Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav Alien » 2022-01-26 1:25:05

Gunshoot skrev:Hej, jag har ingen aning om jag kan få en god man istället för en förvaltare. Visst, jag kan såklart ansöka om det, men det har jag ingen lust med, för ifall ansökan inte beviljas, kommer jag må ännu sämre.

Jo, jag ska tala med en skötare ifrån psykiatrin imorgon, och jag har pratat med en sjuksköterska idag, men det ger mig ingenting. Jag vill fortfarande ta livet av mig. Vad har jag att leva för? Jag bor på ett CP-boende, dessutom har jag en förvaltare. Jag är ett tvättäkta freak.

Oavsett var du bor så är du inget freak för det.

Det verkar iaf som du inte får det stöd du behöver av din förvaltare. Har du kontaktat överförmyndaren? Det måste väl gå att byta förvaltare.

En del som behöver stöd i sitt boende bor i vanliga lägenheter och så finns det personal i en lägenhet i närheten som hjälper många. Satellitboende kallas det. Finns det inga sådana där du bor?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav Gunshoot » 2022-01-26 7:07:40

Alien: Jag tror att det är svårt att byta förvaltare.
Satellitboende finns i min kommun, men jag vet inte om jag får flytta till ett.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav Flinta » 2022-01-26 8:44:17

Gunshoot skrev:Satellitboende finns i min kommun, men jag vet inte om jag får flytta till ett.

Du skulle kunna ta reda på vad som krävs för att du ska få flytta till ett.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav Flinta » 2022-01-26 12:17:26

Gunshoot, du eller någon av er andra kanske kan ha nytta av det här projektet:

https://funktionsratt.se/funktionsratt- ... attsbyran/

I länken går det bl a att läsa:

Funktionsrättsbyråns två rådgivare har kompetens inom socialt arbete och juridik. Vi lyssnar på dig och har tystnadsplikt, vilket betyder att vi inte pratar med någon annan om det du berättar för oss. Vi kan:

informera om rättigheter och funktionsrätt,
hjälpa dig att ringa in problem,
ge dig råd om hur du kan lösa problemet,
hänvisa till andra som kan ge dig mer hjälp.
Rådgivningen börjar i liten skala. Vi har inte möjlighet att träffa dig som söker råd. Det betyder också att vi inte kan följa med dig på möten eller vara ditt ombud i kontakt med till exempel myndigheter och domstolar. Vi ger råd som hjälper dig att söka stöd eller att överklaga ett beslut men vi kan inte skriva texten.


Telefon 010-898 50 90 

Vi har telefontid på helgfria måndagar klockan 13–16
och onsdagar klockan 9–12.  

Epost kontakt@funktionsrattsbyran.se
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav slackern » 2022-01-26 16:35:49

Gunshoot skrev:Alien: Jag tror att det är svårt att byta förvaltare.
Satellitboende finns i min kommun, men jag vet inte om jag får flytta till ett.


Jag kom att tänka på att om du har förvaltare är inte det något psykiatrin eller en psykiatriker bedömer? Om så är fallet kan du inte prata med din psykiatriker och säga att du känner att du inte utvecklas som människa om du bor på gruppboende att du vill byta från förvaltare till godman att du känner att du inte utvecklas till att leva ett självständigt liv.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav Flinta » 2022-01-26 19:16:32

Kan det vara personalstödet förvaltaren tycker att du behöver och att du därför inte får flytta för hen? Byta boende till ett annat med liknande servicenivå borde du ha rätt till kan jag tycka men jag vet inte om det går? På dig låter det dock som de missbedömt ditt behov av personalstöd dvs ditt behov av omsorg. Har de gjort det tycker du?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav Fleece » 2022-01-26 19:32:11

manne skrev:jag tycker att gruppboende är det bästa om man är psyk sjuk i huvudet ju. :-)Happy

:lol: nice kommentar
Fleece
Bannad
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2022-01-25

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav Gunshoot » 2022-01-26 23:06:13

Flinta skrev:Gunshoot, du eller någon av er andra kanske kan ha nytta av det här projektet:

https://funktionsratt.se/funktionsratt- ... attsbyran/

I länken går det bl a att läsa:

Funktionsrättsbyråns två rådgivare har kompetens inom socialt arbete och juridik. Vi lyssnar på dig och har tystnadsplikt, vilket betyder att vi inte pratar med någon annan om det du berättar för oss. Vi kan:

informera om rättigheter och funktionsrätt,
hjälpa dig att ringa in problem,
ge dig råd om hur du kan lösa problemet,
hänvisa till andra som kan ge dig mer hjälp.
Rådgivningen börjar i liten skala. Vi har inte möjlighet att träffa dig som söker råd. Det betyder också att vi inte kan följa med dig på möten eller vara ditt ombud i kontakt med till exempel myndigheter och domstolar. Vi ger råd som hjälper dig att söka stöd eller att överklaga ett beslut men vi kan inte skriva texten.


Telefon 010-898 50 90 

Vi har telefontid på helgfria måndagar klockan 13–16
och onsdagar klockan 9–12.  

Epost kontakt@funktionsrattsbyran.se


Hej, tack. Jag har ringt dem. De sa dock inget som jag inte visste.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav Gunshoot » 2022-01-26 23:08:04

slackern skrev:
Gunshoot skrev:Alien: Jag tror att det är svårt att byta förvaltare.
Satellitboende finns i min kommun, men jag vet inte om jag får flytta till ett.


Jag kom att tänka på att om du har förvaltare är inte det något psykiatrin eller en psykiatriker bedömer? Om så är fallet kan du inte prata med din psykiatriker och säga att du känner att du inte utvecklas som människa om du bor på gruppboende att du vill byta från förvaltare till godman att du känner att du inte utvecklas till att leva ett självständigt liv.


Ja, det skulle jag absolut kunna göra.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav Gunshoot » 2022-01-26 23:10:01

Flinta skrev:Kan det vara personalstödet förvaltaren tycker att du behöver och att du därför inte får flytta för hen? Byta boende till ett annat med liknande servicenivå borde du ha rätt till kan jag tycka men jag vet inte om det går? På dig låter det dock som de missbedömt ditt behov av personalstöd dvs ditt behov av omsorg. Har de gjort det tycker du?


Det skulle kunna vara så som du säger, att förvaltaren tycker jag behöver personalstöd, och därför får jag inte flytta. Jag vet inte heller om jag får flytta till ett annat boende med liknande servicenivå.
Ja, jag tycker de har missbedömt mitt så kallade behov.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav slackern » 2022-01-27 16:25:28

Gunshoot skrev:
Flinta skrev:Kan det vara personalstödet förvaltaren tycker att du behöver och att du därför inte får flytta för hen? Byta boende till ett annat med liknande servicenivå borde du ha rätt till kan jag tycka men jag vet inte om det går? På dig låter det dock som de missbedömt ditt behov av personalstöd dvs ditt behov av omsorg. Har de gjort det tycker du?


Det skulle kunna vara så som du säger, att förvaltaren tycker jag behöver personalstöd, och därför får jag inte flytta. Jag vet inte heller om jag får flytta till ett annat boende med liknande servicenivå.
Ja, jag tycker de har missbedömt mitt så kallade behov.


Det här tycker jag verkligen att du ska ta upp med dom som har beslutat att du ska ha förvaltare, säg att du går med på att ha godman och boendestöd men att du vill leva ett mer självständigt liv, alltså du måste visa att du är samarbetsvillig till att ha ett vist stöd men att du vill leva ett självständigt liv.

Hoppas att du förstår hur jag menar.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav Fleece » 2022-01-27 21:41:37

Jag bor i lägenhet utan insatser. I början var jag tveksam på om jag skulle klara av "vuxenlivet", och jag tror att jag egentligen ville ha boendestöd men är glad att jag tog mig igenom det. Det tog kanske 6 mån innan matlagning, städning, betala räkningar mm föll på plats.
Fleece
Bannad
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2022-01-25

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav Gunshoot » 2022-01-30 19:01:30

slackern skrev:
Gunshoot skrev:
Flinta skrev:Kan det vara personalstödet förvaltaren tycker att du behöver och att du därför inte får flytta för hen? Byta boende till ett annat med liknande servicenivå borde du ha rätt till kan jag tycka men jag vet inte om det går? På dig låter det dock som de missbedömt ditt behov av personalstöd dvs ditt behov av omsorg. Har de gjort det tycker du?


Det skulle kunna vara så som du säger, att förvaltaren tycker jag behöver personalstöd, och därför får jag inte flytta. Jag vet inte heller om jag får flytta till ett annat boende med liknande servicenivå.
Ja, jag tycker de har missbedömt mitt så kallade behov.


Det här tycker jag verkligen att du ska ta upp med dom som har beslutat att du ska ha förvaltare, säg att du går med på att ha godman och boendestöd men att du vill leva ett mer självständigt liv, alltså du måste visa att du är samarbetsvillig till att ha ett vist stöd men att du vill leva ett självständigt liv.

Hoppas att du förstår hur jag menar.


Jag förstår :-)Happy
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav notwoodstock » 2022-01-31 17:27:30

Vår gemensamma lokal ligger så avsides att jag inte kommer dit. :(
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav Flinta » 2022-01-31 18:19:32

Fleece skrev:Jag bor i lägenhet utan insatser. I början var jag tveksam på om jag skulle klara av "vuxenlivet", och jag tror att jag egentligen ville ha boendestöd men är glad att jag tog mig igenom det. Det tog kanske 6 mån innan matlagning, städning, betala räkningar mm föll på plats.


Hej

Låter bra. Tolkar det som att du klarar hushållssysslor och orkar göra dom. Din funktionsnedsättning kanske är en utmaning på andra sätt?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav Fleece » 2022-01-31 18:48:54

Flinta skrev:
Fleece skrev:Jag bor i lägenhet utan insatser. I början var jag tveksam på om jag skulle klara av "vuxenlivet", och jag tror att jag egentligen ville ha boendestöd men är glad att jag tog mig igenom det. Det tog kanske 6 mån innan matlagning, städning, betala räkningar mm föll på plats.


Hej

Låter bra. Tolkar det som att du klarar hushållssysslor och orkar göra dom. Din funktionsnedsättning kanske är en utmaning på andra sätt?


Ja det är väldigt trist att man blev autistisk. Jag svårt att förstå det sociala spelet framförallt, som drar mycket energi. Men jag är även lite trögtänkt, är inflexibel, snöar in mig på saker, stressintolerant, svårt att se helheten, dålig tidsuppfattning, dålig på att strukturera och annat smått och gott :). Så visst kvalificerar jag mig för diagnos hehe.
Fleece
Bannad
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2022-01-25

Hur bor ni i dag - gruppboende eller egen lägenhet?

Inläggav Fleece » 2022-02-03 18:24:33

Flinta skrev:
Fleece skrev:Jag bor i lägenhet utan insatser. I början var jag tveksam på om jag skulle klara av "vuxenlivet", och jag tror att jag egentligen ville ha boendestöd men är glad att jag tog mig igenom det. Det tog kanske 6 mån innan matlagning, städning, betala räkningar mm föll på plats.


Hej

Låter bra. Tolkar det som att du klarar hushållssysslor och orkar göra dom. Din funktionsnedsättning kanske är en utmaning på andra sätt?


Har aldrig tyckt att "pappersarbete" varit särskilt svårt, men utredaren sade att det var ganska typiskt för autism. Har faktiskt aldrig behövt hjälp med detta; söka lägenhet, bokföra sig på ny ort, skaffa swish, göra bankärenden osv. Det övergår mitt förstånd faktiskt att man inte klarar av dessa saker idag då information är så lättillgängligt (google mm).
Fleece
Bannad
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2022-01-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in