Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Kidzi » 2021-12-18 22:57:46

Har haft det med.

Kallades förr maran för det man upplevde samma saker.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Riksamiralen » 2021-12-18 23:54:08

Jag också, det kan hända när man sover, vaknade en gång, kunde varken röra armar, ben eller huvud, kändes som hjärnan var utanför och inte kunde kontrollera någonting förutom ögonen, fullständig panikslagen känsla, det går en liten stund, sen kommer det en svart skugga, hör ett väldigt mörkt tonfall eller en mörk röst som inte lät mänsklig utan åt det demoniska hållet, sa på svenska ''Jag ska döda dig!'' sen har jag för mig att rösten skrattade mycket och skuggan kom närmre, jag var så rädd att jag blundade, men tillslut återfick jag kontrollen och skuggan var borta, ibland undrar man om det verkligen bara är sömnparalys eller någonting annat, eftersom alla på hela jordklotet har upplevt det här får det mig att tro att det kan vara något övernaturligt väsen som besöker olika människor varje dygn som sover, som bara den sovande kan uppfatta närvaron av.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2021-12-19 0:25:29

Många har ju haft sömnparalys och det är inte farligt utan bara obehagligt. Jag har själv inte haft det men jag menar att det låter mer troligt med sådant än att spöken finns och sömnparalys kan absolut göra så att man kanske tror sig se saker som inte finns.

Står man i ett mörkt rum och ser något som ser ut som att någon står där så kan det lika gärna vara tex en stol och så ligger det en tröja och det kan mycket väl se ut som att någon sitter där eller står där.

Ni har inte sagt så mycket mer än att ni tror spöken finns men inte riktigt vad som gör att ni tror att de finns för sömnparalys osv är inte spöken det handlar helt enkelt om hjärnan och kroppen.

För skuggor och så kan ju också vara skuggor som är från tex en stol eller så.

Om ni nu har sett spöken eller känt av något så är det ju otroligt för jag vill också se eller märka saker. Men som sagt så har jag inte upplevt något som gjort att jag bara åh det spökar här eller det var ett spöke. Mycket har ju varit logiska och naturliga saker. Om ni kollar filmen A beautiful mind med Russell Crowe så tror jag mer på att det är sånt beteende som gör att man tror sig se spöken eller så är man bara andlig som person. Alltså man måste inte ha någon diagnos för att tro på det, men pga min erfarenhet så drog jag den kopplingen och sen menade inte jag att alla var psykiskt sjuka utan varför jag trodde just det den gången var dels för att personerna hade psykiska svårigheter sådana som är lite mot schizofreni eller paranoia sen om de var just den eller inte vet jag inte.

Nu har jag ju testat lite saker för att se om man kan se spöken men mycket handlar som sagt om logiska förklaringar tex finns de ju lekar såsom Charlie Charlie, eller säger du detta så kommer detta hända osv men det är ju mer för att skrämma upp folk. Både Charlie och anden i glaset är ju mer att någon blåste eller rörde på glaset eller pennan som gör att det rör på sig. Det är ju inte spöken som rör på sakerna utan det ingår ju lite i spelet att åh glaset flytta på sig ”det var inte jag ” klart det var någon som var med i leken som rörde.

Varför skulle spöket helt plötsligt komma till just det där huset just den kvällen? Kom den på att nu ska de prata med mig så då befinner jag mig där just klockan 23:00? Hur långsökt är inte det?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Riksamiralen » 2021-12-19 1:25:37

Jossie94 skrev:Många har ju haft sömnparalys och det är inte farligt utan bara obehagligt. Jag har själv inte haft det men jag menar att det låter mer troligt med sådant än att spöken finns och sömnparalys kan absolut göra så att man kanske tror sig se saker som inte finns.

Står man i ett mörkt rum och ser något som ser ut som att någon står där så kan det lika gärna vara tex en stol och så ligger det en tröja och det kan mycket väl se ut som att någon sitter där eller står där.

Det här låter verkligen som någon som aldrig haft en sömnparalys, om du aldrig har haft det varför uttalar du dig ens om det, du har ju aldrig upplevt det, jag är mycket säker på vad jag såg det var ingen ''stol'' eller ''tröja'', du vet inte vad du pratar om *suck*... Har man haft sömnparalys så känns den upplevelsen äkta, eftersom du inte har erfarenhet av någon borde du vara tyst, om du hade haft det tror jag inte du hade varit mer rationell och orädd än någon annan fast du hela tiden hävdar att du är bättre, visare och klokare än oss andra och vi ska bara framställas som inbilska och vidskepliga, om du hade haft en sömnparalys kanske du skulle ifrågasätta mer, det är omöjligt att veta men du verkar blivit inledd och inlärd i tidig ålder att allting har sin förklaring med våra begränsade sinnen och ligger det utanför detta så finns det inte eller har en ''bevisad'' förklaring enligt er, skedmatad av en ''expert'' förstås som ska försäkra alla så att de inte tänker steget längre eller självständigt i denna moderna värld, magi och övernaturlighet får inte finnas, kanske därför den försvinner mer och mer också?

Och förresten vadå ''står'' ingen jävel någonsin har väl stått upp och fått en sömnparalys, möjligen suttit i en fåtölj men man står väl inte upp och sover människor är väl inte hästar eller? Sömnparalys är inte samma sak som att vara mörkrädd / rädd för mörkret, för det är jag inte ett jävla dugg så sluta rationalisera som om du vore någon expert på ett område du inte ens har upplevt.

Jossie94 skrev:Om ni nu har sett spöken eller känt av något så är det ju otroligt för jag vill också se eller märka saker. Men som sagt så har jag inte upplevt något som gjort att jag bara åh det spökar här eller det var ett spöke. Mycket har ju varit logiska och naturliga saker.

Jo det har vi visst förklarat, att man kan känna närvaron av något man inte kan se, och det har inget med sömnparalys över huvud taget att göra för jag har aldrig varit så jävla vaken som vid de tillfällena, du får väl inga sådana möten för du är ett hopplöst fall när det kommer till andlig kontakt, de vet att du inte tror på ett jävla skvatt så de bryr sig väl inte ett jävla dugg om dig. Man måste vara öppen för tankarna och idéerna för att kunna ta emot kontakten, du har ju byggt en åsikt kring andlighet som en betongmur inte konstigt att du aldrig upplever eller ser någonting och du aldrig kommer göra det heller, din världsbild förhindrar dig att få uppenbarelser, inlevelser, känslor från de andra dimensionerna och de högre planen, du kan inte få någon gudomlig inspiration eftersom du är besatt av enbart denna dimension av livet på jorden, här och nuet, det fysiska planet, du kan omöjligen vara mottaglig av det spirituella.

Jossie94 skrev:Om ni kollar filmen A beautiful mind med Russell Crowe så tror jag mer på att det är sånt beteende som gör att man tror sig se spöken eller så är man bara andlig som person. Alltså man måste inte ha någon diagnos för att tro på det, men pga min erfarenhet så drog jag den kopplingen och sen menade inte jag att alla var psykiskt sjuka utan varför jag trodde just det den gången var dels för att personerna hade psykiska svårigheter sådana som är lite mot schizofreni eller paranoia sen om de var just den eller inte vet jag inte.

Aldrig sett filmen men säkert bara Hollywood propaganda för att krossa människans vackra sida, precis som ateister, att vara nyfiken och öppen för många möjligheter gillar de inte eftersom allt ska vara materiellt och fysiskt och man ska enbart leva en gång och bara här på jorden och bete sig förskräcklig mot andra under tiden man är här, inget liv efter döden betyder ju att du måste få så mycket som möjligt gjort enligt många ateister, det leder ju till dåliga beteenden som girighet och att man kan trampa på andra för att nå denna toppen i jordelivet, om man är religiös låter man saker och ting ta sin tid, man är avvaktande och tålmodig för man är inte rädd för döden, det är en av livets faser precis som födseln, de vill väl säkert uppmåla tro som en sjukdom för det rimmar väl bra med Hollywoods ytlighetsfixerade och giriga världsbild som gror i sådana miljöer.

Jossie94 skrev:Nu har jag ju testat lite saker för att se om man kan se spöken men mycket handlar som sagt om logiska förklaringar tex finns de ju lekar såsom Charlie Charlie, eller säger du detta så kommer detta hända osv men det är ju mer för att skrämma upp folk. Både Charlie och anden i glaset är ju mer att någon blåste eller rörde på glaset eller pennan som gör att det rör på sig. Det är ju inte spöken som rör på sakerna utan det ingår ju lite i spelet att åh glaset flytta på sig ”det var inte jag ” klart det var någon som var med i leken som rörde.

Varför skulle spöket helt plötsligt komma till just det där huset just den kvällen? Kom den på att nu ska de prata med mig så då befinner jag mig där just klockan 23:00? Hur långsökt är inte det?

Barnlekar betyder väl ingenting, det är väl inte på det viset man går till väga, som sagt du måste ha öppenhet och tålamod och du måste vara respektfull mot det, annars vill det inte visa sig för dig, du kan ju liksom inte tro att du ska fånga spöken i en barnlek, det är ju oseriöst och omoget att ens komma på en sån idé vem har inte sagt någon ramsa framför någon spegel någon gång, så funkar det inte, du måste tro först,

Personligen är jag negativt inställt till sådana metoder, det är satanistiska och demoniska grejer att använda en Ouija-bräda och liknande grejer, tron måste komma inifrån, det räcker du behöver inte såna där fördärvade verktyg som djävulsdyrkare och spådamer använder.
Spiritism är nog myt enligt mig, det var ett påfund för att umgås och ha roligt i slutet av 1800-talet på middagsbjudningar, det var ofta olika saker riggade i huset för att lura gästerna att något pågick, det var inte på riktigt och det bevisades vid några tillfällen, det var bara en modegrej för det levde inte kvar, det gjorde däremot religion.
Senast redigerad av Riksamiralen 2021-12-19 1:34:39, redigerad totalt 1 gång.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Odal_ » 2021-12-19 1:33:24

Även de vandöda fruktar mig.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-19 10:23:36

Odal_ skrev:Även de vandöda fruktar mig.


Detta är mycket off topic, men när norrmän ser dig här Odal tror de att du är en norrman. Jag trodde det ett tag. :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Odal,_Norge
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-19 14:57:44

Kidzi skrev:Kallades förr maran för det man upplevde samma saker.


Jag har hört amerikaner prata om något de kallar "Night Terror", det är nog samma sak. Jag upplevde det ibland när jag var 5-6 år gammal och det var inget annat än hemskt. Fasanfullt. 100% ren skräck.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav slackern » 2021-12-19 16:47:57

Skogkatt skrev:
Kidzi skrev:Kallades förr maran för det man upplevde samma saker.


Jag har hört amerikaner prata om något de kallar "Night Terror", det är nog samma sak. Jag upplevde det ibland när jag var 5-6 år gammal och det var inget annat än hemskt. Fasanfullt. 100% ren skräck.


Nattskräck tror jag att det heter på svenska.

Jo det är nog nattskräck.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nattskr%C3%A4ck
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Toblerone » 2021-12-19 17:19:59

slackern skrev:
Skogkatt skrev:
Kidzi skrev:Kallades förr maran för det man upplevde samma saker.


Jag har hört amerikaner prata om något de kallar "Night Terror", det är nog samma sak. Jag upplevde det ibland när jag var 5-6 år gammal och det var inget annat än hemskt. Fasanfullt. 100% ren skräck.


Nattskräck tror jag att det heter på svenska.

Jo det är nog nattskräck.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nattskr%C3%A4ck


Ja, min äldste son hade det. Han var bara 3 eller 4 då. Bara vaknade och var livrädd och skrek. Det ser ut som om barnet har vaknat ur en mardröm, men det tar lite längre tid tills de lugnar sig.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Riksamiralen » 2021-12-19 17:25:03

Maran/Sömnparalys är inte alls samma sak som ''nattskräck'' eller ''night terror'', jag har aldrig haft det till skillnad från sömnparalys som jag har haft.

Sömnparalys är en helt annan sida:

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys

Jämför symptomen så ser ni att de inte är lika, vid nattskräck är man inte medveten förens man vaknar och kommer inte ihåg mardrömmen, vid sömnparalys är man förlamad och drömmer / ser saker när man är vaken men kan inte röra sig, man minns det i flera år kan jag själv intyga.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-19 17:48:23

Riksamiralen skrev:vid nattskräck är man inte medveten förens man vaknar och kommer inte ihåg mardrömmen,


Jag kommer ihåg. Men det finns säkert flera olika saker som liknar varandra.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Kidzi » 2021-12-19 23:53:04

Maran heter The old hag.

Alla kulturer har en. Den måste inte vara kvinnlig. Men den sitter på ens bröst och/eller stryper en. Ibland upplever man bara ondska i rummet.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2021-12-20 1:01:49

Riksamiralen skrev:
Jossie94 skrev:Många har ju haft sömnparalys och det är inte farligt utan bara obehagligt. Jag har själv inte haft det men jag menar att det låter mer troligt med sådant än att spöken finns och sömnparalys kan absolut göra så att man kanske tror sig se saker som inte finns.

Står man i ett mörkt rum och ser något som ser ut som att någon står där så kan det lika gärna vara tex en stol och så ligger det en tröja och det kan mycket väl se ut som att någon sitter där eller står där.

Det här låter verkligen som någon som aldrig haft en sömnparalys, om du aldrig har haft det varför uttalar du dig ens om det, du har ju aldrig upplevt det, jag är mycket säker på vad jag såg det var ingen ''stol'' eller ''tröja'', du vet inte vad du pratar om *suck*... Har man haft sömnparalys så känns den upplevelsen äkta, eftersom du inte har erfarenhet av någon borde du vara tyst, om du hade haft det tror jag inte du hade varit mer rationell och orädd än någon annan fast du hela tiden hävdar att du är bättre, visare och klokare än oss andra och vi ska bara framställas som inbilska och vidskepliga, om du hade haft en sömnparalys kanske du skulle ifrågasätta mer, det är omöjligt att veta men du verkar blivit inledd och inlärd i tidig ålder att allting har sin förklaring med våra begränsade sinnen och ligger det utanför detta så finns det inte eller har en ''bevisad'' förklaring enligt er, skedmatad av en ''expert'' förstås som ska försäkra alla så att de inte tänker steget längre eller självständigt i denna moderna värld, magi och övernaturlighet får inte finnas, kanske därför den försvinner mer och mer också?

Och förresten vadå ''står'' ingen jävel någonsin har väl stått upp och fått en sömnparalys, möjligen suttit i en fåtölj men man står väl inte upp och sover människor är väl inte hästar eller? Sömnparalys är inte samma sak som att vara mörkrädd / rädd för mörkret, för det är jag inte ett jävla dugg så sluta rationalisera som om du vore någon expert på ett område du inte ens har upplevt.

Jossie94 skrev:Om ni nu har sett spöken eller känt av något så är det ju otroligt för jag vill också se eller märka saker. Men som sagt så har jag inte upplevt något som gjort att jag bara åh det spökar här eller det var ett spöke. Mycket har ju varit logiska och naturliga saker.

Jo det har vi visst förklarat, att man kan känna närvaron av något man inte kan se, och det har inget med sömnparalys över huvud taget att göra för jag har aldrig varit så jävla vaken som vid de tillfällena, du får väl inga sådana möten för du är ett hopplöst fall när det kommer till andlig kontakt, de vet att du inte tror på ett jävla skvatt så de bryr sig väl inte ett jävla dugg om dig. Man måste vara öppen för tankarna och idéerna för att kunna ta emot kontakten, du har ju byggt en åsikt kring andlighet som en betongmur inte konstigt att du aldrig upplever eller ser någonting och du aldrig kommer göra det heller, din världsbild förhindrar dig att få uppenbarelser, inlevelser, känslor från de andra dimensionerna och de högre planen, du kan inte få någon gudomlig inspiration eftersom du är besatt av enbart denna dimension av livet på jorden, här och nuet, det fysiska planet, du kan omöjligen vara mottaglig av det spirituella.

Jossie94 skrev:Om ni kollar filmen A beautiful mind med Russell Crowe så tror jag mer på att det är sånt beteende som gör att man tror sig se spöken eller så är man bara andlig som person. Alltså man måste inte ha någon diagnos för att tro på det, men pga min erfarenhet så drog jag den kopplingen och sen menade inte jag att alla var psykiskt sjuka utan varför jag trodde just det den gången var dels för att personerna hade psykiska svårigheter sådana som är lite mot schizofreni eller paranoia sen om de var just den eller inte vet jag inte.

Aldrig sett filmen men säkert bara Hollywood propaganda för att krossa människans vackra sida, precis som ateister, att vara nyfiken och öppen för många möjligheter gillar de inte eftersom allt ska vara materiellt och fysiskt och man ska enbart leva en gång och bara här på jorden och bete sig förskräcklig mot andra under tiden man är här, inget liv efter döden betyder ju att du måste få så mycket som möjligt gjort enligt många ateister, det leder ju till dåliga beteenden som girighet och att man kan trampa på andra för att nå denna toppen i jordelivet, om man är religiös låter man saker och ting ta sin tid, man är avvaktande och tålmodig för man är inte rädd för döden, det är en av livets faser precis som födseln, de vill väl säkert uppmåla tro som en sjukdom för det rimmar väl bra med Hollywoods ytlighetsfixerade och giriga världsbild som gror i sådana miljöer.

Jossie94 skrev:Nu har jag ju testat lite saker för att se om man kan se spöken men mycket handlar som sagt om logiska förklaringar tex finns de ju lekar såsom Charlie Charlie, eller säger du detta så kommer detta hända osv men det är ju mer för att skrämma upp folk. Både Charlie och anden i glaset är ju mer att någon blåste eller rörde på glaset eller pennan som gör att det rör på sig. Det är ju inte spöken som rör på sakerna utan det ingår ju lite i spelet att åh glaset flytta på sig ”det var inte jag ” klart det var någon som var med i leken som rörde.

Varför skulle spöket helt plötsligt komma till just det där huset just den kvällen? Kom den på att nu ska de prata med mig så då befinner jag mig där just klockan 23:00? Hur långsökt är inte det?

Barnlekar betyder väl ingenting, det är väl inte på det viset man går till väga, som sagt du måste ha öppenhet och tålamod och du måste vara respektfull mot det, annars vill det inte visa sig för dig, du kan ju liksom inte tro att du ska fånga spöken i en barnlek, det är ju oseriöst och omoget att ens komma på en sån idé vem har inte sagt någon ramsa framför någon spegel någon gång, så funkar det inte, du måste tro först,

Personligen är jag negativt inställt till sådana metoder, det är satanistiska och demoniska grejer att använda en Ouija-bräda och liknande grejer, tron måste komma inifrån, det räcker du behöver inte såna där fördärvade verktyg som djävulsdyrkare och spådamer använder.
Spiritism är nog myt enligt mig, det var ett påfund för att umgås och ha roligt i slutet av 1800-talet på middagsbjudningar, det var ofta olika saker riggade i huset för att lura gästerna att något pågick, det var inte på riktigt och det bevisades vid några tillfällen, det var bara
en modegrej för det levde inte kvar, det gjorde däremot religion.


Jäklar vad folk numera bara skriver något utan att ha koll på vad andra skriver...Är du expert på det övernaturliga då? Det är väl knappast någon som är det.

Jag säger bara att man kan förklara mycket med olika beteenden som kan handla om trauman osv. Förr trodde man ju att en person som kunde mycket om mediciner var en häxa och dessa var ju vanliga människor som bara kunde mycket om mediciner, ska man gå runt och tro att en apotekare är en häxa eller ?
Vetenskap säger jag bara, det är där mycket bevis har blivit till, tex nu vet man vetenskapligt att en person är inte besatt av en demon för att den är konstig, den har förmodligen blivit våldtagen, misshandlad eller varit med om något trauma som gjort att den reagerar på ett annorlunda sätt men samtidigt är ju ingen reaktion rätt eller fel för man kan bli off, man kan bli förbannad, det kan vara så sjukt olika hur man reagerar på jobbiga saker.

Nej jag har aldrig haft sömn paralys och det är säkert hemskt och läskigt men jag tror inte det är så att man bara nu tror jag på spöken och du säger själv att man måste tro, där har du svaret! Du kan tro på vad du vill så mycket det bara går, tillslut tror du ju själv på att det du tror på finns. Tillslut kanske rosa elefanter alltså riktiga elefanter finns, jag har bara sett gråa elefanter och rosa är ju mer dekorations elefanter sen kan de finnas i flera färger eftersom man kan ju måla dekorations elefanter till blå, lila, gula vilken färg som helst. Där kommer ju fantasin verkligen in.

Jag har trott massor på att kunna se spöken ,men kan det bara vara så att det inte finns spöken? Måste det finnas spöken? kan det vara så att man vill att det ska finnas mer än att man bara dör?

Ni måste ju kunna acceptera att folk tror olika, jag accepterar ju att ni tror på spöken osv, jag har inget emot det, jag säger bara VAD jag tror på och det är vetenskapen. De där filosofiska känns lite svävande absolut kan det vara så men kanske i rymden för det är så stort, men borde vi inte ha märkt om det är en parallell värld ? Jag tänker på Sofies värld, och vem kan ha en sån kraft att den kan se den parallella världen?
I filmer kan man nog ha det, i verkligheten, det enda jag kan tänka mig är om man kör meditation eller yoga då kanske man hamnar väldigt djupt i sig själv men kommer man kunna se spöken då?

Vadå lärt mig fel? Folk lär väl sig på olika sätt? Jag kan ju inte säga till någon som lärt sig på ett sätt att det sättet är fel för alla yrken har ju gått olika skolor, vissa frisörer blir utbildade att använda ett märke, andra lär sig ett annat osv. Tex i butiker så vet inte alla om vad tex stickprov är för det kan lika gärna heta något helt annat. Nej alltså inte stickprov hos doktorn utan att personalen kollar varorna vid själv kassan eller vad det kallas.
Senast redigerad av Jossie94 2021-12-20 1:03:23, redigerad totalt 1 gång.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Riksamiralen » 2021-12-20 2:08:26

Jag har aldrig haft ett trauma i mitt liv ännu, jag är 25 år gammal och inget tragiskt har hänt ännu, och som jag sa förut jag har trott så länge jag kommer ihåg, till och med i förskolan och innan dess.

Jag känner mig färdig i denna tråden nu, du och jag skulle ju kunna ta denna jargong fram och tillbaka hur länge som helst men onödigt när ingen av oss är villig att ändra på sig.

Du påstår att vi får tro på vad vi vill och du respekterar och accepterar det men du är samtidigt respektlös och blandar in elefanter i olika färger, det är ju väldigt hånfullt att jämföra äkta etablerad tro/religion med något så uppenbart löjligt som ingen på jorden tror på om man inte är psykiskt sjuk och tror att det finns rosa elefanter och det vet du, du väljer den jämförelsen i onödan för att provocera oss, det är en onödig liknelse för att förlöjliga det vi tror på och tycker om. Skärp dig med din överhöghet och din veta bäst attityd och sluta klanka ner på oss med liknelser du vet gör oss till åtlöje, jag har väl inte sagt att ni inte får tro på ingenting, bara att jag inte håller med den världsåskådningen och att det är en ytterst grå och trist världsbild ni har, inget annat egentligen, ateister är förmodligen majoriteten i samhället ju och så är det, menade bara att tror man inte i mina ögon så tycker jag det är en bitter åskådning på livet, men så får väl folk tycka då, jag har aldrig predikat för någon att följa min tro, jag håller tron till mig själv hela livet för det är mitt personliga val som jag inte känner för att pracka på andra, men jag kan väl ändå få vara ledsen över att så många övergett tron och lever utan hopp och framtidstro på grund av detta.

Om parallella världar: Ibland tror jag drömmar kanske har någonting att göra med detta, när jag drömmer känner jag igen platserna det är ofta samma platser som dyker upp flera gånger i olika drömmar, jag brukar mest drömma att jag går runt och utforskar platser, ibland är det platser jag garanterat aldrig varit vid, ibland är det en hybrid av två platser jag sett i verkligheten, typ en gång låg mitt hus mitt i en öken fast det finns inga öknar i Sverige, typ sånt. Drömmar är fascinerande vore åtminstone häftigt om det hade ett samband med parallella universum, kanske inblickar därifrån, vem vet vad hjärnan har kontakt med, hjärnan är väldigt outforskat territorium och komplext.

Alla utbildas olika och formas men jag tror om personer är troende eller inte också kanske är programmerade så från början av livet, annars borde jag ju inte trott från början, det behöver inte vara inlärt, kanske samma sak med att inte tro på någonting? Jag tror det är något som är med från början om man är lagd åt det rationella ytterst ''vetenskapliga'' och ''måste ha bevis'' hållet. Och sådana som mig som får insikter, tankar och idéer samt känslor som är starka och känns nästan skickade från högre makter, att jag ser sammanträffanden som kan tyda på att naturen och skapelsen lyssnar på ens ord och handlingar, som ett schackspel där man gör ett drag och Gud gör ett annat drag, och utfallet reflekterar det man gör i livet, det har i alla fall gagnat mig väldigt mycket och jag är tacksam för att tron är med mig genom livet och den höjer stämningen i mitt liv så det är enbart en positiv grej, ingen tvingande grej.

Som sagt nu känner jag mig rätt nöjd i denna tråd, åtminstone om det ska bli fler debatter, det tycker du säkert är lika meningslöst som jag och ingen får några nya insikter så då kan jag be om ursäkt för min hårda ton i mitt förra inlägg men hoppas på att du förbättrar ditt bemötande också i framtiden och inte gör liknelser som sårar till exempel människor med tro, respekt handlar om att se på en annan människa som jämlike på samma nivå, jag har ofta under livet fått intrycket av att många ateister ska låtsas vara övermänniskor och mästra religiösa på olika vis, men det är inte att vara respektfull och förstående. Vi är olika och tycker inte samma sak i denna fråga. Man kan framföra att man inte håller med och ändå respektera någons tro utan att dra den i smutsen.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Toblerone » 2021-12-20 10:36:51

Snälla Jossie, jag tror att en anledning till varför det blir missförstånd, irritation och att man pratar förbi varandra är att du har vanan att bara "utvidga" temat. Det kan man göra om man är i princip klar med huvudgrejen och sedan kommer därifrån till något annat. Men det som händer här är att du blir osäker (om andra förstår det du skriver? Eller kanske också om det är rätt?), och då hoppar du till något annat, för att sedan försöka få ihop det med det ursprungliga och återvända till det.

Den strategin fungerar INTE. Det har bara mindre och mindre med den ursprungliga frågeställningen att göra. Försök att inte sväva ut så värst utan håll dig till din egentliga frågeställning.

När det gäller spöken, så verkar det emellanåt som om du har teorin att det är en viss grupp av människor som kan se dem. Där får man ju skilja mellan folk som har någon slags mental sjukdom (t.ex. psykos, schizofreni, eller liknande) och folk som anser sig vara något slags medium, eller liknande. Alltså såna som säger sig kunna se spöken trots att de är psykiskt "friska", dvs inte har några hallucinationer. När det gäller de med hallucinationer - det är förstås inte på riktigt, det är ju den egna hjärnan som skapar bilder eller annat. Och när det gäller de senare - de som tror på sånt för att de tycker att de har sett sånt, eller hört eller upplevt något som gör att de tror att det finns övernaturliga varelser. Och det är ju upp till dem. Vetenskapen kan säga att det inte finns, och de flesta tror inte på det, men en liten minoritet gör det.

Du var en gång tidigare inne på att det skulle vara folk med t.ex. Downs Syndrom. Jag tror inte det är vanligt för utvecklingsstörda - att tro på just spöken. De kan förstås missförstå eller tro fel saker, just pga funktionshindret.

De flesta tror väl inte på sånt, men kanske tycker att det är lite spännande? Och tänker sig att man ju inte vet helt säkert?



Precis som det finns folk som har religiös tro så finns det också de som
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Toblerone » 2021-12-20 10:39:00

tror på sånt....
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-20 11:15:40

Min mor berättade för mig att hon hade vaknat mitt i natten och upptäckte att min far stod bredvid sängen. Han hade varit död i ett år, så det verkade konstigt. Hon var 100% säker på att han var där. Men vad ska man tro. Jag tror inte att vi någonsin kommer att få reda på om spöken verkligen existerar eller inte. Mycket svårt att bevisa.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Toblerone » 2021-12-20 11:53:10

Skogkatt skrev:Min mor berättade för mig att hon hade vaknat mitt i natten och upptäckte att min far stod bredvid sängen. Han hade varit död i ett år, så det verkade konstigt. Hon var 100% säker på att han var där. Men vad ska man tro. Jag tror inte att vi någonsin kommer att få reda på om spöken verkligen existerar eller inte. Mycket svårt att bevisa.


Ja, ibland berättar folk något som låter så övertygande att man inte kan avfärda det helt. Jag skulle nog aldrig tro på sånt dock om jag inte sett det själv. Och då ska det vara något övertygande. Inte som en kompis till mig gjorde som tonåring - ställa en bandspelare i ett tomt rum och spela in. Man har alltid apparatens ljud och lite bilar och annat från runt omkring. Men hon trodde sig höra något mer. Det var INTE övertygande.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav notwoodstock » 2021-12-20 13:39:43

Många diskussioner om det övernaturliga faller på hur mycket ödmjukhet man har. Egen syn på saken skall man vara försiktig med. Det är Guds ära att fördölja sig.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2021-12-21 2:37:01

Jag blandar väl ihop saker eller rättaresagt att jag bara tänker olika teorier hur saker och ting kan vara och ja det kan lätt bli missförstånd.

Jag menar att jag tyckte mig se en koppling mellan dessa personer som hade mer psyskiska svårigheter att det kunde vara pga deras sjukdom, diagnos. Sedan vet jag inte om det var så eftersom jag vet inte exakt vilka diagnoser eller sjukdomar det var de hade.

Det jag menade med rosa elefanter var bara att om man tror tillräckligt mycket på något så kan det tillslut bli verklighet för personen.

I många skräckfilmer har de ju bland annat mycket sådant jag pratat om och jag säger bara att jag tror det beror på att de har psyskiska svårigheter, det framgår ju i filmerna också så det är mer bara fakta att hon eller han har schizofreni eller något liknande dvs karaktären ska föreställa ha den psykosen som ett exempel och att sådana beteenden kan vara en faktor till olika beteenden även i verkligheten.

Sedan är de ju lite känt att många som varit i tex krig får ptsd. Det är inget jag har bara hittat på utav det är det man brukar höra/säga.

Alltså jag säger ju bara saker jag har lärt mig och mina erfarenheter sedan om ni har andra erfarenheter så är det inget fel med det bara att vi har lärt oss olika skolor om man säger så.

Alltså det känns lite som att om jag säger att himlen är blå så kommer någon annan bara nej den är grå , som om ni tycker att jag triggar er på något sätt ? Jag har inte ens tänkt så långt :-)063

Jag säger ju bara mina erfarenheter sikter om olika ämnen och jag kommer alltid acceptera att andra har andra åsikter än mig bara det att jag kanske inte alltid håller med.

Det är ju tråkigt om man alltid tycker likadant som andra.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Toblerone » 2021-12-21 11:38:39

Jossie, det är inget fel med det du skrev nu senast. Jag håller med dig. Men ibland måste man sortera lite, hålla isär vad som är vad.

Fördelen med att blanda ihop allt, kan vara att man alltid hittar något som andra kan relatera med. Det är nog därför du har börjat använda den strategin - om de andra tycker att jag är helt fel ute, så drar jag bara till en massa andra saker, och så känner de andra igen sig ändå? Men det är en dålig lösning. I de allra flesta fallen blir det inte bra, eftersom man visserligen känner igen något, men inte riktigt vet ändå vad det går ut på.

Jag förstår problemet. Jag kan också ibland hamna där. Man pratar om något och märker att man inte riktigt pratar om samma sak. Men då kan det ibland vara bra att ta det lite lugnt, höra lite vad de andra säger. Ibland är det då bra att avvakta lite, inte prata/skriva så mycket. Man behöver ibland kanske också lite tid att fundera på det.

Du har förstås rätt i att psykiska sjukdomar så som schizofreni eller psykoser överhuvudtaget kan se ut så. Dvs. personen tror sig då se spöken, monster eller annat skrämmande. Men det är som sagt en sjukdomssymptom. Det kan man säkert ha med i skräckfilmer. Ibland är det ju tanken att det ska föreställa riktiga spöken (det gör det ju mer skrämmande). Om det i slutet av filmen visar sig vara "bara" psykiskt sjukdom så är det ju nästan inte kusligt längre.

Sedan är det en annan sak om folk faktiskt tror på det, om folk tycker att de kan kontakta döda eller tror på skyddsänglar eller sånt. Jag tror personligen inte på det, men jag tycker eftersom ingen vet vad som händer efter att man dör t.ex., så skulle jag inte vara 100 % säker. Det vore ju trevligt om det fanns något mer. Så om det skulle dyka upp något som övertygar mig att det finns något mer, så skulle jag tycka det är spännande. Men det skulle kräva tydliga bevis för att övertyga mig. Min poäng är - det finns ändå folk som tror på lite udda saker och inte alla är psykiskt sjuka. De är kanske lite speciella, visst.

Jag tror däremot inte att folk som t.ex. har psykos skulle ha nån slags speciell förmåga att se saker (som finns!). Det som de ser är en illusion som deras hjärna skapar. Det är min åsikt bara.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2021-12-22 0:41:41

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, men det är exakt det där jag ville få fram med det hela, men det ingår ju i min diagnos att jag blandar ihop saker, alltså inte att jag är förvirrad men mer att jag inte kan förklara exakt hur jag menar. Som någon skrev, "jag har orden det är bara skriva/säga" men personen sa det att de funkar ju kanske inte bara så för alla. Tänk er någon som stammar och så fattar inte andra varför personen stammar, och så försöker den som stammar bara säga typ en mening?

Jag stammar inte men jag kan ha svårt att förklara saker, men det kan ju alla ha svårt med ibland. Även om man har diagnos eller inte.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2021-12-22 0:56:08

Toblerone skrev:Jossie, det är inget fel med det du skrev nu senast. Jag håller med dig. Men ibland måste man sortera lite, hålla isär vad som är vad.

Fördelen med att blanda ihop allt, kan vara att man alltid hittar något som andra kan relatera med. Det är nog därför du har börjat använda den strategin - om de andra tycker att jag är helt fel ute, så drar jag bara till en massa andra saker, och så känner de andra igen sig ändå? Men det är en dålig lösning. I de allra flesta fallen blir det inte bra, eftersom man visserligen känner igen något, men inte riktigt vet ändå vad det går ut på.

Jag förstår problemet. Jag kan också ibland hamna där. Man pratar om något och märker att man inte riktigt pratar om samma sak. Men då kan det ibland vara bra att ta det lite lugnt, höra lite vad de andra säger. Ibland är det då bra att avvakta lite, inte prata/skriva så mycket. Man behöver ibland kanske också lite tid att fundera på det.

Du har förstås rätt i att psykiska sjukdomar så som schizofreni eller psykoser överhuvudtaget kan se ut så. Dvs. personen tror sig då se spöken, monster eller annat skrämmande. Men det är som sagt en sjukdomssymptom. Det kan man säkert ha med i skräckfilmer. Ibland är det ju tanken att det ska föreställa riktiga spöken (det gör det ju mer skrämmande). Om det i slutet av filmen visar sig vara "bara" psykiskt sjukdom så är det ju nästan inte kusligt längre.

Sedan är det en annan sak om folk faktiskt tror på det, om folk tycker att de kan kontakta döda eller tror på skyddsänglar eller sånt. Jag tror personligen inte på det, men jag tycker eftersom ingen vet vad som händer efter att man dör t.ex., så skulle jag inte vara 100 % säker. Det vore ju trevligt om det fanns något mer. Så om det skulle dyka upp något som övertygar mig att det finns något mer, så skulle jag tycka det är spännande. Men det skulle kräva tydliga bevis för att övertyga mig. Min poäng är - det finns ändå folk som tror på lite udda saker och inte alla är psykiskt sjuka. De är kanske lite speciella, visst.

Jag tror däremot inte att folk som t.ex. har psykos skulle ha nån slags speciell förmåga att se saker (som finns!). Det som de ser är en illusion som deras hjärna skapar. Det är min åsikt bara.




Det jag menar med filmerna är att i verkligheten så är det mer att personen hade en psykiskt sjukdom eller det har de ju i filmerna också men där slänger de till med att personen är besatt av en demon. Sedan vet jag inte varför dessa personer jag träffade trodde på spöken osv men jag bara tänkte att det kunde ha och göra med deras diagnoser och sjukdomar. Jag menade inte att alla människor med eller utan diagnos trodde på spöken, det var specifikt dessa personer och hela den händelsen som jag syftade på. Jag drog slutsatsen att de var pga diagnoserna/sjukdomen som gjorde att de trodde på spöken bland annat. Det var inte bara det utan även att personerna hade mer psykiska problem och hade bilder i huvudet som inte stämde överens med verkligheten.

Det kunde vara att personen pratade om massa saker som personen hade fått för sig i huvudet men sedan när det väl visade sig så fattade man tillslut att inget stämde, dels för att man märkte på olika händelser och att det blev lite som sagan när pojken ropade varg eller vad den kallas. Efter tredje gången så var det mer detta kan inte ha hänt, för det blev så orimligt. Om det hade hänt något så är det ju tråkigt men det är mer sannolikt att personen bara fått för sig /trodde att sakerna hände när man ser helheten utav allting.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav slackern » 2021-12-22 11:36:18

Men vänta nu dom som är störda i en skräckfilm eller besatta utav en demon brukar väl vara den som hackar ihjäl människor? Du kan väl inte jämföra dom med människor som tror på spöken?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in