Stör det er om Hans Asperger var nazist?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav LordNelson » 2021-12-30 21:47:31

Kidzi skrev:
LordNelson skrev:
Kidzi skrev:Man har den diagnos man har.

Känner även att gemene man inte vet om detta utan talar fortfarande om aspergers. Så tror det tar ett bra tag innan alla kallar det autism. Det är mest autister som säger autism.

Högfungerande autism kallade man ju dem som hade kannerautism men har tal och normalt IQ. De var en annan grupp än aspergarna. Så tror inte vi kommer slås ihop med dem.

Nu ansåg man ju att HFA och aspergers inte kunde skiljas åt och därför slog man hop allt till autismspektrum. Det betyder ju inte att det var rätt. Tror vi kommer kallas autister enbart, inte högfungerande.

Nu verkar det ju som många med Aspergers inte är värst högfungerande så även det är ju ett ord som borde försvinna när man tala om människor med autism.


Så du anser att vi med aspergers är utvecklingsstörda då? Trots att man inte får vara det med diagnosen aspergers?

När jag läser igen ser jag du faktist skrev ”Tror vi kommer kallas autister enbart, inte högfungerande”.

För att återgå till frågan kan man göra som i vanliga fall och säga att någon är utvecklingsstörd om den nu är det. Om det skulle vara relevant. Många med utvecklingsstörning och autism är ju överlägsna NTs på vissa områden.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav ab2487_1 » 2021-12-30 23:06:56

Tyvärr så känns det som att autism/hfa blir en mycket bred definition.. Jag bryr mig inte så mycket personligen om vad man kallar det men för många tror jag att då ”asperger” ändå existerade så var det lättare att acceptera en diagnos(och kanske även att identifiera sig i den).

Nej, det stör mig inte att han var nazist.

Det stör mig däremot att så väldigt många människor nuförtiden tycker att det är ok att utplåna personer ur historien bara för att deras ”åsikter” om saker så som slaveri, raser, och människovärde inte ”matchar” vad vi anser utifrån nutida synsätt.. Det ena ursäktar inte alls det andra men deras verk har fortfarande utförts.(Jag tycker dessutom att man bör vara mycket tydlig med att ta avstånd från deras handlingar utan att för den delen radera ut dem från historien).

(Jag kan tillägga att t.ex när Weimarrepubliken föll och Hitlers parti NSDAP så småningom tog makten i Tyskland så gjorde man så att man struntade i fakta och i den att den verkliga historien faktist existeradet och spred ut propaganda så som att Tyskland egentligen första världskriget och att judarna skulle varit var delaktiga till förlusten.)

Det är lätt att skriva ny historia när man redan har utrotat den gamla.
ab2487_1
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2021-10-10

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav superIQaspie » 2021-12-31 0:11:00

Kidzi skrev:Aspergers var nazist och fick sin forskning betald av nazister. Många vill ändå kalla sig aspergare snarare än autister.

Tycker ni det är OK att hylla en nazist? Vad gäller sjukdomsnamn har man ändrat alla som uppfunnits av nazister. Men de som har aspergers vill så gärna ha kvar namnet aspergers.


Autism är inte en sjukdom, var har du fått det ifrån?

Vem är det som hyllar en nazist?

Om man skall vara konsekvent gällande människor/företag/institutioner etcetera som varit verksamma under tiden då Nazi-Tyskland existerade, bör man, förutom att akta sig för historieförfalskning, även passa sig för att sätta etiketter på människor utan att ta hänsyn till den kontext de verkade i.

Andra som också skulle kunna kallas "nazister" och därmed "bör" bojkottas är t.ex. Hugo Boss (modeskaparen som designade Gestapos uniformer), Mercedes (bilmärket som tillverkade motorer och fordon åt den nazistiska regimen) eller Airbus Group (som är Europas största luft- och rymdfartskoncern) med ursprung i bland annat Messerschmitt (som tillverkade Luftwaffes kända jaktplan).

Det stör mig inte om/att Hans Asperger var nazist.
superIQaspie
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2021-11-18
Ort: Stockholm

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav Karamell » 2021-12-31 0:41:48

Jag säger autism. Kanska stötande egentligen att detta forum heter aspergerforum.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav Paladinen » 2021-12-31 6:35:01

Vem bryr sig . Skall man inte kunna ha på sig Hugo Boss , dricka Fanta , köra Mercedes, käka doctor Oetker fryspizza.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav cirkusfreak » 2021-12-31 11:12:45

Nej, helt ok för mig. Föredrar fortfarande begreppet Aspergers Syndrom över Autism.

Tyska läkare gjorde många framsteg inom forskning på den tiden och det vore ju tokigt att bara låtsas som att det inte har hänt.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav Kidzi » 2021-12-31 12:13:35

superIQaspie skrev:Autism är inte en sjukdom, var har du fått det ifrån?


Pratar om andra namn som ändrats för de namnats efter nazister, dessa är sjukdomar.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-31 12:51:07

Jag måste nästan skratta lite, det ser ut som om de flesta folk med Aspergers har en avslappnad relation till detta. "Tycker du att det är illa att Hans var nazist?". "Nej, det skiter jag i."

:lol:

Jag tycker det är bra, jag vet om många som blir väldigt spända och stressade bara de hör ordet nazist, de ser ut så här: :shock:

Men folk här på forumet är mer avslappnade, det är bra tycker jag.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav Någon » 2021-12-31 13:01:28

Svar på frågan i trådstarten: Ja.

För mig bidrog vetskapen om historien att jag väntade med att be om utredning tills jag var 60+.
Eftersom historien har en tendens att upprepa sig och jag inte vill bli utsorterad som livsoduglig av myndigheterna i framtiden..
Sen behövde jag så pass mycket hjälp av samhället att jag var tvungen att ”krypa till korset”.

Hur världen har behandlat människor som är födda med avvikelser, som inte går att korrigera, är skrämmande.
Nazisternas brott känner jag allt för väl till genom berättelser av flera äldre släktingar och deras närstående.
Mina farföräldrar, som inte var judar, flydde mer eller mindre från Tyskland 1936. De kom hit för att farmors far var svensk. På den tiden behandlades avvikande barn ganska illa även i Sverige. Men ren utrotning förekom vad jag vet inte.

Idén att upprätta Sukhareva och andra pionjärer inom asperger/autism- forskningen är bra, men generellt ogillar jag när syndrom (och för den delen sjukdomar) döps efter personer. Vilket inte heller är det vanligaste inom Sverige, till skillnad från i USA.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav dandansson » 2021-12-31 13:19:59

nej! jag anser inte att det är dumt att tala om Aspergers syndrom bara för att han gjorde något som folk inte gillar. Hur bra var Röntgen eller Parkinsson?
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav Freddy Dreadful » 2021-12-31 14:27:46

Stör det er att Hitler hade Asperger?
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav antonius » 2021-12-31 14:33:54

i nazityskland blev man väl i princip av med sin läkarlicens om man inte tillhörde NSDAP och eller deporterad till ngt avlägset illa omtyckt ställe... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav Alien » 2021-12-31 14:36:30

Freddy Dreadful skrev:Stör det er att Hitler hade Asperger?

Du skriver som om det var allmänt känt. Det är bara spekulationer.

Men det finns en hel tråd om detta: artikel-hade-adolf-hitler-aspergers-syndrom-t9667.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav Alien » 2021-12-31 14:38:33

antonius skrev:i nazityskland blev man väl i princip av med sin läkarlicens om man inte tillhörde NSDAP och eller deporterad till ngt avlägset illa omtyckt ställe... :-)004

Nej, man behövde inte vara med i partiet, det räckte att göra som partiet ville. Hans Asperger var inte medlem.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-31 14:50:04

Freddy Dreadful skrev:Stör det er att Hitler hade Asperger?


Hitler var mycket, men jag tror inte att han hade AS. Om han hade det så bryr jag mig inte. Det betyder inget för mig. Man kan inte låta sådana saker störa sig, vad en tysk hade för nästan 100 år sedan betyder ingenting för mig nu.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav Freddy Dreadful » 2021-12-31 15:04:06

Alien skrev:Du skriver som om det var allmänt känt. Det är bara spekulationer.

I Bengt Liljegrens biografi om Hitler (lästips!) blir det VÄLDIGT tydligt, även om det inte är någonting som påstås rakt ut!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav antonius » 2021-12-31 15:07:09

Alien skrev:
antonius skrev:i nazityskland blev man väl i princip av med sin läkarlicens om man inte tillhörde NSDAP och eller deporterad till ngt avlägset illa omtyckt ställe... :-)004

Nej, man behövde inte vara med i partiet, det räckte att göra som partiet ville. Hans Asperger var inte medlem.


Han kanske var för känd för att de skulle ge sig på honom, de var ju lite kändisfixerade, berömdheter kunde ju vara både släkt med judar och homosexuella. T.o.m. Hitlers förfäder är det ju raderat och höljt i dunkel en del av hans släktskap, antagligen för att han var släkt med någon jude eller zigenare, så det var nog en smal sak att skydda en känd läkare... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav slackern » 2021-12-31 15:51:10

Alien skrev:
Freddy Dreadful skrev:Stör det er att Hitler hade Asperger?

Du skriver som om det var allmänt känt. Det är bara spekulationer.

Men det finns en hel tråd om detta: artikel-hade-adolf-hitler-aspergers-syndrom-t9667.html


Alla historiska personer som det påstås har AS är spekulationer, dessutom är det ju en psykiatriker som har spekulerat om Hitler hade det eller ej så lite mer seriöst än om autister skulle spekulera om Einstein hade autism.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav dandansson » 2021-12-31 19:17:15

Freddy Dreadful skrev:Stör det er att Hitler hade Asperger?

vissa säger så här: https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... rcist.html

vi har ingen aning om vad som är sant om Herr Hitler.
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav atoms » 2021-12-31 19:20:48

Moderator:

Hitler är off topic.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav UDFy-38135539 » 2021-12-31 20:37:20

Någon skrev:Svar på frågan i trådstarten: Ja.

För mig bidrog vetskapen om historien att jag väntade med att be om utredning tills jag var 60+.
Eftersom historien har en tendens att upprepa sig och jag inte vill bli utsorterad som livsoduglig av myndigheterna i framtiden..
Sen behövde jag så pass mycket hjälp av samhället att jag var tvungen att ”krypa till korset”.

Hur världen har behandlat människor som är födda med avvikelser, som inte går att korrigera, är skrämmande.
Nazisternas brott känner jag allt för väl till genom berättelser av flera äldre släktingar och deras närstående.
Mina farföräldrar, som inte var judar, flydde mer eller mindre från Tyskland 1936. De kom hit för att farmors far var svensk. På den tiden behandlades avvikande barn ganska illa även i Sverige. Men ren utrotning förekom vad jag vet inte.

Idén att upprätta Sukhareva och andra pionjärer inom asperger/autism- forskningen är bra, men generellt ogillar jag när syndrom (och för den delen sjukdomar) döps efter personer. Vilket inte heller är det vanligaste inom Sverige, till skillnad från i USA.

Instämmer i ditt mycket vettiga resonemang med tilllägget att vi behöver uppmärksamma och lära oss att kvinnliga upptäckare och banbrytare är och har varit förbisedda i vetenskapen.
Därför borde vi hänvisa till henne och kanske Lorna Wing i stället för Hasse...
UDFy-38135539
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2010-11-01
Ort: En bit ifrån den närmaste

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav Pemer » 2022-02-08 23:26:52

De artiklar jag har läst om avpolletteringen av Asperger har sagt att medlemskap i partiet hade han inte, men väl i organisationer som stod partiet nära, där medlemskap var nödvändigt om man ville ha fullständiga karriärmöjligheter. Vilka människor som ville jobba med det de kunde och kände sig bra på i Tyskland och dess ockuperade länder på den tiden spelade inte med så mycket som behövdes för att få klara sig?

Han hade undertecknat en och annan order om att skicka barn till de värsta ställena, men att det skulle vara på något sätt klarlagt att han de facto var nazist eller "övertygad nazist", som jag härom veckan såg honom bli kallad i ett svar på en fråga på Quora, det har jag inte sett.

Är det jag som har missat någon ännu mer uttrycklig artikel om det här vore jag glad över en länk.

Som det är nu på senare år har jag läst artiklar som åtminstone underbygger att man nog kan se honom som mer kontroversiell än att syndromet borde ha fått hans namn från början, men att det inte kan beläggas att han stödde nazismen - och överallt folk som hävdar också det sistnämnda. Är det faktiskt inte alls klarlagt tycker jag det är väldigt fel, även om han är död sedan snart 42 år.

Jag har inte råd att köpa den här artikeln, men den anges vederlägga de spridda påståenden om naziststöd: https://link.springer.com/article/10.10 ... 19-03981-7

Recent allegations that pediatrician Hans Asperger legitimized Nazi policies, including forced sterilization and child euthanasia, are refuted with newly translated and chronologically-ordered information that takes into account Hitler’s deceptive ‘halt’ to the T4 euthanasia program in 1941. It is highly unlikely that Asperger was aware of the T4 program when he referred Herta Schreiber to Am Spiegelgrund or when he mentioned that institution 4 months later on the medical chart of another (unrelated) girl, Elisabeth Schreiber. Asperger campaigned vigorously from 1938 to 1943 to have his specialization, Curative Education, take priority in the diagnosis and treatment of disabled children over other fields that promoted Nazi racial hygiene policies. He neither disparaged his patients nor was he sexist. By 1938, he had identified the essentials of Asperger syndrome and described an unnamed boy whom he later profiled (as Ernst K.) in 1944. Rather than doing ‘thin’ research, Asperger made discoveries that were prescient, and some of his activities conformed to definitions of “individual resistance.”


Ur de noter till avhandlingen som finns på sidan kan vi läsa t ex:
Asperger refers here to the Main (Public) Health Office in Vienna, which established a Department of Eugenics and Racial Hygiene after the Law for the Prevention of Genetically Diseased Offspring was enacted in Austria in 1940. The Department registered the names of individuals with an array of presumably hereditary defects that potentially rendered them as having “lives not worth living” and, thus, candidates for evaluation for possible forced sterilization (Thomas et al. 2006, p. 344). The Health Office should not be confused with Am Spiegelgrund, to which some disabled children were referred for observation and were surreptitiously murdered under the secret Nazi T4 program.


Och jag vet ju att jag läste Herwig Czechs artikel från början, den är ju det första som kom fram om det här med samarbete med nazisterna. Hon sammanfattar sin artikel:

Asperger managed to accommodate himself to the Nazi regime and was rewarded for his affirmations of loyalty with career opportunities. He joined several organizations affiliated with the NSDAP (although not the Nazi party itself), publicly legitimized 'race hygiene' policies including forced sterilizations and, on several occasions, actively cooperated with the child ‘euthanasia' program.


Så att han skulle ha varit nazist känns som en välspridd övertolkning av det som har skrivits på det här området. Men har någon några andra artiklar än de av Czech, Sheffer och Slagstad är jag absolut intresserad av att förkovra mig. Jag har redan accepterat att syndromets namn är ett minne blott, och hade gjort det innan de här anklagelserna kom, men domen över död man tycker jag ska vara schysst.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav slackern » 2022-02-09 0:31:04

Pemer skrev:Så att han skulle ha varit nazist känns som en välspridd övertolkning av det som har skrivits på det här området. Men har någon några andra artiklar än de av Czech, Sheffer och Slagstad är jag absolut intresserad av att förkovra mig. Jag har redan accepterat att syndromets namn är ett minne blott, och hade gjort det innan de här anklagelserna kom, men domen över död man tycker jag ska vara schysst.


Om han var nazist eller inte har jag inte den blekaste om, men för den skull kan ju folk ha varit nazister utan att ha varit medlemmar som det säkert fanns medlemmar i nazistpartiet som inte var nazister.
The patient records and documents show that Dr Asperger sent patients to the Am Spiegelgrund clinic in Vienna, where they were put to death.

https://www.bbc.com/news/world-europe-43820794

Men enligt BBC så var han ansvarig till barn skickades till en klinik där barn mördades.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stör det er att Hans Asperger var nazist?

Inläggav Pemer » 2022-02-09 1:33:42

Jo, men precis! Det är ju den biten som har trummats ut. Men det säger ju inte i sig något om hur aktivt man delar regimens ideologi osv.

Och avhandlingen av Dean Falk, jag glömde ange namnet i anslutning till den länken mitt i mitt förra inlägg, säger ju att det är högst osannolikt att Asperger kände till T4-programmet när han skrev under på att skicka flickan Herta Schreiber till Am Spiegelgrund.

Och den är skriven året efter Herwig Czechs artikel, som BBC-länken är ännu en referens till.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in