"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav Alien » 2021-12-09 16:15:58

Nu är det många som beställer julklappar på nätet och många som skickar julklappar. Så inte konstigt om det kommer meddelanden om paket.

Jag har fått flera meddelanden via sms. Men jag har inte beställt något. Inte heller väntar jag mig att få någon julklapp.

Jag ska klicka på en länk för att kontrollera paketets status: "endakikkahaber.com". Men det vågar jag inte. Det är säkert lurendrejeri. I ett sms stod det att det levererades via DHL, vilket ju låter förtroendegivande. Men jag vet vart paketen brukar komma och det är inte från dem.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav Skogkatt » 2021-12-09 16:31:08

Det är bedrägeri. Klicka inte, när du klickar på det hamnar du på en webbplats som ber dig att ange privat information eller logga in med BankId. Det pågår en bedrägerivåg i Skandinavien just nu. Om du får ett paket så kommer det antigen på dörren eller du får ett referensnummer du måste visa på postkontoret när du hämtar paketet. Du ska inte behöva klicka på något tror jag.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav Huggorm » 2021-12-09 16:33:07

Det är ett välkänt bedrägeri som florerar just nu, klicka inte för då kan du få virus från länken. Eller så vill de att du skall betala för frakten innan de kommer med paketet, vilket de naturligtvis inte kommer göra även om du betalar...
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav Jicac » 2021-12-09 16:38:13

Huggorm skrev:Det är ett välkänt bedrägeri som florerar just nu, klicka inte för då kan du få virus från länken. Eller så vill de att du skall betala för frakten innan de kommer med paketet, vilket de naturligtvis inte kommer göra även om du betalar...


... eftersom det inte finns något paket.

Det är ett lurendrejeri. Klicka inte.
Jicac
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2020-10-01

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav bittin » 2021-12-09 16:50:52

garanterat lurendrejeri
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav ab2487_1 » 2021-12-09 23:30:58

ab2487_1
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2021-10-10

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav Alien » 2021-12-16 13:30:25

Jag har raderat alla sms om paket.

Men nu kom det ett papper i lådan. Högst upp stod det postnord i blått.

"Paket till dig!

Detta är en påminnelse om att din leverans från vidaxl fortfarande finns hos PostNord...."

Sedan fanns det en qr-kod. Paketet väger 1 kg.

Det konstiga är att det inte står var man ska hämta det, som om det var självklart. Inte heller har jag fått någon avi tidigare. Kanske jag fått meddelande via sms som blev raderat.

Jag gick till närmaste ställe där jag brukar köpa frimärken och hämta paket. Men det fanns inget där. Han kollade i datorn, och det fanns på ett helt annat utlämningsställe dit jag inte alls hittar.

Sms:ade dottern som undrade om det var scam. Så det verkar inte som om hon beställt det.

Nu känner jag mig förvirrad. Man skickar väl inte paket på riktigt om det är scam?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav melly » 2021-12-16 13:43:06

Alien skrev:Jag har raderat alla sms om paket.

Men nu kom det ett papper i lådan. Högst upp stod det postnord i blått.

"Paket till dig!

Detta är en påminnelse om att din leverans från vidaxl fortfarande finns hos PostNord...."

Sedan fanns det en qr-kod. Paketet väger 1 kg.

Det konstiga är att det inte står var man ska hämta det, som om det var självklart. Inte heller har jag fått någon avi tidigare. Kanske jag fått meddelande via sms som blev raderat.

Jag gick till närmaste ställe där jag brukar köpa frimärken och hämta paket. Men det fanns inget där. Han kollade i datorn, och det fanns på ett helt annat utlämningsställe dit jag inte alls hittar.

Sms:ade dottern som undrade om det var scam. Så det verkar inte som om hon beställt det.

Nu känner jag mig förvirrad. Man skickar väl inte paket på riktigt om det är scam?

Nej, det låter konstigt. Har ju i och för sig hört om folk som utsatts för att andra har beställt varor i deras namn för att jäklas.

Om jag var du skulle jag kolla med vidaXL, det går att chatta om man klickar sig till kundtjänst från sidan https://www.vidaxl.se
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav Alien » 2021-12-16 14:22:57

Jag gick in på PostNords sida och klickade i att jag ville ha leveransen till det vanliga stället. Hemleverans fanns också men jag blev osäker om man skulle betala en extra avgift. Det blir en lagom promenad till det vanliga stället.

Men det visar väl att man inte ska ha för bråttom att radera sms om paket. :-)063
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav Skogkatt » 2021-12-16 15:00:07

Alien skrev:Jag gick in på PostNords sida och klickade i att jag ville ha leveransen till det vanliga stället. Hemleverans fanns också men jag blev osäker om man skulle betala en extra avgift. Det blir en lagom promenad till det vanliga stället.

Men det visar väl att man inte ska ha för bråttom att radera sms om paket. :-)063


Men har du beställt något? Jag har fått 100-tals paket de senaste åren och har aldrig upplevt något liknande det du beskriver. Antingen beställde du något eller inte. Det är inte svårt.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav Skogkatt » 2021-12-16 15:05:21

Jag föreslår att om du inte har beställt något så radera allt och glöm det. Det hade jag gjort. Varför spendera tid på detta om du inte vet vad det är. Jag hade raderat allt nu och glömt det, helt enkelt.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav Alien » 2021-12-16 15:10:56

Jag har inte själv beställt något paket.

Men det är skillnad om det kommer ett sms från någon konstig avsändare el om det kommer från Postnord. Och kommer det en pappersavi från Postnord, då är det bona fide.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav nescio » 2021-12-16 18:34:15

Alien skrev:Jag har inte själv beställt något paket.
Det kanske är en bomb.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav Alien » 2021-12-16 20:51:55

Ah, någon på AF som hatar mig har räknat ut min adress och tänker döda mig? :shock: Skulle inte tro det.

Företaget VidaXL finns i verkligheten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav slackern » 2021-12-16 20:54:02

Om du inte har beställt något så kan dom ju försöka att blåsa dig genom att skicka med en faktura med paketet hämtar du ut det så står du där med en faktura som måste betalas.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav melly » 2021-12-16 23:15:19

slackern skrev:Om du inte har beställt något så kan dom ju försöka att blåsa dig genom att skicka med en faktura med paketet hämtar du ut det så står du där med en faktura som måste betalas.

Jepp. Vilket alltså gör att det skulle vara en god idé att kolla med vidaXL först. Tycker jag.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav slackern » 2021-12-17 0:15:19

melly skrev:
slackern skrev:Om du inte har beställt något så kan dom ju försöka att blåsa dig genom att skicka med en faktura med paketet hämtar du ut det så står du där med en faktura som måste betalas.

Jepp. Vilket alltså gör att det skulle vara en god idé att kolla med vidaXL först. Tycker jag.


Jag tror att jag utryckte mig lite slarvigt, hon måste inte betala fakturan men väl bestrida den och det kan gå till inkasso och kronofogden och företaget kan vara stört omöjligt att få tag i och bestrida fakturan.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav Vildsvin » 2021-12-17 0:40:55

Alien skrev:Jag har inte själv beställt något paket.


Dottern då?
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav Alien » 2021-12-17 0:47:43

Hon hade inte beställt något från VidaXL. Så därför ställde hon sig frågande först.

Men hon hade beställt något från CDON. Något slags samarbete, misstänker jag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav melly » 2021-12-17 14:30:02

Alien skrev:Hon hade inte beställt något från VidaXL. Så därför ställde hon sig frågande först.

Men hon hade beställt något från CDON. Något slags samarbete, misstänker jag.

OK, det förklarar nog saken. CDON är ju mest ett slags marketplace. En plats för diverse säljare att marknadsföra sina produkter.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav slackern » 2021-12-17 15:15:27

melly skrev:
Alien skrev:Hon hade inte beställt något från VidaXL. Så därför ställde hon sig frågande först.

Men hon hade beställt något från CDON. Något slags samarbete, misstänker jag.

OK, det förklarar nog saken. CDON är ju mest ett slags marketplace. En plats för diverse säljare att marknadsföra sina produkter.


CDON var det ju värsta livet om i medierna för någon vecka sedan något företag som blåste folk på pengar, men säkert inte Aliens paket för jag tror CDON spärrade företaget från att sälja från deras plattform.

Klagomålen har strömmat in från kunder som blivit bedragna när de köpt varor från ett bolag som kallar sig för mobileshop.se från Nordens största marknadsplats: CDON.

I stället för varorna de köpt, ofta dyr elektronik, har kunderna fått tomma leveranser med en rabattkod.

https://www.expressen.se/dinapengar/mil ... ns-kunder/

Så vi får hoppas att Aliens dotter får det hon har beställt.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav Chilehead » 2021-12-18 0:02:10

Ja CDON har ju blivit sådan att paketen kommer från diverse olika företag. Jag beställde bl a en bok och den kom från om jag kommer ihåg rätt från Adlibris.

Vad gäller alla scam sms och sedan påminnelsen om paket från PostNord så tror jag inte att du har fått ett sms från PostNord som du råkat radera tillsammans med alla bluff sms.
Har själv råkat ut för att bara ha fått påminnelse om paket som hade enligt avin redan ankommit 7 dagar tidigare så den första avin kan ha kommit bort.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav Richard » 2021-12-21 15:39:56

Jag tror att de enda man behöver betala som kommer som SMS, är om man köpt nått utanför EU o som man ska betala tull. Men då får man ju ha koll vad man beställer, o att det inte står t.ex posfnord.se istället för postnord.se.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

"Vi försöker leverera ett paket till dig"

Inläggav Alien » 2021-12-21 16:27:00

Chilehead skrev:Ja CDON har ju blivit sådan att paketen kommer från diverse olika företag. Jag beställde bl a en bok och den kom från om jag kommer ihåg rätt från Adlibris.

Vad gäller alla scam sms och sedan påminnelsen om paket från PostNord så tror jag inte att du har fått ett sms från PostNord som du råkat radera tillsammans med alla bluff sms.
Har själv råkat ut för att bara ha fått påminnelse om paket som hade enligt avin redan ankommit 7 dagar tidigare så den första avin kan ha kommit bort.

Ja, det var väl PostNord som slarvade då.

Men jag har hämtat paketet nu och det var ett handtag som dottern beställt till vårt badrum.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till IT-forum



Logga in