Emigrera - Flytta utomlands som aspergare? Vart?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav slackern » 2021-12-18 19:17:07

manne skrev:
slackern skrev:
Skogkatt skrev:
Den svenska skärgården är mysig. Åland är ju bra. Jag är bara orolig för att det snart inte kommer finnas säkra platser där man kan leva i lugn och ro. Världen förändras snabbt. Jag kanske är för negativ. Jag tycker inte att det ser bra ut. Det ser inte lovande ut.


Någon ödeö i Franska Polynesien kanske funkar? OK helt annat klimat och landskap men säkert rätt lugnt? Eller det kanske är en massa etniska konflikter där eller under ytan?


kan du inte leta upp ett par bilder och karta vart det ligger då.? :o :-)063 :?:


Tänk dig Tahiti, Bora Bora och Söderhavet så vet du vart det ligger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bora_Bora
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav manne » 2021-12-18 19:20:15

slackern skrev:
manne skrev:
slackern skrev:
Någon ödeö i Franska Polynesien kanske funkar? OK helt annat klimat och landskap men säkert rätt lugnt? Eller det kanske är en massa etniska konflikter där eller under ytan?


kan du inte leta upp ett par bilder och karta vart det ligger då.? :o :-)063 :?:


Tänk dig Tahiti, Bora Bora och Söderhavet så vet du vart det ligger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bora_Bora


Härligt Ville Valle i Söderhavet :o :-)063 :?: :o :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=ville+va ... HtcqF4ZFQM
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Flia » 2021-12-18 20:10:58

Skogkatt skrev:
Riksamiralen skrev:Falklandsöarna, Påskön, Elba eller Sankta Helena kanske är tillräckligt öde för att undvika bråk och katastrof då eller Skogkatt...?


Jag säger inte att det måste vara öde, jag vill bara leva i lugn och ro på en säker plats. Det är allt. Jag är bara lite orolig, världen blir inte bättre. Jag ser åt vilket håll det är på väg.


Och ändå är Sverige en av de lugnaste platserna på jorden just nu. Exotiska öar kommer försvinna under vatten, och drabbas ofta av naturkatastrofer. Dessutom är de sällan lugna politiskt.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-18 20:19:33

Det här är en liten ö i den svenska skärgården, jag skulle vilja emigrera dit. Där kan jag sitta och tänka på meningen med livet och få sinnesfrid. Simma lite och grilla mat. :) mysigt.

skärgård.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-18 20:25:39

Flia skrev:Och ändå är Sverige en av de lugnaste platserna på jorden just nu. Exotiska öar kommer försvinna under vatten, och drabbas ofta av naturkatastrofer. Dessutom är de sällan lugna politiskt.


Ja Sverige är bra jämfört med andra platser. Det som oroar mig är att det inte kommer att fortsätta, det blir värre. Jag tänker framåt, var är det bäst att bo om 10-15 år. Jag tänker inte på just nu.

Man måste ha en hög ö :) Det finns ett otroligt antal öar och många av dem är till salu. Så om du äger din egen ö, då är det enklare. Det finns många öar i Norge till salu, jag har sett några som är mycket trevliga. Men det här är mer en dröm än verklighet. Det bara låter så trevligt att komma bort från världen lite.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Riksamiralen » 2021-12-18 20:37:59

Flia skrev:Dessutom är de sällan lugna politiskt.

Nja, exemplen jag tog upp är ganska förhållandevis lugna tror jag, Elba hör till Italien, ett modernt land i Europa, Sankta Helena är väl en överbliven brittisk koloni mitt ute i Atlanten väster om Afrika, inte direkt en plats som är mål nummer 1 om det skulle bli krig och konflikter, och i så fall har Storbritannien skyldighet att skydda ön från angrepp. Påskön är ju bara ett turistmål i Stilla havet, om ens det, urinvånarna eller deras efterlevande gillar nog inte besökare speciellt mycket men har man tänkt att stanna och bo hos dem har de nog inget emot det bara du anpassar din livsstil efter deras seder och bruk.

Falklandsöarna är nog mest i riskzonen eftersom det var krig där på 1980-talet mellan Storbritannien och Argentina, men det har nog lugnat ner sig, det var mest symboliskt tror jag och Argentina förlorade, och jag tror i själva verket Storbritannien inte är speciellt intresserad av ön det är väl ändå mest sten, fåglar och djur där.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-20 15:57:28

Ett lite bortgömd ställe på landsbygden i Schweiz, trevligt. :) Schweiz är ganska trevligt och säkert om man håller sig borta från städerna.

Schweiz.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav slackern » 2021-12-20 17:42:05

Skogkatt skrev:Ett lite bortgömd ställe på landsbygden i Schweiz, trevligt. :) Schweiz är ganska trevligt och säkert om man håller sig borta från städerna.

Schweiz.jpg


Min bror bor där och dom har tydligen problem med Kosovoalbaner som bor där enligt honom.

När han bodde i en liten bondhåla högt uppe i bergen i Graubünden var typ alla lokalinvånare mer eller mindre släkt med varandra och såg mer eller mindre ut som varandra med liknande drag.

Men jag har varit i Schweiz och besökt honom vackert är det och rätt så gemytligt i dom tysktalande länderna som det brukar vara, har dock bara varit i dom tysktalande delarna utav landet.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-20 18:43:42

slackern skrev:Min bror bor där och dom har tydligen problem med Kosovoalbaner som bor där enligt honom.


Förresten, jag har ett tips om några svenskar vill emigrera till Norge, flytta inte till Halden eller Sarpsborg. Bara lita på mig, flytta inte dit. Jag rekommenderar inte Oslo heller.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Karamell » 2021-12-20 19:05:40

Jag klarar inte av det här jävla vädret. :cry:
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav slackern » 2021-12-20 19:09:05

Karamell skrev:Jag klarar inte av det här jävla vädret. :cry:


Här i Stockholm var det värsta fina vädret med en klarblå himmel dock var det kallt -2C men jag var ute och gick i rasktakt så jag blev varm rätt fort.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-20 19:11:23

Karamell skrev:Jag klarar inte av det här jävla vädret. :cry:


Det är kallt och grått, mörkt och sorgligt. Jag har upplevt några skandinaviska vintrar nu och jag tror att jag har fyllt min kvot. Det börjar bli lite tröttsamt. Jag är inte riktigt i form. Men våren kommer snart, vi måste bara hålla ut.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Alien » 2021-12-20 19:32:52

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Min bror bor där och dom har tydligen problem med Kosovoalbaner som bor där enligt honom.


Förresten, jag har ett tips om några svenskar vill emigrera till Norge, flytta inte till Halden eller Sarpsborg. Bara lita på mig, flytta inte dit. Jag rekommenderar inte Oslo heller.

Det var väl negativt, bara vart man inte ska flytta, ingenting om vart man ska flytta. Till Stavanger och klättra upp till Predikstolen? (Skulle jag aldrig göra.)

Vad är det för fel på Oslo förresten?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-20 21:16:21

Alien skrev:
Skogkatt skrev:
slackern skrev:Min bror bor där och dom har tydligen problem med Kosovoalbaner som bor där enligt honom.


Förresten, jag har ett tips om några svenskar vill emigrera till Norge, flytta inte till Halden eller Sarpsborg. Bara lita på mig, flytta inte dit. Jag rekommenderar inte Oslo heller.

Det var väl negativt, bara vart man inte ska flytta, ingenting om vart man ska flytta. Till Stavanger och klättra upp till Predikstolen? (Skulle jag aldrig göra.)

Vad är det för fel på Oslo förresten?


Ja, det är lite negativt. Men det är ett väldigt bra råd. Om någon är i Norge och ni ser skyltar som säger "Halden" eller "Sarpsborg", bara fortsätt köra. Vad är fel på Oslo... Allt. Och det blir bara värre. Jag har tillbringat många år där och det har bara blivit värre och värre. Den västra sidan av staden är fortfarande inte helt förstörd. Resten är obekvämt.

Stavanger är oljehuvudstaden, stora villor och dyra bilar. Stavanger var bra, men det har blivit lite värre de senaste åren. Men en resa upp till predikstolen är trevlig.

Enkelt uttryckt har de största städerna blivit värre, bäst att vara på lite mindre platser. Och på landsbygden. Sydnorge är trevligt, kusten. Skogen längs gränsen i östra Norge. Och bergen i Västra Norge.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Huggorm » 2021-12-20 21:34:52

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Min bror bor där och dom har tydligen problem med Kosovoalbaner som bor där enligt honom.


Förresten, jag har ett tips om några svenskar vill emigrera till Norge, flytta inte till Halden eller Sarpsborg. Bara lita på mig, flytta inte dit. Jag rekommenderar inte Oslo heller.
Det är trevliga städer med vettigt folk men det är dålig snurr på ekonomin där. Mycket bättre på andra sidan fjorden, det är i västfold allting händer
Huggorm
 
Inlägg: 22253
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-20 21:44:31

Huggorm skrev:Det är med vettigt folk men det är dålig snurr på ekonomin där. Mycket bättre på andra sidan fjorden, det är i västfold allting händer


Det var trevliga städer och det finns bra människor där. Men mitt tips är att hålla sig långt borta från de platserna. Det finns några problem där nu, ganska stora problem. Det är inte så säkert som det var. Det har förekommit några fula episoder av våld där och andra saker. Och det kommer att bli värre. Om två-tre år kommer dessa städer att vara i konkurs och hamna på vad vi kallar ROBEK-listan här i Norge. Men det här är bara mitt tips, folk får göra vad de vill.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-21 0:57:35

Två trevliga ställen i Norge. Skudeneshavn och Ålesund. Jag kan inte emigrera dit eftersom jag redan är här i Norge, men kanske någon annan vill göra det.

Skudeneshavn.jpg

ålesund.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav slackern » 2021-12-21 15:14:31

Skogkatt skrev:
Alien skrev:
Skogkatt skrev:
Förresten, jag har ett tips om några svenskar vill emigrera till Norge, flytta inte till Halden eller Sarpsborg. Bara lita på mig, flytta inte dit. Jag rekommenderar inte Oslo heller.

Det var väl negativt, bara vart man inte ska flytta, ingenting om vart man ska flytta. Till Stavanger och klättra upp till Predikstolen? (Skulle jag aldrig göra.)

Vad är det för fel på Oslo förresten?


Ja, det är lite negativt. Men det är ett väldigt bra råd. Om någon är i Norge och ni ser skyltar som säger "Halden" eller "Sarpsborg", bara fortsätt köra. Vad är fel på Oslo... Allt. Och det blir bara värre. Jag har tillbringat många år där och det har bara blivit värre och värre. Den västra sidan av staden är fortfarande inte helt förstörd. Resten är obekvämt.

Stavanger är oljehuvudstaden, stora villor och dyra bilar. Stavanger var bra, men det har blivit lite värre de senaste åren. Men en resa upp till predikstolen är trevlig.

Enkelt uttryckt har de största städerna blivit värre, bäst att vara på lite mindre platser. Och på landsbygden. Sydnorge är trevligt, kusten. Skogen längs gränsen i östra Norge. Och bergen i Västra Norge.


Halden är det inte där Karl XII blev skuten? Har varit där på skolresa kommer ihåg att vi besökte Fredrikstens fästning den 17 maj. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav antonius » 2021-12-21 15:22:15

Tristan da Cunha, sägs vara enda stället som är covid fritt... 8)
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-21 15:24:08

slackern skrev:Halden är det inte där Karl XII blev skuten? Har varit där på skolresa kommer ihåg att vi besökte Fredrikstens fästning den 17 maj.


Ja, det stämmer. När ni svenskar reser till Norge är Halden ofta en av de första sakerna man ser. Det är egentligen ett fint ställe, men det är lite oroligt där nu. Lite otrevligt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-21 15:28:48

Kerteminde kan ju vara trevligt. Är det trevligt att vara svensk i Danmark? I många år har det varit "dejligt at være norsk i Danmark". Men jag har aldrig hört någon säga att det är `dejligt` att vara svensk i Danmark. Det är väldigt platt där, det är inte så bra.

Kerteminde.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-21 15:42:48

slackern skrev: Fredrikstens fästning den 17 maj. :lol:


Det är en av de mest norska saker du kan göra, vara på Fredrikstens fästning den 17 maj. :lol: Grattis, du är 50% norrman nu eftersom du var där den 17:e. :lol:
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-22 12:49:00

antonius skrev:Tristan da Cunha, sägs vara enda stället som är covid fritt... 8)


Det ser fint ut. :)

dacunha.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav slackern » 2021-12-22 13:28:54

Skogkatt skrev:
slackern skrev: Fredrikstens fästning den 17 maj. :lol:


Det är en av de mest norska saker du kan göra, vara på Fredrikstens fästning den 17 maj. :lol: Grattis, du är 50% norrman nu eftersom du var där den 17:e. :lol:


Tack det var en ärorik utnämning.

Jag får väl börja hänga på Skansen den 17 maj från och med nu, men du kommer aldrig att få se mig i folkdräkt. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in