Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav antonius » 2021-11-12 13:43:50

Richard skrev:Gäller inte yttrandefriheten här på diskussionsforumet?


Det är väl inte så ok om man kränker eller sårar medvetet någon, fast det är det ju inte någonstans... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav Richard » 2021-11-12 14:14:41

antonius skrev:
Richard skrev:Gäller inte yttrandefriheten här på diskussionsforumet?


Det är väl inte så ok om man kränker eller sårar medvetet någon, fast det är det ju inte någonstans... :-)063

Det håller jag med om, alltså att man inte ska få uttrycka sig kränkande eller nedsättande om någon.

Men om yttrandefrihet gäller, så får man länka till vilka sidor som helst, sen är det upp till var o en att lita på om det som skrivs stämmer.

T.ex, domar och förundersökningar är ju offentliga handlingar, då borde man få länka till dom (om inte, varför?). Det borde väl vara samma med Samhällsnytt o Proletären. Annars är det ren censur!
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav melly » 2021-11-12 15:31:35

Det finns ingen anledning att förvänta sig yttrandefrihet på ett privatägt forum. Vill de bara ha länkar till sidor om rosa elefanter så är det upp till dem.

Däremot vore det förstås bra med hyfsat klara regler, men jag förstår också att det är svårt/omöjligt att skapa en lista som innehåller allt.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav Alien » 2021-11-13 20:14:40

Richard skrev:Gäller inte yttrandefriheten här på diskussionsforumet?

Moderator:

Nej.

Fullständig yttrandefrihet finns ingenstans. Här gäller det att följa Forumreglerna och vad som står i Registreringsavtalet.

Det är önskvärt att alla slags ämnen får diskuteras på AspergerForum men tyvärr har det visat sig att exempelvis religons- och integrationsfrågor ofta skapar extrem polarisation och aggressivitet mellan medlemmarna. Yttrandefrihet är viktigt men om den inte förvaltas rätt kan forumet som helhet ta skada. Därför använder sig forumet av en hårdare tillämpning av befintliga regler när inlägg och trådar riskerar att leda till starka konflikter eller extrema yttringar. Detta betyder i praktiken att trådar eller inlägg kan komma att låsas, flyttas, raderas och censureras om sammanhanget indikerar att det föreligger risk för en extremt aggressiv debatt.
rules.php

Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande eller något annat material som kan tänkas bryta mot forumreglerna eller någon tillämplig lag.
regavtal.php
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav triggerhappyD » 2022-02-15 3:12:28

rofl, mitt inlägg flyttades bort snabbare än vad youtubes algoritm censurerar, GJ admins :D
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav slackern » 2022-02-15 16:12:11

Richard skrev:Gäller inte yttrandefriheten här på diskussionsforumet?


Yttrandefrihet gäller bara gentemot stadsmacketen det är när den censurerar som yttrandefriheten kränks.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav triggerhappyD » 2022-02-15 17:51:27

slackern skrev:
Richard skrev:Gäller inte yttrandefriheten här på diskussionsforumet?


Yttrandefrihet gäller bara gentemot stadsmacketen det är när den censurerar som yttrandefriheten kränks.


https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -1991-1469

https://sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav BellaBelle » 2023-01-18 10:14:19

Alien skrev:Moderator

Eftersom inlägg med länkar till olämpliga källor (t ex Samnytt) tas bort, så blir det inga påpekanden el tillsägelser i trådarna utan de skickas via pm till vederbörande.


Då vet jag/vi att man inte får länka till Samnytt. Bra! Är det några andra exempel på direkt förbjudna källor? Obs att jag inte menar att ”spela dum” eller provocera. (Jag har märkt att jag tidigare blivit uppfattad som provokativ, när det ingalunda varit min avsikt att provocera). Jag frågar för att det helt enkelt gör min tillvaro på forumet enklare.

Så om man gör en lista på icke tillåtna källor finns Samnytt med. Några mer som kan nämnas rakt ut?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav Richard » 2023-01-18 14:37:57

Kan man få en förklaring till varför man inte får länka till Samnytt?

Om det påstås vara en fejksida, så skulle jag vilja ha 3-4 exempel på vad det är som är fejk med den? Eller är det personliga åsikter från administrationen? Det är såklart dom som bestämmer vad man får skriva på forumet.

Det närmaste jag hittar i reglerna är...

Policy angående konflikter på AspergerForum

Det är önskvärt att alla slags ämnen får diskuteras på AspergerForum men tyvärr har det visat sig att exempelvis religons- och integrationsfrågor ofta skapar extrem polarisation och aggressivitet mellan medlemmarna. Yttrandefrihet är viktigt men om den inte förvaltas rätt kan forumet som helhet ta skada. Därför använder sig forumet av en hårdare tillämpning av befintliga regler när inlägg och trådar riskerar att leda till starka konflikter eller extrema yttringar. Detta betyder i praktiken att trådar eller inlägg kan komma att låsas, flyttas, raderas och censureras om sammanhanget indikerar att det föreligger risk för en extremt aggressiv debatt.


rules.php

Anser ni att forumet kan skadas om man länkar till Samnytt? Varför just Samnytt? Är det för obekvämt att diskutera det som skrivs där så administrationen fegar ur? Ska vi inte kunna ha debatt från alternativa källor?

Får man länka till vänsterextrema sidor så som Expo? Om man bara tillåtet källor från ena sidan så visar det ju klart o tydligt var forumet står politiskt. Tar administrationen ställning politiskt?

EDIT: Jag är med i opinionsundersökningar så som Sifo, Novus o Ipsos, där anses Fria Tider och Samnytt fullt jämförbara med nyhetssajter som Expressen o Aftonbladet.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav Alien » 2023-01-18 15:37:38

Moderator:

Det är svårt att ange en lista, eftersom sajter försvinner och nya tillkommer. Därför kommer det aldrig att publiceras någon heltäckande lista.

Några länkar vi tagit bort/anser oseriösa är t ex: Avpixlat (mumera Samnytt), Dispatch International, Nordfront, Fria Tider, Nya Tider.

Mer allmänna riktlinjer om länkar att undvika:

Länkar till sidor som har en rasistisk och/el främlingsfientlig agenda att sprida missaktning mot enskilda individer eller grupper på grundval av etnisk, religiös el sexuell tillhörighet. Konspirationssajter är inte heller seriösa som referenser, däremot kan man förstås citera från dem i en tråd som behandlar just konspirationsteorier.

Vid tvekan, skicka pm till atoms el mig, så få vi ta ställning till det då.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav slackern » 2023-01-18 16:52:00

BellaBelle skrev:
Alien skrev:Moderator

Eftersom inlägg med länkar till olämpliga källor (t ex Samnytt) tas bort, så blir det inga påpekanden el tillsägelser i trådarna utan de skickas via pm till vederbörande.


Då vet jag/vi att man inte får länka till Samnytt. Bra! Är det några andra exempel på direkt förbjudna källor? Obs att jag inte menar att ”spela dum” eller provocera. (Jag har märkt att jag tidigare blivit uppfattad som provokativ, när det ingalunda varit min avsikt att provocera). Jag frågar för att det helt enkelt gör min tillvaro på forumet enklare.

Så om man gör en lista på icke tillåtna källor finns Samnytt med. Några mer som kan nämnas rakt ut?


Alltså tänk lite grovt så här PK media går bra eller kalla det gammelmedia medans alternativmedia i regel inte anses vara PK alltså godkänns den inte.

Om du undrar över någon media eller är förvirrad så kan du alltid skicka ett PM och fråga mig så kan jag försöka att hjälpa dig att klura ut om det är OK eller inte. Nu har inte jag något facit på vad som gäller men har nog någorlunda koll på vad som är PK och inte.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav BellaBelle » 2023-01-18 17:32:56

Alien skrev:Moderator:

Det är svårt att ange en lista, eftersom sajter försvinner och nya tillkommer. Därför kommer det aldrig att publiceras någon heltäckande lista.

Några länkar vi tagit bort/anser oseriösa är t ex: Avpixlat (mumera Samnytt), Dispatch International, Nordfront, Fria Tider, Nya Tider.

Mer allmänna riktlinjer om länkar att undvika:

Länkar till sidor som har en rasistisk och/el främlingsfientlig agenda att sprida missaktning mot enskilda individer eller grupper på grundval av etnisk, religiös el sexuell tillhörighet. Konspirationssajter är inte heller seriösa som referenser, däremot kan man förstås citera från dem i en tråd som behandlar just konspirationsteorier.

Vid tvekan, skicka pm till atoms el mig, så få vi ta ställning till det då.


Tackar så mycket! :-)Happy Det var den här typen av lista/uppräkning jag var ute efter. :-)Happy Så man får ett hum om vad som gäller.

Fråga: Är det ok att länka till Nyheter Idag? Ilan Sadé skriver då och då riktigt bra krönikor i den!
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav BellaBelle » 2023-01-18 17:36:22

Vad menas med konspirationssajter? Nåt exempel? :shock:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav atoms » 2023-01-18 22:38:05

BellaBelle skrev:Vad menas med konspirationssajter? Nåt exempel? :shock:


Moderator:

Det där borde du vara kapabel att ta reda på själv.

Läs annars - https://sv.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav BellaBelle » 2023-01-19 13:48:33

atoms skrev:
BellaBelle skrev:Vad menas med konspirationssajter? Nåt exempel? :shock:


Moderator:

Det där borde du vara kapabel att ta reda på själv.

Läs annars - https://sv.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori


Okiedokie!

Tack för att du tror på min kapacitet! Jag förstår inte riktigt varför det är förbjudet att diskutera t ex om månlandningen inträffat på riktigt eller inte. Men jag har iofs inget jättebehov av att diskutera det heller. Jag accepterar villkoren. Och självklart inträffade månlandningen på riktigt. Varför ifrågasätta det eller något som helst annat?

Dessutom är det ju egentligen mycket roligare att få reda på att det senaste en forummedlem åt var en ostmacka - eller om det var en vindruva - än att diskutera ifall den geniale filmskaparen Stanley Kubrick hade något hemligt skumt sidoknäck.

Nu var jag nära att avslöja vad jag senast inmundigade, men kom i tid på att detta inte är den rätta tråden för sådana matnyttigheter. Vilken tur!
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav BellaBelle » 2023-01-19 16:41:22

atoms skrev:
BellaBelle skrev:Vad menas med konspirationssajter? Nåt exempel? :shock:


Moderator:

Det där borde du vara kapabel att ta reda på själv.

Läs annars - https://sv.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori


Är Wikipedia att anses som en tillförlitlig källa?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav triggerhappyD » 2023-01-19 16:43:58

Bitchute och Rumble har jag blivit förbjuden att länka till.

Så dom kan ni ju lägga till i den luddiga listan på förbjudna siter.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav BellaBelle » 2023-01-19 16:50:17

triggerhappyD skrev:Bitchute och Rumble har jag blivit förbjuden att länka till.

Så dom kan ni ju lägga till i den luddiga listan på förbjudna siter.


Tack! Listan blir då:

Samnytt
Fria Tidningen
Nya Tider
BitChute
Rumble
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav BellaBelle » 2023-01-19 17:00:06

Kollade fria tidningen nu, som jag inte så noga känt till. Länkar givetvis inte citatet jag exemplifierar med då det inte är tillåtet.

”Fria Tidningen gör nyheter för människor som vill förändra världen och som i traditionell media har svårt att hitta material som svarar mot deras värderingar kring samhälle, miljö och internationella förhållanden.”

Så de skriver öppet att de står utanför traditionell/etablerad media, så där är det ju tydligt att de inte är en etablerad godkänd tidning i stil med Expressen.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav triggerhappyD » 2023-01-20 19:09:10

BellaBelle skrev:
Dessutom är det ju egentligen mycket roligare att få reda på att det senaste en forummedlem åt var en ostmacka - eller om det var en vindruva - än att diskutera ifall den geniale filmskaparen Stanley Kubrick hade något hemligt skumt sidoknäck.



:lol: :D
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav Alien » 2023-01-20 22:45:35

BellaBelle skrev:
atoms skrev:
BellaBelle skrev:Vad menas med konspirationssajter? Nåt exempel? :shock:


Moderator:

Det där borde du vara kapabel att ta reda på själv.

Läs annars - https://sv.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori


Är Wikipedia att anses som en tillförlitlig källa?


Moderator:
Det är iaf en seriös sida.

Sen kan ju någon skriva något helt felaktigt där men det kommer att rättas av någon. Det gäller att se vilka källor wikipedia i sin tur hänvisar till.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav Julianus » 2023-01-20 22:49:21

I mina ögon så är Wikipedia inte en tillförlitlig källa.
Julianus
 
Inlägg: 9397
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav atoms » 2023-01-20 23:39:42

BellaBelle skrev:
atoms skrev:
BellaBelle skrev:Vad menas med konspirationssajter? Nåt exempel? :shock:


Moderator:

Det där borde du vara kapabel att ta reda på själv.

Läs annars - https://sv.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori


Är Wikipedia att anses som en tillförlitlig källa?


I hög grad, ja. När det gäller ren fakta. Om den inte duger kan du ju konsultera Nationalencyklopedin - https://www.ne.se/s%C3%B6k/?t=uppslagsv ... tionsteori
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Forumledningens åsikter om vilka källor som ska tillåtas

Inläggav BellaBelle » 2023-01-21 13:26:49

Julianus skrev:I mina ögon så är Wikipedia inte en tillförlitlig källa.


Ja, Wikipedia brukar inte vara tillåtet att hänvisa till i vetenskapliga sammanhang.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in