Att träna på gym?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-19 10:43:34

Ignatius skrev:Det var många frågor! Vet inte om jag kan svara på allt. Det sker en tillfällig ökning av tillväxthormon och andra hormoner när man tränar. Det är helt naturligt och ett av skälen till att det känns bra att träna.

Det är bra att träna med ett gäng. Då håller man koll på varandra, ser till att komma iväg och har roligt tillsammans. Jag fungerar annorlunda. Jag blir hyperfokuserad då jag tränar och går in i mig själv.

Om man tycker det är roligt att träna med andra så rekommenderar jag gruppträning. Olika gym har olika utbud av jympapass, spinning, styrketräning etc. Hoppa på något som låter skoj, gärna med dina kompisar. Pass är upplagda för att ge allsidig träning och ledarna kan massor om träning. Fråga dem om allt du undrar. Det gör ens egen träning mer effektiv. Dessutom har man roligt med andra och det är ett sätt att få nya kompisar. Dessvärre har individuell gymträning tagit över. Om man inte kan så mycket om träning är gruppträning mer effektivt eftersom man får ett bra upplägg utan att behöva ta reda på något själv. Pass är intensiva och man får mer ut av 1 timmes jympa än att lyfta lite sisådär på egen hand i gymmet.


Går det att mäta tillväxthormon nivån i blodet i labbet precis som man kan mäta testosteronet.? :o :-)063 :?:
jag vet tex att man kan höja testosteronet mycket med denna naturliga medicin.?
PLACENTAHORMON (HCG)
https://dopinglinkki.fi/sv/faktabank/do ... r4u6bYdhQs
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-19 11:39:15

Ignatius skrev:Det var många frågor! Vet inte om jag kan svara på allt. Det sker en tillfällig ökning av tillväxthormon och andra hormoner när man tränar. Det är helt naturligt och ett av skälen till att det känns bra att träna.

Det är bra att träna med ett gäng. Då håller man koll på varandra, ser till att komma iväg och har roligt tillsammans. Jag fungerar annorlunda. Jag blir hyperfokuserad då jag tränar och går in i mig själv.

Om man tycker det är roligt att träna med andra så rekommenderar jag gruppträning. Olika gym har olika utbud av jympapass, spinning, styrketräning etc. Hoppa på något som låter skoj, gärna med dina kompisar. Pass är upplagda för att ge allsidig träning och ledarna kan massor om träning. Fråga dem om allt du undrar. Det gör ens egen träning mer effektiv. Dessutom har man roligt med andra och det är ett sätt att få nya kompisar. Dessvärre har individuell gymträning tagit över. Om man inte kan så mycket om träning är gruppträning mer effektivt eftersom man får ett bra upplägg utan att behöva ta reda på något själv. Pass är intensiva och man får mer ut av 1 timmes jympa än att lyfta lite sisådär på egen hand i gymmet.


Ja hur som helst så är det roligare att gå med andra som tränar inte kul att träna ensam. :cry: :-)063 :?:
så att man kan hjälpa varandra på gymmet. :!:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-19 13:17:24

Ignatius skrev:Det var många frågor! Vet inte om jag kan svara på allt. Det sker en tillfällig ökning av tillväxthormon och andra hormoner när man tränar. Det är helt naturligt och ett av skälen till att det känns bra att träna.

Det är bra att träna med ett gäng. Då håller man koll på varandra, ser till att komma iväg och har roligt tillsammans. Jag fungerar annorlunda. Jag blir hyperfokuserad då jag tränar och går in i mig själv.

Om man tycker det är roligt att träna med andra så rekommenderar jag gruppträning. Olika gym har olika utbud av jympapass, spinning, styrketräning etc. Hoppa på något som låter skoj, gärna med dina kompisar. Pass är upplagda för att ge allsidig träning och ledarna kan massor om träning. Fråga dem om allt du undrar. Det gör ens egen träning mer effektiv. Dessutom har man roligt med andra och det är ett sätt att få nya kompisar. Dessvärre har individuell gymträning tagit över. Om man inte kan så mycket om träning är gruppträning mer effektivt eftersom man får ett bra upplägg utan att behöva ta reda på något själv. Pass är intensiva och man får mer ut av 1 timmes jympa än att lyfta lite sisådär på egen hand i gymmet.


kolla upp detta nu detta ämne.? :o :-)063 :?:
går det att mätta den i blod provet i labbet och vad är en normal nivå av detta ämne.? :o :-)063 :?:

Direkt efter sömn och under fasta är plasmanivåerna av tillväxthormon under 1 ng/ml för båda könen. Hos män med normala könshormonnivåer är det värdet konstant efter aktivitet. Hos kvinnor ökar dock plasmanivåerna till omkring 6,5 ng/ml efter aktivitet.

http://snpf.barnlakarforeningen.se/wp-c ... _final.pdf

vad är en normal nivå av detta ämne då i kroppen.? :o :-)063 :?:
Kan man mäta detta ämne precis som man mäter testosteronet.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-19 13:45:22

Ignatius skrev:Det var många frågor! Vet inte om jag kan svara på allt. Det sker en tillfällig ökning av tillväxthormon och andra hormoner när man tränar. Det är helt naturligt och ett av skälen till att det känns bra att träna.


Hormoner som bildas i hypofysen
Det finns många olika saker som är nödvändiga barns och ungdomars tillväxt. Tillväxthormon är en av dem. Tillväxthormon påverkar också ämnesomsättningen i kroppen under hela livet.5 mars 2020

Är det enbart där som kroppen producerar tillväxthormon.? :o :-)063 :?:
vart i kroppen produceras tillväxthormon då och har tillväxthormon en anabol effekt på kroppen.? :o :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=vart+i+k ... 3yIXbsoTQM

https://www.google.se/search?q=hypofyse ... tXxkOAg3uM

https://www.google.se/search?q=hypofyse ... _HFKcEYjPM

Är det enbart i hypofysen som tillväxthormon produceras.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-19 15:46:50

Ignatius skrev:Det var många frågor! Vet inte om jag kan svara på allt. Det sker en tillfällig ökning av tillväxthormon och andra hormoner när man tränar. Det är helt naturligt och ett av skälen till att det känns bra att träna.


hittade denna nu.

https://www.doktorn.com/sjukdomar/tillv ... rmonbrist/

Tillväxthormonbrist (GH-brist)
det verkar som jag trodde hypofysen styr detta ämne.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-19 15:56:17

Ignatius skrev:Det var många frågor! Vet inte om jag kan svara på allt. Det sker en tillfällig ökning av tillväxthormon och andra hormoner när man tränar. Det är helt naturligt och ett av skälen till att det känns bra att träna.


Hur gör man när man mäter tillväxthormon då.? :o :-)063 :?:
Hur gör man får att mäta det i labbet.? hur funkar det blod prov mm och vad är normal nivå.? :o :-)063 :?:
är rädd att jag har brist på det kan man ha det. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-19 17:04:58

Ignatius skrev:Det var många frågor! Vet inte om jag kan svara på allt. Det sker en tillfällig ökning av tillväxthormon och andra hormoner när man tränar. Det är helt naturligt och ett av skälen till att det känns bra att träna.


Är de bara de om man har skador på hypofysen som man kan ha brist på det ämnet. :o :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=hypofyse ... tXxkOAg3uM

https://www.google.se/search?q=hypofyse ... PDvoBmR25M

hypofysen och tillväxthormon

kan man ha brist på det utan att skador på hypofysen .?
hur vet jag om jag har brist på tillväxthormon. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-19 17:07:43

det är väl kring detta områden som hypofysen finns där produceras tillväxthormon.?

om man har skador där så får man väl mindre tillväxthormon i kroppen.? :o :-)063 :?:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav Ignatius » 2022-02-20 14:32:40

Det går att mäta tillväxthormon. Det finns ingen anledning för en frisk person att injicera extra tillväxthormon. Det är för det första doping och för det andra en dålig dopingmetod. En person med för lite tillväxthormon drabbas av dvärgväxt. Sådana personer kan behandlas med extra tillväxthormon.
Ignatius
 
Inlägg: 419
Anslöt: 2019-05-05

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-20 14:41:06

Ignatius skrev:Det går att mäta tillväxthormon. Det finns ingen anledning för en frisk person att injicera extra tillväxthormon. Det är för det första doping och för det andra en dålig dopingmetod. En person med för lite tillväxthormon drabbas av dvärgväxt. Sådana personer kan behandlas med extra tillväxthormon.


Men direkt efter tärning så stiger nivån av tillväxthormon i blodet.?är det korret det. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-20 14:43:58

Ignatius skrev:Det går att mäta tillväxthormon. Det finns ingen anledning för en frisk person att injicera extra tillväxthormon. Det är för det första doping och för det andra en dålig dopingmetod. En person med för lite tillväxthormon drabbas av dvärgväxt. Sådana personer kan behandlas med extra tillväxthormon.


tack för svaret. :-)049 :-)154 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-03-13 22:21:30

att träna är 100 gånger roligare än att se film rent nöje. :-)049 :D :-)Happy
skall träna på tisdag igen på nytt.
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-03-16 13:58:03

Räcker 3 pass i veckan att träna. :o :-)063 :?:

Träningsfrekvens för styrka ... Vad vi vet i nuläget är att en träningsfrekvens av ungefär 2-3 pass per vecka är bättre än ett pass per vecka när ...

https://www.styrkelabbet.se/traningsfrekvens/

så hur ofta bör man träna då hur många pass i veckan.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-03-16 14:19:10

Ignatius skrev:Det går att mäta tillväxthormon. Det finns ingen anledning för en frisk person att injicera extra tillväxthormon. Det är för det första doping och för det andra en dålig dopingmetod. En person med för lite tillväxthormon drabbas av dvärgväxt. Sådana personer kan behandlas med extra tillväxthormon.


jag tränar 3 pass i veckan räcker det tränar hela kroppen där. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-03-16 14:42:13

Ignatius skrev:Det går att mäta tillväxthormon. Det finns ingen anledning för en frisk person att injicera extra tillväxthormon. Det är för det första doping och för det andra en dålig dopingmetod. En person med för lite tillväxthormon drabbas av dvärgväxt. Sådana personer kan behandlas med extra tillväxthormon.


googlade nu och fick upp detta där.

kommer att utmana din kropp på ett helt annat sätt än om du alltid kör samma. Det tar någonstans mellan 48 till 72 timmar för kroppen att återhämta sig helt efter ett riktigt tufft pass,

https://www.actic.se/inspiration/hur-of ... man-trana/

så 3 gånger i veckan räcker väl.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav Chrilleb » 2022-03-16 15:45:03

Hej, jag har utretts gällande testosteron. Ska troligen komma igång med att gymma framöver. Kommer då köra cykel lr löpband. Hoppas mottagningen jag får min injektion på har löpband. Jag ska höra med hälsopedagog.


Vid sidan av detta kommer jag gå till en dietist för att lära mig äta bättre och nyttigare. Detta kommer att bli bra, att vara igång med till mina promenader.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-03-16 16:33:11

Chrilleb skrev:Hej, jag har utretts gällande testosteron. Ska troligen komma igång med att gymma framöver. Kommer då köra cykel lr löpband. Hoppas mottagningen jag får min injektion på har löpband. Jag ska höra med hälsopedagog.


Vid sidan av detta kommer jag gå till en dietist för att lära mig äta bättre och nyttigare. Detta kommer att bli bra, att vara igång med till mina promenader.


Jag snackade och kollade med min bror som tränar mycket och han sa också att man skall styrke träna 3 gånger i veckan och inte mera. :o :-)063 :?: tror att det stämmer.?

Musklerna behöver tid att återhämta sig.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-16 17:02:41

Är för skygg för att träna på gym. Får en begagnad cykel av bekanta nästa vecka. Då ska jag cykla på natten. Idag väger jag 111 så har gått ner 37 kg. Enbart igenom att ändra mina matvanor. Nu ska jag börja jobba på min kondition. Om någon är I Ängelholm och gillar att röra på sig och vill ha sällskap så är de bara att PM mig. Vi kan cykla eller gå... vad som helst när som helst.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-03-19 20:51:02

FuzzyFluffy skrev:Är för skygg för att träna på gym. Får en begagnad cykel av bekanta nästa vecka. Då ska jag cykla på natten. Idag väger jag 111 så har gått ner 37 kg. Enbart igenom att ändra mina matvanor. Nu ska jag börja jobba på min kondition. Om någon är I Ängelholm och gillar att röra på sig och vill ha sällskap så är de bara att PM mig. Vi kan cykla eller gå... vad som helst när som helst.


du kan träna på gym finns de gymmen där de inte tränar så många på finns bra gym med lite folk. :o :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=sittande ... krh9_Zcf9M

denna där maskinen var väldigt kul att använda. :-)049 :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-03-19 20:52:31

FuzzyFluffy skrev:Är för skygg för att träna på gym. Får en begagnad cykel av bekanta nästa vecka. Då ska jag cykla på natten. Idag väger jag 111 så har gått ner 37 kg. Enbart igenom att ändra mina matvanor. Nu ska jag börja jobba på min kondition. Om någon är I Ängelholm och gillar att röra på sig och vill ha sällskap så är de bara att PM mig. Vi kan cykla eller gå... vad som helst när som helst.


denna där maskinen är min favorit övning :D :-)Happy

https://www.youtube.com/watch?v=kXOajs2cIq8
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-03-20 11:04:56

denna där maskinen är härlig att använda. :-)049 :D :-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav Skogkatt » 2022-03-20 13:29:12

FuzzyFluffy skrev:har gått ner 37 kg.


Har du gått ner 37 kilo? Det är ju väldigt bra, tufft att göra. Hårt. Bra gjort. :-)049
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att träna på gym?

Inläggav Chrilleb » 2022-03-20 13:39:39

@FuzzyFluffy


Oj bra gjort!! Jag håller på att banta lite nu. Äter vettigare o rör mig mera. Gym kan komma framöver. Då är min tanke att träna kondition mest, cykla. Ska bli kul o intressant att se mottagningens gym.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-03-20 13:41:40

Chrilleb skrev:@FuzzyFluffy


Oj bra gjort!! Jag håller på att banta lite nu. Äter vettigare o rör mig mera. Gym kan komma framöver. Då är min tanke att träna kondition mest, cykla. Ska bli kul o intressant att se mottagningens gym.


du kommer inte att ångra dig. :-)049 :D :-)Happy

att träna motverkar stress och ångest och oro mm.

Man kan käka ssri också men man behöver kombinera ssri med träning. :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in