Judendomen och judarnas historia i Sverige (särskilt Malmö)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Judendomen och judarnas historia i Sverige (särskilt Malmö)

Inläggav slackern » 2016-06-25 17:10:01

Toblerone skrev:
LordNelson skrev:De judar som är helt integrerade måste vara lika svåra att förfölja som urskilja från massan.


Om man verkligen vill hitta dem, så brukar man ju gå efter namnet. En del namn är rent judiska.


Svenskar med efternamn som Josefsson och Israelsson fick tydligen problem i Tyskland under nazisttiden, fast dom inte hade judisk påbrå.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Judendomen och judarnas historia i Sverige (särskilt Malmö)

Inläggav Alien » 2016-06-25 17:42:33

slackern skrev:
Huggorm skrev:
Alien skrev:Enligt ortodox judisk tro får man inte tända el släcka eld på sabbaten. Och därför inte heller använda elektricitet. Vilket gjort att en hyresvärd blivit anmäld för diskriminering:
---
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... onalmeny=1
Så löjligt. Det är faktiskt i nivå med muslimska särkrav om skilda badhustider, selektiv handskakning och räntevägran. Dessa ortodoxa judar kan uppenbarligen inte leva i ett modernt samhälle och borde flytta tillbaka till mellanöstern.


Fast dom brukar väl mest komma från Östeuropa som bor här i Sverige?

Man har ju inte hört talas om ortodoxa judar i Sverige, inga som kastar sten på bilar som kör på sabbaten. Men enligt denna artikel så fanns det tre ortodoxa familjer i Sverige år 2012:
Dagen 20 oktober 2012 skrev:En judisk familj i Göteborg får undervisa sina barn hemma. Det har kammarrätten beslutat. Tidigare har förvaltningsrätten sagt nej till föräldrarnas begäran.

Spoiler: visa
Skälet till beslutet är att familjen, som beskrivs som ortodox, med sina mycket strikta regler vad gäller böner, beteende, kläder och kosthållning inte kan undervisas på annat sätt än i hemmet, uppger Lärarnas Tidning.

Familjen hävdar att reglerna när det gäller kläder och hår omöjliggör deltagande i idrottsundervisningen och försvårar för barnen att fungera i en vanlig skola. Dessutom ”utsätts de för en påtaglig fara för mobbning”, skriver familjen i sitt yrkande.


Familjen är en av tre familjer i Sverige som tillhör den ortodoxa judiska tron. Den ende ortodoxa rabbinen är barnens far.
http://www.dagen.se/ortodoxa-judar-far- ... a-1.114896
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Judendomen och judarnas historia i Sverige (särskilt Malmö)

Inläggav slackern » 2016-06-25 17:48:44

Alien skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Så löjligt. Det är faktiskt i nivå med muslimska särkrav om skilda badhustider, selektiv handskakning och räntevägran. Dessa ortodoxa judar kan uppenbarligen inte leva i ett modernt samhälle och borde flytta tillbaka till mellanöstern.


Fast dom brukar väl mest komma från Östeuropa som bor här i Sverige?

Man har ju inte hört talas om ortodoxa judar i Sverige, inga som kastar sten på bilar som kör på sabbaten. Men enligt denna artikel så fanns det tre ortodoxa familjer i Sverige år 2012:
Dagen 20 oktober 2012 skrev:En judisk familj i Göteborg får undervisa sina barn hemma. Det har kammarrätten beslutat. Tidigare har förvaltningsrätten sagt nej till föräldrarnas begäran.

Spoiler: visa
Skälet till beslutet är att familjen, som beskrivs som ortodox, med sina mycket strikta regler vad gäller böner, beteende, kläder och kosthållning inte kan undervisas på annat sätt än i hemmet, uppger Lärarnas Tidning.

Familjen hävdar att reglerna när det gäller kläder och hår omöjliggör deltagande i idrottsundervisningen och försvårar för barnen att fungera i en vanlig skola. Dessutom ”utsätts de för en påtaglig fara för mobbning”, skriver familjen i sitt yrkande.


Familjen är en av tre familjer i Sverige som tillhör den ortodoxa judiska tron. Den ende ortodoxa rabbinen är barnens far.
http://www.dagen.se/ortodoxa-judar-far- ... a-1.114896


Jag har flera gånger sett en man som går klädd som ortodoxa judar i Stockholm flera gånger när jag bodde på Söder.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Judendomen och judarnas historia i Sverige (särskilt Ma

Inläggav Julianus » 2016-06-25 19:14:35

Huggorm skrev:
Alien skrev:Enligt ortodox judisk tro får man inte tända el släcka eld på sabbaten. Och därför inte heller använda elektricitet. Vilket gjort att en hyresvärd blivit anmäld för diskriminering:

svt 31 MARS 2016 skrev:Endast elektroniska nyckelbrickor får användas till fastigheterna, något som strider mot sabbatens eletronikförbud.
En hyresvärd i Stockholm har blivit anmäld till Diskrimineringsombudsmannen (DO) för att göra det omöjligt att ortodoxa judar att bo i fastigheterna.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... onalmeny=1
Så löjligt. Det är faktiskt i nivå med muslimska särkrav om skilda badhustider, selektiv handskakning och räntevägran. Dessa ortodoxa judar kan uppenbarligen inte leva i ett modernt samhälle och borde flytta tillbaka till mellanöstern.

Dummaste jag har läst!
Inte alls i samma nivå som "muslimska särkrav", vad det nu betyder. Ska vi vara riktigt noga så är dessa ortodoxa judar inte från Mellanöstern, de ska vara kvar i Europa.

Jag har stor respekt för judarnas sabbat, låt de få göra det de vill göra under sabbaten. Vad som är tillåtet och vad som är förbjudet, precis som inom Islam.

Med tanke på din människosyn så är det inte konstigt att du skriver såna inlägg. Vidrigt!

Låter antisemitiskt också.

:roll:
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Judendomen och judarnas historia i Sverige (särskilt Malmö)

Inläggav Huggorm » 2016-06-25 20:36:35

Julianus skrev:
Huggorm skrev:
Alien skrev:Enligt ortodox judisk tro får man inte tända el släcka eld på sabbaten. Och därför inte heller använda elektricitet. Vilket gjort att en hyresvärd blivit anmäld för diskriminering:
---
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... onalmeny=1
Så löjligt. Det är faktiskt i nivå med muslimska särkrav om skilda badhustider, selektiv handskakning och räntevägran. Dessa ortodoxa judar kan uppenbarligen inte leva i ett modernt samhälle och borde flytta tillbaka till mellanöstern.

Dummaste jag har läst!
Inte alls i samma nivå som "muslimska särkrav", vad det nu betyder. Ska vi vara riktigt noga så är dessa ortodoxa judar inte från Mellanöstern, de ska vara kvar i Europa.

Jag har stor respekt för judarnas sabbat, låt de få göra det de vill göra under sabbaten. Vad som är tillåtet och vad som är förbjudet, precis som inom Islam.

Med tanke på din människosyn så är det inte konstigt att du skriver såna inlägg. Vidrigt!

Låter antisemitiskt också.

:roll:
Hur menar du, om kraven inte är ungefär jämförliga, vilka är då värre?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Judendomen och judarnas historia i Sverige (särskilt Malmö)

Inläggav Toblerone » 2016-06-25 23:06:05

slackern skrev:
Toblerone skrev:
LordNelson skrev:De judar som är helt integrerade måste vara lika svåra att förfölja som urskilja från massan.


Om man verkligen vill hitta dem, så brukar man ju gå efter namnet. En del namn är rent judiska.


Svenskar med efternamn som Josefsson och Israelsson fick tydligen problem i Tyskland under nazisttiden, fast dom inte hade judisk påbrå.


Jo, jag hörde av en gammal dam att hon "anklagades" för att vara judinna, hon hette något med Rosen....... Vissa såna namn är judiska, andra är det inte. Typiska namn är något med guld eller lycka (oftast på tyska). Även andra ädelmetaller. Och djur på tyska (Hirsch, Adler, Bär, m.fl.)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Judendomen och judarnas historia i Sverige (särskilt Malmö)

Inläggav Furienna » 2016-07-07 20:48:03

Julianus skrev:
Huggorm skrev:
Alien skrev:Enligt ortodox judisk tro får man inte tända el släcka eld på sabbaten. Och därför inte heller använda elektricitet. Vilket gjort att en hyresvärd blivit anmäld för diskriminering:
---
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... onalmeny=1
Så löjligt. Det är faktiskt i nivå med muslimska särkrav om skilda badhustider, selektiv handskakning och räntevägran. Dessa ortodoxa judar kan uppenbarligen inte leva i ett modernt samhälle och borde flytta tillbaka till mellanöstern.

Dummaste jag har läst!
Inte alls i samma nivå som "muslimska särkrav", vad det nu betyder. Ska vi vara riktigt noga så är dessa ortodoxa judar inte från Mellanöstern, de ska vara kvar i Europa.

Jag har stor respekt för judarnas sabbat, låt de få göra det de vill göra under sabbaten. Vad som är tillåtet och vad som är förbjudet, precis som inom Islam.

Med tanke på din människosyn så är det inte konstigt att du skriver såna inlägg. Vidrigt!

Låter antisemitiskt också.

:roll:

Men när de inte vill använda elektroniska nyckelbrickor som alla andra, bara för att de inte "får" använda sig av elektricitet under sabatten... Ja, då frågar man sig om de vill leva i ett modernt samhälle överhuvudtaget. De kan inte begära att alla ska rätta sig efter deras seder.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Judendomen och judarnas historia i Sverige (särskilt Malmö)

Inläggav Alien » 2021-12-15 23:31:22

Det har utkommit en ny bok kom judarnas historia i Sverige, Judarnas historia i Sverige av Carl Henrik Carlsson vid Uppsala universitet. Ur Göteborgs-Posten:

GP 11 okt, 2021 skrev:Gustav III låter sig inspireras av sin mamma, drottning Lovisa Ulrika, som har träffat Moses Mendelsohn i Berlin och förstått att judar kan vara nyttiga för Sveriges utveckling till en modern handelsnation. Gustav III håller med: ”Det är visst, att det skulle vara en mycken stor fördel för riket, om ett så idogt folk som judarna skulle kunna bosätta sig här.”

Och så blev det, från 1775 kunde judar komma till Sverige utan att behöva övergå till kristendomen. Men det fanns begränsningar och infördes ett ”judereglemente” 1782 som stängde in judars liv. Judar fick inte äga mark eller fastigheter och inte bo på andra ställen än Marstrand, Stockholm, Göteborg och Norrköping samt inte utöva de yrken som kontrollerades av skråna.
---
Carl Henrik Carlsson ger oss en imponerande exposé över Sveriges judiska historia, från den blygsamma början fram till nuet. Det är ett uppslagsverk, på 350 sidor får Carlsson med näringsliv och kultur, antisemitism och judehat samt motsättningar inom den judiska gruppen och mycket mer.
---
Även dagens 20 000 judar utgör blott två promille av Sveriges befolkning – men denna lilla grupp har stått för viktiga insatser framför allt under 1800-talet och första hälften av 1900-talet när Gustav III:s förhoppningar slog in.

Det gällde framväxten av handel och bankväsende men i lika hög grad de institutioner som utgör grunden i ett modernt och demokratiskt samhälle: företag, högskolor, tidningar, förlag, konserthus och muséer drevs eller finansierades av judar.
---
För varje omgång av judiska invandrare tar det ofta bara en generation att bli svensk, att arbeta bland svenskar och att gifta sig med svenskar. I takt med samhällets sekularisering avtar den religiösa praktiken även bland judar och religion blir inte längre det viktigaste för den judiska identiteten.
---
Detta upprepade mönster betyder att den judiska närvaron i Sverige ända från början varit beroende av ny judisk invandring, senast före, under och efter nazismens makttillträde och det efterföljande kriget. Kanske en paradox: det som dödar judiskt liv i ockuperade länder, räddar det i Sverige.
https://www.gp.se/kultur/recension-juda ... 1.56626755

Carl Henrik Carlssons bok blev nominerad till Augustpriset (men det gick till Nils Håkansons Dolda gudar).

UNT 22 NOVEMBER 2021 skrev:För Carl Henrik Carlsson, som debuterar vid 67 års ålder, och med sin brokiga karriär som gått från trubadur till historiker är nomineringen ett bevis på att inget någonsin är för sent.

– Det är en väldigt glädjande kvalitetsstämpel att nomineras. Jag tror att de valde min bok för att den är en översikt och det är något som har saknats. Jag har försökt hitta en balans mellan översikt och konkretion med gott om detaljer om olika personer och även kvinnor som ibland saknats i historieskrivningen.
---
– Ett genomgripande tema är balansen mellan särart och anpassning. Vissa judar tycker att man ska hålla på den judiska traditionen, medan andra menar att traditionen bör vara att anpassa sig, säger Carl Henrik Carlsson.
https://unt.se/artikel/rmxe1pmj

Det står mer i papperstidningen:

"[Aaron Isaac] var gravör och bodde i Mecklenburg och fick bland annat i uppdrag att av svenska officerare att skaffa lyxvaror till dem. När Pommerska kriget tog slut och affärerna gick sämre bestämde han sig för att åka till Sverige efterso han hade de här kontakterna med svenskar. Hans familj blev vansinnig och undrade hur han kunde åka dit där judar inte ens fick bo." (UNT "Uppsalatrion hoppas på Augustpris")

Men redan efter ett år fick Aaron Isaac tillstånd att bo i Sverige och ta hit sin familj - utan att behöva konvertera.

Judarna blev integrerade men måste hantera den då vanliga antisemitismen.

"- Judarna som bodde i Sverige i mitten av 1800-ttalet hade exempelvis blivit emanciperade, fått lika rättigheter och dessutom reformerat sin judendom från ortodox till reformjudendom och de var etablerade i samhället. När Sverige fick öppna gränser 1860 fanns det en rädsla hos dem för att det skulle komma fattiga och ortodoxa judar att de skulle öka antisemitismen."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Judendomen och judarnas historia i Sverige (särskilt Malmö)

Inläggav manne » 2021-12-16 10:17:48

Alien skrev:Det har utkommit en ny bok kom judarnas historia i Sverige, Judarnas historia i Sverige av Carl Henrik Carlsson vid Uppsala universitet. Ur Göteborgs-Posten:

GP 11 okt, 2021 skrev:Gustav III låter sig inspireras av sin mamma, drottning Lovisa Ulrika, som har träffat Moses Mendelsohn i Berlin och förstått att judar kan vara nyttiga för Sveriges utveckling till en modern handelsnation. Gustav III håller med: ”Det är visst, att det skulle vara en mycken stor fördel för riket, om ett så idogt folk som judarna skulle kunna bosätta sig här.”

Och så blev det, från 1775 kunde judar komma till Sverige utan att behöva övergå till kristendomen. Men det fanns begränsningar och infördes ett ”judereglemente” 1782 som stängde in judars liv. Judar fick inte äga mark eller fastigheter och inte bo på andra ställen än Marstrand, Stockholm, Göteborg och Norrköping samt inte utöva de yrken som kontrollerades av skråna.
---
Carl Henrik Carlsson ger oss en imponerande exposé över Sveriges judiska historia, från den blygsamma början fram till nuet. Det är ett uppslagsverk, på 350 sidor får Carlsson med näringsliv och kultur, antisemitism och judehat samt motsättningar inom den judiska gruppen och mycket mer.
---
Även dagens 20 000 judar utgör blott två promille av Sveriges befolkning – men denna lilla grupp har stått för viktiga insatser framför allt under 1800-talet och första hälften av 1900-talet när Gustav III:s förhoppningar slog in.

Det gällde framväxten av handel och bankväsende men i lika hög grad de institutioner som utgör grunden i ett modernt och demokratiskt samhälle: företag, högskolor, tidningar, förlag, konserthus och muséer drevs eller finansierades av judar.
---
För varje omgång av judiska invandrare tar det ofta bara en generation att bli svensk, att arbeta bland svenskar och att gifta sig med svenskar. I takt med samhällets sekularisering avtar den religiösa praktiken även bland judar och religion blir inte längre det viktigaste för den judiska identiteten.
---
Detta upprepade mönster betyder att den judiska närvaron i Sverige ända från början varit beroende av ny judisk invandring, senast före, under och efter nazismens makttillträde och det efterföljande kriget. Kanske en paradox: det som dödar judiskt liv i ockuperade länder, räddar det i Sverige.
https://www.gp.se/kultur/recension-juda ... 1.56626755

Carl Henrik Carlssons bok blev nominerad till Augustpriset (men det gick till Nils Håkansons Dolda gudar).

UNT 22 NOVEMBER 2021 skrev:För Carl Henrik Carlsson, som debuterar vid 67 års ålder, och med sin brokiga karriär som gått från trubadur till historiker är nomineringen ett bevis på att inget någonsin är för sent.

– Det är en väldigt glädjande kvalitetsstämpel att nomineras. Jag tror att de valde min bok för att den är en översikt och det är något som har saknats. Jag har försökt hitta en balans mellan översikt och konkretion med gott om detaljer om olika personer och även kvinnor som ibland saknats i historieskrivningen.
---
– Ett genomgripande tema är balansen mellan särart och anpassning. Vissa judar tycker att man ska hålla på den judiska traditionen, medan andra menar att traditionen bör vara att anpassa sig, säger Carl Henrik Carlsson.
https://unt.se/artikel/rmxe1pmj

Det står mer i papperstidningen:

"[Aaron Isaac] var gravör och bodde i Mecklenburg och fick bland annat i uppdrag att av svenska officerare att skaffa lyxvaror till dem. När Pommerska kriget tog slut och affärerna gick sämre bestämde han sig för att åka till Sverige eftersom han hade de här kontakterna med svenskar. Hans familj blev vansinnig och undrade hur han kunde åka dit där judar inte ens fick bo." (UNT "Uppsalatrion hoppas på Augustpris")

Men redan efter ett år fick Aaron Isaac tillstånd att bo i Sverige och ta hit sin familj - utan att behöva konvertera.

Judarna blev integrerade men måste hantera den då vanliga antisemitismen.

"- Judarna som bodde i Sverige i mitten av 1800-ttalet hade exempelvis blivit emanciperade, fått lika rättigheter och dessutom reformerat sin judendom från ortodox till reformjudendom och de var etablerade i samhället. När Sverige fick öppna gränser 1860 fanns det en rädsla hos dem för att det skulle komma fattiga och ortodoxa judar och att de skulle öka antisemitismen."


I dag så kommer väl antisemitismen från radikala muslimer till stor det eller från islamisterna .?
För det finns väl inte så många nazister kvar i Sverige i dag.?
Hur många aktiva nazister finns det här i vårat land i dag.? :o :-)063 :?:
jag har varit kommunist för många år sedan så nazister är något som jag avskyr verkligen. :!:
Förstår inte hur man kan vara nazist. :cry:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Judendomen och judarnas historia i Sverige (särskilt Malmö)

Inläggav manne » 2021-12-16 21:52:39

Alien skrev:Det har utkommit en ny bok kom judarnas historia i Sverige, Judarnas historia i Sverige av Carl Henrik Carlsson vid Uppsala universitet. Ur Göteborgs-Posten:

GP 11 okt, 2021 skrev:Gustav III låter sig inspireras av sin mamma, drottning Lovisa Ulrika, som har träffat Moses Mendelsohn i Berlin och förstått att judar kan vara nyttiga för Sveriges utveckling till en modern handelsnation. Gustav III håller med: ”Det är visst, att det skulle vara en mycken stor fördel för riket, om ett så idogt folk som judarna skulle kunna bosätta sig här.”

Och så blev det, från 1775 kunde judar komma till Sverige utan att behöva övergå till kristendomen. Men det fanns begränsningar och infördes ett ”judereglemente” 1782 som stängde in judars liv. Judar fick inte äga mark eller fastigheter och inte bo på andra ställen än Marstrand, Stockholm, Göteborg och Norrköping samt inte utöva de yrken som kontrollerades av skråna.
---
Carl Henrik Carlsson ger oss en imponerande exposé över Sveriges judiska historia, från den blygsamma början fram till nuet. Det är ett uppslagsverk, på 350 sidor får Carlsson med näringsliv och kultur, antisemitism och judehat samt motsättningar inom den judiska gruppen och mycket mer.
---
Även dagens 20 000 judar utgör blott två promille av Sveriges befolkning – men denna lilla grupp har stått för viktiga insatser framför allt under 1800-talet och första hälften av 1900-talet när Gustav III:s förhoppningar slog in.

Det gällde framväxten av handel och bankväsende men i lika hög grad de institutioner som utgör grunden i ett modernt och demokratiskt samhälle: företag, högskolor, tidningar, förlag, konserthus och muséer drevs eller finansierades av judar.
---
För varje omgång av judiska invandrare tar det ofta bara en generation att bli svensk, att arbeta bland svenskar och att gifta sig med svenskar. I takt med samhällets sekularisering avtar den religiösa praktiken även bland judar och religion blir inte längre det viktigaste för den judiska identiteten.
---
Detta upprepade mönster betyder att den judiska närvaron i Sverige ända från början varit beroende av ny judisk invandring, senast före, under och efter nazismens makttillträde och det efterföljande kriget. Kanske en paradox: det som dödar judiskt liv i ockuperade länder, räddar det i Sverige.
https://www.gp.se/kultur/recension-juda ... 1.56626755

Carl Henrik Carlssons bok blev nominerad till Augustpriset (men det gick till Nils Håkansons Dolda gudar).

UNT 22 NOVEMBER 2021 skrev:För Carl Henrik Carlsson, som debuterar vid 67 års ålder, och med sin brokiga karriär som gått från trubadur till historiker är nomineringen ett bevis på att inget någonsin är för sent.

– Det är en väldigt glädjande kvalitetsstämpel att nomineras. Jag tror att de valde min bok för att den är en översikt och det är något som har saknats. Jag har försökt hitta en balans mellan översikt och konkretion med gott om detaljer om olika personer och även kvinnor som ibland saknats i historieskrivningen.
---
– Ett genomgripande tema är balansen mellan särart och anpassning. Vissa judar tycker att man ska hålla på den judiska traditionen, medan andra menar att traditionen bör vara att anpassa sig, säger Carl Henrik Carlsson.
https://unt.se/artikel/rmxe1pmj

Det står mer i papperstidningen:

"[Aaron Isaac] var gravör och bodde i Mecklenburg och fick bland annat i uppdrag att av svenska officerare att skaffa lyxvaror till dem. När Pommerska kriget tog slut och affärerna gick sämre bestämde han sig för att åka till Sverige eftersom han hade de här kontakterna med svenskar. Hans familj blev vansinnig och undrade hur han kunde åka dit där judar inte ens fick bo." (UNT "Uppsalatrion hoppas på Augustpris")

Men redan efter ett år fick Aaron Isaac tillstånd att bo i Sverige och ta hit sin familj - utan att behöva konvertera.

Judarna blev integrerade men måste hantera den då vanliga antisemitismen.

"- Judarna som bodde i Sverige i mitten av 1800-ttalet hade exempelvis blivit emanciperade, fått lika rättigheter och dessutom reformerat sin judendom från ortodox till reformjudendom och de var etablerade i samhället. När Sverige fick öppna gränser 1860 fanns det en rädsla hos dem för att det skulle komma fattiga och ortodoxa judar att de skulle öka antisemitismen."


förstår inte hur man kan vara antisemit. :shock: :-)063 :cry:

Min mormors bästa väninna var psykiatriker och judinna och hon var hur trevlig som helst.
sedan så bodde jag i hop med en judisk man på gruppboendet i Täby för många år sedan.
väldigt märkligt det hur man kan vara antisemit finner det ofattbart och väldigt underligt. :shock:
Underligt hur man anklaga andra för sina egna misslyckade i liv och anklaga andra för folk grupper för att det har gått snett i livet, :cry:

Rasism hur som helst är väldigt fel och vidrigt. :!:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in