Att träna på gym?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-15 12:36:25

så någon mera än mig som har börjat att träna på gym.

har precis börjat att gymma på gymmet https://kenzai.se/mitt-medlemskap/

måste säga det att gymma är lika kul som att ta hand om hundar.

MVH

https://www.youtube.com/watch?v=MwPb7g_BlXQ
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-15 14:53:21

måste säga det att maskinerna har väldigt bra de är i dag digitala maskiner och dynamiska maskiner.

Gym maskinerna har utvecklas väldigt mycket på kort tid och tekniken har gått väldigt framåt stilskillnad från 90 talet.

Gym maskinerna är bättre i dag.

mycket bättre att träna med maskiner än fria vikter som tex Cabel cross eller bänkpress eller lats drag.

fria vikter är svårare att träna fel med men med maskiner så går det nästan aldrig att göra fel.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-15 14:58:58

Det ända man behöver ställa in på dem i dag är typ vikter inte som de gamla maskinerna då man blev tvungen att ställa in motstånd och längd och avstånd mm.

de har också en digital display där man ser antal rep och hur många set man kör mm. :-)049 :D
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-15 15:06:33

manne skrev:mycket bättre att träna med maskiner än fria vikter som tex Cabel cross eller bänkpress eller lats drag.


Jag är lite oenig, till exempel finns det en maskin som hjälper dig med knäböj. Den håller skivstången på plats, så du behöver inte oroa dig för balansen framåt och bakåt. När du använder fria vikter tränar du också din balans och du använder din kropp mer.

Med fria vikter måste du lära dig tekniken och göra det rätt. Med maskiner flyttar du bara vikten fram och tillbaka. Så maskiner gör det lättare, men jag tycker att det är negativt. Jag tror att man använder sin kropp mer och får mer motion med fria vikter.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-15 15:09:56

Skogkatt skrev:
manne skrev:mycket bättre att träna med maskiner än fria vikter som tex Cabel cross eller bänkpress eller lats drag.


Jag är lite oenig, till exempel finns det en maskin som hjälper dig med knäböj. Den håller skivstången på plats, så du behöver inte oroa dig för balansen framåt och bakåt. När du använder fria vikter tränar du också din balans och du använder din kropp mer.

Med fria vikter måste du lära dig tekniken och göra det rätt. Med maskiner flyttar du bara vikten. Så maskiner gör det lättare, men jag tycker att det är negativt.


när jag tränade år 2003 något på gym på Fhsk så fanns det vara där fria vikter och lats drag och bänkpress men det är mycket svårare att träna med än de digitala maskinerna.

tränade typ sista gången på gym när jag var ca 20-22 år och det var över nästa 20 år sedan nu det.
visste inte att att de digitala maskinerna var så bra som de är. :shock: :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-15 15:30:44

manne skrev:fria vikter och lats drag och bänkpress men det är mycket svårare att träna med än de digitala maskinerna.


Träning ska inte vara enkelt, det ska vara svårt. :wink:
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-15 15:32:15

Skogkatt skrev:
manne skrev:fria vikter och lats drag och bänkpress men det är mycket svårare att träna med än de digitala maskinerna.


Träning ska inte vara enkelt, det ska vara svårt. :wink:


de digitala maskinerna är grymt enkla att använda vem som helst kan träna med dem.väldigt enkelt. :-)049 :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-15 15:34:25

Skogkatt skrev:
manne skrev:fria vikter och lats drag och bänkpress men det är mycket svårare att träna med än de digitala maskinerna.


Träning ska inte vara enkelt, det ska vara svårt. :wink:


Skulle ha tränat i stället för att röka cannabis men det är lätt att vara efterklok. :oops: :cry:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-15 15:35:28

manne skrev:de digitala maskinerna är grymt enkla att använda vem som helst kan träna med dem.väldigt enkelt.


Ja de gör det enklare och de maskinerna kan nog också vara bra för människor som har ett fysiskt handikapp tror jag. Kanske någon inte kan träna med fria vikter, då är ju maskinerna bra.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att träna på gym?

Inläggav Alien » 2022-02-15 15:36:21

Skogkatt skrev:
manne skrev:fria vikter och lats drag och bänkpress men det är mycket svårare att träna med än de digitala maskinerna.


Träning ska inte vara enkelt, det ska vara svårt. :wink:

Det ska vara svårt och tungt för musklerna, inte för hjärnan.

När det var en massa olika siffror att hålla reda på, så blev det en stress i sig. "Var har jag lappen där det stod uppskrivet? Nej, jag har glömt den hemma!"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-15 15:38:33

Skogkatt skrev:
manne skrev:de digitala maskinerna är grymt enkla att använda vem som helst kan träna med dem.väldigt enkelt.


Ja de gör det enklare och de maskinerna kan nog också vara bra för människor som har ett fysiskt handikapp tror jag. Kanske någon inte kan träna med fria vikter, då är ju maskinerna bra.


att köra fria vikter lats drag eller bänkpress eller Cabel cross mera kräver lång kunskap och erfarenhet.
Man måste vara erfaren om man skall köra med fria vikter utan maskiner.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav Karamell » 2022-02-15 16:26:10

I min kommun finns ett pass som heter NPF på ett gym en dag i veckan där man får vara med om man till en början kan bevisa att man har en npf-diagnos. Man behöver inte boka (drop-in) och det är gratis förutom medlemsavgiften vilket är 150kr/år.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-15 16:34:13

jag vill komma i form mina bröder är värsta muskel snubbarna. :-)049 :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-15 16:55:18

Karamell skrev:I min kommun finns ett pass som heter NPF på ett gym en dag i veckan där man får vara med om man till en början kan bevisa att man har en npf-diagnos. Man behöver inte boka (drop-in) och det är gratis förutom medlemsavgiften vilket är 150kr/år.



Så bra. :)
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att träna på gym?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-15 16:59:09

Alien skrev:Det ska vara svårt och tungt för musklerna, inte för hjärnan.

När det var en massa olika siffror att hålla reda på, så blev det en stress i sig. "Var har jag lappen där det stod uppskrivet? Nej, jag har glömt den hemma!"



Min poäng var bara att jag tror att man kan få bättre resultat med fria vikter än maskiner. Fria vikter kräver mer och anstränger kroppen lite mer. Men om man vill använda maskiner är det inget fel med det.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att träna på gym?

Inläggav Chrilleb » 2022-02-15 17:24:05

Intressant tråd.

Jag har en hantel med lösa vikter. Tränade lite hemma för länge sen... Med ca 10 kg. Har vikter upp till 14 kg (om jag minns rätt).


Ska ev börja träna på gym en dag i framtiden. Ska till en hälsopedagog oxå. Hon ska visa mig maskinerna. Detta ligger i samma hus som jag tar injektionen.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Att träna på gym?

Inläggav LordNelson » 2022-02-15 20:11:45

manne skrev:tränade typ sista gången på gym när jag var ca 20-22 år och det var över nästa 20 år sedan nu det.

När jag lessnade på min förslappade kropp för några år sen och läste lite om träning (ja, jag får väl inse jag är en aspergare fast i teorin för längre än så kom jag inte) så skulle man visst ta det lugnare om man var över fyrtio. Knäckande bara läsa det.

Men annars gör nog träning mest nytta för den inaktive. Och största resultaten märks antagligen just då man börjar. För kondition och fettminskning behövs det inga vikter.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Att träna på gym?

Inläggav Ignatius » 2022-02-15 22:34:15

Jag föredrar att träna med egna kroppen som motvikt. Typ armhävningar, situps, knäböj, burpees, etc. Risken för skador är minimal och man kan träna var man vill. Jag har bakgrund som kampsportare. Där är man inte intresserad av stora muskler utan av funktionell styrka. Ibland är jag på ett utegym. Det är nästan alltid tomt. Det passar mig som folkilsken Aspergare utmärkt. Jag tycker det är för mycket snack och social skit på gym. Folk går inte dit för att träna utan för att umgås.

Tränar jag på gym är det med fria vikter (hantlar, kettlebells etc) och de enklaste maskinerna. Det kräver mer kunskap och är svårare än moderna maskiner. Moderna maskiner är bra för dem som inte kan något om träning eftersom de är säkra och svårt att skada sig.

Det viktigaste är att man tränar på ett sätt som man tycker är roligt och som passar en. Försöker man göra annorlunda slutar man snart. Därför finns det inte en enda rätt väg.
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-16 21:16:22

Ignatius skrev:Jag föredrar att träna med egna kroppen som motvikt. Typ armhävningar, situps, knäböj, burpees, etc. Risken för skador är minimal och man kan träna var man vill. Jag har bakgrund som kampsportare. Där är man inte intresserad av stora muskler utan av funktionell styrka. Ibland är jag på ett utegym. Det är nästan alltid tomt. Det passar mig som folkilsken Aspergare utmärkt. Jag tycker det är för mycket snack och social skit på gym. Folk går inte dit för att träna utan för att umgås.

Tränar jag på gym är det med fria vikter (hantlar, kettlebells etc) och de enklaste maskinerna. Det kräver mer kunskap och är svårare än moderna maskiner. Moderna maskiner är bra för dem som inte kan något om träning eftersom de är säkra och svårt att skada sig.

Det viktigaste är att man tränar på ett sätt som man tycker är roligt och som passar en. Försöker man göra annorlunda slutar man snart. Därför finns det inte en enda rätt väg.


jag har en fråga till dig utsöndras extra tillväxthormon när man tränar.?
producerar kroppen mera tillväxthormon i från hypofysen när man tränar hårt.? :o :-)063 :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tillv%C3%A4xthormon

producerar kroppen mera av detta ämne när man tränar. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-18 15:16:00

Ignatius skrev:Jag föredrar att träna med egna kroppen som motvikt. Typ armhävningar, situps, knäböj, burpees, etc. Risken för skador är minimal och man kan träna var man vill. Jag har bakgrund som kampsportare. Där är man inte intresserad av stora muskler utan av funktionell styrka. Ibland är jag på ett utegym. Det är nästan alltid tomt. Det passar mig som folkilsken Aspergare utmärkt. Jag tycker det är för mycket snack och social skit på gym. Folk går inte dit för att träna utan för att umgås.

Tränar jag på gym är det med fria vikter (hantlar, kettlebells etc) och de enklaste maskinerna. Det kräver mer kunskap och är svårare än moderna maskiner. Moderna maskiner är bra för dem som inte kan något om träning eftersom de är säkra och svårt att skada sig.

Det viktigaste är att man tränar på ett sätt som man tycker är roligt och som passar en. Försöker man göra annorlunda slutar man snart. Därför finns det inte en enda rätt väg.


det är väl extra bra om man är några st som gymmar tillsammans då.?
då så kan man hjälpa varandra och peppa varandra okcså. :o :-)063 :?:
Är inget kul att gå ensam till gymmet.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-18 19:24:07

Ignatius skrev:Jag föredrar att träna med egna kroppen som motvikt. Typ armhävningar, situps, knäböj, burpees, etc. Risken för skador är minimal och man kan träna var man vill. Jag har bakgrund som kampsportare. Där är man inte intresserad av stora muskler utan av funktionell styrka. Ibland är jag på ett utegym. Det är nästan alltid tomt. Det passar mig som folkilsken Aspergare utmärkt. Jag tycker det är för mycket snack och social skit på gym. Folk går inte dit för att träna utan för att umgås.

Tränar jag på gym är det med fria vikter (hantlar, kettlebells etc) och de enklaste maskinerna. Det kräver mer kunskap och är svårare än moderna maskiner. Moderna maskiner är bra för dem som inte kan något om träning eftersom de är säkra och svårt att skada sig.

Det viktigaste är att man tränar på ett sätt som man tycker är roligt och som passar en. Försöker man göra annorlunda slutar man snart. Därför finns det inte en enda rätt väg.


går lättare efter man har varit där ett par gånger de första gångerna är jobbigast och efter ett par gånger så kan man maskinerna jag kör många set och många rep och utökar vikterna och testar mig fram när det gäller vikter.

är väldigt skönt för kroppen att ta ut sig och blir trött.
jag går aldrig och tränar ensam heller så det blir lättare att träna med någon som kan gymmet.
Tror att maskinerna är mycket lättare än att träna med fria vikter. :o :-)063 :?:
Med fria vikter så går det att skada sig men inte med maskinerna. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-18 21:53:22

Ignatius skrev:Jag föredrar att träna med egna kroppen som motvikt. Typ armhävningar, situps, knäböj, burpees, etc. Risken för skador är minimal och man kan träna var man vill. Jag har bakgrund som kampsportare. Där är man inte intresserad av stora muskler utan av funktionell styrka. Ibland är jag på ett utegym. Det är nästan alltid tomt. Det passar mig som folkilsken Aspergare utmärkt. Jag tycker det är för mycket snack och social skit på gym. Folk går inte dit för att träna utan för att umgås.

Tränar jag på gym är det med fria vikter (hantlar, kettlebells etc) och de enklaste maskinerna. Det kräver mer kunskap och är svårare än moderna maskiner. Moderna maskiner är bra för dem som inte kan något om träning eftersom de är säkra och svårt att skada sig.

Det viktigaste är att man tränar på ett sätt som man tycker är roligt och som passar en. Försöker man göra annorlunda slutar man snart. Därför finns det inte en enda rätt väg.


sökte på detta och fick upp fakta där.

https://dopinglinkki.fi/sv/faktabank/do ... vaxthormon

frågan är ökar kroppens tillväxthormon efter träningen.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav Ignatius » 2022-02-19 10:31:50

Det var många frågor! Vet inte om jag kan svara på allt. Det sker en tillfällig ökning av tillväxthormon och andra hormoner när man tränar. Det är helt naturligt och ett av skälen till att det känns bra att träna.

Det är bra att träna med ett gäng. Då håller man koll på varandra, ser till att komma iväg och har roligt tillsammans. Jag fungerar annorlunda. Jag blir hyperfokuserad då jag tränar och går in i mig själv.

Om man tycker det är roligt att träna med andra så rekommenderar jag gruppträning. Olika gym har olika utbud av jympapass, spinning, styrketräning etc. Hoppa på något som låter skoj, gärna med dina kompisar. Pass är upplagda för att ge allsidig träning och ledarna kan massor om träning. Fråga dem om allt du undrar. Det gör ens egen träning mer effektiv. Dessutom har man roligt med andra och det är ett sätt att få nya kompisar. Dessvärre har individuell gymträning tagit över. Om man inte kan så mycket om träning är gruppträning mer effektivt eftersom man får ett bra upplägg utan att behöva ta reda på något själv. Pass är intensiva och man får mer ut av 1 timmes jympa än att lyfta lite sisådär på egen hand i gymmet.
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-02-19 10:35:18

Ignatius skrev:Det var många frågor! Vet inte om jag kan svara på allt. Det sker en tillfällig ökning av tillväxthormon och andra hormoner när man tränar. Det är helt naturligt och ett av skälen till att det känns bra att träna.

Det är bra att träna med ett gäng. Då håller man koll på varandra, ser till att komma iväg och har roligt tillsammans. Jag fungerar annorlunda. Jag blir hyperfokuserad då jag tränar och går in i mig själv.

Om man tycker det är roligt att träna med andra så rekommenderar jag gruppträning. Olika gym har olika utbud av jympapass, spinning, styrketräning etc. Hoppa på något som låter skoj, gärna med dina kompisar. Pass är upplagda för att ge allsidig träning och ledarna kan massor om träning. Fråga dem om allt du undrar. Det gör ens egen träning mer effektiv. Dessutom har man roligt med andra och det är ett sätt att få nya kompisar. Dessvärre har individuell gymträning tagit över. Om man inte kan så mycket om träning är gruppträning mer effektivt eftersom man får ett bra upplägg utan att behöva ta reda på något själv. Pass är intensiva och man får mer ut av 1 timmes jympa än att lyfta lite sisådär på egen hand i gymmet.


Har man dålig testosteron nivå så kan man väl ta detta ämne.? :o :?:
Fungerar detta ämne och kan de höja upp testosteron nivån en hel del.? :o :-)063 :?:

https://dopinglinkki.fi/sv/faktabank/do ... r4u6bYdhQs
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in