.
Här har du en mobil för 2000.

https://www.lenovo.com/se/sv/phones/mot ... MIPMEN30MZ

Finns säkert billigare.

Annars en Nokia för 2049.

https://www.nokia.com/phones/sv_se/noki ... 9901183481
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-27 20:13:27

Kidzi skrev:De som köper ny telefon varje år köper de dyraste. Antar att de inte har något liv utanför telefonen.



Det är vanligt att leasa telefoner nu. På Telenor får du en ny telefon, du betalar en fast summa per månad också efter ett år byter du till den senaste modellen. Så folk har alltid den senaste telefonen, du byter varje år. Och där får man också försäkring och allt annat, det är lite samma sak som att leasa en bil. Jag skulle inte göra det, jag bryr mig inte om telefoner, men många gör det.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-27 20:26:40

slackern skrev:Alltså du kan ju köpa en budgettelefon för under 2000 kr här i Sverige.


Ja, men en telefon till 2000 har en dålig kamera. Bra kamera kostar mycket, kameran är dyr.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav slackern » 2022-02-27 20:58:09

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Alltså du kan ju köpa en budgettelefon för under 2000 kr här i Sverige.


Ja, men en telefon till 2000 har en dålig kamera. Bra kamera kostar mycket, kameran är dyr.


Det har du i och för sig rätt i.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Paladinen » 2022-02-28 8:13:44

Kidzi skrev:
slackern skrev:
Kidzi skrev:
5000 är lite för en telefon. Men säg att man köper en billig för 600, då betalar man 500 i månaden. Och sedan då abonnemang på det på kanske 500. Tusen spänn bara för att man ska få vara med i samhället. Det är något sinnessjukt över det. Tror ni en pensionär som har 8000 i månaden har råd?


Nejdå då köper en budgettelefon för under 2000 så skaffar du dig det billigaste abonnemangent för 99 kr med fri samtal inom Sverige och obegränsade SMS.


De som köper ny telefon varje år köper de dyraste. Antar att de inte har något liv utanför telefonen.


Eller så jobbar dom och tjänar pengar så dom har råd .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Paladinen » 2022-02-28 8:15:15

Om man inte har moraliska betänkligheter med att köpa kinaprodukter eller har nån rädsla att Kina spionerar på dig genom telefonen kan du få bra lågpristelefoner med bra prestanda för under 3000kr om du håller dig till märken som Xiaomi eller Huawei
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Återgå till IT-forum



Logga in