Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav TheWonderer92 » 2021-11-23 19:17:22

Tydligen föreslår regeringen ett höjt belopp för dem med sjuk- och aktivitetsersättning med start januari 2022.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -for-alla/

Någon som vet hur det blir med det?
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav slackern » 2021-11-23 19:59:44

TheWonderer92 skrev:Någon som vet hur det blir med det?


Det blir väl så om nuvarande regeringen får igenom sin höstbudget? Så du lär få reda på det när riksdagen röstar på dom olika budgetarna?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav TheWonderer92 » 2021-11-23 21:50:06

slackern skrev:
TheWonderer92 skrev:Någon som vet hur det blir med det?


Det blir väl så om nuvarande regeringen får igenom sin höstbudget? Så du lär få reda på det när riksdagen röstar på dom olika budgetarna?


Och när är det? Märkligt att det inte fanns en sån här tråd på AF tidigare, med tanke på att förslaget innebär 1000 kr mer i inkomst. Tänker att det vimlar av bidragsberoende människor här. Själv fyller jag 30 nästa år och har fått aktivitetsersättning beviljat till och med juli. Så är spänd på hur det blir :D
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav slackern » 2021-11-23 22:01:34

TheWonderer92 skrev:
slackern skrev:
TheWonderer92 skrev:Någon som vet hur det blir med det?


Det blir väl så om nuvarande regeringen får igenom sin höstbudget? Så du lär få reda på det när riksdagen röstar på dom olika budgetarna?


Och när är det? Märkligt att det inte fanns en sån här tråd på AF tidigare, med tanke på att förslaget innebär 1000 kr mer i inkomst. Tänker att det vimlar av bidragsberoende människor här. Själv fyller jag 30 nästa år och har fått aktivitetsersättning beviljat till och med juli. Så är spänd på hur det blir :D


15 december verkar det hända grejer.

https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-r ... -for-2022/

Fast det där beror ju på hur folk har röstat i riksdagsvalet, folk som har röstat på SD, M, L och KD lär ju få ångra det i och med att dom kommer väll att lägga fram en gemensam budget och rösta ner den här?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav TheWonderer92 » 2021-11-23 22:22:43

Spännande, få se hur det går. Vad tror du det lutar mot? Jag är inte så insatt i vilka partier som har mest inflytande i nuläget.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav slackern » 2021-11-23 22:28:47

TheWonderer92 skrev:Spännande, få se hur det går. Vad tror du det lutar mot? Jag är inte så insatt i vilka partier som har mest inflytande i nuläget.


Inte den blekaste för att vara helt ärlig, svensk politik har ju blivit renarama cirkusen där dom borgerliga partierna fick igenom sin budget innan nuvarande regering fick mandat och nu när det ska röstas om nuvarande regeringen ska sitta kvar imorgon. :lol:

Tydligen har S och V kommit överens nu.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav melly » 2021-11-24 17:22:27

Det finns ju flera olika delar i regeringens budgetförslag som skulle kunna påverka ekonomin för de med sjuk- eller aktivitetsersättning.

1. Förstärkt grundavdrag för alla förvärvsinkomster, dvs. inte bara löneinkomster.
- Det byts mot ett nytt jobbskattevadrag på 1800/år om det högerkonservativa förslaget röstas igenom. Ett avdrag som alltså de med sjukersättning inte får del av.

2. Sänkt skatt för sjuk- och aktivitetsersättning, till samma nivå som för löneinkomster.
- Olika bud här, men det verkar som att detta kvarstår oavsett vilken budget som röstas igenom. Fast det blir alltså en mindre skillnad ändå, pga nya jobbskatteavdraget ovan, om högerkonservativa budgeten röstas igenom.

3a. Höjt belopp för sjukersättning på garantinivå: kring en tusenlapp mer i månaden.
3b. Höjt tak för bostadstillägg, till samma nivå som för ålderspensionärer.
- Oklart om detta kvarstår om högerkonservativa budgeten röstas igenom, jag har inte sett det diskuteras alls.

Och så har vi det intressanta faktumet att garantinivå + bostadstillägg på de högre beloppen (räknat på maxbelopp) skulle leda till högre disponibel inkomst än för inkomstrelaterad sjukersättning (maxbelopp). Ett negativt respektavstånd!

Edit: Och där kom det - det är den högerkonservativa budgeten som "vinner".
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav Paladinen » 2021-11-25 9:14:06

Nu kommer detta troligtvis inte att ske då vi kommer få en socialdemokratisk regering och en högerpolitisk budget.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav melly » 2021-11-26 16:58:30

Nja. Det verkar som om SD denna gång har hållit emot, så att de av regeringen föreslagna ändringarna i sjukförsäkringarna kvarstår även i den högerkonservativa budgeten.

Vad man än tycker om SD i övrigt tycker jag att de förtjänar en eloge för att de gör skillnad på faktiska bidrag och ersättningar från socialförsäkringar. Framför allt M försöker plocka billiga poäng på att kalla allt bidrag, och rentav räkna in arbetande människor som har sjukpenning för kortare perioder i gruppen "bidragsberoende".
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav Karamell » 2021-11-26 17:18:13

Vi med sjukersättning får väl typ 1500 kr mer i månaden nu, även med högerns budget.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav slackern » 2021-11-26 23:42:53

melly skrev:Nja. Det verkar som om SD denna gång har hållit emot, så att de av regeringen föreslagna ändringarna i sjukförsäkringarna kvarstår även i den högerkonservativa budgeten.


Men det blir ju inte höjningen som TS tog upp i sitt inlägg utan dom hindrade en försämring.

SD har också stoppat besparingar på sjukförsäkringen och A-kassan.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/akes ... ristersson

Eller har jag missat något?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav slackern » 2021-11-26 23:44:28

Karamell skrev:Vi med sjukersättning får väl typ 1500 kr mer i månaden nu, även med högerns budget.


Hur du kan få det här att bli +1500 kr mer i månaden är nog feltänkt.

SD har också stoppat besparingar på sjukförsäkringen och A-kassan.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav melly » 2021-11-27 0:39:53

slackern skrev:
melly skrev:Nja. Det verkar som om SD denna gång har hållit emot, så att de av regeringen föreslagna ändringarna i sjukförsäkringarna kvarstår även i den högerkonservativa budgeten.


Men det blir ju inte höjningen som TS tog upp i sitt inlägg utan dom hindrade en försämring.

SD har också stoppat besparingar på sjukförsäkringen och A-kassan.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/akes ... ristersson

Eller har jag missat något?

Det som OP tog upp är det som jag slog ihop som 3a och 3b i mitt tidigare inlägg. Det ser alltså ut att bli av, liksom det övriga.

Förutom att M ursprungligen var emot i stort sett allt som regeringen föreslog i samband med sjukpenning och sjukersättning ville de också återinföra den berömda stupstocken för sjukpenning, för att ge långvarigt sjuka "incitament" att återgå i arbete. Efter förhandlingarna med KD och SD försvann skrivningarna kring sjukförsäkringen, som med andra ord inte bör ändras relativt regeringens förslag trots att den högerkonservativa budgeten röstades igenom. Det är säkert SDs förtjänst.

(Det där försiktiga "bör ändras" skriver jag för att det alltid finns en liten risk att utskotten får avvikande idéer.)

Moderaternas egen sammanfattning av det tidigare egna budgetförslaget (N.B. att de envisas med att kalla ersättningarna "bidrag"):
Moderaterna avvisar regeringens förslag om höjda bidrag inom sjukförsäkringen och sjukersättningen samtidigt som de lättade villkoren för att få sjukersättningen avvisas. Moderaterna föreslår även att den övre tidsgränsen i sjukförsäkringen återinförs 2023.

Källa: https://moderaterna.se/budget2022 - där finns länk till fullständiga budgetmotionen.

För det högerkonservativa budgetförslaget, se https://moderaterna.se/moderaterna-sver ... sam-budget - länk till hela förslaget finns längst ner.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav melly » 2021-11-27 0:54:59

slackern skrev:
Karamell skrev:Vi med sjukersättning får väl typ 1500 kr mer i månaden nu, även med högerns budget.


Hur du kan få det här att bli +1500 kr mer i månaden är nog feltänkt.

SD har också stoppat besparingar på sjukförsäkringen och A-kassan.

Har man högsta inkomstrelaterade sjukersättningsbeloppet på 19248/månad betalar man med skattetabell 32 (för 2021) 5219 kr i skatt. Med motsvarande löneinkomst betalar man 3819 i skatt. En skillnad på 1400 som alltså ska försvinna, eller snarare ersättas med en mindre skillnad på 150 kronor i och med det nya jobbskatteavdraget,

Har man högsta garantibeloppet (30 år och uppåt) 10036 betalar man med skattetabell 32 (för 2021) 2201 kr i skatt. Med motsvarande löneinkomst betalar man 1446 i skatt. Lite mindre skillnad här, men dock 575 kr.

Sen ska det ju bli höjning av garantibeloppet med ungefär en tusenlapp och möjlighet till högre bostadstillägg, upp till 6550 kr, också.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav TheWonderer92 » 2021-12-25 13:32:15

Jag får tydligen ut 1641 kr mer i januari. Något verkar ha hänt iaf :D
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav slackern » 2021-12-25 17:10:39

TheWonderer92 skrev:Jag får tydligen ut 1641 kr mer i januari. Något verkar ha hänt iaf :D


Grattis bruden kanske att du fyller 30 om du är född 92? Kanske har med saken att göra?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav melly » 2021-12-25 17:14:31

Alla med sjukersättning eller aktivitetsersättning får mer pengar i plånboken nästa år. Dels är det förstås den vanliga (låga) uppräkningen baserad på prisbasbelopp, dels är det (till stor del) att skatten blir lägre. På garantinivå får man dessutom en höjning på c:a en tusenlapp (före skatt), samt eventuellt högre bostadstillägg om man har en hyra som är hög nog att motivera det.

Dvs. punkterna 2-3 här: post1666026.html#p1666026

Edit: Sen är det förstås riktigt att man dessutom får en stegvis höjning upp till 30 år.
Senast redigerad av melly 2021-12-25 17:17:27, redigerad totalt 1 gång.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav slackern » 2021-12-25 17:16:55

melly skrev:Alla med sjukersättning eller aktivitetsersättning får mer pengar i plånboken nästa år. Dels är det förstås den vanliga (låga) uppräkningen baserad på prisbasbelopp, dels är det (till stor del) att skatten blir lägre. På garantinivå får man dessutom en höjning på c:a en tusenlapp (före skatt), samt eventuellt högre bostadstillägg om man har en hyra som är hög nog att motivera det.

Dvs. punkterna 2-3 här: post1666026.html#p1666026


Kollade precis ser ut som att jag får samma belopp fast det kanske inte är först 19/1 dom ändrar?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav melly » 2021-12-25 17:18:45

slackern skrev:
melly skrev:Alla med sjukersättning eller aktivitetsersättning får mer pengar i plånboken nästa år. Dels är det förstås den vanliga (låga) uppräkningen baserad på prisbasbelopp, dels är det (till stor del) att skatten blir lägre. På garantinivå får man dessutom en höjning på c:a en tusenlapp (före skatt), samt eventuellt högre bostadstillägg om man har en hyra som är hög nog att motivera det.

Dvs. punkterna 2-3 här: post1666026.html#p1666026


Kollade precis ser ut som att jag får samma belopp fast det kanske inte är först 19/1 dom ändrar?

Kollade du Försäkringskassan? De har kvar de gamla beloppen på webben. Men jag har släkting med sjukersättning (det är därför jag har koll på det), och SMSet från FK angav det nya, betydligt högre, beloppet för januari.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav slackern » 2021-12-25 17:30:36

melly skrev:
slackern skrev:
melly skrev:Alla med sjukersättning eller aktivitetsersättning får mer pengar i plånboken nästa år. Dels är det förstås den vanliga (låga) uppräkningen baserad på prisbasbelopp, dels är det (till stor del) att skatten blir lägre. På garantinivå får man dessutom en höjning på c:a en tusenlapp (före skatt), samt eventuellt högre bostadstillägg om man har en hyra som är hög nog att motivera det.

Dvs. punkterna 2-3 här: post1666026.html#p1666026


Kollade precis ser ut som att jag får samma belopp fast det kanske inte är först 19/1 dom ändrar?

Kollade du Försäkringskassan? De har kvar de gamla beloppen på webben. Men jag har släkting med sjukersättning (det är därför jag har koll på det), och SMSet från FK angav det nya, betydligt högre, beloppet för januari.


Jag gick in och kollade på Nordea vad jag fick den 20/12. :) Men du har rätt i att det är bättre att kolla på FK ska göra det nu men var för lat för att göra det tidigare. :lol:

Oj jäklar jag får över 2000 kr mer per månad från och med i januari, tack ska du ha var en trevlig överraskning. 2500 kr mer per månad med det är inklusive bostadstillägg.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav melly » 2021-12-25 17:37:28

Bara att säga GRATTIS till dig slackern, och till er allihop som berörs! :D

Och välförtjänt. Den s.k. funkisskatten (som alltså berodde på att de med sjuk- eller aktivitetsersättning inte fick jobbskatteavdrag) var ju väldigt orättvis. Närmast hånfullt att se till att ge mindre pengar till de som bevisligen inte kan arbeta som "incitament" till att arbeta.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav TheWonderer92 » 2021-12-25 17:49:41

slackern skrev:
TheWonderer92 skrev:Jag får tydligen ut 1641 kr mer i januari. Något verkar ha hänt iaf :D


Grattis bruden kanske att du fyller 30 om du är född 92? Kanske har med saken att göra?


Tack 8) Dessutom kommer jag kunna byta min etta till en tvåa, då taket för bostadstillägget höjts. Utan konkurrens är dessa 2 förändringar den bästa julklappen i år! :-)173

Sen vad jag inte vad som är vad. Får man verkligen mer pengar året man fyller 30? Eller beror höjningen endast på regeringens nya beslut?
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav Chrilleb » 2021-12-25 17:53:59

Får 14kr i timmen. Hade visst höjts (från 8)så d e bra. Habersättningen alltså.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav melly » 2021-12-25 18:01:46

TheWonderer92 skrev:
slackern skrev:
TheWonderer92 skrev:Jag får tydligen ut 1641 kr mer i januari. Något verkar ha hänt iaf :D


Grattis bruden kanske att du fyller 30 om du är född 92? Kanske har med saken att göra?


Tack 8) Dessutom kommer jag kunna byta min etta till en tvåa, då taket för bostadstillägget höjts. Utan konkurrens är dessa 2 förändringar den bästa julklappen i år! :-)173

Sen vad jag inte vad som är vad. Får man verkligen mer pengar året man fyller 30? Eller beror höjningen endast på regeringens nya beslut?

Om du har sjukersättning får du lite mer "bara" för att du fyller 30, se https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning

Har du å andra sidan aktivitetsersättning var det en höjning vid 29 års ålder - men från 30 är det antingen slut på ersättningen, eller övergång till sjukersättning, se https://www.forsakringskassan.se/privat ... etsformaga

Båda delarna gäller förstås garantinivå. Inkomstrelaterad ersättning grundas "bara" i tidigare inkomster, inte ålder.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in