Emigrera - Flytta utomlands som aspergare? Vart?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav slackern » 2020-09-10 8:41:44

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Flia skrev:
De löper ju risk att hamna under vatten så småningom i takt med klimatförändringarna.


Trams Salomonöarnas högsta punkt ligger mer än 300 meter över Sveriges högsta punkt. Tror det samma gäller Hawaii i och med att det är vulkanöar. OK om man bosätter sig på någon ö i en atoll.
Alla kan väl inte bo på vulkanen när de låglänta områdena försvinner under ytan? Speciellt inte som vulkanen är aktiv fortfarande. Å andra sidan är landhöjningen bara 1,5mm per år, så det tar ett tag innan det blir blött. Att flera byar försvunnit i havet är för att de som bor där skövlar skogen så att inget binder jorden, och så följer den med ut när det är översvämning och oväder.


Fast å andra sidan har vi ju samma problem i skånelandskapen att kusteroseonen och den ökande havsnivån gör att land arealer försvinner ner i havet.

Här har du en fin liten karta hur landhöjningen ser ut och att skånelandskapen får det kämpigt och det finns hur mycket artiklar som helst om problemet i dagsläget.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/ocea ... and-1.3437

Dom flesta äldre städerna i världen ligger ju nära kusten i låglänta områden, så fortsätter havsnivåerna att stiga riskerar flera städer att vara översvämmade inom några generationer.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-18 11:16:45

Jag har också tänkt på det här, att komma bort från allt. Norge är inte så bra som det var och jag skulle vilja härifrån. Men under de senaste åren har det ju blivit mer kaos överallt, det finns inga säkra länder att resa till längre. Inte ens Schweiz är säkert och trevligt längre. På 2000-talet ville jag fly till den svenska skärgården, men Sverige är inte heller så bra nu. Jag tror att vi alla sitter fast nu, kaoset är överallt och världen blir bara värre och värre. Man blir ledsen, världen har förändrats så mycket så snabbt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Heidi79 » 2021-12-18 14:14:50

Flytar utomlands ifall mamma pappa gör det.
Eller ja å mamma gjorde i 1982…
oavsätt.. e helt otänkbart inte bo hos mamma pappa
E helt beroande på dom..å speciellt min mamma
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav slackern » 2021-12-18 14:49:03

Skogkatt skrev:Jag har också tänkt på det här, att komma bort från allt. Norge är inte så bra som det var och jag skulle vilja härifrån. Men under de senaste åren har det ju blivit mer kaos överallt, det finns inga säkra länder att resa till längre. Inte ens Schweiz är säkert och trevligt längre. På 2000-talet ville jag fly till den svenska skärgården, men Sverige är inte heller så bra nu. Jag tror att vi alla sitter fast nu, kaoset är överallt och världen blir bara värre och värre. Man blir ledsen, världen har förändrats så mycket så snabbt.


Om du vill till svenska skärgården kanske Åland skulle funka istället? Det påminner ju mycket utav Sverige och dom pratar ju till och med svenska där. :)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav manne » 2021-12-18 14:53:13

Hawaii och följande hawii.

glida runt där på stranden med en sådan där skjorta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18547
Anslöt: 2007-08-23

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Heidi79 » 2021-12-18 14:54:21

slackern skrev:Om du vill till svenska skärgården kanske Åland skulle funka istället? Det påminner ju mycket utav Sverige och dom pratar ju till och med svenska där. :)


Riktig svenska? Eller så där mumin trollet svenska dom har Finland?
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav slackern » 2021-12-18 14:59:01

Heidi79 skrev:
slackern skrev:Om du vill till svenska skärgården kanske Åland skulle funka istället? Det påminner ju mycket utav Sverige och dom pratar ju till och med svenska där. :)


Riktig svenska? Eller så där mumin trollet svenska dom har Finland?


Han kommer från Åland, tycker inte att han låter som mumintrollet.

slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Alien » 2021-12-18 15:27:28

Heidi79 skrev:
slackern skrev:Om du vill till svenska skärgården kanske Åland skulle funka istället? Det påminner ju mycket utav Sverige och dom pratar ju till och med svenska där. :)


Riktig svenska? Eller så där mumin trollet svenska dom har Finland?

Nä, nu blir jag irriterad! Finlandssvenska är minsann riktig svenska. (Riktigare än den rikssvenska enligt min åsikt, eftersom den behållit drag av tidigare svenska.) Det som mumintrollet talar är en dialekt man talar i Nyland.

Men på Åland talar man en annan finlandssvensk dialekt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-18 15:35:02

slackern skrev:Om du vill till svenska skärgården kanske Åland skulle funka istället? Det påminner ju mycket utav Sverige och dom pratar ju till och med svenska där. :)


Den svenska skärgården är mysig. Åland är ju bra. Jag är bara orolig för att det snart inte kommer finnas säkra platser där man kan leva i lugn och ro. Världen förändras snabbt. Jag kanske är för negativ. Jag tycker inte att det ser bra ut. Det ser inte lovande ut.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Alien » 2021-12-18 15:49:37

Har för mig att det är svårt att få hembygdsrätt på Åland. Men många hyr väl sommarstugor där.

Den åländska hembygdsrätten utgör en förutsättning för att rösta och vara valbar i lagtingsval, att äga och besitta mark på Åland samt rätt att utöva näring på Åland. Hembygdsrätten är inget hinder för inflyttning till Åland och om du flyttar till Åland kan du även utan hembygdsrätt köpa lägenhet eller bygga bostad på planerad mark med ett jordförvärvstillstånd.
https://www.norden.org/sv/info-norden/a ... mbygdsratt

Fördelen med Åland är ett det är den enda delen av Finland som är enspråkigt svensk. Man riskerar alltså inte att stöta på myndighetspersoner som inte förstår svenska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

DV-lön om man har LSS?

Inläggav slackern » 2021-12-18 16:07:11

Såhär skriver Ålands landskapsregering om att äga mark på Åland behövs ingen hembygdsrätt.

Det är ändå viktigt att minnas att du i många fall kan äga mark eller ha en firma utan hembygdsrätt.

https://www.regeringen.ax/aland-omvarld ... mbygdsratt

Du kanske är utestängd från dom mest attraktiva sjötomterna eller något fint hus i Mariehamn går säkert att luska vidare.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav slackern » 2021-12-18 16:10:04

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Om du vill till svenska skärgården kanske Åland skulle funka istället? Det påminner ju mycket utav Sverige och dom pratar ju till och med svenska där. :)


Den svenska skärgården är mysig. Åland är ju bra. Jag är bara orolig för att det snart inte kommer finnas säkra platser där man kan leva i lugn och ro. Världen förändras snabbt. Jag kanske är för negativ. Jag tycker inte att det ser bra ut. Det ser inte lovande ut.


Någon ödeö i Franska Polynesien kanske funkar? OK helt annat klimat och landskap men säkert rätt lugnt? Eller det kanske är en massa etniska konflikter där eller under ytan?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Riksamiralen » 2021-12-18 16:17:13

Falklandsöarna, Påskön, Elba eller Sankta Helena kanske är tillräckligt öde för att undvika bråk och katastrof då eller Skogkatt...?
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-18 16:18:36

slackern skrev:Någon ödeö i Franska Polynesien kanske funkar?


På ön Nuku Hiva i Franska Polynesien finns det kannibaler. Så du går ut på morgonen för att hämta tidningen också blir du uppäten :shock: Det är en dålig start på dagen.

Jag skojar lite, det finns säkert fina platser, Nya Zeeland har varit bra länge. Jag är bara lite orolig för att det kommer att bli färre och färre trevliga och säkra platser. Jag känner mig instängd i Norge, ingenstans att ta vägen. Norge är inte lika trevligt och säkert som det var tidigare. Jag är säkerhetsorienterad och kanske lite för negativ. Jag tycker bara att världen ser hemsk ut nu.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Alien » 2021-12-18 16:27:21

Island är ju också en ö, dessutom inom Norden. Där talar de ursprungsnordiskan, ungefär som alla i nuvarande Sverige, Norge och Danmark en gång talade.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-18 16:48:19

Alien skrev:Island är ju också en ö, dessutom inom Norden. Där talar de ursprungsnordiskan, ungefär som alla i nuvarande Sverige, Norge och Danmark en gång talade.


Ja Island är högt på listan över säkra och trevliga platser. Jag tror inte att islänningar vill ha så mycket folk där, men det är ett bra ställe. Naturligtvis är Norge och Sverige också bra jämfört med många andra platser. Men inte så bra som de var och det oroar mig. Det skulle ju bli bättre här i Skandinavien, inte värre. Jag är bara orolig, jag ser mönster och saker jag inte gillar. Jag tycker inte att det går så bra och det är sorgligt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav slackern » 2021-12-18 16:50:51

Alien skrev:Island är ju också en ö, dessutom inom Norden. Där talar de ursprungsnordiskan, ungefär som alla i nuvarande Sverige, Norge och Danmark en gång talade.


Nej där har du fel, det är det språket tillsammans med färöiska som påminner mest om fornnordiskan.

Isländskan hade dock, liksom färöiskan, bevarat mer av det fornnordiska språket än vad som skett i de skandinaviska länderna, (delvis beroende på mindre påverkan från medellågtyskan och av digerdöden för Islands del).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Isl%C3%A4ndska
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Furienna » 2021-12-18 16:59:29

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Någon ödeö i Franska Polynesien kanske funkar?


På ön Nuku Hiva i Franska Polynesien finns det kannibaler. Så du går ut på morgonen för att hämta tidningen också blir du uppäten :shock: Det är en dålig start på dagen.

Jag skojar lite, det finns säkert fina platser, Nya Zeeland har varit bra länge. Jag är bara lite orolig för att det kommer att bli färre och färre trevliga och säkra platser. Jag känner mig instängd i Norge, ingenstans att ta vägen. Norge är inte lika trevligt och säkert som det var tidigare. Jag är säkerhetsorienterad och kanske lite för negativ. Jag tycker bara att världen ser hemsk ut nu.

Vad är det egentligen, som du vill komma bort från?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav manne » 2021-12-18 17:23:04

slackern skrev:
Skogkatt skrev:
slackern skrev:Om du vill till svenska skärgården kanske Åland skulle funka istället? Det påminner ju mycket utav Sverige och dom pratar ju till och med svenska där. :)


Den svenska skärgården är mysig. Åland är ju bra. Jag är bara orolig för att det snart inte kommer finnas säkra platser där man kan leva i lugn och ro. Världen förändras snabbt. Jag kanske är för negativ. Jag tycker inte att det ser bra ut. Det ser inte lovande ut.


Någon ödeö i Franska Polynesien kanske funkar? OK helt annat klimat och landskap men säkert rätt lugnt? Eller det kanske är en massa etniska konflikter där eller under ytan?


finns ett par till ställen. :wink:

Mauritius

https://www.google.se/search?q=mauritiu ... WMgcdjfCLM

https://www.google.se/search?q=mauritiu ... D_fuumwOCM

https://www.google.se/search?q=mauritiu ... b6pZEYh6KM

https://www.google.se/search?q=mauritiu ... 0WdUz11yZM

Maldiverna karta

https://www.google.se/search?q=maldiver ... M5SeUBDqTM

https://www.google.se/search?q=maldiver ... fb0WzK7K0M

https://www.google.se/search?q=maldiver ... Ygq080AfBM

https://www.google.se/search?q=maldiver ... e4l9iHHkVM

Maldiverna och Mauritius verkar väldigt härligt det. :-)049 :wink: :D
manne
 
Inlägg: 18547
Anslöt: 2007-08-23

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav manne » 2021-12-18 17:28:20

slackern skrev:Någon ödeö i Franska Polynesien kanske funkar?


https://www.ticket.se/blogg/mauritius

också nice det med. :wink: :-)049
manne
 
Inlägg: 18547
Anslöt: 2007-08-23

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav manne » 2021-12-18 17:30:00

slackern skrev:
Skogkatt skrev:
slackern skrev:Om du vill till svenska skärgården kanske Åland skulle funka istället? Det påminner ju mycket utav Sverige och dom pratar ju till och med svenska där. :)


Den svenska skärgården är mysig. Åland är ju bra. Jag är bara orolig för att det snart inte kommer finnas säkra platser där man kan leva i lugn och ro. Världen förändras snabbt. Jag kanske är för negativ. Jag tycker inte att det ser bra ut. Det ser inte lovande ut.


Någon ödeö i Franska Polynesien kanske funkar? OK helt annat klimat och landskap men säkert rätt lugnt? Eller det kanske är en massa etniska konflikter där eller under ytan?


kan du inte leta upp ett par bilder och karta vart det ligger då.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18547
Anslöt: 2007-08-23

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-18 17:33:34

Furienna skrev:Vad är det egentligen, som du vill komma bort från?


Jag vill bara komma bort. Jag är trött. Och jag vill leva i lugn och ro på en säker plats.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-18 17:39:05

Riksamiralen skrev:Falklandsöarna, Påskön, Elba eller Sankta Helena kanske är tillräckligt öde för att undvika bråk och katastrof då eller Skogkatt...?


Jag säger inte att det måste vara öde, jag vill bara leva i lugn och ro på en säker plats. Det är allt. Jag är bara lite orolig, världen blir inte bättre. Jag ser åt vilket håll det är på väg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav manne » 2021-12-18 17:45:04

slackern skrev:Någon öde ö i Franska Polynesien kanske funkar? OK helt annat klimat och landskap men säkert rätt lugnt? Eller det kanske är en massa etniska konflikter där eller under ytan?


kolla in dessa. :wink:
Maldives Travel Guide
https://www.youtube.com/watch?v=3FM1waTeTDE

Mauritius - The Sweetest Pearl in the Indian Ocean
https://www.youtube.com/watch?v=v5hi3Gm2OQg
manne
 
Inlägg: 18547
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in