Elever betygsätter lärare

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Elever betygsätter lärare

Inläggav Alien » 2021-11-26 19:09:35

Är det bra? Är det öht vettigt att be 10-11 åringar göra det?

Under hösten har elever i årskurs 4–9 på Tiundaskolan i Uppsala fått besvara en enkät. Vissa frågor är relativt enkla och handlar om hur eleverna trivs i skolan, om de känner sig trygga där och liknande.
---
Eleverna ska svara bland annat på sådana här frågor:

* Använder sig läraren av ett varierat undervisningssätt i kemi?

* Arbetar läraren aktivt med skolans värdegrund i slöjd?
---
Den här typen av frågor gäller undervisningen i 18 ämnen, allt från musik till moderna språk. I svaren på de 198 frågorna ska eleverna ge sina lärare mellan ett och fyra poäng.
https://unt.se/artikel/tioariga-elever- ... a/lqy3d3er

Frågan är om eleverna i fyran klarar av att svara på frågorna. Frågan är vidare om alla, oavsett årskurs, svarar seriöst. Slutligen - är det lämpligt att lärarens lön påverkas av svaren?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Betygsättning av lärare

Inläggav Dagobert » 2021-11-26 20:41:14

Betalvägg. Här står lite: https://skolvarlden.se/artiklar/elevern ... erka-lonen

En enkät? Alltså inte en för vart ämne? Ingen elev i grundskolan orkar svara seriöst på 198 frågor i en enkät.

De citerade frågorna har eleverna inte kunskap att besvara.

4 alternativ är för mycket, deras åsikter har inte den urskillningen - de båda mittenalternativen blir slumpvisa. Det vore bättre med 3 alternativ: Ja, Nej, Vet inte. Om inte "Vet inte" finns med som alternativ så kan läraren få en etta där istället.

Vem har hittat på detta? Vem har formulerat frågorna? Det tycks vara Tiundaskolan själv.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Betygsättning av lärare

Inläggav Dagobert » 2021-11-26 22:38:54


Oklart om lönerna ska påverkas:
Skolvärlden har upprepade gånger sökt Tiundaskolans rektor, Jenny Westergren (...).

Vilken information har ni lärare på skolan fått från rektorn?

– Det har varit olika. På ett möte sa hon att det skulle vara en del i lönesättningen. På ett annat har hon uttryckt sig annorlunda. Men någon dementi var det inte fråga om. (...) Vi vet helt enkelt inte om det kommer påverka våra löner, säger Emil Niklasson.
(...)
– Det har getts olika besked olika gånger, säger Helena Dübeck som är föreningsombud i Uppsala.

Lärare och fackförening är mycket kritiska till enkäten som sådan:
– Tack och lov är det här verkligen ett enskilt fall. Det är otroligt uppseendeväckande och jag har väldigt svårt att tro att flera skolor i kommunen ens skulle komma på tanken. Bara att så unga elever ska svara på närmare 200 frågor och poängsätta olika områden med siffror från ett till fyra är minst sagt konstigt och talar emot det Skolverket rekommenderar när det gäller enkäter i skolan, säger Helena Dübeck.

Emil Niklasson håller med:

– Hur ska vi ens kunna begära att en tioåring ska kunna svara på hur hans eller hennes lärare i slöjd tar hänsyn till värdegrundsarbetet på lektionerna? säger han.

Slutligen:
Emil Niklasson påpekar att flera frågor i enkäten är viktiga och att eleverna på skolan ska få komma till tals och ha synpunkter.

– Men det finns bättre sätt att göra det på än i en mastig enkät. Jag hade föredragit om skolledning och fack pratat ihop sig och att lärarna fått vara involverade och ta diskussionen på ett pedagogiskt sätt med eleverna, säger han.
(...)
- Arbetsgivaren har laglig rätt till sina enkäter och vi har blivit ålagda en arbetsuppgift och utför den. Men vi vill diskutera rimligheten i såväl enkäten som i att resultaten eventuellt skulle påverka våra löner, säger Emil Niklasson.

Vi får hoppas att detta inte blir nån vana i skolorna.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Betygsättning av lärare

Inläggav Skogkatt » 2021-12-02 23:05:34

Man kan inte låta 10-åringar bestämma. Och man kan inte låta dem betygsätta lärare, det är galet. De är barn, de måste lära och de måste göra vad de blir tillsagda att göra. Det finns en anledning till att vi kallar dem "barn" och inte "vuxna".

Alien skrev:Slutligen - är det lämpligt att lärarens lön påverkas av svaren?


Om någon hade sagt till mig att en 10-åring skulle bestämma min lön baserat på vad 10-åringen tyckte om mig, skulle jag ha sagt upp mig samma dagen. Jag jobbar inte på ett sånt där dårhus, nej tack.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Betygsättning av lärare

Inläggav Riksamiralen » 2021-12-03 16:08:51

Håller med om att vuxna lärare måste bestämma och vara den som ungdomarna ska lyssna på. Låter inte rättvist att betygsätta lärare på det där viset, alla är olika, när jag gick i skolan var det lärare man gillade mer och lärare man gillade mindre, men det fick man lära sig att leva med, alla är inte likadana, en del lärare kan vara väldigt entusiastiska i sin undervisning medans en del kanske har haft väldigt många klasser och är trötta på alltihopa.

Dock så gjorde vi också typ sådana där enkäter i skolan men inte lika långa och jag tror det bara handlade om trygghet och mobbning, inte vad vi tyckte om lektionerna och lärarna och innehållet i undervisningen.

På mitt universitet dock så vet jag att vi fick en enkät att fylla i efter varje kurs, men det var inte obligatoriskt, jag kände aldrig för att fylla i min, kurserna var blandade en del var väl bra och andra inte lika bra, men det gjorde inte att jag kände för att skriva någonting negativt för det.

Det var någon föreläsare jag hade som fick en stämpel i en sådan här undersökning som ''otrevlig'' och det blev en sorts konfrontation mellan föreläsaren och eleverna, vilket jag kunde tycka var rätt så onödigt och obehagligt, men de löste det tror jag, den här läraren skulle tydligen jobba på sina brister fick jag veta, inte för att jag brydde mig dock, jag som sagt fyllde ju aldrig i någon sån där enkät, och jag är inte så pass känslig om någon är sträng / seriös, och just den kursen jobbade jag hemifrån på distans så det berörde inte mig alls, jag var bara där på uppropet / första föreläsningen, tyckte dock det var en svår kurs men jag tog mig igenom den trots allt.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Betygsättning av lärare

Inläggav Någon » 2021-12-03 17:08:20

Först och främst: Jag avskyr allt det eviga betygssättande, som ska göras av vem som helst, när som helst.
Det mesta som gör livet värt att leva går inte att värdera på en skala, därav uttrycket ovärderlig.

Med det sagt håller jag med alla övriga som påpekat att barn i den åldern varken kan eller orkar ge rättvisande ”betyg” på sina lärare, särskilt inte via en så stor enkät.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Betygsättning av lärare

Inläggav papper » 2021-12-06 15:36:13

Känns bra att maktfördelningen jämnas ut lite. Men en del lärare kanske lättare ger ut högre betyg.
papper
Bannad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2021-11-26

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in