När brukar ni gå upp?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

När brukar ni gå upp?

Inläggav Furienna » 2022-01-25 16:34:28

Kidzi skrev:Han är polisanmäld två gånger. Men det är vilande eftersom vetskapen bara skulle reta upp honom. Jag är ganska rädd för hyresvärden eftersom jag pga av sjukdom inte orkar städa så mycket. Det ser värre ut än det är, senast plcokade jag upp på en halvtimme. Men man ska ju orka också. Man ska ju vårda sin lägenhet.

Sedan är jag rädd att grannen ska mörda mig eller min kompis. Folk fattar inte att det kan hända. Han är den typen. Han anser att vissa männsiskor inte har rättigheter. Och han verkar våldsam. Han har ju slagit sina inneboende. Och han funkar ju inte normalt. Han borde ju fatta att om han kastar ut mig kommer det en barnfamilj och flyttar in. Tänk skrikig bebis. Men då skulle han väl kräva att bebisen var tyst efter kl 22.

Vad kan jag säga annat än att jag lider med dig?
Jag skulle nog ändå tro att hyresvärden förstår att du inte är problemet i sammanhanget.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

När brukar ni gå upp?

Inläggav Kidzi » 2022-02-04 19:22:19

Furienna skrev:Vad kan jag säga annat än att jag lider med dig?
Jag skulle nog ändå tro att hyresvärden förstår att du inte är problemet i sammanhanget.


Problemet är att de verkar inte direkt spara dokumentation. Varje gång det händer något säger jag att de bör gå och kolla vad han har för klagomål mot sig tidigare. Men de har inte sparat sådant.

Därför anser de honom trovärdig varje gång. Av någon anledning minns de dock mig. De anser att jag släppt in uteliggare och råttor i fastigheten (Har aldrig hänt. Det var för två år sedan och vi letade efter en bortsprungen hund och hundvetaren sa att en måste sitta hemma och kolla. Så en från facebookgruppen spanade från källaren. De ansåg den personen vara en uteliggare fast vi sa vad som hände. Råttorna var torrfoder som lockbete som vi sedan plockade bort. De sa det var bajs.)
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

När brukar ni gå upp?

Inläggav Furienna » 2022-02-06 10:45:29

Kidzi skrev:
Furienna skrev:Vad kan jag säga annat än att jag lider med dig?
Jag skulle nog ändå tro att hyresvärden förstår att du inte är problemet i sammanhanget.


Problemet är att de verkar inte direkt spara dokumentation. Varje gång det händer något säger jag att de bör gå och kolla vad han har för klagomål mot sig tidigare. Men de har inte sparat sådant.

Därför anser de honom trovärdig varje gång. Av någon anledning minns de dock mig. De anser att jag släppt in uteliggare och råttor i fastigheten (Har aldrig hänt. Det var för två år sedan och vi letade efter en bortsprungen hund och hundvetaren sa att en måste sitta hemma och kolla. Så en från facebookgruppen spanade från källaren. De ansåg den personen vara en uteliggare fast vi sa vad som hände. Råttorna vad torrfoder som lockbete som vi sedan plockade bort. De sa det var bajs.)

Fast de kan väl knappast vräka dig för något som inte hände för två år sedan?

Men nu har jag liknande rädslor som du sedan tre månader tillbaka.
Så nog vet jag att det inte är lätt...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

När brukar ni gå upp?

Inläggav Kidzi » 2022-02-06 18:36:47

Furienna skrev:
Kidzi skrev:
Furienna skrev:Vad kan jag säga annat än att jag lider med dig?
Jag skulle nog ändå tro att hyresvärden förstår att du inte är problemet i sammanhanget.


Problemet är att de verkar inte direkt spara dokumentation. Varje gång det händer något säger jag att de bör gå och kolla vad han har för klagomål mot sig tidigare. Men de har inte sparat sådant.

Därför anser de honom trovärdig varje gång. Av någon anledning minns de dock mig. De anser att jag släppt in uteliggare och råttor i fastigheten (Har aldrig hänt. Det var för två år sedan och vi letade efter en bortsprungen hund och hundvetaren sa att en måste sitta hemma och kolla. Så en från facebookgruppen spanade från källaren. De ansåg den personen vara en uteliggare fast vi sa vad som hände. Råttorna vad torrfoder som lockbete som vi sedan plockade bort. De sa det var bajs.)

Fast de kan väl knappast vräka dig för något som inte hände för två år sedan?

Men nu har jag liknande rädslor som du sedan tre månader tillbaka.
Så nog vet jag att det inte är lätt...


De lurpassar på alla som inte har lyxrenoverat. De försöker vräka alla oss. De får bara 6000 i månaden för en lägenhet som är värd 11 000.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

När brukar ni gå upp?

Inläggav Furienna » 2022-02-06 23:38:25

Kidzi skrev:
Furienna skrev:
Kidzi skrev:
Problemet är att de verkar inte direkt spara dokumentation. Varje gång det händer något säger jag att de bör gå och kolla vad han har för klagomål mot sig tidigare. Men de har inte sparat sådant.

Därför anser de honom trovärdig varje gång. Av någon anledning minns de dock mig. De anser att jag släppt in uteliggare och råttor i fastigheten (Har aldrig hänt. Det var för två år sedan och vi letade efter en bortsprungen hund och hundvetaren sa att en måste sitta hemma och kolla. Så en från facebookgruppen spanade från källaren. De ansåg den personen vara en uteliggare fast vi sa vad som hände. Råttorna vad torrfoder som lockbete som vi sedan plockade bort. De sa det var bajs.)

Fast de kan väl knappast vräka dig för något som inte hände för två år sedan?

Men nu har jag liknande rädslor som du sedan tre månader tillbaka.
Så nog vet jag att det inte är lätt...


De lurpassar på alla som inte har lyxrenoverat. De försöker vräka alla oss. De får bara 6000 i månaden för en lägenhet som är värd 11 000.

Men jag tror inte att man kan vräka någon bara för att man vill renovera.
Om du sköter dig och betalar hyra i tid, så bör du väl ha några rättigheter som hyresgäst också.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

När brukar ni gå upp?

Inläggav Abbreviation » 2022-02-07 2:33:30

Furienna skrev:Men jag tror inte att man kan vräka någon bara för att man vill renovera.
Om du sköter dig och betalar hyra i tid, så bör du väl ha några rättigheter som hyresgäst också.

Man kan inte vräka någon för att renovera, däremot har värden rätt att renovera (inom rimliga gränser) och till följd av det höja hyrorna. De hyreshöjningarna kan ibland bli väldigt stora och den reella effekten för hyresgäster med sämre ekonomi är att de förlorar sin bostad.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

När brukar ni gå upp?

Inläggav slackern » 2022-02-07 8:33:26

Abbreviation skrev:
Furienna skrev:Men jag tror inte att man kan vräka någon bara för att man vill renovera.
Om du sköter dig och betalar hyra i tid, så bör du väl ha några rättigheter som hyresgäst också.

Man kan inte vräka någon för att renovera, däremot har värden rätt att renovera (inom rimliga gränser) och till följd av det höja hyrorna. De hyreshöjningarna kan ibland bli väldigt stora och den reella effekten för hyresgäster med sämre ekonomi är att de förlorar sin bostad.


Det är inte renoveringarna som höjer hyran utan standardhöjningen. Om värden kaklar badrummet och sätter in ett nytt kök så är det en standardhöjning det samma gäller om värden byter ut elen från 1920-tals standard med några få eluttag per rum så att du måste använda en massa förlängningssladdar till dagens standard med femtioelva uttag per rum så är det en standardhöjning.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När brukar ni gå upp?

Inläggav Kidzi » 2022-02-12 4:10:48

Min kompis har en lägenhet ovanför sig som ingen vill bo kvar i. För varje hyresgäst som flyttar ut borrar de ner kaklet och sätter upp nytt och höjer hyran. Folk vill nog inte bo kvar pga den höga hyran. De gör samma med kaklet nästan varje år. Och höjer med en tusenlapp. Nu är den lägenheten mer än dubbelt så dyr som min kompis lägenhet och de är annars samma storlek. Det är samma sjuka hyresvärd som här.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

När brukar ni gå upp?

Inläggav Furienna » 2022-02-12 8:34:12

Kidzi skrev:Min kompis har en lägenhet ovanför sig som ingen vill bo kvar i. För varje hyresgäst som flyttar ut borrar de ner kaklet och sätter upp nytt och höjer hyran. Folk vill nog inte bo kvar pga den höga hyran. De gör samma med kaklet nästan varje år. Och höjer med en tusenlapp. Nu är den lägenheten mer än dubbelt så dyr som min kompis lägenhet och de är annars samma storlek. Det är samma sjuka hyresvärd som här.

Fast i det fallet har väl hyresgästerna flyttat frivilligt?
De kan ju inte tvinga dig att flytta bara för att de vill reparera din lägenhet.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

När brukar ni gå upp?

Inläggav xty3457 » 2022-02-12 12:44:40

Det här med att hyrorna blir så höga efter renoveringar att vanliga människor
inte kan bo kvar är ärligt ett problem för "vanliga människor" med som tas upp ofta
inom politik.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

När brukar ni gå upp?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-12 12:52:49

xty3457 skrev:Det här med att hyrorna blir så höga efter renoveringar att vanliga människor inte kan bo kvar är ärligt ett problem för "vanliga människor" med som tas upp ofta inom politik.


Vi har några politiker i Norge som har talat mycket om "vanliga människor" på sistone. Det är lite irriterande, är dessa politiker ovanliga och mycket speciella människor? Finns det en grupp speciella och ovanliga människor i vårt samhälle? Och vi är bara vanliga människor? De använder den frasen lite för ofta. När de säger "nu ska vi hjälpa vanliga människor" vill jag säga åt dem att hålla käften. Politiker skurkar.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

När brukar ni gå upp?

Inläggav Lynx-66 » 2022-02-12 16:35:55

Påverkar hyrorna när ni går upp på morgonen? :wink: :wink: :wink:
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

När brukar ni gå upp?

Inläggav antonius » 2022-02-12 18:46:38

Lynx-66 skrev:Påverkar hyrorna när ni går upp på morgonen? :wink: :wink: :wink:


Högre hyror om du stiger upp tidigt, för det innebär ofta att du går till ett arbete, och då är det troligen ett dyrare boende...
antonius
 
Inlägg: 21795
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

När brukar ni gå upp?

Inläggav Lynx-66 » 2022-02-12 19:51:28

Min hyra är samma oavsett om jag är sjukskriven, arbetslös eller jobbar.
Svårt att byta hyresvärd utan fast anställning eller pga arbetslöshet, så har bott i för liten lya i snart 11 år.

Idag vaknade jag 14.30, men var vaken inatt alldeles för länge.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

När brukar ni gå upp?

Inläggav antonius » 2022-02-13 0:11:11

Lynx-66 skrev:Min hyra är samma oavsett om jag är sjukskriven, arbetslös eller jobbar.
Svårt att byta hyresvärd utan fast anställning eller pga arbetslöshet, så har bott i för liten lya i snart 11 år.

Idag vaknade jag 14.30, men var vaken inatt alldeles för länge.


Jag förstår, men jag menar generellt här i världen är det så, de som bor där det är dyrt är antingen osedvanligt rik, men de är få, eller får jobba arslet av sig för att pynta för kvarten de bor i, följaktligen får de stiga upp i arla för inkomsternas förvärvande, därav är hyrorna beroende av när man stiger upp. För stiger de inte upp, får de så småningom sparken, och måste bo under en bro, där hyrorna är nada...
antonius
 
Inlägg: 21795
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

När brukar ni gå upp?

Inläggav Kidzi » 2022-02-13 5:13:31

Furienna skrev:
Kidzi skrev:Min kompis har en lägenhet ovanför sig som ingen vill bo kvar i. För varje hyresgäst som flyttar ut borrar de ner kaklet och sätter upp nytt och höjer hyran. Folk vill nog inte bo kvar pga den höga hyran. De gör samma med kaklet nästan varje år. Och höjer med en tusenlapp. Nu är den lägenheten mer än dubbelt så dyr som min kompis lägenhet och de är annars samma storlek. Det är samma sjuka hyresvärd som här.

Fast i det fallet har väl hyresgästerna flyttat frivilligt?
De kan ju inte tvinga dig att flytta bara för att de vill reparera din lägenhet.


Ville bara visa att de kan sina lagliga kryphål. Lite läskigt för de vill ju att jag ska störa granneen så de ska kunna kasta ut mig.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

När brukar ni gå upp?

Inläggav Kidzi » 2022-02-13 5:14:57

Minns inte när jag somnade, men var nog innan morgonen tror jag. I vilket fall orkade jag inte upp ens klockan 17. Sov till kvällen. Dumt att förstöra dygnsrytmen, men samtidigt får ofta dålig sömn så man vill passa på.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

När brukar ni gå upp?

Inläggav Heidi79 » 2022-02-13 5:17:18

Kidzi skrev:Minns inte när jag somnade, men var nog innan morgonen tror jag. I vilket fall orkade jag inte upp ens klockan 17. Sov till kvällen. Dumt att förstöra dygnsrytmen, men samtidigt får ofta dålig sömn så man vill passa på.


Vaknad nu ja :-)004

E lång tråkigt. Lust väcka kompis eller mamma..fast dom sover :-)004
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

När brukar ni gå upp?

Inläggav Furienna » 2022-02-13 22:21:25

Kidzi skrev:
Furienna skrev:
Kidzi skrev:Min kompis har en lägenhet ovanför sig som ingen vill bo kvar i. För varje hyresgäst som flyttar ut borrar de ner kaklet och sätter upp nytt och höjer hyran. Folk vill nog inte bo kvar pga den höga hyran. De gör samma med kaklet nästan varje år. Och höjer med en tusenlapp. Nu är den lägenheten mer än dubbelt så dyr som min kompis lägenhet och de är annars samma storlek. Det är samma sjuka hyresvärd som här.

Fast i det fallet har väl hyresgästerna flyttat frivilligt?
De kan ju inte tvinga dig att flytta bara för att de vill reparera din lägenhet.


Ville bara visa att de kan sina lagliga kryphål. Lite läskigt för de vill ju att jag ska störa granneen så de ska kunna kasta ut mig.

De kan ju lika gärna vilja få bort din granne då?
Det verkar som att han gör mycket fel än du.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

När brukar ni gå upp?

Inläggav rasta » 2022-02-19 4:16:59

12 är snittet, både för att jag inte kan somna före 3-4 ens med oändliga mängder piller, och för att dottern somnar efter 00 och vaknar före 11, i bästa fall
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

När brukar ni gå upp?

Inläggav heavymetal » 2022-07-17 18:50:51

vardagar runt 6. Helger runt 7-8
heavymetal
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2020-04-06

När brukar ni gå upp?

Inläggav Mammaspojke » 2022-07-18 12:05:51

Vaknar runt 7 oftast. Går upp någon halvtimme efteråt när jag kikat lite i mobilen.
När jag var yngre orkade jag vara uppe sent men nu är jag oftast för trött för att ens orka titta på någon serie eller så.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

När brukar ni gå upp?

Inläggav ab2487_1 » 2022-07-18 23:35:21

05.40 åker buss till jobbet 06.40(och jag sover på melatonin och lergigan/prometazin) då min sömn gick tyvärr gick sönder pga stress.
Utan dem så får jag bara ihop 3-4 timmar/natt och det är lite för lite.
ab2487_1
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2021-10-10

När brukar ni gå upp?

Inläggav Kidzi » 2022-08-13 4:17:42

Idag vaknade jag kl 2 på natten. Då hade jag sovit från kl 6 på morgonen. Oj.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in