drönartips

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

drönartips

Inläggav kattson » 2022-02-02 21:17:59

Nån som lekt med FPV-drönare?

Googlade fram en DJI FPV, verkar ok. Någon provat?
Eller någon annan?
Kommer ju såklart vara laglig och ha den inom synhåll å allt de där *host host* men lång range är bra fördel. Jättesnabb är också en fördel.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

drönartips

Inläggav Dagobert » 2022-02-11 20:00:39

Bor ensam i egen stuga på landet. Blir nojig av att alla ungdjävlar kan videofilma med drönare in genom mina fönster. Det skulle jag ha gjort i deras ålder, man tänker ju inte på vilket intrång det är i den åldern. Det blir mörkt med nerdragna rullgardiner och funderar nu på att köpa bubbelplast och hänga för istället. Ljust och hindrar insyn.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

drönartips

Inläggav Huggorm » 2022-02-11 20:13:39

Dagobert skrev:Bor ensam i egen stuga på landet. Blir nojig av att alla ungdjävlar kan videofilma med drönare in genom mina fönster. Det skulle jag ha gjort i deras ålder, man tänker ju inte på vilket intrång det är i den åldern. Det blir mörkt med nerdragna rullgardiner och funderar nu på att köpa bubbelplast och hänga för istället. Ljust och hindrar insyn.
Du märker det i såna fall, drönare surrar så mycket att man inte kan smyga på folk.

FPV-drönare skall tydligen stå för First Person View. Jag förstår inte riktigt hur det skiljer sig från min drönare, DJI Mavic Mini, eller är det också en FPV? Där ser man ju på mobilen i realtid vad drönarens kamera ser
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

drönartips

Inläggav Skogkatt » 2022-02-11 20:14:11

Jag har ett bra drönartips, om någon flyger en drönare över eller i närheten eller på min egendom så förlorar ni drönaren. :) Jag har ett kraftfullt slangbella och jag gillar inte drönare. Jag tolererar inte drönare.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

drönartips

Inläggav Dagobert » 2022-02-11 20:22:11

Huggorm skrev:Du märker det i såna fall, drönare surrar så mycket att man inte kan smyga på folk.

Om jag är hemma hinner jag ändå inte göra nåt åt saken.

Skogkatt skrev:Jag har ett bra drönartips, om någon flyger en drönare över eller på min egendom så förlorar ni drönaren. :) Jag har ett kraftfullt slangbella och jag gillar inte drönare.

Ja om det inte är mörkt. Föraren ser vad videon ser och kan styra mot ljusa fönster.

Jag vill ha en "antenn" som känner drönarens vibrationer och en störsändare så den kraschar.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

drönartips

Inläggav Skogkatt » 2022-02-11 20:25:08

Dagobert skrev:Bor ensam i egen stuga på landet. Blir nojig av att alla ungdjävlar kan videofilma med drönare in genom mina fönster. Det skulle jag ha gjort i deras ålder, man tänker ju inte på vilket intrång det är i den åldern. Det blir mörkt med nerdragna rullgardiner och funderar nu på att köpa bubbelplast och hänga för istället. Ljust och hindrar insyn.



Man kan köpa något som ser ut som en stor transparent klistermärke som du sätter på fönstret. Det hindrar att någon kan titta in. Det kallas fönsterfilm. Folk använder det ofta på badrumsfönster om de har grannar nära dem. Det finns många olika mönster så det förskönar lite också.


vindu.jpg


vindu2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

drönartips

Inläggav Dagobert » 2022-02-11 21:45:35

Vackert i stan men förskönar knappast min vanliga utsikt, även om den bara är vanlig natur.
Föredrar nåt jag kan rulla upp. Bubbelplast kanske kan funka på vanlig rullgardinsrulle men tjockleken gör att fjädern kanske inte räcker till. Och jag vill ha vanlig rullgardin också. Bubbelplast som ett komplement och då kunde detta funka (tänk bubbelplast):
Color_Co_hvidt_plante_product.jpg

(Normala gardiner har jag inte, de bara skymmer utsikten.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

drönartips

Inläggav slackern » 2022-02-11 22:37:03

MQ-9 Reaper är bra grejer om man vill skrämma slag på folk. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

drönartips

Inläggav Mammaspojke » 2022-02-11 23:04:48

Dagobert skrev:Bor ensam i egen stuga på landet. Blir nojig av att alla ungdjävlar kan videofilma med drönare in genom mina fönster. Det skulle jag ha gjort i deras ålder, man tänker ju inte på vilket intrång det är i den åldern. Det blir mörkt med nerdragna rullgardiner och funderar nu på att köpa bubbelplast och hänga för istället. Ljust och hindrar insyn.


Du skojar kanske men om inte så är det där är en myt eller vad man ska säga som människor som inte förstår hur drönare fungerar eller vad man använder dom till. Dom tror automatiskt att man använder drönare för att spionera för det har man hört på tv att ryssarna gör typ. Oftast äldre som tror det då dom inte förstår modern teknik så bra. Flyger själv fpv-drönare och det gör man för att det är en fantastisk känsla att känna att man flyger. Genom videoglasögon ser man genom kameran från drönaren och det känns som man sitter inuti! Flyga 2m över vattenytan över sjön i 90km/h är en frihetskänsla som är svårslagen. Det pirrar i kroppen!

Har aldrig hört talas om någon som köpt en drönare för att spionera på människor genom fönster, det kanske händer i filmer men har inte någon verklighetsförankring mer än i väldigt extrema undantagsfall som man defintivt skulle se på nyheterna om det kom fram. Vill man spionera köper man kamera med teleobjektiv, helt tyst och du kan ta bilder från flera hundra meter med tillräckligt kraftigt objektiv. Eller varför inte teleskop och parabolmikrofon. Sorry om jag var hård men lite tröttsamt med folk som tror att alla med drönare spionerar....
Senast redigerad av Mammaspojke 2022-02-11 23:14:21, redigerad totalt 1 gång.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

drönartips

Inläggav Skogkatt » 2022-02-11 23:10:48

Mammaspojke skrev:
Dagobert skrev:Bor ensam i egen stuga på landet. Blir nojig av att alla ungdjävlar kan videofilma med drönare in genom mina fönster. Det skulle jag ha gjort i deras ålder, man tänker ju inte på vilket intrång det är i den åldern. Det blir mörkt med nerdragna rullgardiner och funderar nu på att köpa bubbelplast och hänga för istället. Ljust och hindrar insyn.


Du skojar kanske men om inte så är det där är en myt eller vad man ska säga som människor som inte förstår hur drönare funkgerar eller vad man använder dom till. Dom tror automatiskt att man använder drönare för att spionera för det har man hört på tv att ryssarna gör typ. Oftast äldre som tror det då dom inte förstår modern teknik så bra. Flyger själv fpv-drönare och det gör man för att det är en fantastisk känsla att känna att man flyger. Genom videoglasögon ser man genom kameran från drönaren och det känns som man sitter inuti! Flyga 2m över vattenytan över sjön i 90km/h är en frihetskänsla som är svårslagen. Det pirrar i kroppen!

Har aldrig hört talas om någon som köpt en drönare för att spionera, det kanske händer i filmer men har inte någon verklighetsförankring mer än i väldigt extrema undatagsfall som man defentivt skulle se på nyheterna om det kom fram. Vill man spionera köper man kamera med teleobjektiv, helt tyst och du kan ta bilder från flera hundra meter med tillräckligt kraftigt objektiv. Eller varför inte teleskop och parabolmikrofon.



Dumma ungdommar och nyfikna grannar. Man behöver inte förstå modern teknik för att förstå drönare, det är en kamera som flyger. Naturligtvis kommer folk att missbruka det. Folk är folk och folk är nyfikna. Min granne hade en drönare. Hade. :) Han har den inte längre för att jag sköt ner den med ett slangbella och brände upp den. :D

Och om jag ser din drönare, ska jag göra samma sak med den. Det kan jag lova dig. Jag tolererar inte drönare. Ni drönarpojkar borde hitta en bättre hobby. Det är lite fånigt att leka med den flygande kameran.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

drönartips

Inläggav Dagobert » 2022-02-11 23:18:07

Mammaspojke skrev:Har aldrig hört talas om någon som köpt en drönare för att spionera, det kanske händer i filmer men har inte någon verklighetsförankring mer än i väldigt extrema undatagsfall som man defenitivt skulle se på nyheterna om det kom fram. Vill man spionera köper man kamera med teleobjektiv, helt tyst och du kan ta bilder från flera hundra meter med tillräckligt kraftigt objektiv. Eller varför inte teleskop och parabolmikrofon. Sorry om jag var lite hård men lite tröttsamt med folk som tror att alla med drönare spionerar....

skogkatt +1

Man köper väl inte för att spionera kanske, men om man har en drönare, varför inte även kolla in den folkskygga gubbens ensliga hus?

Extrema undantagsfall tror jag inte. Har man en grej använder man den. Räcker med att en på hundra gör det.

Teleobjektiv ser inte in på andra våningen.

Har inte sagt att alla drönare spionerar, det var din överdrift.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

drönartips

Inläggav Skogkatt » 2022-02-11 23:26:33

Skogkatt skrev:
Mammaspojke skrev:
Dagobert skrev:Bor ensam i egen stuga på landet. Blir nojig av att alla ungdjävlar kan videofilma med drönare in genom mina fönster. Det skulle jag ha gjort i deras ålder, man tänker ju inte på vilket intrång det är i den åldern. Det blir mörkt med nerdragna rullgardiner och funderar nu på att köpa bubbelplast och hänga för istället. Ljust och hindrar insyn.


Du skojar kanske men om inte så är det där är en myt eller vad man ska säga som människor som inte förstår hur drönare funkgerar eller vad man använder dom till. Dom tror automatiskt att man använder drönare för att spionera för det har man hört på tv att ryssarna gör typ. Oftast äldre som tror det då dom inte förstår modern teknik så bra. Flyger själv fpv-drönare och det gör man för att det är en fantastisk känsla att känna att man flyger. Genom videoglasögon ser man genom kameran från drönaren och det känns som man sitter inuti! Flyga 2m över vattenytan över sjön i 90km/h är en frihetskänsla som är svårslagen. Det pirrar i kroppen!

Har aldrig hört talas om någon som köpt en drönare för att spionera, det kanske händer i filmer men har inte någon verklighetsförankring mer än i väldigt extrema undatagsfall som man defentivt skulle se på nyheterna om det kom fram. Vill man spionera köper man kamera med teleobjektiv, helt tyst och du kan ta bilder från flera hundra meter med tillräckligt kraftigt objektiv. Eller varför inte teleskop och parabolmikrofon.





Så du tror det är omöjligt att 16 år gamla pojkar vill titta på grannes fru eller dotter när hon kommer ut ur duschen? :) Och du tror att det är omöjligt för inbrottstjuvar att använda drönare för att titta närmare på ditt hus? Och du tror att det är omöjligt för en terrorist att använda drönare för en attack? Drönare är en av de värsta uppfinningarna världen någonsin har sett. Det borde förbjudas. Det är skit. Och jag är 100% emot det. Varje dag.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

drönartips

Inläggav Mammaspojke » 2022-02-11 23:31:35

Era rädslor har inte en verklighetsförankring, tyvärr. Skriver inget mer, tycker bara det är synd.
Folk är rädda för att möjligt som 5G nätet osv. för dom inte förstår det.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

drönartips

Inläggav Dagobert » 2022-02-12 0:11:00

Mammaspojke skrev:Era rädslor har inte en verklighetsförankring, tyvärr. Skriver inget mer, tycker bara det är synd.
Folk är rädda för att möjligt som 5G nätet osv. för dom inte förstår det.

Ja, blanda in konspirationsteorier som argument också, det visar bara vilken nivå du tror att diskussionen har.
Unga vet förstås mer än äldre. Ju yngre man är desto mer vet man.
Det här handlar om mer grundläggande beteenden.
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

drönartips

Inläggav kattson » 2022-02-20 15:59:05

Huggorm skrev:FPV-drönare skall tydligen stå för First Person View. Jag förstår inte riktigt hur det skiljer sig från min drönare, DJI Mavic Mini, eller är det också en FPV? Där ser man ju på mobilen i realtid vad drönarens kamera ser


FPV är väl mer racing-drönare anpassade för goggles.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

drönartips

Inläggav slackern » 2022-02-20 16:09:58

Huggorm skrev:
FPV-drönare skall tydligen stå för First Person View. Jag förstår inte riktigt hur det skiljer sig från min drönare, DJI Mavic Mini, eller är det också en FPV? Där ser man ju på mobilen i realtid vad drönarens kamera ser


Det är nog som så att du har på dig ett par VR-glasögon och ser det kameran ser, det upplevs som att du flyger med drönaren istället för att stå på marken och tita in i en liten mobilskärm ungefär så.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in