Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Paladinen » 2022-02-10 8:59:15

När jag var en yngre aspie så skyllde jag lätt ifrån mig , allt som hände mig var alla andras fel. Felet låg aldrig hos mig utan det var alla andra det var fel på och alla andra var ute efter att förnedra och skada mig.

Slutade en kompis höra av sig låg felet hos hen , det kom aldrig på tanke för mig att det kunde vara jag som var den problematiske och att jag kanske var en dålig kompis .

En flickvän dumpade mig och jag intalade mig själv att hon inte förstod min aspighet och hon var funkofobisk och felet låg hos henne och hennes oförmåga att förstå mig och acceptera min aspighet .

När jag kuggade teoriprovet för att ta körkort så var felet inte mitt fel att jag studerat för dåligt utan i mitt huvud var det var teoriläraren som inte lärde ut på ett sätt jag förstod.

Fick jag sparken från ett jobb så var det inte för att jag inte klarade jobbet utan för att jag ansåg att ledningen på jobbet gett mig uppgifter som var över min ansvarsgrad.


Nu när jag har blivit äldre och har lättare att reflektera över saker så ser jag att det många gånger var jag och min aspighet som var boven i dramat och jag har också fått lättare att acceptera att jag själv är ansvarig för där jag är i dag och att det inte beror på att alla andra är ute efter att skada och förnedra mig.


Hur ser ni övriga på detta har ni kommit till samma insikt ?
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tar ni ansvar för er problematik/levnadssituation?

Inläggav Zia1985 » 2022-02-10 10:03:26

Jag har väl kommit till samma insikt som du.

Nu när jag är snart 40 år så kan jag fortfarande ibland komma på mig själv med att stå framför spegeln och prova offerkoftan. Just då känns det lite skönt att tycka synd om mig själv och att det är någon annan som bär skulden.. Men när jag kommer på mig själv med att ”mannekänga” offerkoftor så börjar jag skratta åt mig själv, tar av koftan och analyserar vilken min del i det hela är. 90% av gångerna har jag ingen annan än mig själv att skylla..

(Men inser också att det är svårt att bryta sig loss från offertänket på egen hand och den onda cirkeln den leder till, själv fick jag hjälp av 5 års terapi samt ett 12-stegsprogram..)
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Tar ni ansvar för er problematik/levnadssituation?

Inläggav Mats » 2022-02-10 10:33:20

Jag skyller på mina dåliga gener. Det går kanske att tolka som att jag inte tar ansvar för min problematik.

Min levnadssituation har ordnat sig med hjälp av sjukersättning. Det finns säkert de som tycker att leva på sjukersättning inte är att ta ansvar.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tar ni ansvar för er problematik/levnadssituation?

Inläggav Paladinen » 2022-02-10 11:00:25

Men är det vanligt bland aspisar och autister att ha den inställningen eller iaf ha den i ungdomen att det är alla andras fel. Man själv är fullkomlig och felfri och alla andra är problemet.

Jag har upptäckt bland andra aspisar/autister att det finns en viss tendens att ha den här inställningen att det är inte mig det är fel på det är alla runt omkring mig. Samt att jag själv som sagt betedde mig så i ungdomen
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tar ni ansvar för er problematik/levnadssituation?

Inläggav Fleece » 2022-02-10 11:07:21

Jag har nog varit sådär, men har blivit bättre. Det hjälper att ha varit på olika aspergersajter för att förstå att ett sådant här beteende inte är sunt. Ja, det är min uppfattning också att många med våran diagnos skyller ifrån sig - Allt är alla andras fel (alla gör ju inte såhär men rätt många).

Sedan är det ju inte konstigt att man blir såhär jobbig, då vi har sociala handikapp. Vi har ofta svårt att förstå andra och oss själva. Inte sällan tror jag att det bottnar i en slags överlevnadsstrategi, dvs att det gör för ont att erkänna för sig själv att man är handikappad.

Sedan är det inte konstigt om människor som hela tiden skyller på andra blir utanför/mobbade. Det är ju inte uppskattat sas. Det var en annan aspergare (förutom mig) i skolan som ansåg sig störst, vackrast och bäst. Han blev söndermobbad pga av det, medans jag som hade en mera ödmjuk framtoning klarade mig fint.
Fleece
Bannad
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2022-01-25

Tar ni ansvar för er problematik/levnadssituation?

Inläggav Fleece » 2022-02-10 11:37:10

Jag har lurkat runt här på forumet ett bra tag innan jag blev medlem, och jag är även aktiv i andra asperger/autism communities. Och man får verkligen uppfattningen att dom få skribenter som vågar yppa att asperger är hjärnfunktionsnedsättningar blir hårt ansatta. Detta ser jag som ett tecken på att skylla ifrån sig - att istället för att acceptera det uppenbara måste skjuta budbäraren.

Och kan man inte ens tillstå en sådan enkel sak som att diagnos innebär nedsatt förstånd/förmåga, hur är personen i övrigt? Låter som en ganska jobbig personlighet ärligt talat.
Fleece
Bannad
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2022-01-25

Tar ni ansvar för er problematik/levnadssituation?

Inläggav Flinta » 2022-02-10 12:55:10

Mats skrev:Jag skyller på mina dåliga gener. Det går kanske att tolka som att jag inte tar ansvar för min problematik.

Går ju också att se det som att du Förklarar det med dina dåliga gener. Kan ju ligga mycket i dessa trots allt.
Fast lyfter du det på ett skämtsamt sätt så tas du nog inte på allvar.
Min levnadssituation har ordnat sig med hjälp av sjukersättning. Det finns säkert de som tycker att leva på sjukersättning inte är att ta ansvar.

Att ta ansvar kan även innebära att sänka kraven på sig själv på ett eller flera plan.
Kan lätt förväxlas med att inte ta ansvar och risken ökar sannolikt om man inte känner till omständigheterna runt en individ på ett mer djupgående plan.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Liljan » 2022-02-10 16:02:16

Jag har gjort en motsatt resa. När jag var tonåring och en bra bit in i mitt vuxenliv tänkte jag att allt var mitt fel även saker som omöjligt kunde vara det som att två personer bråkade om något jag inte ens var inblandad i. Jag hade fullständigt orimliga krav på mig själv och satte en stor del av mitt egenvärde prestationer. Idag har jag en mer realistisk syn, det krävdes en hel del terapi för att komma till den insikten. Jag kräver också extra förståelse för min autism, något jag trodde skulle sabba mina relationer fullständigt men det har blivit precis tvärtom. Det blir mindre konflikter och både jag och min omgivning mår bättre.

Någon skrev att de som inte ser autism/Asperger som en hjärnfunktionsnedsättning skyller ifrån sig, jag håller inte med. Det är inte något fel på mitt förstånd heller jag är normal intelligent. Asperger/AST ökar lavinartat det är inte troligt att så pass många fler är funktionsnedsatta idag jämfört med för 20 år sedan. Samhället har ändrats snabbt och fler och fler slås ut.

Förr innebar skolan katederundervisning och faktainlärning, alla böcker hade man i bänken och att prata på lektionen var förbjudet. Idag bygger undervisningen på grupparbete, egen inlärning. diffusa kriterier och förmågan att argumentera. Böckerna är i en låda så hela klassen måste regelbundet gå fram och tillbaka i klassrummet och det pratas och stojas hela tiden. Allt en person med Asperger/AST har svårt för med andra ord. Det är inte bara de med NPF som lider av det, vi har en hel generation som inte förstår källkritik och inte kan skilja på fakta och åsikter det i sin tur leder till populism och alternativmedia.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Fleece » 2022-02-10 16:30:49

Fokus på exekutiva funktioner har ökat i skolsituationen. Istället för att rabbla fakta premieras att kunna bearbeta information, se helheten, läsförståelse, planeringsförmåga mm (saker som autister ofta har svårigheter med). Ganska obvious att fler slås ut och får diagnos när kraven i samhället ökar. Jag skulle gissa på att majoriteten aspergare är normalbegåvade, men en normalbegåvad NT är ändå mera intelligent/funktionell. En testsituation är en testsituation, har man svårigheter gällande det sociala, skolan, arbete osv så säger det något. Då är det hjärnan som inte fungerar tillräckligt bra.

Självklart är det förståndet/kapaciteten som sviktar om man har en neuropsykiatrisk diagnos som asperger/autism.
Fleece
Bannad
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2022-01-25

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Marjatta » 2022-02-10 17:43:22

Fleece, funktion och intelligens är två olika saker. Helt klart medför neuropsykiatriska funktionshinder svårigheter. Annars skulle de inte heta så. Men om du envisas med att kalla morötter för rödbetor blir du väldigt, väldigt svår att samtala med.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Marjatta » 2022-02-10 17:44:09

Liljan, intressant inlägg. Jag känner delvis igen mig i det. Delvis i trådstartarinlägget.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Liljan » 2022-02-10 17:54:27

Fleece skrev:Fokus på exekutiva funktioner har ökat i skolsituationen. Istället för att rabbla fakta premieras att kunna bearbeta information, se helheten, läsförståelse, planeringsförmåga mm (saker som autister ofta har svårigheter med). Ganska obvious att fler slås ut och får diagnos när kraven i samhället ökar. Jag skulle gissa på att majoriteten aspergare är normalbegåvade, men en normalbegåvad NT är ändå mera intelligent/funktionell. En testsituation är en testsituation, har man svårigheter gällande det sociala, skolan, arbete osv så säger det något. Då är det hjärnan som inte fungerar tillräckligt bra.

Självklart är det förståndet/kapaciteten som sviktar om man har en neuropsykiatrisk diagnos som asperger/autism.

En autist/Aspergares svårigheter beror inte på bristande intelligens, det är ingen åsikt. Det blir fel att skriva intelligent/funktionell också eftersom det är två helt olika saker som inte har med varandra att göra. En blind är mindre funktionell men inte mindre intelligent.

Vi existerar inte i ett vakuum och Asperger/AST är hyfsat nya diagnoser med kriterier som människor har bestämt. För 70 år sedan hade jag räknats som psykiskt sjuk för att jag var lesbisk, jag hade inte kunnat gifta mig, skaffa barn och samhället hade stött ut mig. Risken är stor att jag blivit tvångsvårdad. Idag har jag samma rättigheter som vem som helst och kan vara öppen med vem jag är för samhället har ändrats. Något som varit en defekt har blivit normalt. Att någon med Asperger inte klarar ett test säger inte mer än att personen inte klarar testet. Istället för att bestämma att vissa människor är funktionsnedsatta och inte klarar saker tycker jag samhället ska vara mer tillåtande mot alla.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Fleece » 2022-02-10 18:17:23

Liljan skrev:En autist/Aspergares svårigheter beror inte på bristande intelligens, det är ingen åsikt. Det blir fel att skriva intelligent/funktionell också eftersom det är två helt olika saker som inte har med varandra att göra. En blind är mindre funktionell men inte mindre intelligent.


Jo, asperger innefattar mentala nedsättningar. När man gör utredning genomgår man oftast neuropsykologisk testning (neuropsykiatrisk diagnos), dvs intelligenstestning. Aspergare har ofta nedsättningar inom delarna snabbhet, arbetsminne och andra saker som hör begåvningsprofilen till. Många av nedsättningarna är såpass specifika, att psykologer tvekar rejält att sätta diagnos om man inte har dippar på just dom ställena.
Fleece
Bannad
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2022-01-25

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Marjatta » 2022-02-10 18:38:27

Paladinen skrev:När jag var en yngre aspie så skyllde jag lätt ifrån mig , allt som hände mig var alla andras fel. Felet låg aldrig hos mig utan det var alla andra det var fel på och alla andra var ute efter att förnedra och skada mig.

Slutade en kompis höra av sig låg felet hos hen , det kom aldrig på tanke för mig att det kunde vara jag som var den problematiske och att jag kanske var en dålig kompis .

Liljan skrev:Jag har gjort en motsatt resa. När jag var tonåring och en bra bit in i mitt vuxenliv tänkte jag att allt var mitt fel även saker som omöjligt kunde vara det som att två personer bråkade om något jag inte ens var inblandad i. Jag hade fullständigt orimliga krav på mig själv och satte en stor del av mitt egenvärde prestationer.


Som ung trodde jag också att allt var mitt fel. Jag hade svårt att tro att jag skulle duga något till. Jag "smög efter väggarna" för jag var rädd.

Sen när jag mognade och vågade ta lite mer plats. Då kom krockarna med omgivningen! och visst såg jag bara andras fel, inte att jag själv lockat fram jobbiga situationer, eller det faktum att jag inte visste hur man gör för att vara en vän. Det var några år när jag fick en hel del smällar. Det var skittufft, men jag järde mig. Idag analyserar jag saker från förr på annat sätt. Jag kan förvisso tycka att folk var elaka - människor är ofta det - men också att jag själv kunde handlat bättre.

Jag vet dock någon som skyller ifrån sig så där omåttligt som Paladinen beskriver. Riktigt så illa var nog aldrig jag, tror och hoppas jag. Men visst kan det säkert vara en fälla som aspiga människor kan falla i. Jag vet en mänska som håller på så, som jag inte vet om hen har någon NPF-diagnos eller inte. Och jag tänker att hen har grävt ner sig i en grop av självömkan, trots och självhävdelse som för omgivningen blir rent toxisk. Jag förstår inte hur hen ska kunna ta sig därifrån. Jag tror inte att någon i omgivningen kan hjälpa heller.

Jag tycker det kan finnas tendenser ibland att folk inte tar ansvar, och skyller på sitt funktionshinder (eller som de gärna säger, sin diagnos. Som om det vore samma sak). Ibland tror jag det handlar om att personen har fått så mycket kritik i sitt liv, misslyckats så mycket och mått så dåligt av det, att det är lockande att ett tag överanvända "det är inte jag, det är diagnosen". Det ska man väl respektera, kanske. (Även om jag kan tycka det blir lite jobbigt.)
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Marjatta » 2022-02-10 18:59:47

Fleece skrev:Och kan man inte ens tillstå en sådan enkel sak som att diagnos innebär nedsatt förstånd/förmåga, hur är personen i övrigt? Låter som en ganska jobbig personlighet ärligt talat.


Den som har behov av att säga sånt till andra, framstår som en ganska jobbig personlighet.

Men eftersom du är medveten om att asperger är ett funktionshinder, har du förstås inget problem med min kommentar. Eller hur?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Fleece » 2022-02-10 19:01:36

Marjatta skrev:
Fleece skrev:Och kan man inte ens tillstå en sådan enkel sak som att diagnos innebär nedsatt förstånd/förmåga, hur är personen i övrigt? Låter som en ganska jobbig personlighet ärligt talat.


Den som har behov av att säga sånt till andra, framstår som en ganska jobbig personlighet.

Men eftersom du är medveten om att asperger är ett funktionshinder, har du förstås inget problem med min kommentar. Eller hur?


Tänkte faktiskt på det där, och du har givetvis rätt.
Fleece
Bannad
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2022-01-25

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Zima33 » 2022-02-10 19:05:33

Paladinen skrev:Men är det vanligt bland aspisar och autister att ha den inställningen eller iaf ha den i ungdomen att det är alla andras fel. Man själv är fullkomlig och felfri och alla andra är problemet.

Jag har upptäckt bland andra aspisar/autister att det finns en viss tendens att ha den här inställningen att det är inte mig det är fel på det är alla runt omkring mig. Samt att jag själv som sagt betedde mig så i ungdomen

Sånt är nog lika vanligt bland NTs … :-)063
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Fleece » 2022-02-10 19:13:46

Men hur ska vi aspisar tänka och göra Paladinen för att inte egot och lättkränkthetssjukan ska ta över för mycket? För jag tror att skylla på andra oftast bottnar i dom sakerna. Om man inte kan tillstå ens egna fel och brister så är det något slags egotrippad lättkränkthet, så tolkar jag det.
Fleece
Bannad
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2022-01-25

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Marjatta » 2022-02-10 20:13:20

Fleece skrev:Men hur ska vi aspisar tänka och göra Paladinen för att inte egot och lättkränkthetssjukan ska ta över för mycket? För jag tror att skylla på andra oftast bottnar i dom sakerna. Om man inte kan tillstå ens egna fel och brister så är det något slags egotrippad lättkränkthet, så tolkar jag det.


Jag är förvisso inte Paladinen. Men jag tolkar det som ett utvecklingsstadium. Ett som är ganska naturligt att hamna i, om man inte förstår hur andra fungerar. Så min fråga är: hur tar man sig därifrån? Hur inser man sina brister, på ett sånt sätt att man konstruktivt kan jobba på saker?

Epitet som "egotrippad lättkränkthet" tror jag inte för någon framåt. Jag medger att jag vet en person som jag skulle vilja karaktärisera bra precis så, för det är så hen ter sig för mig. Men jag tror att skälet eg. är att personen inte förstår hur andra funkar.

Eg. är det väl sånt här som hab borde hjälpa aspergare med. De har ju psykologer. Men för att be om sån hjälp, måste man först veta att ens egen inställning är ett problem ... men det förstår man ju inte, när man befinner sig i den fasen. Svårlöst.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Marjatta » 2022-02-10 20:16:36

Zima33 skrev:
Paladinen skrev:Men är det vanligt bland aspisar och autister att ha den inställningen eller iaf ha den i ungdomen att det är alla andras fel. Man själv är fullkomlig och felfri och alla andra är problemet.

Jag har upptäckt bland andra aspisar/autister att det finns en viss tendens att ha den här inställningen att det är inte mig det är fel på det är alla runt omkring mig. Samt att jag själv som sagt betedde mig så i ungdomen

Sånt är nog lika vanligt bland NTs … :-)063


Här håller jag inte med. Alla som beter sig så har någon typ av problem, av något slag. En del är aspiga. Andra har sociala problem av andra skäl. Sen skapar beteendet i sig självt problem. Men lika vanligt hos NT, nej det tror jag inte. Vanligare hos oss. Men inte alla.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Fleece » 2022-02-10 20:25:13

Marjatta skrev:
Fleece skrev:Men hur ska vi aspisar tänka och göra Paladinen för att inte egot och lättkränkthetssjukan ska ta över för mycket? För jag tror att skylla på andra oftast bottnar i dom sakerna. Om man inte kan tillstå ens egna fel och brister så är det något slags egotrippad lättkränkthet, så tolkar jag det.


Jag är förvisso inte Paladinen. Men jag tolkar det som ett utvecklingsstadium. Ett som är ganska naturligt att hamna i, om man inte förstår hur andra fungerar. Så min fråga är: hur tar man sig därifrån? Hur inser man sina brister, på ett sånt sätt att man konstruktivt kan jobba på saker?

Epitet som "egotrippad lättkränkthet" tror jag inte för någon framåt. Jag medger att jag vet en person som jag skulle vilja karaktärisera bra precis så, för det är så hen ter sig för mig. Men jag tror att skälet eg. är att personen inte förstår hur andra funkar.

Eg. är det väl sånt här som hab borde hjälpa aspergare med. De har ju psykologer. Men för att be om sån hjälp, måste man först veta att ens egen inställning är ett problem ... men det förstår man ju inte, när man befinner sig i den fasen. Svårlöst.


Trist att det ska behöva vara så, då många säkert kan må lite bättre av att acceptera sina handikapp. Vad jag vet så är autism/asperger en utvecklingsrelaterad störning, dvs utvecklingsstörning. Diagnosen medför ju nedsättningar i adaptiva funktioner tex kommunikation. Ett dilemma detta, verkligen. Men att pallet inte fungerar optimalt råder det ju ingen tvekan om.
Fleece
Bannad
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2022-01-25

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Heidi79 » 2022-02-10 20:30:34

Vet mamma tycker inte ja gör.. Å att ja bara bara i min bubbla eller nått.. fast inte ja ser den bubblan..å inte ja vet om tror den finns därför
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Heidi79 » 2022-02-10 20:33:48

Heidi79 skrev:Vet mamma tycker inte ja gör.. Å att ja bara bara i min bubbla eller nått.. fast inte ja ser den bubblan..å inte ja vet om tror den finns därför


Å annars ja helt beroande mjna föraldrar.. kan va inte gör därför.
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Fleece » 2022-02-10 20:51:41

Is angry refusal to accept responsibility or blame an artifact of ADHD, Autism, or Narcissism? It breaks your heart to see someone who never learns from their mistakes. They simply can’t or won’t see their own role in the trouble they get into. What’s really weird is when you see them do the error or misbehavior, call them out on it, and they angrily assert that they didn’t do it, or worse, turn the table and start blaming you or escalating the situation with threats or acts of violence.
https://intensivecareforyou.com/can-ang ... o-defense/

Känns relevant för tråden.
Fleece
Bannad
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2022-01-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in