Musikvideos

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Musikvideos

Inläggav Karamell » 2022-01-22 18:33:39

Jag tycker musikvideor är det bästa som finns! :-)154

Det är liksom den ultimata underhållningen, musik och film. Musikaler är ofta så töntiga av nån konstig anledning. Tyvärr har jag ingen musikvideokanal, den enda jag känner till nu är väl VH1, MTV slutade ju visa videos och visar väl ju bara massa reality shows och skit. Och ZTV var en svensk kanal på 90-talet som inte längre finns. Inte ens på SVT kan dom visa lite. Det gjorde dom dock på förr i ett listprogram som hette Voxpop, men det var väl mest några styckna från topplistorna. Antar att dom inte får tittarsiffror av att visa korta saker, men dom visar ju kortfilmer på 5 min ibland.

Jag skulle vilja ha Tv:n på i bakgrunden när jag sitter vid datorn och plötsligt kommer en bra video upp. Men tyvärr görs det otroligt få bra videos. Dom flesta är ju bara grötiga och plottriga. Antingen dassiga eller plastiga. YouTube finns ju såklart, men då måste man ju veta vad man ska leta efter och ibland är bilden verkligen i skitkvalité.

Man kan dock förstå att långt ifrån alla musiker är intresserade av musikvideor och då blir dom dåliga och förstör låten. Men dom bästa artisterna är också bra på det visuella. Behöver ju inte vara superavancerat för att vara snyggt.

Jag tycker det är skandal att denna konstform inte får mer respekt och uppmärksamhet! Håller ni med? :evil: :-)063

Här är i alla fall mina favoriter:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... n1hn5oiGep
https://malinshomepage.wixsite.com/malin/music-videos
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Musikvideos

Inläggav Chrilleb » 2022-01-22 18:50:51

Hej, intressant tråd

Jag har gjort en musikvideo. Det kan komma flera. Har möjlighet via min arbetsplats att göra musikvideos. De håller på att ordna med en nytt sångbås, det blir intressant att kolla in i det rummet sen. Har ett projekt oxå, det är att sjunga in min del ur "Phantom of The opera", sen lägger vi på kvinnlig med motspelares sång. Får dock se när detta blir, men det blir nog skoj. I övrigt ska jag tävla i musik, i februarimånad. Kul att vara med igen. Det går till så att man spelar in en film där man presenterar sig själv och vilken sång man tävlar med, o sen skickar in mailet.
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Musikvideos

Inläggav slackern » 2022-01-22 18:59:36

Har vi barn från MTV barndom här? Finns den kanalen kvar överhuvudtaget? Fast MTV känns värdelöst i dagsläget med Youtube där du kan välja och vraka själv vad du vill se och lyssna på.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Musikvideos

Inläggav alixha » 2022-01-22 19:07:24

Håller med dig!

En musikvideo kan definitivt förändra själva låtens uttryck både till det bättre och till det sämre!
Jag kan absolut uppskatta en bra musikvideo även om jag inte ens gillar låten men bäst blir det såklart om man diggar båda delarna 8)


Du kan ju kolla in charts på youtube, det uppdateras hela tiden med det som är populärt och har musikvideos till låtarna när det är möjligt.

Längst upp till vänster kan man ändra land (Global).
https://charts.youtube.com/global?hl=en-GB

MTV har också en del musikvideos fortfarande (Nya, gamla, best of...)
http://www.mtv.co.uk/music/videos

(...)ibland är bilden verkligen i skitkvalité.


Vad har du för inställning på bildkvalitén på Youtube?
Har du testat samma videos fast olika uppladdare, vissa laddar upp i bättre kvalité än andra.

Sen kan man alltid söka på Google "best music videos of (all time/1994/2021/whatever)", det tycker jag är enklast när man är på jakt 8)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Musikvideos

Inläggav Furienna » 2022-01-22 19:22:55

Jag såg mycket på MTV och VH1 i min ungdom.
Sedan spelade jag också in mycket på videoband innan YouTube dök upp.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Musikvideos

Inläggav Karamell » 2022-01-22 20:37:09

Furienna skrev:Sedan spelade jag också in mycket på videoband innan YouTube dök upp.

Hehe, det gjorde jag också. Rätt sjukt egentligen, men på den tiden fanns det inte mycket underhållning. Hade ingen dator, men min bror hade och när han använde den blev det vita prickar som snö på våra tv-apparater. Så en del videor jag spelade in hade så. Fan att vi accepterade det. :lol:
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Musikvideos

Inläggav Karamell » 2022-01-22 20:38:59

Chrilleb skrev:Hej, intressant tråd

Jag har gjort en musikvideo. Det kan komma flera. Har möjlighet via min arbetsplats att göra musikvideos. De håller på att ordna med en nytt sångbås, det blir intressant att kolla in i det rummet sen. Har ett projekt oxå, det är att sjunga in min del ur "Phantom of The opera", sen lägger vi på kvinnlig med motspelares sång. Får dock se när detta blir, men det blir nog skoj. I övrigt ska jag tävla i musik, i februarimånad. Kul att vara med igen. Det går till så att man spelar in en film där man presenterar sig själv och vilken sång man tävlar med, o sen skickar in mailet.

Kul. Mitt drömyrke är att regissera musikvideor.


alixha skrev:Håller med dig!

En musikvideo kan definitivt förändra själva låtens uttryck både till det bättre och till det sämre!
Jag kan absolut uppskatta en bra musikvideo även om jag inte ens gillar låten men bäst blir det såklart om man diggar båda delarna 8)


Du kan ju kolla in charts på youtube, det uppdateras hela tiden med det som är populärt och har musikvideos till låtarna när det är möjligt.

Längst upp till vänster kan man ändra land (Global).
https://charts.youtube.com/global?hl=en-GB

MTV har också en del musikvideos fortfarande (Nya, gamla, best of...)
http://www.mtv.co.uk/music/videos

(...)ibland är bilden verkligen i skitkvalité.


Vad har du för inställning på bildkvalitén på Youtube?
Har du testat samma videos fast olika uppladdare, vissa laddar upp i bättre kvalité än andra.

Sen kan man alltid söka på Google "best music videos of (all time/1994/2021/whatever)", det tycker jag är enklast när man är på jakt 8)

Tack! Väldigt vad mycket Bollywood det var.
Vet inte vad jag har för inställning, men som sagt vissa laddar upp i bättre kvalité än andra.
Senast redigerad av Karamell 2022-01-22 20:46:17, redigerad totalt 1 gång.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Musikvideos

Inläggav Karamell » 2022-01-22 20:46:05

Förresten, säger ni musikvideoR eller musikvideoS? :-)Happy
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Musikvideos

Inläggav alixha » 2022-01-22 20:54:30

Karamell skrev:Kul. Mitt drömyrke är att regissera musikvideor.


Har du funderat på att prova?
Du kan ju börja med en låt du tycker om och klippa ihop en egen video?
Finns många klipp man kan ta som man inte behöver rättigheterna till och så kan du filma lite själv om det behövs. Testa olika effekter och så vidare. Bara för att börja någonstans :-)Happy
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Musikvideos

Inläggav alixha » 2022-01-22 22:39:23

@Karamell
Detta kanske är en taskig fråga för det kan vara så att den är helt omöjlig att svara!
Av alla dom videos du listade, hur skulle din absoluta topp 5 lista se ut? :-)063 :-)006 :D
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Musikvideos

Inläggav Zia1985 » 2022-01-22 22:57:27

slackern skrev:Har vi barn från MTV barndom här? Finns den kanalen kvar överhuvudtaget? Fast MTV känns värdelöst i dagsläget med Youtube där du kan välja och vraka själv vad du vill se och lyssna på.


Jag växte upp med MTV, fanns alltid på i bakgrunden när jag va liten, runt 1996 började jag följa European Top 20 slaviskt. De hade även ett ”ring så spelar vi” program på eftermiddagen. Ringde in när jag gick i högatadiet och va med i live-sändning. Fick en MTV goodie bag för min medverkan.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Musikvideos

Inläggav Karamell » 2022-01-22 23:44:16

alixha skrev:@Karamell
Detta kanske är en taskig fråga för det kan vara så att den är helt omöjlig att svara!
Av alla dom videos du listade, hur skulle din absoluta topp 5 lista se ut? :-)063 :-)006 :D

På min spellista på YouTube har jag listat dom i turordning. https://www.youtube.com/playlist?list=P ... n1hn5oiGep

Själv?
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Musikvideos

Inläggav Karamell » 2022-01-22 23:44:54

alixha skrev:
Karamell skrev:Kul. Mitt drömyrke är att regissera musikvideor.


Har du funderat på att prova?
Du kan ju börja med en låt du tycker om och klippa ihop en egen video?
Finns många klipp man kan ta som man inte behöver rättigheterna till och så kan du filma lite själv om det behövs. Testa olika effekter och så vidare. Bara för att börja någonstans :-)Happy

Jo, fast jag har gett upp det där med film och foto. Jag ritar istället. Är mindre stressigt.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Musikvideos

Inläggav slackern » 2022-01-22 23:58:24

Karamell skrev:
alixha skrev:
Karamell skrev:Kul. Mitt drömyrke är att regissera musikvideor.


Har du funderat på att prova?
Du kan ju börja med en låt du tycker om och klippa ihop en egen video?
Finns många klipp man kan ta som man inte behöver rättigheterna till och så kan du filma lite själv om det behövs. Testa olika effekter och så vidare. Bara för att börja någonstans :-)Happy

Jo, fast jag har gett upp det där med film och foto. Jag ritar istället. Är mindre stressigt.


Gör en animerad video då.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Musikvideos

Inläggav alixha » 2022-01-23 14:44:56

Karamell skrev:
alixha skrev:@Karamell
Detta kanske är en taskig fråga för det kan vara så att den är helt omöjlig att svara!
Av alla dom videos du listade, hur skulle din absoluta topp 5 lista se ut? :-)063 :-)006 :D

På min spellista på YouTube har jag listat dom i turordning. https://www.youtube.com/playlist?list=P ... n1hn5oiGep

Själv?


Bra lista, många grymma musikvideoS :wink:

Oj jag vet inte, det finns så många bra, ska fundera på det!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Musikvideos

Inläggav Skogkatt » 2022-01-26 13:40:12

Jag gillar den här, det är lite som att titta på en dröm.


Skogkatt
 
Inlägg: 6147
Anslöt: 2021-10-02

Musikvideos

Inläggav Chrilleb » 2022-01-30 17:37:20

@Karamell


MusikvideoR :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in