Ursprungsbefolkningar?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav manne » 2021-11-21 17:05:41

Julianus skrev:Intressant att ingen har nämnt ursprungsbefolkningen i Australien, aboriginer.

Deras historia är sorglig också. Efter att den vite mannen kom till Australien, så har deras tillvaro förstörts.

Folkmord, rasism och andra hemskheter.
De har mer rätt till landet än någon annan.


Indianerna gör bra musik ju. :wink:

Ly O Lay Ale Loya (Circle Dance) ~ Native Song
https://www.youtube.com/watch?v=9UglUjiJifA
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav LordNelson » 2021-11-21 17:08:07

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:
Jag tror att du har blandat ihop det med en irisk kvinna? För det är det jag har läst männen var utav nordisk härkomst medans kvinnorna i regel kom från Irland.
Nja, det fanns ett flertal irländska kvinnor som kom som trälar och blev fruar till norrmännen som immigrerade dit. För som vanligt var det ju främst män som emigrerade, i detta fall fanns det inga inhemska kvinnor att röva men man löste det på annat vis. Men det fanns också minst en man som var inflyttad från trakterna av Murmansk, och har blivit en del av i princip alla islänningars arv. Det var med på Vetenskapsradion historia i början av året, det har skrivits en bok om det. Sedan kan man eventuellt ha hämtat någon kvinna från Amerika också, det vore väl inte så konstigt om man ändå var där. Men om man skall prata om urbefolkningar var det sannolikt irländska munkar som var först på Island. De reste dock tillbaka till Irland när vikingarna flyttade in.


Jo jag har det boken och håller på och läser den, hans mamma var från någon ursprungsbefolkning runt Murmansk eller öster om det men med helt klart asiatiska drag, eller samiska eller finska dom kallades för troll för att dom var så fula enligt författaren. Kollade upp teorin är att hon kom från Sibirien.

Geirmund Heljarskinn du tänker på?

Nej jag blandar inte ihop nånting. Det är flaskhalseffekten. Man tillför några få individer och sen finns deras gener i en hel population.

Det måste vara omöjligt att veta om det är just en man som tagit sig till Island eller flera män som är nära släkt.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav manne » 2021-11-21 18:51:58

LordNelson skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Nja, det fanns ett flertal irländska kvinnor som kom som trälar och blev fruar till norrmännen som immigrerade dit. För som vanligt var det ju främst män som emigrerade, i detta fall fanns det inga inhemska kvinnor att röva men man löste det på annat vis. Men det fanns också minst en man som var inflyttad från trakterna av Murmansk, och har blivit en del av i princip alla islänningars arv. Det var med på Vetenskapsradion historia i början av året, det har skrivits en bok om det. Sedan kan man eventuellt ha hämtat någon kvinna från Amerika också, det vore väl inte så konstigt om man ändå var där. Men om man skall prata om urbefolkningar var det sannolikt irländska munkar som var först på Island. De reste dock tillbaka till Irland när vikingarna flyttade in.


Jo jag har det boken och håller på och läser den, hans mamma var från någon ursprungsbefolkning runt Murmansk eller öster om det men med helt klart asiatiska drag, eller samiska eller finska dom kallades för troll för att dom var så fula enligt författaren. Kollade upp teorin är att hon kom från Sibirien.

Geirmund Heljarskinn du tänker på?

Nej jag blandar inte ihop nånting. Det är flaskhalseffekten. Man tillför några få individer och sen finns deras gener i en hel population.

Det måste vara omöjligt att veta om det är just en man som tagit sig till Island eller flera män som är nära släkt.


Jo man kan till och med ha judiska rötter också eller valloner judar bodde väl här i landet under medeltiden.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav Huggorm » 2021-11-21 21:11:27

manne skrev:Jo man kan till och med ha judiska rötter också eller valloner judar bodde väl här i landet under medeltiden.? :o :-)063 :?:
Nej, det fanns inga judar här under medeltiden. Enstaka började anlända under 1500- och 1600-talen men de var strikt kontrollerade på den tiden och kunde inte sprida sina gener.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav antonius » 2021-11-21 21:27:14

manne skrev:Indianerna


manne, du som är för ursprungsfolk, måste ju känna till att det heter inte så, utan numera säger man ursprungsamerikaner, eller allra helst deras stamnamn, typ Cherokee, Apache, Sioux osv... :-)063

" I USA kallas ofta urfolken för native americans efter en diskussion om att "indian" kan uppfattas som stötande, då själva namnet uppstod av ett missförstånd och gavs till dem av främlingar."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ursprungsamerikaner
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav Dagobert » 2021-11-21 22:48:22

antonius skrev:manne, du som är för ursprungsfolk, måste ju känna till att det heter inte så, utan numera säger man ursprungsamerikaner, eller allra helst deras stamnamn, typ Cherokee, Apache, Sioux osv... :-)063

" I USA kallas ofta urfolken för native americans efter en diskussion om att "indian" kan uppfattas som stötande, då själva namnet uppstod av ett missförstånd och gavs till dem av främlingar."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ursprungsamerikaner

Namnet "America" gavs också av främlingar. Då är det väl stötande att kalla dem native americans?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav Huggorm » 2021-11-21 22:52:57

Dagobert skrev:
antonius skrev:manne, du som är för ursprungsfolk, måste ju känna till att det heter inte så, utan numera säger man ursprungsamerikaner, eller allra helst deras stamnamn, typ Cherokee, Apache, Sioux osv... :-)063

" I USA kallas ofta urfolken för native americans efter en diskussion om att "indian" kan uppfattas som stötande, då själva namnet uppstod av ett missförstånd och gavs till dem av främlingar."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ursprungsamerikaner

Namnet "America" gavs väl också av främlingar?
Men förmodligen heter kontinenten olika på de olika indianspråken så de kan få svårt att komma överens. Om de ens har något ord för själva kontinenten, det är inte säkert då de inte visste att det finns andra kontinenter.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav slackern » 2021-11-21 22:58:14

Huggorm skrev:
manne skrev:Jo man kan till och med ha judiska rötter också eller valloner judar bodde väl här i landet under medeltiden.? :o :-)063 :?:
Nej, det fanns inga judar här under medeltiden. Enstaka började anlända under 1500- och 1600-talen men de var strikt kontrollerade på den tiden och kunde inte sprida sina gener.


Nej det var belagt med dödsstraff på den tiden här i Sverige så dom kom inte hit först slutet utav 1700-talet du vet Gustav III och upplysningstiden du vet.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav Huggorm » 2021-11-21 23:07:20

slackern skrev:
Huggorm skrev:
manne skrev:Jo man kan till och med ha judiska rötter också eller valloner judar bodde väl här i landet under medeltiden.? :o :-)063 :?:
Nej, det fanns inga judar här under medeltiden. Enstaka började anlända under 1500- och 1600-talen men de var strikt kontrollerade på den tiden och kunde inte sprida sina gener.


Nej det var belagt med dödsstraff på den tiden här i Sverige så dom kom inte hit först slutet utav 1700-talet du vet Gustav III och upplysningstiden du vet.
Vissa fick komma ändå. Jag skrev "enstaka" som du ser, det var inte speciellt många men det fanns en del. Du behöver inte gå längre än till wikipedia för att läsa om det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Judar_i_Sverige
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav antonius » 2021-11-22 0:16:40

Dagobert skrev:Namnet "America" gavs också av främlingar. Då är det väl stötande att kalla dem native americans?


Det enklaste brukar vara att fråga folk vad de kallar sig själva och låta dem heta så... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav slackern » 2021-11-22 15:27:06

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Nej, det fanns inga judar här under medeltiden. Enstaka började anlända under 1500- och 1600-talen men de var strikt kontrollerade på den tiden och kunde inte sprida sina gener.


Nej det var belagt med dödsstraff på den tiden här i Sverige så dom kom inte hit först slutet utav 1700-talet du vet Gustav III och upplysningstiden du vet.
Vissa fick komma ändå. Jag skrev "enstaka" som du ser, det var inte speciellt många men det fanns en del. Du behöver inte gå längre än till wikipedia för att läsa om det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Judar_i_Sverige


I länken du länkade till står det klart och tydligt att dom var handelsmän på tillfälligt besök här inte att dom var bofasta.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav Någon » 2021-11-23 15:22:08

Eftersom Sveriges gränser varierat mycket har sammansättningen av befolkningen också gjort det. Så
frågan om när de första judarna hänger ihop med hur Sverige såg ut, vilka landområden som
ansågs höra till Sverige… (Vad nu detta har med ursprungsbefolkningar att göra…)
Den första svenska synagogan kanske bör räknas som en officiell början på att judendomen etablerades i Sverige. Den byggdes i slutet av 1700-talet. En ny bok beskriver judarnas svenska historia och recenseras i DN.
https://www.dn.se/kultur/judarnas-langa ... ytolkning/
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav manne » 2021-11-23 16:27:37

Apropå judar såg denna film på bio för många år sedan nu.

I denna film så fick man se hur illa de kristna under den tiden behandlade judar. :o :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=k%C3%B6p ... 0aj1JyjYMM

jag tyckte att denna filmen var bra och hur kunde kristna var så elaka mott dem. :o :-)063 :?:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav slackern » 2021-11-23 19:05:25

Judarna räknas väl bara som ursprungsbefolkning i Israel annars är dom ju en minoritet.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav manne » 2021-11-23 19:08:24

slackern skrev:Judarna räknas väl bara som ursprungsbefolkning i Israel annars är dom ju en minoritet.


JA så är det nog. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav Alien » 2021-11-24 11:14:35

Idag i domkyrkan i Uppsala framför svenska kyrkan en ursäkt till samerna.

UNT skrev:Präster pekade ut samiska gravar som skulle plundras – bland annat för att bidra till rasbiologisk forskning. För det och flera andra brott framför Svenska kyrkan i dag en ursäkt till samiska folket i Uppsala domkyrka.
---
Svenska kyrkan tog bland annat över samisk mark och bidrog till gravplundring samt rasbiologisk forskning. Dessutom förtrycktes, och förbjöds, den samiska religionen. Exempelvis brändes samernas ceremonitrummor på bål och jojken förbjöds.
---
Ungefär på 1600-talet började förtrycket av den samiska religionen och kulturen.

Kyrkan tog över samiska områden, så kallade lappskatteland. Marken blev i stället prästlönefastigheter.
https://unt.se/artikel/kyrkan-ber-om-ur ... -grater/j8
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav antonius » 2021-11-24 11:16:59

Alien skrev:Idag i domkyrkan i Uppsala framför svenska kyrkan en ursäkt till samerna.

Präster pekade ut samiska gravar som skulle plundras – bland annat för att bidra till rasbiologisk forskning. För det och flera andra brott framför Svenska kyrkan i dag en ursäkt till samiska folket i Uppsala domkyrka.


Det var på tiden, sent skola syndaren vakna... :-)049
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav manne » 2021-11-24 11:21:50

Alien skrev:Idag i domkyrkan i Uppsala framför svenska kyrkan en ursäkt till samerna.

UNT skrev:Präster pekade ut samiska gravar som skulle plundras – bland annat för att bidra till rasbiologisk forskning. För det och flera andra brott framför Svenska kyrkan i dag en ursäkt till samiska folket i Uppsala domkyrka.
---
Svenska kyrkan tog bland annat över samisk mark och bidrog till gravplundring samt rasbiologisk forskning. Dessutom förtrycktes, och förbjöds, den samiska religionen. Exempelvis brändes samernas ceremonitrummor på bål och jojken förbjöds.
---
Ungefär på 1600-talet började förtrycket av den samiska religionen och kulturen.

Kyrkan tog över samiska områden, så kallade lappskatteland. Marken blev i stället prästlönefastigheter.
https://unt.se/artikel/kyrkan-ber-om-ur ... -grater/j8


det var på tiden den kanske så borde de betala ut skadestånd till de samiska föreningarna också. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav Någon » 2021-11-24 22:31:24

Om någon är intresserad av samernas historia: Boken ”När vi var samer” är en serieroman av Mats Jonsson som kom ut i år. Den rekommenderar jag varmt, väldigt intressant.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav manne » 2021-11-24 22:41:39

Någon skrev:Om någon är intresserad av samernas historia: Boken ”När vi var samer” är en serieroman av Mats Jonsson som kom ut i år. Den rekommenderar jag varmt, väldigt intressant.


eller denna film. :o :-)063 :?:

https://www.imdb.com/title/tt5287168/

Sameblod
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav Dagobert » 2021-12-30 15:31:49

Jag såg en bra film, Atanarjuat: The Fast Runner. Mycket prisad film från 2001. Filmmakarna var noga med att vara historiskt trogna. 2015 utsågs den till Canadas bästa film.

En gammal inuit-sägen om några människor. Utspelar sig för nästan 2000 år sedan på Canadas nordost-kust. De lever på stenåldersvis, men de har järnknivar - järnet fick inuiterna från meteoriter.

Filmen hoppar fram och tillbaka i tid och rum, särskilt i början, utan att det anges på minsta vis. Alla, särskilt männen, såg för mig i början likadana ut, med stripigt hår och pälskläder, men jag lärde mig känna igen på huvudpersonerna. Dessutom kan iaf inte jag skilja på mans- och kvinnonamn.

Så om man vill förstå handlingen rekommenderar jag att man följer den på https://en.wikipedia.org/wiki/Atanarjua ... ast_Runner.
Jag hade sidan uppe hela filmen för att titta i handlingen.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav slackern » 2021-12-30 15:33:35

Dagobert skrev:Jag såg en bra film, Atanarjuat: The Fast Runner. Mycket prisad film från 2001. Filmmakarna var noga med att vara historiskt trogna. 2015 utsågs den till Canadas bästa film.

En gammal inuit-sägen om några människor. Utspelar sig för nästan 2000 år sedan på Canadas nordost-kust. De lever på stenåldersvis, men de har järnknivar - järnet fick inuiterna från meteoriter.

Filmen hoppar fram och tillbaka i tid och rum, särskilt i början, utan att det anges på minsta vis. Alla, särskilt männen, såg för mig i början likadana ut, med stripigt hår och pälskläder, men jag lärde mig känna igen på huvudpersonerna. Dessutom kan iaf inte jag skilja på mans- och kvinnonamn.

Så om man vill förstå handlingen rekommenderar jag att man följer den på https://en.wikipedia.org/wiki/Atanarjua ... ast_Runner.
Jag hade sidan uppe hela filmen för att titta i handlingen.


Tack för tippset verkar vara en sevärd film. :)
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in