Så hopplöst komma fram till Telia

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Så hopplöst komma fram till Telia

Inläggav Alien » 2021-12-25 2:57:30

Det ringde en försäljare om ett TV-paket med en massa kanaler och allt möjligt. Skulle kosta bara 199 kr i ett år, sedan 299 kr.

Dessutom sa han att jag skulle få billigare bredband pga en kampanj. Någon skulle ringa mig från Telia. Bekräftelse kom på sms.

Men inte sjutton ringde någon från Telia om någon kampanj. Så jag gick in på Mitt Telia igår och kollade fakturor. De som jag hittills betalat kostade 349 kr/månad. Men nästa kostar 509.

Jag ringde Telia men fick alternativ som inte passade. Beställning, Faktura, Support. Valde Support och hamnade i lång telefonkö. Men det var väl egentligen folk som hade akuta problem som skulle ringa Support. Lade på luren och valde Faktura i stället. Hamnade i en ännu längre kö. Samtidigt kunde jag begära att bli uppringd genom att klicka på en länk i chatten och ange telefonnumret. Så jag gjorde det och uppgav mitt mobilnummer. Mycket riktigt ringde det. Jag klickade på Svara men det tog inte och det försvann. Jag fick stanna i telefonkön i över en timme. När jag äntligen kom fram så hade mobilen dött och låg på laddning.

Hon kunde inte svara någonting eftersom jag inte kunde identifera mig via bankID. Jag kunde uppge numret på min senaste faktura (kollade i Mitt Telia). Men hon kunde inte säga något om kampanjen. Det fanns tydligen inte någon generell kampanj. Verkade som det var olika för olika människor. Hon rekommenderade mig chatten.

Jag frågade också på chatten på Mitt Telia. Men de ville också ha identifiering via bankID. Men jag hade ju redan identifierat mig via BankId en gång, det var därför jag var inne på chatten. Nej, jag fick återkomma när jag hade tillgång till mobilen. "Har ni öppet imorgon?" frågade jag. Ja, de hade öppet till kl 17.

Men det var lögn upptäckte jag idag. Chatten var inte alls öppen.

Men kunde man inte mejla då? Hittade ingen mejladress, bara telefonnumret. Man måste fylla i ett formuär på hemsidan. Hade de haft en mejladress, hade de fått en massa mejl om olika saker.

Men det gick ju inte att fylla i något formulär. Man fick bara olika alternativ som inte passade in på mitt fall.

Så antingen vänta i över en timme i telefon igen på måndag. Eller försöka med chatten. Om jag hittade någon klagomur så skulle jag ha en del att säga.

Eftersom detta dragit ut på tiden har det snart gått 14 dagar. Så nu tänker jag ångra mig. Men när jag skrev det som svar på bekräftelsemejlet så kom det tillbaka, det gick inte att svara på det. Så hur ångrar jag mig då? Hittade inget om detta på Mitt Telia. Kan ju ångra mig i chatten, men då har jag verkligen inget bevis kvar.

Det här är ju ännu sämre än Allente, där hittade jag iaf en mejladress till slut.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Så hopplöst komma fram till Telia

Inläggav Skogkatt » 2021-12-25 10:09:21

Det här problemet har blivit värre och värre. De största företagen i Norge är så svåra att komma i kontakt med! Och nu har de "Chat bots". Automatiserad kundservice, men det fungerar inte. Dessa chattbotsane förstår inte vad människan vill, de svarar bara med enkla korta meningar. Jag brukar skriva "hur dödar man en chatbot så fort som möjligt?" Jag har aldrig fått ett bra svar. Du får också alternativ som du kan välja, men inget av alternativen är vad du behöver. Hopplöst. Jag kontaktade Postverket i Norge nyligen, det tog två veckor att avsluta det fallet.

Och Allente har allvarliga problem. Jag har sagt till dem flera gånger, webbplatsen fungerar inte korrekt och kundservicen är helt hopplös. Viasat och Canal Digital slogs samman till en enda stor firma och allt blev dubbelt så illa.
Skogkatt
 
Inlägg: 6103
Anslöt: 2021-10-02

Så hopplöst komma fram till Telia

Inläggav nescio » 2021-12-25 14:58:42

telia-info@telia.se

Bestrid fakturorna via mail och betala inte fakturorna.
De kanske inte läser sin epost, men du kan ju visa upp mejlet i tingsrätten sedan när de stämmer dig.
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Så hopplöst komma fram till Telia

Inläggav Alien » 2021-12-26 1:13:54

Tack för epostadressen!

Jag har nu skrivit dit och ångrat TV-avtalet. Så nu har jag det skriftligt.

Det andra tänker jag prata om i chatten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Så hopplöst komma fram till Telia

Inläggav notwoodstock » 2021-12-27 15:14:33

Jag misstänker konstigt nog att jag är road.

Har själv "pratat med" Comhem. Jo, Telia också.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Så hopplöst komma fram till Telia

Inläggav Alien » 2021-12-28 2:19:25

Jag blir skitsur på Telia. Jag skickade ett mejl att jag ångrar mig och fick detta automatsvar.

Via den här mejladressen (telia-info@telia.se) svarar vi enbart på generella frågor om våra produkter och tjänster. Vi hanterar inga personuppgifter, och kan därför inte hjälpa till med kundspecifika frågor.

För att få hjälp med just ditt ärende behöver du välja en annan kontaktväg. Du kan logga in på Mitt Telia...

Du kan naturligtvis också ringa oss på 90 200---

Alltså via Mitt Telia kommer jag ingen vart. Jag ställs bara inför omöjliga alternativ. Klickar jag i Faktura så frågas efter fakturanummer på en speciell faktura. Klickar jag i Beställning så måste jag beställa något. Alternativet "Ångra" finns inte. Försöker jag på chatten så är det samma sak. Ringer jag får jag sitta i telefonkö minst 40 minuter plus att jag ju inte har något bevis på att jag ångrat mig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Så hopplöst komma fram till Telia

Inläggav nescio » 2021-12-28 3:25:10

https://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-beslut/angra-avtal/meddela-anger/
ARN 2012-03805 - Meddelande om ånger kan skickas via e-post
Beslut: Konsumenten fick rätt

En konsument ingick ett avtal om ett telefoniabonnemang via telefon. Sex dagar senare begärde konsumenten att få ångra avtalet och meddelade detta via e-post. Operatören nekade och hänvisade till att konsumenten för att få ångra avtalet var tvungen att ringa till kundtjänst, eller skicka ett skriftligt brev med sin underskrift.

På grund av säkerhetsskäl gick det inte att ångra avtalet via e-post, eftersom ingen e-postadress hade registrerats för konsumenten.

ARN menade att det inte var ifrågasatt att ett avtal hade ingåtts och att konsumenten hade begärt att få ångra detta i tid, det vill säga under ångerfristen. Nämnden uttalade att eftersom distans- och hemförsäljningslagen är tvingande till konsumentens förmån kan inte strängare krav ställas än vad som framgår av lagen. Eftersom inga bestämmelser finns i lagen som hindrar att en konsument ångrar sig via e-post ansåg ARN inte att operatören hade rätt att sätta upp ett sådant villkor. Konsumenten hade därför haft rätt att ångra avtalet via e-post. ARN rekommenderade operatören att låta konsumenten få utöva ångerrätten.
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Så hopplöst komma fram till Telia

Inläggav melly » 2021-12-28 16:50:15

Det är väldigt bra att ha skriftlig dokumentation på att man har ångrat sig.

För x antal år sedan begick jag misstaget att teckna bredband genom Telia. Jag upptäckte raskt att det var närmast obrukbart (överbelastningssymptom), och skickade ångermeddelande per formulär på deras hemsida. (Jag minns inte om där fanns möjligheten att ångra eller om jag klämde in det under någon allmän meddelanderubrik - jag ville bara skriftlig dokumentation.) Jag ringde också. Det var 14 dagars ångerrätt och jag var klart inom den gränsen.

Sen valde jag förstås en annan leverantör istället. Men det blev krångel med att ansluta det abonnemanget för att det var "upptaget" av Telia - efter att tiden för ångerrätt var slut. Så jag ringde Telia som påstod att jag inte hade sagt upp på rätt sätt!??? Så jag skulle vara fast i deras avtal för minst ett år. :evil:

Men, när jag påpekade att jag inte bara hade ringt och sagt upp avtalet utan att jag dessutom hade gjort det skriftligt ändrade de sig. Snabbt.

(Jo, jag undrar fortfarande hur "jag vill säga upp det här avtalet" inte kan vara rätt sätt att säga upp ett avtal med uttalad ångerrätt. Ohederligt sätt att hålla kvar kunderna.)
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Så hopplöst komma fram till Telia

Inläggav Alien » 2021-12-31 3:53:43

Idag har jag ringt till Telia i tre ärenden.

Ett handlade om telefonen och e-faktura. Det löste sig men så trött på att tvingas uppge både telefonnummer och bankid innan jag ens får komma till telefonkön. Först när man kommit fram till en livs levande männska är det dags för bandid. (Jag minns den gamla goda tiden när man sade sitt namn i telefon till myndigheter och de trodde på en utan bevis!)

Ett handlade om att jag ville byta till 100/100. Han frågade om jag var nöjd med priset och jag sa att jag inte var det. Då sade han att jag kunde få det för ett lägre pris men då måste jag binda mig för ett år. Jag slog till utan att kolla upp om jag kunde fått det billigare någon annanstans. (Det kan jag säkert men då måste jag skicka tillbaka Telias router och hämta en ny, är så trött på att springa till "posten".) Han lovade ett bekräftelsemejl.

Sedan hade jag sett att TV-paketet som jag ångrat stod kvar under Beställningar som pågående och vill försäkra mig om att mitt ångermeddelande gått fram. Jag har kollat igen och nu står det "Makulerad".

Något mejl fick jag aldrig men det står "Bredband 100/100" under Beställningar.

När jag var klar med detta skulle jag ringa till E.on men då var deras telefontid slut.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Så hopplöst komma fram till Telia

Inläggav sebastiann » 2021-12-31 5:25:48

Du måste ju förstå varför man har att man måste identifiera dig via BankID...

Tidigare på den "gamla" tiden så var telefonabonnemang, bredband (ADSL då) och mobilabonnemang och liknande hårt låsta mot adressen. Det gick således inte att beställa något i någon annans namn även om man litade på ett namn/personnummer, och ville man säga upp något så ombads man oftast att ringa från det telefonnummer som abonnemanget låg på, detta också för att folk inte ska kunna säga upp dina grejer i rent jävelskap.

Ville man säga upp skriftligt via brev, var man tvungen att uppge en kod från ett brev som skickades i retur.

Idag finns det ingen sådan låsning, idag kan man beställa kors och tvärs, går t.om. beställa åt ett företag i ens eget namn. Ingen kontroll görs förutom att det inte redan får finnas bredband inkopplat.

Det gör att det finns högre krav på att identifiera sig. Inte enligt lag, men företagen har ju ett intresse i att förhindra bedrägerier, och därav BankID-krav.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Återgå till IT-forum



Logga in