Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav manne » 2022-01-23 11:44:29

Någon som vet om detta funkar för tänderna för hundarna är det som tandborstar.? :o :-)063 :?:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav manne » 2022-01-23 16:10:40

hur ren blir hundens mun om den tuggar på dessa pinnar varje dag. :o :-)063 :?:
Är det som att borsta tänderna på hunden. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav yumxi » 2022-01-23 17:01:44

Det är inte likställt med tandborstning utan mer ett komplement. Som hundägare (och även kattägare) så bör man ändå borsta tänderna på sitt djur för att förebygga tandproblem och dålig munhälsa.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav antonius » 2022-01-23 17:41:33

Är det inte billigare och bättre ge dem rejäla ben från nötkreatur istl... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav Marjatta » 2022-01-23 18:47:49

yumxi skrev:Som hundägare (och även kattägare) så bör man ändå borsta tänderna på sitt djur för att förebygga tandproblem och dålig munhälsa.


Är det vanligt att göra det? Jag vet en person som bostade tänderna på sin hund. Tyckte då att det var väldigt ovanligt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav yumxi » 2022-01-23 19:18:26

Marjatta skrev:
yumxi skrev:Som hundägare (och även kattägare) så bör man ändå borsta tänderna på sitt djur för att förebygga tandproblem och dålig munhälsa.


Är det vanligt att göra det? Jag vet en person som bostade tänderna på sin hund. Tyckte då att det var väldigt ovanligt.


Vet inte hur många som är noga med att göra det. Känns som de flesta inte gör det så ofta. Och folk är nog ännu sämre på att borsta tänderna på sina katter.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav melly » 2022-01-23 19:50:20

antonius skrev:Är det inte billigare och bättre ge dem rejäla ben från nötkreatur istl... :-)063

Då gäller det att de har vants vid det. Hobbyhundar som normalt "bara" äter hundmat, torr eller mjuk, kan få rejäla magproblem av färska ben. Magproblem som i akut toalettbehov 267 gånger under dagen... och natten...
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav Marjatta » 2022-01-23 19:55:18

Vad menas här med färska ben? Helt råa, eller kokta? Ursäkta att frågan kanske är dum, jag vet inget om hundar ...
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav Huggorm » 2022-01-23 20:34:46

melly skrev:
antonius skrev:Är det inte billigare och bättre ge dem rejäla ben från nötkreatur istl... :-)063

Då gäller det att de har vants vid det. Hobbyhundar som normalt "bara" äter hundmat, torr eller mjuk, kan få rejäla magproblem av färska ben. Magproblem som i akut toalettbehov 267 gånger under dagen... och natten...
Mina grannar på gården närmast gjorde det efter att de slaktat en ko en gång. De hade sina båda schäfrar sovande i hallen och det var ingen vacker syn när de kom dit ner på morgonen...
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav Huggorm » 2022-01-23 20:38:28

Marjatta skrev:Vad menas här med färska ben? Helt råa, eller kokta? Ursäkta att frågan kanske är dum, jag vet inget om hundar ...
Helt råa, kokta ben från vissa djur kan ha en tendens att splittras i vassa bitar som kan skada hundens tarmar. Dessutom är proteinet nyttigare rått än kokat. Jag och de flesta andra köper märgben från nöt kapade i 5-10cm långa bitar och frysta. Ger man hunden en sån är hon lyckligt sysselsatt i bortåt en timme, innan hon ger upp att få ut den sista märgen och vill att jag skall klyva benet med yxa.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav Huggorm » 2022-01-23 20:40:20

Så här ser det ut, fast de brukar komma i påse:

https://www.matspar.se/produkt/margben-800g-ica
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav antonius » 2022-01-23 22:07:59

Generellt får väl många hundar lite för "bra" mat, och får inte arbeta med käkar och tänder lika mycket som deras vilda kusiner, med tandlossning och sämre tandstatus till följd... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav manne » 2022-01-24 11:08:46

antonius skrev:Generellt får väl många hundar lite för "bra" mat, och får inte arbeta med käkar och tänder lika mycket som deras vilda kusiner, med tandlossning och sämre tandstatus till följd... :-)063


kan man gå till tandläkaren med hunden och laga hål i tänderna. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav antonius » 2022-01-24 14:40:34

manne skrev:
antonius skrev:Generellt får väl många hundar lite för "bra" mat, och får inte arbeta med käkar och tänder lika mycket som deras vilda kusiner, med tandlossning och sämre tandstatus till följd... :-)063


kan man gå till tandläkaren med hunden och laga hål i tänderna. :o :-)063 :?:


Ja säkert. om man har råd så... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav Alien » 2022-01-24 14:48:42

Jag lyckades aldrig borsta tänderna på vår envisa hund. Hon bet ihop så jag kom aldrig in med tandborsten. Så tuggpinnar fick ersätta tandborsten.

Hunden riskerar tandsten och tandlossning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav Marjatta » 2022-01-24 14:52:19

manne skrev:
antonius skrev:Generellt får väl många hundar lite för "bra" mat, och får inte arbeta med käkar och tänder lika mycket som deras vilda kusiner, med tandlossning och sämre tandstatus till följd... :-)063


kan man gå till tandläkaren med hunden och laga hål i tänderna. :o :-)063 :?:


Tror väl inte att hundar brukar få hål i tänderna? De brukar väl inte äta så mycket socker.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav Alien » 2022-01-24 14:57:50

Vem vet vad oförståndiga hussar och mattar kan ge sina hundar. T ex när de själva fikar kan de ge den tiggande hunden kakor och bullar.

Det räcker med klibbiga kolhydrater som fastnar i tänderna, behöver inte vara socker.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav manne » 2022-01-24 17:58:05

Alien skrev:Vem vet vad oförståndiga hussar och mattar kan ge sina hundar. T ex när de själva fikar kan de ge den tiggande hunden kakor och bullar.

Det räcker med klibbiga kolhydrater som fastnar i tänderna, behöver inte vara socker.


Mammas hund ville aldrig tugga på dessa pinnar han åt och tyckt bara om onyttiga saker. :cry: :!:

han vägrade att tugga på dessa pinnar och så var han hos tandläkaren också och fick dra ut flera tänder. :cry:

Vi försökte att borta tänderna på honom också men de var väldigt svårt det. :cry:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav manne » 2022-01-24 17:59:40

Alien skrev:Vem vet vad oförståndiga hussar och mattar kan ge sina hundar. T ex när de själva fikar kan de ge den tiggande hunden kakor och bullar.

Det räcker med klibbiga kolhydrater som fastnar i tänderna, behöver inte vara socker.


så här såg mammas hund ut den lilla bebisen. :-)049 :D :-)Happy
Han var väldigt lik denna hund.

Yorkie Won't Share His Treat
https://www.youtube.com/watch?v=S0pZEMxyrgk
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav Marjatta » 2022-01-24 19:00:19

manne skrev:
Alien skrev:Vem vet vad oförståndiga hussar och mattar kan ge sina hundar. T ex när de själva fikar kan de ge den tiggande hunden kakor och bullar.

Det räcker med klibbiga kolhydrater som fastnar i tänderna, behöver inte vara socker.


Mammas hund ville aldrig tugga på dessa pinnar han åt och tyckt bara om onyttiga saker. :cry: :!:

han vägrade att tugga på dessa pinnar och så var han hos tandläkaren också och fick dra ut flera tänder. :cry:

Vi försökte att borta tänderna på honom också men de var väldigt svårt det. :cry:


Ett exempel på hund med tandvärk, alltså. Nog bäst vara "hård" och inte ge jycken sötsaker, även om den tycker om det ... men det är lätt att vara efterklok. (Jag inbillar mig att jag skulle vara jättetuff som hundägare och aldrig ge den nåt onyttigt. Ifall jag faktiskt skaffar hund nån gång, påminn mig inte om det här ...)
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav antonius » 2022-01-24 19:07:44

manne skrev:Vi försökte att borta tänderna på honom också men de var väldigt svårt det.


Man bör börja med det när de är valp, så accepterar dom det bättre sen. Och så finns det tandkräm för hundar med leverpastejsmak så då brukar de hoppa av glädje när man tar fram tandborsten... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav Huggorm » 2022-01-24 21:27:53

Ett problem är väl att hundar blir mycket äldre än vargar blir i naturen, tänderna är inte anpassade för att hålla så länge
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav manne » 2022-01-24 21:59:06

Huggorm skrev:Ett problem är väl att hundar blir mycket äldre än vargar blir i naturen, tänderna är inte anpassade för att hålla så länge


Men hur är det med vildhundar Dingos mm får de också hål i tänderna.? :o :-)063 :?:
Dingo Meets a Coyote!
https://www.youtube.com/watch?v=ir-_cm0BaWc
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Tuggpinnar till hundar är det som tandborstar.?

Inläggav manne » 2022-01-24 22:55:14

Marjatta skrev:
manne skrev:
Alien skrev:Vem vet vad oförståndiga hussar och mattar kan ge sina hundar. T ex när de själva fikar kan de ge den tiggande hunden kakor och bullar.

Det räcker med klibbiga kolhydrater som fastnar i tänderna, behöver inte vara socker.


Mammas hund ville aldrig tugga på dessa pinnar han åt och tyckt bara om onyttiga saker. :cry: :!:

han vägrade att tugga på dessa pinnar och så var han hos tandläkaren också och fick dra ut flera tänder. :cry:

Vi försökte att borta tänderna på honom också men de var väldigt svårt det. :cry:


Ett exempel på hund med tandvärk, alltså. Nog bäst vara "hård" och inte ge jycken sötsaker, även om den tycker om det ... men det är lätt att vara efterklok. (Jag inbillar mig att jag skulle vara jättetuff som hundägare och aldrig ge den nåt onyttigt. Ifall jag faktiskt skaffar hund nån gång, påminn mig inte om det här ...)


kan de inte höja skatten på husdjur lite tycker att man kan betala en kr mera i skatt för husdjur hundar och katter tex.
jag ser hundar och katter och tycker att de skall ha samma rättigheter eller liknade säregna rättigheter som människor. :!: :-)063

Är så dyrt med privata försäkringar kan de inte höja skatten och göra det lite billigare för vanligt folk att betala veterinärs kostnader för hundar och katter. :o :-)063 :?:
husdjur så som hundar och katter skall ha mera rättigheter att finnas till. :-)173 :!:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in