Vi med Aspergers är annorlunda

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-24 20:13:33

FuzzyFluffy skrev:Jag vet inte om han har Asperger. 3 gången nu

Jo du påstår att han är självdiagnostiserad men du har inga bevis för att det är så,
att säga att han är självdiagnostiserad är inte samma sak som att säga att du inte vet.
Det är ett ställningstagande.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-24 20:15:00

Riksamiralen skrev:
FuzzyFluffy skrev:Jag vet inte om han har Asperger. 3 gången nu

Jo du påstår att han är självdiagnostiserad men du har inga bevis för att det är så,
att säga att han är självdiagnostiserad är inte samma sak som att du inte vet.
Det är ett ställningstagande.


Bevisbördan är hos dig Riksamiral. Det är du som har sagt att han har Asperger :-)Happy Googla bevisbörda och läs på lite.

Varför just Elon Musk? Om där nu existerar en stor grupp av människor I Sverige som är framgångsrika och diagnostiserade med Autism varför nämna en rik Amerikan som har diagnostiserade sig själv i vuxen ålder? :-)063 Välj någon som är relevant. Välj någon ur den här enorma högen av människor.. do it :-)Happy
Senast redigerad av FuzzyFluffy 2022-02-24 20:18:17, redigerad totalt 1 gång.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-24 20:17:39

Jag delade en artikel, Elon Musks muntliga redogörelse för sin diagnos, som du valde att inte lita på.
Du tror väl att människan aldrig varit på månen för du litar väl inte på de bevisen heller hahaha.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-24 20:19:57

Du har redan bevisat mig rätt. Du är helt insnöad på Elon musk eftersom att du inte kan nämna någon Svensk :-)Happy Desto mer som du tjatar om elon desto bättre för mig och mitt argument.

Jag kan ge dig facit. Där finns ingen lång imponerande lista med framgångsrika Autister I Sverige. Oj jag undrar varför de ser ut så? Varför är människor med en autism diagnos så underrepresenterade i Sverige? För att alla människor med Autism är lata offer? Tror du verkligen på de själv? Är det en slump att två helt olika människor använder sig av elon musk som exempel när de försöker att motargumentera...

istället för då att välja en lokal förmåga? istället för en Svensk success story Så väljer Bill och bull Elon musk! Rik Amerikan och vi vet inte om herr rik amerikan har en faktisk diagnos eller om han bara gav sig själv de epitet för publicity. Något som händer hela tiden. Kändisar gör detta all the time...
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Paladinen » 2022-02-25 8:20:56

FuzzyFluffy du argumenterar i bad Faith. Det är väll ingen här i tråden som hävdat att Sverige skulle vara nån grogrund för framgångsrika aspisar utan det som hävdats är att det finns flera framgångsrika aspisar.

Glöm Elon Musk här har du en annan framgångsrik aspis Lionel Messi han diagnosticerades vid 8 års åldern och är idag en oerhört framgångsrik fotbollsspelare som rankas som en av världens främsta
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-25 9:08:16

Paladinen skrev:FuzzyFluffy du argumenterar i bad Faith. Det är väll ingen här i tråden som hävdat att Sverige skulle vara nån grogrund för framgångsrika aspisar utan det som hävdats är att det finns flera framgångsrika aspisar.

Glöm Elon Musk här har du en annan framgångsrik aspis Lionel Messi han diagnosticerades vid 8 års åldern och är idag en oerhört framgångsrik fotbollsspelare som rankas som en av världens främsta


Du kan alltså inte nämna en enda framgångsrik Svensk person som blivit diagnostiserad med Asperger?
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Paladinen » 2022-02-25 9:43:35

FuzzyFluffy skrev:
Paladinen skrev:FuzzyFluffy du argumenterar i bad Faith. Det är väll ingen här i tråden som hävdat att Sverige skulle vara nån grogrund för framgångsrika aspisar utan det som hävdats är att det finns flera framgångsrika aspisar.

Glöm Elon Musk här har du en annan framgångsrik aspis Lionel Messi han diagnosticerades vid 8 års åldern och är idag en oerhört framgångsrik fotbollsspelare som rankas som en av världens främsta


Du kan alltså inte nämna en enda framgångsrik Svensk person som blivit diagnostiserad med Asperger?


Varför har du aspat in på just svenskar ?

Men här varsågod

Gunilla Brattberg - läkare, forskare och professor
Linus Söderström - ishockeyspelare
Hanna Fridén - journalist och bloggare, programledare
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-25 11:12:16

Hanna... en influencer som ingen människa har hört talas om :-) Linus limpan söderström en ishockeyspelare som ingen har hört talas om...

Sen har vi en läkare som blev diagnostiserad när hon var 55 år. Så hon räknas inte.

Ja jag är då inte särskilt imponerad av din lista :roll: Förstår varför du väljer att prata om Elon musk och Lionel Messi.

Jag var tvungen att googla "alla" de här namnen. Vilket säger ganska mycket :-)Happy

Roligt att notera dock är att alla tre är födda i Stockholm! Socioekonomisk indelning...

jag tycker att du borde fundera på varför alla tre av de namn som du nämner är födda i Stockholm.
Börjar du inte fundera på om FuzzyFluffy kanske faktist har rätt när han säger att Asperger är en samhällsklass? Jag frågar dig om där finns någon framgångsrik Svensk med Asperger. Du ger mig tre C kändisar som alla är födda i Stockholm! Oj låter för mig som socioekonomiska faktorer.

Tänk om tänk rätt. Det du säger är att ok om du har Autism och vill vara en c kändis bo i Södermalm :-)
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Viskositet » 2022-02-25 12:12:13

FuzzyFluffy skrev:Hanna... en influencer som ingen människa har hört talas om :-) Linus limpan söderström en ishockeyspelare som ingen har hört talas om...

Sen har vi en läkare som blev diagnostiserad när hon var 55 år. Så hon räknas inte.

Ja jag är då inte särskilt imponerad av din lista :roll: Förstår varför du väljer att prata om Elon musk och Lionel Messi.

Jag var tvungen att googla "alla" de här namnen. Vilket säger ganska mycket :-)Happy

Roligt att notera dock är att alla tre är födda i Stockholm! Socioekonomisk indelning...

jag tycker att du borde fundera på varför alla tre av de namn som du nämner är födda i Stockholm.
Börjar du inte fundera på om FuzzyFluffy kanske faktist har rätt när han säger att Asperger är en samhällsklass? Jag frågar dig om där finns någon framgångsrik Svensk med Asperger. Du ger mig tre C kändisar som alla är födda i Stockholm! Oj låter för mig som socioekonomiska faktorer.

Tänk om tänk rätt. Det du säger är att ok om du har Autism och vill vara en c kändis bo i Södermalm :-)


Det är bara någon eller några procent av totalbefolkningen som har Asperger eller autism så sannolikheten att de som har det ska vara jättekända är ganska små. Har man sedan fått diagnosen sent i livet så har man fortfarande diagnos.

Och nej, autister (eller personer med autism om man nu föredrar att säga så) är ingen samhällsklass, men man kan nog vara ganska säker på att diagnosen i allmänhet gör de drabbade fattigare.
Viskositet
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2022-02-09

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Paladinen » 2022-02-25 12:27:33

FuzzyFluffy skrev:Hanna... en influencer som ingen människa har hört talas om :-) Linus limpan söderström en ishockeyspelare som ingen har hört talas om...

Sen har vi en läkare som blev diagnostiserad när hon var 55 år. Så hon räknas inte.

Ja jag är då inte särskilt imponerad av din lista :roll: Förstår varför du väljer att prata om Elon musk och Lionel Messi.

Jag var tvungen att googla "alla" de här namnen. Vilket säger ganska mycket :-)Happy

Roligt att notera dock är att alla tre är födda i Stockholm! Socioekonomisk indelning...

jag tycker att du borde fundera på varför alla tre av de namn som du nämner är födda i Stockholm.
Börjar du inte fundera på om FuzzyFluffy kanske faktist har rätt när han säger att Asperger är en samhällsklass? Jag frågar dig om där finns någon framgångsrik Svensk med Asperger. Du ger mig tre C kändisar som alla är födda i Stockholm! Oj låter för mig som socioekonomiska faktorer.

Tänk om tänk rätt. Det du säger är att ok om du har Autism och vill vara en c kändis bo i Södermalm :-)


Att du måste goggles dom betyder inte att dom är okända det betyder att du inte vet vem dom är , dom flesta svenska kändisar idag är b-kändisar och influencers och YouTubers. Vad är det du är ute efter att jag skall ge dig diagnos på någon ifrån kungahuset ?

Vad spelar det för roll vart dom är födda inom landet, är du ute efter att jag skall ge dig nån från "orten" som made it big ?

Stockholm är heller ingen socioekonomisk zon däremot existerar olika socioekonomiska zoner inom Stockholm

Tänk om tänk rätt .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-25 12:31:12

Så alla tre råkar bara vara födda I Stockholm? Jag frågar dig om exempel på framgångsrika Svenskar med en Asperger diagnos du ger mig tre namn alla födda och bosatta i Stockholm. Du menar att detta är en slump? Är du seriös?
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-25 12:36:54

Det är bara någon eller några procent av totalbefolkningen som har Asperger eller autism så sannolikheten att de som har det ska vara jättekända är ganska små. Har man sedan fått diagnosen sent i livet så har man fortfarande diagnos.

Och nej, autister (eller personer med autism om man nu föredrar att säga så) är ingen samhällsklass, men man kan nog vara ganska säker på att diagnosen i allmänhet gör de drabbade fattigare



Vad är din definition av en samhällsklass? Man behöver inte vara ganska säker. Tillgänglig statistik säger med 100 säkerhet att en Autism diagnos har en direkt korrelation med en sämre socioekonomisk status. Jämfört med icke diagnostiserade.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Viskositet » 2022-02-25 12:45:44

En samhällsklass är en grupp i ett klassamhälle som har liknande socioekonomiska förutsättningar.

En psyktriatisk diagnos är ohälsa i psyket, det vill säga i personligheten, emotionerna eller kognitionen, vilka primärt har psykiska orsaker.

För att man ska sätta likhetstecken mellan de två ska det finnas en hundraprocentig korrelation, vilket det inte gör.
Viskositet
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2022-02-09

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-25 12:49:35

Viskositet skrev:En samhällsklass är en grupp i ett klassamhälle som har liknande socioekonomiska förutsättningar.

En psyktriatisk diagnos är ohälsa i psyket, det vill säga i personligheten, emotionerna eller kognitionen, vilka primärt har psykiska orsaker.

För att man ska sätta likhetstecken mellan de två ska det finnas en hundraprocentig korrelation, vilket det inte gör.


Vem säger att där måste finnas en hundraprocentig korrelation? Hur kan man hitta en hundraprocentig korrelation när definitionen är liknande socioekonomiska förutsättningar och inte identiska socioekonomiska förutsättningar? De du säger framstår för mig som motsägelsefullt. Om man ska hitta en hundraprocentig korrelation måste definitionen av samhällsklass vara identiska socioekonomiska förutsättningar och inte liknande socioekonomiska förutsättningar.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Skogkatt » 2022-02-25 12:57:22

Man kan nog säga mycket om personer med AS/autism. Men en sak jag vet är att några av de snällaste och mest intressanta människor jag har träffat har det. De kanske beter sig annorlunda eller de tänker annorlunda eller gör saker som vissa folk tycker är konstiga. Men jag har träffat många så kallade normala människor som inte var i närheten av att vara lika bra människor som folk med AS/autism. Det kan vara mycket svårt att leva med, men de är bra människor. Intressanta och speciella och bra människor.
Skogkatt
 
Inlägg: 6145
Anslöt: 2021-10-02

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-25 13:12:34

Viskositet skrev:En samhällsklass är en grupp i ett klassamhälle som har liknande socioekonomiska förutsättningar.

En psyktriatisk diagnos är ohälsa i psyket, det vill säga i personligheten, emotionerna eller kognitionen, vilka primärt har psykiska orsaker.

För att man ska sätta likhetstecken mellan de två ska det finnas en hundraprocentig korrelation, vilket det inte gör.


Du har fel. De heter neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Detta är inte samma sak som en psykiatrisk diagnos. Det du beskriver är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Socioekonomiska faktorer och stigmatisering är inte enbart resultatet av en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

psykiatrisk diagnos och neuropsykiatrisk funktionsnedsättning är inte samma sak. Om man ska diskutera detta på ett produktivt sätt måste man kunna skilja dom åt :-)Happy
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Paladinen » 2022-02-25 13:17:14

FuzzyFluffy skrev:Så alla tre råkar bara vara födda I Stockholm? Jag frågar dig om exempel på framgångsrika Svenskar med en Asperger diagnos du ger mig tre namn alla födda och bosatta i Stockholm. Du menar att detta är en slump? Är du seriös?


Det är väll inte konstigt.

Stockholm är Sveriges huvudstad , du kommer att hitta en större samling människor där så att procenten lyckade personer med asperger är tätare där än på glesbygden i Norrland är väll föga konstigt eller ?
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-25 13:24:01

Paladinen skrev:
FuzzyFluffy skrev:Så alla tre råkar bara vara födda I Stockholm? Jag frågar dig om exempel på framgångsrika Svenskar med en Asperger diagnos du ger mig tre namn alla födda och bosatta i Stockholm. Du menar att detta är en slump? Är du seriös?


Det är väll inte konstigt.

Stockholm är Sveriges huvudstad , du kommer att hitta en större samling människor där så att procenten lyckade personer med asperger är tätare där än på glesbygden i Norrland är väll föga konstigt eller ?


Stockholm inkluderat förorter är 23 procent av Sveriges befolkning :-) Majoriteten av människor med Autism bor inte I Stockholm...

Du hittade alltså bara 3 c kändisar med Autism i Sveriges tättaste ort. En influencer en avdankad hockeyspelare och en 77 årig läkare. Imponerande. Bådar inte gott för resten av Sverige..

Tror du att de skulle vara svårare för vår Autistiska influencer att bli " framgångsrik " om hon var född i Malmö? Bara som exempel :-)Happy
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Paladinen » 2022-02-26 9:29:52

FuzzyFluffy skrev:
Paladinen skrev:
FuzzyFluffy skrev:Så alla tre råkar bara vara födda I Stockholm? Jag frågar dig om exempel på framgångsrika Svenskar med en Asperger diagnos du ger mig tre namn alla födda och bosatta i Stockholm. Du menar att detta är en slump? Är du seriös?


Det är väll inte konstigt.

Stockholm är Sveriges huvudstad , du kommer att hitta en större samling människor där så att procenten lyckade personer med asperger är tätare där än på glesbygden i Norrland är väll föga konstigt eller ?


Stockholm inkluderat förorter är 23 procent av Sveriges befolkning :-) Majoriteten av människor med Autism bor inte I Stockholm...

Du hittade alltså bara 3 c kändisar med Autism i Sveriges tättaste ort. En influencer en avdankad hockeyspelare och en 77 årig läkare. Imponerande. Bådar inte gott för resten av Sverige..

Tror du att de skulle vara svårare för vår Autistiska influencer att bli " framgångsrik " om hon var född i Malmö? Bara som exempel :-)Happy


Att få spela i SHL och dessutom som förstemålvakt är väll så högt man kan klättra på stegen inom svensk hockey som målvakt.

Sedan är.dwt irrelevant om 23% av befolkningen bor i sthlm eller om aspisar föredrar att bo i skogen.

Det är ju ganska logiskt att i en stad på över en miljon invånare kommer du troligtvis att bland befolkningen hitta mer aspisar och aspisar med olika nivåer av framgång än i en by med tvåtusen invånare i Norrland
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-26 13:19:59

Paladinen skrev:
FuzzyFluffy skrev:
Paladinen skrev:
Det är väll inte konstigt.

Stockholm är Sveriges huvudstad , du kommer att hitta en större samling människor där så att procenten lyckade personer med asperger är tätare där än på glesbygden i Norrland är väll föga konstigt eller ?


Stockholm inkluderat förorter är 23 procent av Sveriges befolkning :-) Majoriteten av människor med Autism bor inte I Stockholm...

Du hittade alltså bara 3 c kändisar med Autism i Sveriges tättaste ort. En influencer en avdankad hockeyspelare och en 77 årig läkare. Imponerande. Bådar inte gott för resten av Sverige..

Tror du att de skulle vara svårare för vår Autistiska influencer att bli " framgångsrik " om hon var född i Malmö? Bara som exempel :-)Happy


Att få spela i SHL och dessutom som förstemålvakt är väll så högt man kan klättra på stegen inom svensk hockey som målvakt.

Sedan är.dwt irrelevant om 23% av befolkningen bor i sthlm eller om aspisar föredrar att bo i skogen.

Det är ju ganska logiskt att i en stad på över en miljon invånare kommer du troligtvis att bland befolkningen hitta mer aspisar och aspisar med olika nivåer av framgång än i en by med tvåtusen invånare i Norrland


Du svarade aldrig på min fråga. Tror du att de skulle vara svårare för vår Autistiska influencer att bli " framgångsrik " om hon var född i Malmö? Dina exempel på framgångsrika Svenska Autister är inte representativa :-)Happy
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-26 13:30:32

Siffrorna är relevanta. Ut av 100 procent av Sveriges befolkning kommer alla dina exempel enbart från en enda plats.. en plats där de endast bor 23 procent. Om du bara kan hitta tre helt okända c kändisar i Sveriges huvudstad.. vilka chanser har du då att hitta någon utanför Stockholm? I resten av Sverige?
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Alien » 2022-02-26 14:35:44

Det finns säkert framgångsrika aspergare. Men de berättar inte om sin AS. De har kanske inte ens diagnos, de behöver ju inte det för de har hittat sin nisch.

Det är dessutom större stigma att ha AS än att ha ADHD.

För övrigt finns det redan en tråd där man dels spekulerar om historiska personer, dels berättar om nu levande personer som själva gått ut med att de har AS:

kanda-personer-med-as-och-eller-adhd-t9428.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-26 14:50:57

Alien skrev:Det finns säkert framgångsrika aspergare. Men de berättar inte om sin AS. De har kanske inte ens diagnos, de behöver ju inte det för de har hittat sin nisch.

Det är dessutom större stigma att ha AS än att ha ADHD.

För övrigt finns det redan en tråd där man dels spekulerar om historiska personer, dels berättar om nu levande personer som själva gått ut med att de har AS:

kanda-personer-med-as-och-eller-adhd-t9428.html


Min poäng är att där existerar en korrelation mellan en Autism diagnos och sämre socioekonomisk status. Delvis på grund av stigmatisering. Jag vill också skapa en distinktion emellan diagnos och neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

En sådan distinktion agerar som ett fundament till ett seriöst och produktivt samtal.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in