Vad läser du för bok/böcker just nu?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Kahlokatt » 2022-01-10 21:42:45

Min bokrapport för 2021
Antal lästa böcker: 28 om jag inte har räknat fel.
Bästa bok: Sparven av Elisabeth Östnäs.
Sämsta bok: Monstrumologen av Rick Yancey.

I mörkret av Cara Hunter (deckare) - Väldigt spännande och gripande berättelse med en helt oväntad lösning. Lite svårt att hålla reda på alla karaktärer, men väldigt läsvärd.

Sparven av Elisabeth Östnäs (historisk roman) - En fantastisk berättelse (med en handikappad hjältinna!) från Stockholm i mitten av 1700-talet. Gripande, med fina personporträtt och miljöskildringar. En pärla!

Hemmet av Mats Strandberg (skräck) - En vacker och gripande berättelse med karaktärer som man verkligen bryr sig om. Men jag gillade inte riktigt slutet.

Djupsinne: Hur bläckfisken lärde sig tänka av Peter Godfrey-Smith (naturvetenskap/filosofi) - En besvikelse! Tungt och krångligt, alldeles för lite om bläckfiskar och för mycket om evolutionsbiologi. Jag hade velat veta mer om dessa fascinerande djur.

Monstrumologen av Rick Yancey (skräck) - Guuud vilken tråkig bok! Halva boken är bla, bla, bla, resten är AAAAHH, SLASH, KLAFST, TUGG, BIT. Ingen kärlek, ingen vänskap, inga riktiga miljöskildringar och i princip inga kvinnor utom några försvarslösa offer och några irriterande kärringar som skymtar förbi i periferin. Jag skulle inte läsa fortsättningen om de så slängde den efter mig.

Metro: Resan till ljuset av Andrej Djakov (post-apokalyptisk sci fi) - En spännande och gripande bok. Lite svårt att se miljön framför sig, men hur ska man tänka sig Sankt Petersburg i ruiner? Lite bleka personporträtt, men det enda jag verkligen störde mig på var att boken är så otroligt dåligt korrekturläst. Men jag vill läsa del 2!

Äckligt av Ulf Ellervik (kemi och biologi) - En bok om kroppsvätskor, är det verkligen något att ha? Ja, det här är både interssant och roligt, även om det ÄR rätt äckligt att läsa om t.ex. snor och sperma. Allt är skrivet så att även lekmän skall förstå, så det är ingen svårbegriplig bok. Ulf är lite av en idol för mig. :-)154

Älskade barn av Romy Hausmann (thriller) - En väldigt spännande, udda och smart deckare med oväntade vändningar hela tiden. Riktigt bra!

Bakom gallret av Maude Julien (barndomsskildring) - En gripande berättelse om en hemsk och närmast absurd barndom helt utanför samhällets regler och normer. Tyvärr känns det lite som om hemskheterna staplas på varann. Hur Maude frigjorde sig och lärde känna världen utanför hemmet beskrivs alldeles för lite.

Mörkret vet av Arnaldur Indrídasón (deckare) - En ganska lågmäld deckare med karaktärer man känner för och tycker om. Lite för många karaktärer inblandade, dock, och eftersom jag aldrig har varit på Island tyckte jag att det var svårt att se landskapen framför mig.

Mord på öppen gata
av Mikael Fuchs (deckare) - Miljön är Stockholm vid mitten av 1900-talet, men många byggnader är påhittade, det röks påhittade cigarettmärken och personerna nämns bara vid efternamn. Det regnar hela tiden och man känner egentligen ingenting för personerna i berättelsen. En ganska konstig deckare.

Creatures of Will and Temper av Molly Tanzer (fantasy) - En bok jag skulle kalla "mysryslig". Det tar lite tid innan berättelsen tar fart, men man har roligt på vägen också. Väldigt udda, men lätt att tycka om.

Gangsterns klagan av Ray Celestin (deckare) - Spännande, gripande och samtidigt varm och djupt mänsklig. Det är lite för många personer inblandade för att boken skall få full pott och jag förstod inte riktigt alla turen i intrigen, men jag tyckte mycket om boken.

De trasiga flickorna av Simone St. James (deckare/skräck): En vacker berättelse om vänskap, men också en spännande deckargåta och en kuslig spökhistoria. Ibland kunde den kännas lite för amerikansk i stilen, men jag tyckte om den. Läser gärna mer av samma författare.

Mer kommer...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Kahlokatt » 2022-01-10 22:08:18

Dr. Mütter's Marvels av Cristin O'Keefe Aptowicz (medicinhistoria) - Intressant utan att bli för tungt, om än ingen bladvändare. Jag tyckte att delarna om plastikkirurgi var mest intressanta.

Creatures of Want and Ruin av Molly Tanzer (fantasy) - Inte lika bra som Tanzers första "Creatures"-bok, men trevlig och spännande. Kanske lite väl sorglig ibland.

Brott och skratt av Lasse Strömstedt (självbiografi) - Lasse Strömstedt hamnade tidigt i klammeri med rättvisan och åkte ut och in på kåken, men blev till slut en hederlig medborgare, skådespelare och författare. Boken är gripande och rolig, även sorglig ibland. Del 2, om hans fängelsetid var den jag tyckte minst om ,det blev lite väl mycket tjat om alla rymningar. Men det är otroligt att Lasse tog sig ur kriminaliteten till sist!

De dödas skuggor av Frances Hardinge (historisk roman med fantasyinslag) - Ingen dålig bok, men inte heller särskilt spännande eller gripande. Tråkiga personporträtt och för många personer inblandade. Nu inser jag att det låter som om jag har läst en gammal telefonkatalog... :mrgreen:

Glädjens mekanismer av Ray Bradbury (novellsamling med sci fi-inslag) - Hittad i föräldrahemmets bokhylla. Jag förstod inte alla noveller, men gillade ändå boken. I en kuslig och sorglig novell har alla människor utom tre försvunnit, medan den sista novellen, om "nationalsångslöparna", är en kärleksförklaring till filmen.

Röd signal av Johan Brännström (deckare) - Man blir inte precis sugen på att åka tåg när man har läst denna gastkramande deckare, som nästan är FÖR obehaglig ibland. Morden är RIKTIGT brutala. Tyvärr verkar författaren inte riktigt behärska tempusböjningar.

Till de döda av Emma Ångström (psykologisk spökhistoria) - Obehaglig och krypande. Fin psykologisk skräck, men är nog väldigt plågsam att läsa för den som, liksom bokens huvudperson, har drabbats av missfall.

Du kallade mig djävulens barn av Victoria Spry (barndomsskildring) - En ohygglig berättelse som gör både fysiskt och psykiskt ont att läsa. Hjärtslitande.

Ek av Frida Andersson-Johansson (deckare/spökhistoria) - Utspelar sig till största delen på Vasamuseet. Otäck, ibland äckelframkallande, med intressanta miljöskildningar, men kanske lite FÖR hemsk för min smak.

Don't breathe a word av Jennifer McMahon (barndomsskildring/deckare/skräck) - Boken var spännande och gripande ända fram till slutet, som jag tyckte förstörde hela berätelsen. Jag blev jättebesviken!

De kapabla av Klas Ekman (thriller) - Den här boken griper verkligen tag, men den är SÅ ELÄNDIG. Precis ALLT går åt helvete och så fort man tänker "nu kan det inte bli värre", så blir det värre. Men gillar man svart humor och skildringar av trassliga relationer är den säkert en höjdare.

A deadly education av Naomi Novik (fantasy/dark academia) - En sorts mörkare, grymmare version av Harry Potter. Boken griper tag och miljöerna är fantasifulla, men den mysiga känslan från Harry Potter finns inte här. Huvudpersonen Galadriel är inte heller speciellt sympatisk. Det är spännande, men jag hängde inte riktigt med i alla svängar. Men jag har bokat del 2 på bibblan.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav alixha » 2022-01-10 22:54:12

Min vän fick två böcker i julklapp från sitt arbete, hon ville inte läsa någon av dom så hon gav dom till mig. Bra att ha-böcker när man jobbar på en gymnasieskola, titlarna är klockrena :lol:

Bear Grylls: Never Give Up - A Life of Adventure.
Den är väldigt tråkig men jag tror det har sin förklaring i att den är på svenska och den svenska översättningen är fruktansvärd. Den innehåller bra historier men det är svårt att fokusera på det när den är så kasst översatt.

Bear Grylls: Så överlever du allt.
Även denna är på svenska (hatar översättningar) men lite mera överkomlig att läsa.
En guidebok för olika extrema överlevnadssituationer. Intressant.
Bara för att det kan vara kul att veta hur man gör.

Till exempel får man lära sig hur man:
- överlever en björnattack
- flyger ett plan i en nödsituation
- flyr från en brinnande byggnad
- bygger en snögrotta
- överlever en hajattack
- överlever en kidnappning
... och så vidare!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav slackern » 2022-01-10 23:07:35

alixha skrev:Min vän fick två böcker i julklapp från sitt arbete, hon ville inte läsa någon av dom så hon gav dom till mig. Bra att ha-böcker när man jobbar på en gymnasieskola, titlarna är klockrena :lol:


Även bra böcker att ha när ryssen anfaller. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav alixha » 2022-01-11 21:45:08

slackern skrev:
alixha skrev:Min vän fick två böcker i julklapp från sitt arbete, hon ville inte läsa någon av dom så hon gav dom till mig. Bra att ha-böcker när man jobbar på en gymnasieskola, titlarna är klockrena :lol:


Även bra böcker att ha när ryssen anfaller. :lol:


haha precis :lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav slackern » 2022-01-11 22:39:44

alixha skrev:
slackern skrev:
alixha skrev:Min vän fick två böcker i julklapp från sitt arbete, hon ville inte läsa någon av dom så hon gav dom till mig. Bra att ha-böcker när man jobbar på en gymnasieskola, titlarna är klockrena :lol:


Även bra böcker att ha när ryssen anfaller. :lol:


haha precis :lol:


Hur som helst kul att du fick böckerna. Även fast man kanske inte direkt läser dom från pärm till pärm så lär du ju alltid lära dig något som kan komma väl till användning någon gång i framtid även om det kanske inte är en så stor kris som att ryssen anfaller men kanske något stort strömavbrott mitt i vintern eller att vatten inte kommer ur kranen så kan det ju vara bra att kunna rena sitt vatten och så vidare.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Vildsvin » 2022-01-17 0:17:11

En bok om vad som händer när föräldrar inte klarar av att läsa av sina barn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-01-17 12:52:22

Living My Life Emma Goldman
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Kahlokatt » 2022-01-17 13:59:42

1795 av Niklas Natt och Dag. Den är jättebra.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Karamell » 2022-01-17 14:52:22

Varför läsa böcker när det finns film?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Zia1985 » 2022-01-17 15:00:03

Karamell skrev:Varför läsa böcker när det finns film?


För att jag föredrar att använda fantasin.
Med visuellt historieberättande så får man ALLT serverat på ett fat. Man behöver inte tänka.
När jag läser så får jag en ram och olika mycket av tavlan målad, beroende på hur väl författaren skriver, men jag blir också medskapare till världen som författaren beskriver, för orden och meningarna gör att jag ser scener, människor, miljöer, färger, känner dofter och känslor. Och den världen är bara min. Blir berörd på ett helt annat sätt än av att se film och tv-serier.
Därför läser jag och kommer nog alltid att läsa.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav slackern » 2022-01-17 15:09:49

Zia1985 skrev:
Karamell skrev:Varför läsa böcker när det finns film?


För att jag föredrar att använda fantasin.
Med visuellt historieberättande så får man ALLT serverat på ett fat. Man behöver inte tänka.
När jag läser så får jag en ram och olika mycket av tavlan målad, beroende på hur väl författaren skriver, men jag blir också medskapare till världen som författaren beskriver, för orden och meningarna gör att jag ser scener, människor, miljöer, färger, känner dofter och känslor. Och den världen är bara min. Blir berörd på ett helt annat sätt än av att se film och tv-serier.
Därför läser jag och kommer nog alltid att läsa.


Tack för en vacker beskrivning utav känslan man får.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Zia1985 » 2022-01-21 0:53:48

slackern skrev:Tack för en vacker beskrivning utav känslan man får.

My pleasure!

Nu läser jag bok nummer två av David Lagercrantz bidrag till Milleniumserien, Mannen som sökte sin skugga..
David Lagercrantz lyckas inte ta vid där Stieg Larsson lämnade.. David Lagercrantz skriver utan själ. Tvådimensionellt.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav atoms » 2022-01-21 3:44:26

Zia1985 skrev:Nu läser jag bok nummer två av David Lagercrantz bidrag till Milleniumserien, Mannen som sökte sin skugga..
David Lagercrantz lyckas inte ta vid där Stieg Larsson lämnade.. David Lagercrantz skriver utan själ. Tvådimensionellt.


Anade det, i min värld finns Lisbeth Salanders framtid i utkastet till den 4:e boken; det utkast som Eva Gabrielsson behöll och ingen levande får se.

.

Läser Tiden second hand av Svetlana Aleksijevitj.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2022-01-29 18:38:51

Fackbok:
Jan Bergman: Sekreterarklubben. C-byråns kvinnliga agenter under andra världskriget.

Roman:
Ayòbámi Adébáyò: Stanna hos mig
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Kidzi » 2022-01-30 22:35:38

Hetsläser De första den sista illusionen för den var beställd och försenad, drar igenom den på två dagar.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Ignatius » 2022-01-30 23:21:21

Mark Haddon: Den besynnerliga händelsen med hunden om natten. Handlar om en autistisk pojkes äventyr. Inifrånbeskrivningar om hur han uppfattar världen. För mig var det flera Aha-upplevelser: "Så upplever jag också sådana situationer!" Och jag som fick min diagnos då jag var 52! Hur kunde alla missa att jag är lika konstig som pojken i boken? Boken är kanske inget mästerverk men är rolig och ger perspektiv på autism.
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Kidzi » 2022-01-31 21:54:18

Ignatius skrev:Mark Haddon: Den besynnerliga händelsen med hunden om natten. Handlar om en autistisk pojkes äventyr. Inifrånbeskrivningar om hur han uppfattar världen. För mig var det flera Aha-upplevelser: "Så upplever jag också sådana situationer!" Och jag som fick min diagnos då jag var 52! Hur kunde alla missa att jag är lika konstig som pojken i boken? Boken är kanske inget mästerverk men är rolig och ger perspektiv på autism.


Vågar jag rekommendera dig Moons "Speed of dark"? Helt annorlunda. Tycker hans beskrivningar om sina upplevelser i början av boken är bra.

Sedan har de en bot för autism, ganska mörk historia.

Kan säga att jag inte alls kände igen mig i "Hunden om natten". Men gillade berättelsen.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Ignatius » 2022-01-31 22:51:49

Kidzi skrev:
Ignatius skrev:Mark Haddon: Den besynnerliga händelsen med hunden om natten. Handlar om en autistisk pojkes äventyr. Inifrånbeskrivningar om hur han uppfattar världen. För mig var det flera Aha-upplevelser: "Så upplever jag också sådana situationer!" Och jag som fick min diagnos då jag var 52! Hur kunde alla missa att jag är lika konstig som pojken i boken? Boken är kanske inget mästerverk men är rolig och ger perspektiv på autism.


Vågar jag rekommendera dig Moons "Speed of dark"? Helt annorlunda. Tycker hans beskrivningar om sina upplevelser i början av boken är bra.

Sedan har de en bot för autism, ganska mörk historia.

Kan säga att jag inte alls kände igen mig i "Hunden om natten". Men gillade berättelsen.


Jag har läst Moons bok också. Tyckte den var OK men inte mer. Jag var skeptisk till slutet. Varför ska man bota autism? Duger man inte som man är? Christopher är väl mer autistisk, mer avskärmad och i större behov av hjälp än Moons karaktär. Jag känner igen mig i Moons Aspergerkaraktär, men jag höll/håller på med liknande konstigheter som Christopher: överdrivet fokus på detaljer, konstiga matvanor, märkliga ritualer, krystade resonemang etc. Jag var hundra gånger värre som liten då jag, precis som Christopher, fick raserianfall då saker och ting inte passade mig. Väldigt underligt att ingen förstod hur knäpp jag var :wink:.

Apropå Moon: läs hennes fantasytrilogi "Sagan om Paksenarrion". Den är bland den bästa fantasy jag läst. Rekommenderas varmt.
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav atoms » 2022-02-01 18:06:00

Lars Görling, 491
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-06 9:59:42

Between the Lines of Drift: The Memoirs of a Militant


https://www.armyofgod.com/EricLinesOfDr ... Opened.pdf
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Zia1985 » 2022-02-09 23:28:48

Senaste två veckorna läst de första 6 böckerna i Joona Linna-serien av Lars Kepler, började precis på 7:an..
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Tystheten » 2022-02-10 23:54:43

Glädjedödarna - En bok om förmynderi av Mattias Svensson
Tystheten
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2021-03-25

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Heidi79 » 2022-02-11 0:05:35

Inte läser bok..språk svårigheten gör vägrar
tycker om kolla filmar..dom mer visuella
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Återgå till Intressanta intressen



Logga in