Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Paladinen » 2022-02-10 23:00:37

Ett exempel på vad jag menar kan vara följande fiktiva scenario. Anders aspie har praktik på Billys bageri och skall packa bröd 4 timmar per dag . Billy frågar Anders aspie om han kan tänka sig att göra småkakor för som behöver lite hjälp vid kak stationen. .

Anders aspie får ett aspis utbrott och stormar ut och går hem och slutar gå till praktiken.

Det utreds ifrån af och FK varför Anders aspie slutade och Anders säger Billy pushade mig och krävde mer än vi kommit överens om och det var inte avtalat att jag skulle göra småkakor.

Enligt Anders aspie är allt Billys fel att praktiken gick åt skogen Anders aspie kan inte se att hans aspiga oförmåga att kompromissa och anpassa sig till situationen ledde till att praktiken gick åt helvete utan allt är Billys fel enligt Anders.


Detta är ett typexempel på en aspie som inte nått mognad och kan ta ansvar för sin egen problematik .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Paladinen » 2022-02-10 23:17:59

Ett exempel ifrån verkliga livet är en aspis jag vet som flyttade hemifrån vid 25 och hen klarade inte av att sköta hemmet och städa och betala räkningar osv och flyttade hem igen.

Hen vägrade inse att det hela kraschade på grund av hen utan det var alla andras fel . Typ föräldrarna hade pushat hen att flytta innan hen var mogen och kompisar hade övertalat och tjatat på hen att flytta innan hen var redo osv osv . Det var alla andras fel att allt gick åt helvete enligt hen och hen kunde inte för glatta livet inse att det berodde på hens egna oförmåga att ta hand om ett hem och sköta sitt vardagsliv .

Hen ville skjuta undan sin egen skuld och skylls på sin omgivning .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Heidi79 » 2022-02-10 23:50:03

Det e svårt. Vid 29 fick välja. Antigen grupp boende flera år. Eller flytta hem mamma pappa. Svårt förstå man misslyckats människa. Å inte klarar själv mig. :-)004
Heidi79
 
Inlägg: 1434
Anslöt: 2009-06-22

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Vildsvin » 2022-02-11 0:33:44

Paladinen skrev:Ett exempel ifrån verkliga livet är en aspis jag vet som flyttade hemifrån vid 25 och hen klarade inte av att sköta hemmet och städa och betala räkningar osv och flyttade hem igen.

Hen vägrade inse att det hela kraschade på grund av hen utan det var alla andras fel . Typ föräldrarna hade pushat hen att flytta innan hen var mogen och kompisar hade övertalat och tjatat på hen att flytta innan hen var redo osv osv . Det var alla andras fel att allt gick åt helvete enligt hen och hen kunde inte för glatta livet inse att det berodde på hens egna oförmåga att ta hand om ett hem och sköta sitt vardagsliv .

Hen ville skjuta undan sin egen skuld och skylls på sin omgivning .


Det handlar om oförmåga att förstå hur dåligt fungerande man är. "Skuld" tycker jag är fel ord i sammanhanget, det är ju ingen som säger att personer med fysiska handikapp är skyldiga för de inte klarar av vissa saker. Snarare är prat om skuld i linje med att inte förstå sin funktionsnivå. För många är det lättare att intala sig att de har skuld, dvs att de avsiktligt misslyckats med vissa saker än att erkänna det faktum att de saknar förmåga att klara av de sakerna.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Paladinen » 2022-02-11 5:06:22

Vildsvin skrev:
Paladinen skrev:Ett exempel ifrån verkliga livet är en aspis jag vet som flyttade hemifrån vid 25 och hen klarade inte av att sköta hemmet och städa och betala räkningar osv och flyttade hem igen.

Hen vägrade inse att det hela kraschade på grund av hen utan det var alla andras fel . Typ föräldrarna hade pushat hen att flytta innan hen var mogen och kompisar hade övertalat och tjatat på hen att flytta innan hen var redo osv osv . Det var alla andras fel att allt gick åt helvete enligt hen och hen kunde inte för glatta livet inse att det berodde på hens egna oförmåga att ta hand om ett hem och sköta sitt vardagsliv .

Hen ville skjuta undan sin egen skuld och skylls på sin omgivning .


Det handlar om oförmåga att förstå hur dåligt fungerande man är. "Skuld" tycker jag är fel ord i sammanhanget, det är ju ingen som säger att personer med fysiska handikapp är skyldiga för de inte klarar av vissa saker. Snarare är prat om skuld i linje med att inte förstå sin funktionsnivå. För många är det lättare att intala sig att de har skuld, dvs att de avsiktligt misslyckats med vissa saker än att erkänna det faktum att de saknar förmåga att klara av de sakerna.


Låt säga sin egen DEL i det Hela ist för skuld om det känns bättre . Hen vägrade erkänna sin egen del i det hela. Allt som gick fel i hens liv berodde 100% på alla andra och 0% på hen enligt hen.

Hen vägrade se att hen själv var en bidragande faktor till sina misslyckanden utan ist var det lättare att skylla på andra.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Marjatta » 2022-02-11 6:07:14

Vildsvin skrev:
Paladinen skrev:Ett exempel ifrån verkliga livet är en aspis jag vet som flyttade hemifrån vid 25 och hen klarade inte av att sköta hemmet och städa och betala räkningar osv och flyttade hem igen.

Hen vägrade inse att det hela kraschade på grund av hen utan det var alla andras fel . Typ föräldrarna hade pushat hen att flytta innan hen var mogen och kompisar hade övertalat och tjatat på hen att flytta innan hen var redo osv osv . Det var alla andras fel att allt gick åt helvete enligt hen och hen kunde inte för glatta livet inse att det berodde på hens egna oförmåga att ta hand om ett hem och sköta sitt vardagsliv .

Hen ville skjuta undan sin egen skuld och skylls på sin omgivning .


Det handlar om oförmåga att förstå hur dåligt fungerande man är.


Så är det säkert.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Paladinen » 2022-02-11 6:25:44

Marjatta skrev:
Vildsvin skrev:
Paladinen skrev:Ett exempel ifrån verkliga livet är en aspis jag vet som flyttade hemifrån vid 25 och hen klarade inte av att sköta hemmet och städa och betala räkningar osv och flyttade hem igen.

Hen vägrade inse att det hela kraschade på grund av hen utan det var alla andras fel . Typ föräldrarna hade pushat hen att flytta innan hen var mogen och kompisar hade övertalat och tjatat på hen att flytta innan hen var redo osv osv . Det var alla andras fel att allt gick åt helvete enligt hen och hen kunde inte för glatta livet inse att det berodde på hens egna oförmåga att ta hand om ett hem och sköta sitt vardagsliv .

Hen ville skjuta undan sin egen skuld och skylls på sin omgivning .


Det handlar om oförmåga att förstå hur dåligt fungerande man är.


Så är det säkert.


Det där låter iofs dock som att skylla ifrån sig. Jag förstår inte hur ofungerande jag är. Jag är en ofungerande aspie så jag förstår inte bättre . Det känns som att ha sin autism som en ursäkt.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Marjatta » 2022-02-11 6:31:05

Paladinen skrev:
Marjatta skrev:
Vildsvin skrev:
Det handlar om oförmåga att förstå hur dåligt fungerande man är.


Så är det säkert.


Det där låter iofs dock som att skylla ifrån sig. Jag förstår inte hur ofungerande jag är. Jag är en ofungerande aspie så jag förstår inte bättre . Det känns som att ha sin autism som en ursäkt.


Kanske finns det båda sorterna? Jag vet en person där jag definitivt tolkar det som att inte förstå vad det är man har svårt med.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Paladinen » 2022-02-11 7:06:23

Marjatta skrev:
Paladinen skrev:
Marjatta skrev:
Så är det säkert.


Det där låter iofs dock som att skylla ifrån sig. Jag förstår inte hur ofungerande jag är. Jag är en ofungerande aspie så jag förstår inte bättre . Det känns som att ha sin autism som en ursäkt.


Kanske finns det båda sorterna? Jag vet en person där jag definitivt tolkar det som att inte förstå vad det är man har svårt med.


Jag tror säker att det finns dom som lever i nån sorts aspig bubbla där dom inte har koll på sin problematik och på något sätt normaliserar den för sig själva.

Jag var sådan när jag var yngre att jag kunde tycka att vadå onormalt jag beter mig inte onormalt. Mitt beteende var normalt för mig jag hade tex normaliserat att spola toaletten 6 gånger varje gång jag gått på toa osv. Det blev normen för mig , det var först när jag började röra mig i olika sociala kretsar och se att hej men vänta här nu alla personer spolar inte toan 6 gånger varje gång dom kissat eller bajsat som jag insåg att mitt beteende kanske är onormalt.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Marjatta » 2022-02-11 7:20:59

Paladinen skrev:Jag var sådan när jag var yngre att jag kunde tycka att vadå onormalt jag beter mig inte onormalt.


Under processen fram till diagnos, och efter den, har jag fått en hel del såna insikter. Det gäller inte minst gamla konflikter där jag såg mig som oskyldigt lamm. I efterhand måste jag se att visst, jag blev illa behandlad och förtjänade inte det jag fick, men jag hade varit väldigt klumpig och det var inte konstigt att folk retade sig på mig. Det hade varit klokare att hålla lägre profil, eller faktiskt dra ifrån det stället.

Att inse sånt är jobbigt. Enklare att slå ifrån sig i förnekelse. Och den som inte är där att den klarar att inse, den kan man inte tvinga.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Paladinen » 2022-02-11 8:47:44

Marjatta skrev:
Paladinen skrev:Jag var sådan när jag var yngre att jag kunde tycka att vadå onormalt jag beter mig inte onormalt.


Under processen fram till diagnos, och efter den, har jag fått en hel del såna insikter. Det gäller inte minst gamla konflikter där jag såg mig som oskyldigt lamm. I efterhand måste jag se att visst, jag blev illa behandlad och förtjänade inte det jag fick, men jag hade varit väldigt klumpig och det var inte konstigt att folk retade sig på mig. Det hade varit klokare att hålla lägre profil, eller faktiskt dra ifrån det stället.

Att inse sånt är jobbigt. Enklare att slå ifrån sig i förnekelse. Och den som inte är där att den klarar att inse, den kan man inte tvinga.


Även jag har kommit till en hel del sådana insikter med åren . När jag var yngre sa min far ofta att det smartare i vissa situationer att vara smidig och inte hävda sin rätt. När jag var yngre så förstod jag inte vad han menade utan jag var stenhårt inaspad på att hävda min rätt i alla lägen ansåg jag att jag hadde rätt och andra fel så vägrade jag ge mig vilket jag senare fick lära mig mig den hårda vägen att det inte alltid är.ett önskvärt karaktärsdrag när det kommer till vänskap och relationer och jobbrelationer
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav slackern » 2022-02-11 13:19:01

Det där tror jag handlar om att bli vuxen och mogna till, det funkar ju liksom inte att vara 30+ och bete sig som en fjortis.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Paladinen » 2022-02-11 15:32:11

slackern skrev:Det där tror jag handlar om att bli vuxen och mogna till, det funkar ju liksom inte att vara 30+ och bete sig som en fjortis.


Dock kan jag uppleva att en del aspisar gör just det , dom beter sig ibland som bortskämda fjortis snorungar.

Med betoning på en del , alla aspisar beter sig naturligtvis inte så
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav slackern » 2022-02-11 15:40:40

Paladinen skrev:
slackern skrev:Det där tror jag handlar om att bli vuxen och mogna till, det funkar ju liksom inte att vara 30+ och bete sig som en fjortis.


Dock kan jag uppleva att en del aspisar gör just det , dom beter sig ibland som bortskämda fjortis snorungar.

Med betoning på en del , alla aspisar beter sig naturligtvis inte så


Jag förstår exakt vad du menar.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Liljan » 2022-02-11 20:20:28

Fleece skrev:
Liljan skrev:En autist/Aspergares svårigheter beror inte på bristande intelligens, det är ingen åsikt. Det blir fel att skriva intelligent/funktionell också eftersom det är två helt olika saker som inte har med varandra att göra. En blind är mindre funktionell men inte mindre intelligent.


Jo, asperger innefattar mentala nedsättningar. När man gör utredning genomgår man oftast neuropsykologisk testning (neuropsykiatrisk diagnos), dvs intelligenstestning. Aspergare har ofta nedsättningar inom delarna snabbhet, arbetsminne och andra saker som hör begåvningsprofilen till. Många av nedsättningarna är såpass specifika, att psykologer tvekar rejält att sätta diagnos om man inte har dippar på just dom ställena.

Man får inte ha en utvecklingsstörning samtidigt som man har en Aspergerdiagnos, en utvecklingsstörning har man om man har ett IQ under 70. Intelligens har inget att göra med arbetsminne, snabbhet eller liknande, intelligens, kognitiva förmågor och exekutiva funktioner är tre olika saker.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Dalaberger » 2022-02-11 21:28:44

Fast många gånger är det faktiskt för att andra som vägrar ta sitt ansvar och skyller på aspisen. Många gånger tar jag större ansvar än vad personer i ansvarspositioner tar. Så jag tänker visst beskylla dem för slapphet när de inte får arbetet att organiseras korrekt. Än att skylla på att alla ska lista ut hur man jobbar själva, så har man som chef eller person med ansvar att informera sin personal och leda arbetet.

Sen brukar jag klara tester, teoriprov för körkortet, tentor i skolan, högskoleprovet. Jag har större problem med praktiken där jag agerar något förvirrat om jag inte vet mina befogenheter. Men min bransch är rätt mycket "se upptagen ut" så kommer man undan med det. Dock värdesätter jag att saker görs ordentligt, då erkänner jag hellre att de ändå är dåliga än att låtsas att de är bra.

Ingen annan har tagit ansvar för min situation, hade jag behövt förlita mig på myndigheterna helt och hållet hade jag svält och varit hemlös vid det här laget. Staten är ett själlöst skal med självupptagna byråkrater.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Vildsvin » 2022-02-11 23:28:25

Paladinen skrev:När jag var yngre sa min far ofta att det smartare i vissa situationer att vara smidig och inte hävda sin rätt. När jag var yngre så förstod jag inte vad han menade utan jag var stenhårt inaspad på att hävda min rätt i alla lägen ansåg jag att jag hadde rätt och andra fel så vägrade jag ge mig vilket jag senare fick lära mig mig den hårda vägen att det inte alltid är.ett önskvärt karaktärsdrag när det kommer till vänskap och relationer och jobbrelationer


Det beteendet är vanligt bland så kallade "aktiva men udda aspergare".

Motsatsen tror jag är vanlig om man är uppvuxen med föräldrar eller syskon som har grövre NPF än en själv. Man ser deras misslyckanden och blir lätt rädd för att själv bli sedd som sån där omöjlig person och vågar inte säga ifrån när någon utnyttjar en.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Liljan » 2022-02-11 23:40:54

Marjatta skrev:Som ung trodde jag också att allt var mitt fel. Jag hade svårt att tro att jag skulle duga något till. Jag "smög efter väggarna" för jag var rädd.

Sen när jag mognade och vågade ta lite mer plats. Då kom krockarna med omgivningen! och visst såg jag bara andras fel, inte att jag själv lockat fram jobbiga situationer, eller det faktum att jag inte visste hur man gör för att vara en vän. Det var några år när jag fick en hel del smällar. Det var skittufft, men jag järde mig. Idag analyserar jag saker från förr på annat sätt. Jag kan förvisso tycka att folk var elaka - människor är ofta det - men också att jag själv kunde handlat bättre.

Jag vet dock någon som skyller ifrån sig så där omåttligt som Paladinen beskriver. Riktigt så illa var nog aldrig jag, tror och hoppas jag. Men visst kan det säkert vara en fälla som aspiga människor kan falla i. Jag vet en mänska som håller på så, som jag inte vet om hen har någon NPF-diagnos eller inte. Och jag tänker att hen har grävt ner sig i en grop av självömkan, trots och självhävdelse som för omgivningen blir rent toxisk. Jag förstår inte hur hen ska kunna ta sig därifrån. Jag tror inte att någon i omgivningen kan hjälpa heller.

Jag tycker det kan finnas tendenser ibland att folk inte tar ansvar, och skyller på sitt funktionshinder (eller som de gärna säger, sin diagnos. Som om det vore samma sak). Ibland tror jag det handlar om att personen har fått så mycket kritik i sitt liv, misslyckats så mycket och mått så dåligt av det, att det är lockande att ett tag överanvända "det är inte jag, det är diagnosen". Det ska man väl respektera, kanske. (Även om jag kan tycka det blir lite jobbigt.)

Jag tror inte att skylla ifrån sig har något med Asperger/AST att göra överhuvudtaget, det är snarare de med Asperger/AST som ofta blir orättvist beskyllda. Vad menar du med att ens diagnos och funktionsnedsättning inte är samma sak?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Paladinen » 2022-02-12 8:48:17

Vildsvin skrev:
Paladinen skrev:När jag var yngre sa min far ofta att det smartare i vissa situationer att vara smidig och inte hävda sin rätt. När jag var yngre så förstod jag inte vad han menade utan jag var stenhårt inaspad på att hävda min rätt i alla lägen ansåg jag att jag hadde rätt och andra fel så vägrade jag ge mig vilket jag senare fick lära mig mig den hårda vägen att det inte alltid är.ett önskvärt karaktärsdrag när det kommer till vänskap och relationer och jobbrelationer


Det beteendet är vanligt bland så kallade "aktiva men udda aspergare".

Motsatsen tror jag är vanlig om man är uppvuxen med föräldrar eller syskon som har grövre NPF än en själv. Man ser deras misslyckanden och blir lätt rädd för att själv bli sedd som sån där omöjlig person och vågar inte säga ifrån när någon utnyttjar en.


Min far är NT.

Vi tar tex följande scenario paladinen upptäcker att tuffe Uffe har slängt in sin tvätt i maskinerna när det paladinens tvättid och paladinen går och ringer på tuffe Uffes dörr och skäller ut tuffe Uffe efter noter och tuffe Uffe är ju tuff så han slår på paladinen på käften. Min far menade att ist för att hävda min rätt och få stryk och starta en grannosämja med tuffe Uffe så skulle jag vara smidig och bara skita i det hela och boka nästa tvättid ist.

Samma sak om arbetsledaren kommer in och säger nu måste ni jobba här vi har fått in massa extra ordrar så skall inte paladinen säga att nähä du jag har faktiskt 10 minuter rast kvar utan han skall vara smidig och säga javisst för om han hävdar sin rätt och gör sig jobbig finns en stor chans att han kan få sparken och är det värt för 10 minuter rast .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Paladinen » 2022-02-12 9:09:49

Jag har ett väldigt bra exempel ifrån verkliga livet och en person jag känner till på vad jag menar.

I följande scenario Kallar vi personen aspisen Anders (fiktivt namn).

Anders fick praktik och var duktig så praktikledaren frågade Anders om han vill utöka med mer ansvar och Anders fick aspig vrede och gick hem och vägrade svara i telefonen när praktiken ringde. Det blev självklart utredning och praktiken sa att dom ville se om det gick att ge Anders mer ansvar så att dom eventuellt kunnat anställa han i ett senare skede med "normal" lön. Anders hävdade att dom utnyttjat han och pushat han och försökt tvinga han tills saker långt över hans ansvarsgrad.

Anders strulade till det med förnyning av sin ersättning det var nån blankett som Anders inte fyllt i och skickat in i tid så Anders blev utan pengar naturligtvis låg inte felet hos Anders utan det var handledaren på FK som var boven i dramat och inte förklarat tydligt nog för Anders.
Tilläggas skall att anledningen till att blanketten inte kom in i tid var att Anders åkt iväg på festresa med kompisar och glömt bort blanketten i fyllan


Anders ville bo själv när han var 25 men klarade inte av att bo själv och fick flytta hem igen och felet låg enligt Anders inte hos Anders utan Anders målade upp ett scenarion där föräldrar och kompisar pushat och tjatat på Anders att flytta innan han var mogen så det var deras fel.

Och så här gick jargongen i stort i allt Anders företog sig och misslyckades med . Det var aldrig Anders fel enligt Anders utan alla andra ljög och lurade och tricksade och bluffade så stackars Anders alltid blev offret.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Paladinen » 2022-02-12 9:14:31

Scenariot med Anders är typisk aspigt inte ta ansvar för sitt liv och sin situation och vägra erkänna sin problematik och sin del i att saker gick åt skogen utan det är lättare att skylla på alla andra än att inse sina egna fel beteende som jag sett hos en del aspisar genom åren
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Mats » 2022-02-12 9:19:37

Trådrubriken antyder att man ska skriva om hur man själv hanterar frågor om ansvar. Jag kan meddela att jag inte känner igen mig själv i "Anders", så jag är väl inte typiskt aspig då?
Mats
 
Inlägg: 5568
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Marjatta » 2022-02-12 9:27:50

Paladinen skrev:Scenariot med Anders är typisk aspigt inte ta ansvar för sitt liv och sin situation och vägra erkänna sin problematik och sin del i att saker gick åt skogen utan det är lättare att skylla på alla andra än att inse sina egna fel beteende som jag sett hos en del aspisar genom åren


Inte alla aspiga.

Det är ett typiskt omoget beteende. Somliga aspiga människor blir kvar i det sättet att funka alldeles för länge. Och en del verkar fastna i det för gott. Tyvärr.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Marjatta » 2022-02-12 9:30:40

Sen är det ju också så, att det är vanligt med smålögner för att framstå i bättre dagar. Har man missat bussen och blivit sen kan man säga att den rätta bussturen aldrig kom, osv. Sånt förekommer en hel del även bland NT. Man vill framställa sig i bättre dagar.

Sen finns en gräns för hur mycket såna smålögner man kan köra med. Ibland kanske det kan vara så att den aspiga börjar med att imitera det där med smålögner, så gör ju alla andra, och inte har någon som helst känsla för nyanserna?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in