Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav Vixsy » 2022-01-26 18:45:01

Vet inte om det här är rätt tråd eller inte men hur som helst... just nu går jag hos habiliteringen och det är meningen att jag ska söka aktivitetsersättning för nedsatt arbetsförmåga. Jag antar att jag måste skaffa en sysselsättning om jag får en aktivitetsersättning? Även om man inte måste ha det så är det ju bra att ha något att göra på dagarna för just nu är jag bara hemma. Det känns som att det låter som att jag ska börja på daglig verksamhet men det vill jag inte då jag inte vill gå på samma daglig verksamhet där även personer med utvecklingsstörning och intellektuell funktionsnedsättning går. Jag vet att jag låter jätteelak nu men det är inte meningen att förolämpa någon och jag vet inte hur jag annars ska förklara det.

Det finns en eller två folkhögskolor för oss med Asperger/Autism som jag väldigt gärna skulle vilja börja på men båda är några timmar bort och jag vet inte om jag orkar/klarar av det då jag bla har ångest. Det är ett stort steg liksom, särskilt om man då bara sitter hemma och är nervös när det gäller människor och nya platser osv. Frågan är då vad tusan jag ska göra om jag inte vill gå på daglig verksamhet? Känner mig så fruktansvärt vilsen och förvirrad. Känner mig så trött och överväldigad hela tiden.
Vixsy
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2021-10-20

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav melly » 2022-01-27 2:56:39

Förstår att det känns vilset.

Om jag var du skulle jag kontakta folkhögskolorna och kolla om det går att få komma på besök. Eller få hjälp med att kontakta dem. Detta för att du säger att du skulle vilja gå där: då kan det vara bra att först få känna av hur det är där och vad det är för människor du då skulle träffa under studierna. Satsa på det du vill göra, ta chansen!

Idén är att ett besök kanske är i alla fall mindre jobbigt än att bestämma sig för att gå kurs direkt?

Min gissning är att de är vana vid aspergare/autister som tycker att det känns jobbigt först. Så det ska du inte vara rädd för att berätta, snarare tvärtom.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-01-27 12:16:46

Varför gör nya människor dig nervös?
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav Dalaberger » 2022-02-05 23:53:00

Förstår dig, hade samma problem. Ville inte hamna på något ställe där jag kände mig dumpad eller bortglömd. Till slut tog jag upp studierna igen. Om du inte har färdig gymnasieutbildning, så får du använda aktivitetsersättningen för att läsa upp studierna, det gjorde jag. Jag rekommenderar det, ändå bättre än att riskera fastna på ett ställe lång tid framöver. Prata med kommunens studievägledare eller de du har att göra med nu att du vill studera. Bara sitta hemma tröttnar man på, det gjorde jag, vill inte dit igen.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav Flinta » 2022-02-06 8:34:18

Vixsy skrev:Känner mig så trött och överväldigad hela tiden.


Hej :-)Happy Detta behöver du ta hänsyn till när du "prövar på". Hör hur en e v individuell anpassning av studier el sysselsättning skulle kunna läggas upp i ditt fall.
Bara för att andra elever el deltagare orkar med en utbildnings el sysselsättningsplats upplägg så behöver det inte passa dig.

Vad är lagom utmaning för dig?
Hur mycket energi går att lägga på e v skola/sysselsättning om du också vill sköta om vardagssysslor som t ex städ, tvätt, mat, ärenden, motion, gå på e v besök hos vård, upprätthålla e v sociala relationer?
Går det ens att kombinera dessa; något kanske går att avstå en tid men hur blir det på längre sikt?
Vilka personer känner dig så pass att de kan ge råd som passar dig? Vem/vilka personer kan du bolla dina idéer med, myndigheters idéer med etc?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav Flinta » 2022-02-06 8:53:02

Omgivningen kan tycka en massa saker om en och vad man borde må bra av och vad som är rätt men det är för dig det ska fungera :-)Hug
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav Zima33 » 2022-02-12 8:26:58

Dalaberger skrev:Förstår dig, hade samma problem. Ville inte hamna på något ställe där jag kände mig dumpad eller bortglömd. Till slut tog jag upp studierna igen. Om du inte har färdig gymnasieutbildning, så får du använda aktivitetsersättningen för att läsa upp studierna, det gjorde jag. Jag rekommenderar det, ändå bättre än att riskera fastna på ett ställe lång tid framöver. Prata med kommunens studievägledare eller de du har att göra med nu att du vill studera. Bara sitta hemma tröttnar man på, det gjorde jag, vill inte dit igen.

Om man vill använda aktivitetsersättningen till att studera så måste man ansöka om det hos fk.
https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav Dalaberger » 2022-02-12 16:44:08

Zima33 skrev:
Dalaberger skrev:Förstår dig, hade samma problem. Ville inte hamna på något ställe där jag kände mig dumpad eller bortglömd. Till slut tog jag upp studierna igen. Om du inte har färdig gymnasieutbildning, så får du använda aktivitetsersättningen för att läsa upp studierna, det gjorde jag. Jag rekommenderar det, ändå bättre än att riskera fastna på ett ställe lång tid framöver. Prata med kommunens studievägledare eller de du har att göra med nu att du vill studera. Bara sitta hemma tröttnar man på, det gjorde jag, vill inte dit igen.

Om man vill använda aktivitetsersättningen till att studera så måste man ansöka om det hos fk.
https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning

Det stämmer nog men ska inte va några problem, jag omvandlade min ersättning från vid arbetsoförmåga till studier så gjorde de ingen omvärdering av ersättningen utan det behölls utbildningen ut.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav Fretshi » 2022-03-12 14:39:09

Om du känner dig stressad och överväldigad så är det bästa tipset att ha lite tålamod med att saker inte löses på en gång.
Isolering behöver inte vara negativt och när man inte har något att göra för tillfället och får panik för att man är sysslolös så är ett tips att försöka lära sig varva ned och utveckla tålamod.

Med nedvarvning så kommer ofta energin tillbaka efter ett tag och man får nya insikter om hur man ska göra för att gå tillväga.

Det här är en bra video om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=QN7LWAv9t38&t=40s
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-12 20:32:04

Fretshi skrev:Om du känner dig stressad och överväldigad så är det bästa tipset att ha lite tålamod med att saker inte löses på en gång.
Isolering behöver inte vara negativt och när man inte har något att göra för tillfället och får panik för att man är sysslolös så är ett tips att försöka lära sig varva ned och utveckla tålamod.

Med nedvarvning så kommer ofta energin tillbaka efter ett tag och man får nya insikter om hur man ska göra för att gå tillväga.

Det här är en bra video om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=QN7LWAv9t38&t=40s


Skitsnack

https://en.wikipedia.org/wiki/Sadhguru

Vasudev has also been accused of promoting pseudoscience and misrepresenting science. He propagates the claim, unsupported by science, that cooked food consumed during lunar eclipses depletes the human body's pranic energies. He also perpetuates numerous myths regarding clinical depression, and opposes the potential prohibition on the use of mercury in traditional Indian medicine, despite the substance's extreme toxicity. His views on the Higgs boson and alleged benefits of vibhuti have been rejected as unproven by science
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav Richard » 2022-03-15 9:39:59

När jag hade aktivitetsersättning gjorde jag lite praktik, först i en färgaffär (jag gillar kemi o sånt), sen fick jag gå lite kurser om hur komma ut på arbetsmarknaden. Utbildade mig även till väktare.

Men sen blev det sjukersättning ändå när jag fyllde 30 o daglig verksamhet, men endast för de med psykisk sjukdom. Här i stan har de delat ut verksamheterna lite beroende på vad man har för funktionsnedsättning.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-15 12:56:39

Richard skrev:När jag hade aktivitetsersättning gjorde jag lite praktik, först i en färgaffär (jag gillar kemi o sånt), sen fick jag gå lite kurser om hur komma ut på arbetsmarknaden. Utbildade mig även till väktare.

Men sen blev det sjukersättning ändå när jag fyllde 30 o daglig verksamhet, men endast för de med psykisk sjukdom. Här i stan har de delat ut verksamheterna lite beroende på vad man har för funktionsnedsättning.


Får du avsevärt mycket mindre pengar nu jämfört med tidigare när du hade aktivitetsersättning? Hur gör du med hyran?
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav Richard » 2022-03-15 19:44:38

FuzzyFluffy skrev:
Richard skrev:När jag hade aktivitetsersättning gjorde jag lite praktik, först i en färgaffär (jag gillar kemi o sånt), sen fick jag gå lite kurser om hur komma ut på arbetsmarknaden. Utbildade mig även till väktare.

Men sen blev det sjukersättning ändå när jag fyllde 30 o daglig verksamhet, men endast för de med psykisk sjukdom. Här i stan har de delat ut verksamheterna lite beroende på vad man har för funktionsnedsättning.


Får du avsevärt mycket mindre pengar nu jämfört med tidigare när du hade aktivitetsersättning? Hur gör du med hyran?


Nä då, jag var ute o jobbade i 4 år innan jag blev sjukskriven. Sjukersättningen är grundat på den inkomsten, vilket är ok. Men jag får ca 1 300 kr i bostadstillägg också. Men summan är väl bara något mindre än när jag hade aktivitetsersättning, kanske nån hundralapp bara. Är inte helt säker, har haft god man sen 2009 o inte haft koll på inkomsten. Men sen en månad tillbaka sköter jag min egen ekonomi o slipper god man.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-15 19:46:47

Richard skrev:
FuzzyFluffy skrev:
Richard skrev:När jag hade aktivitetsersättning gjorde jag lite praktik, först i en färgaffär (jag gillar kemi o sånt), sen fick jag gå lite kurser om hur komma ut på arbetsmarknaden. Utbildade mig även till väktare.

Men sen blev det sjukersättning ändå när jag fyllde 30 o daglig verksamhet, men endast för de med psykisk sjukdom. Här i stan har de delat ut verksamheterna lite beroende på vad man har för funktionsnedsättning.


Får du avsevärt mycket mindre pengar nu jämfört med tidigare när du hade aktivitetsersättning? Hur gör du med hyran?


Nä då, jag var ute o jobbade i 4 år innan jag blev sjukskriven. Sjukersättningen är grundat på den inkomsten, vilket är ok. Men jag får ca 1 300 kr i bostadstillägg också. Men summan är väl bara något mindre än när jag hade aktivitetsersättning, kanske nån hundralapp bara. Är inte helt säker, har haft god man sen 2009 o inte haft koll på inkomsten. Men sen en månad tillbaka sköter jag min egen ekonomi o slipper god man.


Grattis! :D
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav Richard » 2022-03-19 15:06:15

FuzzyFluffy skrev:
Richard skrev:
FuzzyFluffy skrev:
Får du avsevärt mycket mindre pengar nu jämfört med tidigare när du hade aktivitetsersättning? Hur gör du med hyran?


Nä då, jag var ute o jobbade i 4 år innan jag blev sjukskriven. Sjukersättningen är grundat på den inkomsten, vilket är ok. Men jag får ca 1 300 kr i bostadstillägg också. Men summan är väl bara något mindre än när jag hade aktivitetsersättning, kanske nån hundralapp bara. Är inte helt säker, har haft god man sen 2009 o inte haft koll på inkomsten. Men sen en månad tillbaka sköter jag min egen ekonomi o slipper god man.


Grattis! :D

Tack!

Det känns mycket friare nu. Igår kom allt in på mitt egna konto för första gången, o jag har redan betalt månadens räkningar o planerar så att allt räcker i en månad.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav slackern » 2022-03-19 15:08:18

Richard skrev:
FuzzyFluffy skrev:
Richard skrev:
Nä då, jag var ute o jobbade i 4 år innan jag blev sjukskriven. Sjukersättningen är grundat på den inkomsten, vilket är ok. Men jag får ca 1 300 kr i bostadstillägg också. Men summan är väl bara något mindre än när jag hade aktivitetsersättning, kanske nån hundralapp bara. Är inte helt säker, har haft god man sen 2009 o inte haft koll på inkomsten. Men sen en månad tillbaka sköter jag min egen ekonomi o slipper god man.


Grattis! :D

Tack!

Det känns mycket friare nu. Igår kom allt in på mitt egna konto för första gången, o jag har redan betalt månadens räkningar o planerar så att allt räcker i en månad.


Stort grattis mannen det är du värd.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav Richard » 2022-03-19 20:50:53

slackern skrev:
Richard skrev:
FuzzyFluffy skrev:
Grattis! :D

Tack!

Det känns mycket friare nu. Igår kom allt in på mitt egna konto för första gången, o jag har redan betalt månadens räkningar o planerar så att allt räcker i en månad.


Stort grattis mannen det är du värd.


Tack så mycket! :-)Happy
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav Fretshi » 2022-03-26 13:10:38

FuzzyFluffy skrev:
Fretshi skrev:Skitsnack


Jag försöker bli komiker så det låter ju bra att jag är full av skit.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Sysselsättning. Vad ska jag göra?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-26 15:12:52

Fretshi skrev:
FuzzyFluffy skrev:
Fretshi skrev:Skitsnack


Jag försöker bli komiker så det låter ju bra att jag är full av skit.


Vasudev är en bedragare! :evil:
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in