Ursprungsbefolkningar?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav Huggorm » 2021-11-19 18:47:38

dandansson skrev:har vi någon definition av ursprungsbefolkning?
Vem skulle vara mer ursprunglig än någon annan?
Samer är mer äkta och ursprungliga än vi andra (vad det nu betyder)? :-)063
Samerna är kanske mer ursprungliga än svenskar i norra norrlands inland dit vi kom först på senare tid, men de kom till landet som helhet långt senare än våra förfäder. Men det är som sagt en definitionsfråga, när samerna kom hit beblandade de sig med kvinnor från folk som redan fanns här och hade funnits här sedan inlandsisen försvann. Men det samma gjorde våra förfäder yamnaya/Jamnakulturen när de kom hit. De som kom var, precis som dagens invandrare, företrädelsevis män, och de tog sig hustrur ur urbefolkningen. Men jag vet inte om man skall räkna de där kvinnorna som var på platsen från förut, då de släppte sin kultur och antog de nykomna männens. Men nästan oavsett hur man definierar det var vi ändå här före samerna.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav Dagobert » 2021-11-19 18:57:51

dandansson skrev:har vi någon definition av ursprungsbefolkning?
Vem skulle vara mer ursprunglig än någon annan?

Jag vet inte men skulle tro att man på sin höjd kan komma överens om en tillfällig kompromiss.
Tills nån får veta nåt nytt om nån som flyttat nånstans nångång och allt rasar samman.
Dagobert
 
Inlägg: 14116
Anslöt: 2010-11-30

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav LordNelson » 2021-11-19 19:48:36

Huggorm skrev: Men nästan oavsett hur man definierar det var vi ändå här före samerna.

Vem är du då, vilken ras har du?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav Huggorm » 2021-11-19 21:52:04

LordNelson skrev:
Huggorm skrev: Men nästan oavsett hur man definierar det var vi ändå här före samerna.

Vem är du då, vilken ras har du?
Jag är förstås svensk, eller egentligen skandinav eftersom det är samma etniska grupp som är majoritetsbefolkning i alla de skandinaviska länderna. Men jag tror inte det får kallas "ras".
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav LordNelson » 2021-11-19 22:19:10

Huggorm skrev:
LordNelson skrev:
Huggorm skrev: Men nästan oavsett hur man definierar det var vi ändå här före samerna.

Vem är du då, vilken ras har du?
Jag är förstås svensk, eller egentligen skandinav eftersom det är samma etniska grupp som är majoritetsbefolkning i alla de skandinaviska länderna. Men jag tror inte det får kallas "ras".

Är du helt säker? Du kanske är 25% jude, eller nåt annat.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav dandansson » 2021-11-19 22:52:39

finns det ens personer som är 100% en etnicitet eller folkslag? och finns det ens korrekta kategoriseringar osv?
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav dandansson » 2021-11-19 22:53:13

Huggorm skrev:
LordNelson skrev:
Huggorm skrev: Men nästan oavsett hur man definierar det var vi ändå här före samerna.

Vem är du då, vilken ras har du?
Jag är förstås svensk, eller egentligen skandinav eftersom det är samma etniska grupp som är majoritetsbefolkning i alla de skandinaviska länderna. Men jag tror inte det får kallas "ras".

endast folk födda i sverige så långt bak du kan komma och inget annat?
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav Huggorm » 2021-11-19 23:31:08

dandansson skrev:
Huggorm skrev:
LordNelson skrev:Vem är du då, vilken ras har du?
Jag är förstås svensk, eller egentligen skandinav eftersom det är samma etniska grupp som är majoritetsbefolkning i alla de skandinaviska länderna. Men jag tror inte det får kallas "ras".

endast folk födda i sverige så långt bak du kan komma och inget annat?
Vill du veta om jag kan räknas som ursprungsbefolkning? I såna fall kan jag krångla till det för dig och berätta att jag bor i en del av landet som blev svensk först 1658. Hur påverkar det saken?
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav LordNelson » 2021-11-20 11:39:33

dandansson skrev:finns det ens personer som är 100% en etnicitet eller folkslag? och finns det ens korrekta kategoriseringar osv?

Det finns ingen person som levde för femtusen år sen du inte har som förfader, om nu inte släktet dött ut.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: Ursprungsbefolkningar?

Inläggav Julianus » 2021-11-21 11:17:41

Intressant att ingen har nämnt ursprungsbefolkningen i Australien, aboriginer.

Deras historia är sorglig också. Efter att den vite mannen kom till Australien, så har deras tillvaro förstörts.

Folkmord, rasism och andra hemskheter.
De har mer rätt till landet än någon annan.
Julianus
 
Inlägg: 9371
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav Huggorm » 2021-11-21 11:45:30

Julianus skrev:Intressant att ingen har nämnt ursprungsbefolkningen i Australien, aboriginer.

Deras historia är sorglig också. Efter att den vite mannen kom till Australien, så har deras tillvaro förstörts.

Folkmord, rasism och andra hemskheter.
De har mer rätt till landet än någon annan.
De är nämnda i förbigående men ja, det är tragiskt vad de råkat ut för.
LordNelson skrev:
dandansson skrev:finns det ens personer som är 100% en etnicitet eller folkslag? och finns det ens korrekta kategoriseringar osv?

Det finns ingen person som levde för femtusen år sen du inte har som förfader, om nu inte släktet dött ut.
Det där är en myt. Till exempel fanns redan Aboriginerna i Australien vid den tiden, och de är knappast förfäder till oss. Eller indianerna i Amerika, skulle någon ha rott över Atlanten och blivit en förfader till oss samtliga? Vi måste mycket längre tillbaka i tiden för att hitta någon som verkligen är en förfader/förmoder till oss samtliga, sannolikt långt innan vi lämnade Afrika.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav manne » 2021-11-21 12:15:18

konst skapat av aborigerna. :-)049 :D

jag såg en utställning av deras konst för många år sedan på etnografiska muséet i sthlm. :wink:

https://www.google.se/search?q=aborigin ... KTCL3qZ8OM

https://www.google.se/search?q=aborigin ... 6q5PXkSqGM

https://www.google.se/search?q=aborigin ... AXmEPgXJbM

https://www.google.se/search?q=aborigin ... B3EJYZuliM

https://www.google.se/search?q=aborigin ... RFEkPmdRbM

Har även för mig att de jagade kängurus med Bumeranger.?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18454
Anslöt: 2007-08-23

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav manne » 2021-11-21 12:17:05

denna där mannen var kompis med aboriginerna minns jag nu i från filmerna han var vänn med dem. :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18454
Anslöt: 2007-08-23

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav manne » 2021-11-21 12:25:24

Huggorm skrev:
Julianus skrev:Intressant att ingen har nämnt ursprungsbefolkningen i Australien, aboriginer.

Deras historia är sorglig också. Efter att den vite mannen kom till Australien, så har deras tillvaro förstörts.

Folkmord, rasism och andra hemskheter.
De har mer rätt till landet än någon annan.
De är nämnda i förbigående men ja, det är tragiskt vad de råkat ut för.
LordNelson skrev:
dandansson skrev:finns det ens personer som är 100% en etnicitet eller folkslag? och finns det ens korrekta kategoriseringar osv?

Det finns ingen person som levde för femtusen år sen du inte har som förfader, om nu inte släktet dött ut.
Det där är en myt. Till exempel fanns redan Aboriginerna i Australien vid den tiden, och de är knappast förfäder till oss. Eller indianerna i Amerika, skulle någon ha rott över Atlanten och blivit en förfader till oss samtliga? Vi måste mycket längre tillbaka i tiden för att hitta någon som verkligen är en förfader/förmoder till oss samtliga, sannolikt långt innan vi lämnade Afrika.


testa att göra ett DNa test då så kommer man att hitta folk i från alla möjliga länder är jag säker på.?

https://www.myheritage.se/dna

https://en.wikipedia.org/wiki/Genealogical_DNA_test

Genealogiskt DNA-test
Översatt från engelska-Ett genealogiskt DNA-test är ett DNA-baserat test som används i genetisk släktforskning som tittar på specifika platser i en persons genom för att hitta eller verifiera släktforskningssamband eller för att uppskatta den etniska blandningen av en individ.

Moderator: Lade till länken till Wikipedia.
manne
 
Inlägg: 18454
Anslöt: 2007-08-23

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav manne » 2021-11-21 12:40:50

Huggorm skrev:
Julianus skrev:Intressant att ingen har nämnt ursprungsbefolkningen i Australien, aboriginer.

Deras historia är sorglig också. Efter att den vite mannen kom till Australien, så har deras tillvaro förstörts.

Folkmord, rasism och andra hemskheter.
De har mer rätt till landet än någon annan.
De är nämnda i förbigående men ja, det är tragiskt vad de råkat ut för.
LordNelson skrev:
dandansson skrev:finns det ens personer som är 100% en etnicitet eller folkslag? och finns det ens korrekta kategoriseringar osv?

Det finns ingen person som levde för femtusen år sen du inte har som förfader, om nu inte släktet dött ut.
Det där är en myt. Till exempel fanns redan Aboriginerna i Australien vid den tiden, och de är knappast förfäder till oss. Eller indianerna i Amerika, skulle någon ha rott över Atlanten och blivit en förfader till oss samtliga? Vi måste mycket längre tillbaka i tiden för att hitta någon som verkligen är en förfader/förmoder till oss samtliga, sannolikt långt innan vi lämnade Afrika.


Har du besökt rasbiologiska institutet i Uppsala då.? :o :-)063 :?:

herman lundborg

https://www.google.se/search?q=herman+l ... F0hVr9XkUM

https://sv.wikipedia.org/wiki/Herman_Lundborg
manne
 
Inlägg: 18454
Anslöt: 2007-08-23

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav LordNelson » 2021-11-21 12:45:50

Huggorm skrev:
LordNelson skrev:
dandansson skrev:finns det ens personer som är 100% en etnicitet eller folkslag? och finns det ens korrekta kategoriseringar osv?

Det finns ingen person som levde för femtusen år sen du inte har som förfader, om nu inte släktet dött ut.
Det där är en myt. Till exempel fanns redan Aboriginerna i Australien vid den tiden, och de är knappast förfäder till oss. Eller indianerna i Amerika, skulle någon ha rott över Atlanten och blivit en förfader till oss samtliga? Vi måste mycket längre tillbaka i tiden för att hitta någon som verkligen är en förfader/förmoder till oss samtliga, sannolikt långt innan vi lämnade Afrika.

I stort sett alla islänningar har indianskt påbrå. Det tros komma från en kvinna som av någon anledning kom till island för tusen år sen. Det behöver iofs inte vara hon utan hennes barn eller barnbarn som kom till island.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav slackern » 2021-11-21 15:18:52

LordNelson skrev:
Huggorm skrev:
LordNelson skrev:Det finns ingen person som levde för femtusen år sen du inte har som förfader, om nu inte släktet dött ut.
Det där är en myt. Till exempel fanns redan Aboriginerna i Australien vid den tiden, och de är knappast förfäder till oss. Eller indianerna i Amerika, skulle någon ha rott över Atlanten och blivit en förfader till oss samtliga? Vi måste mycket längre tillbaka i tiden för att hitta någon som verkligen är en förfader/förmoder till oss samtliga, sannolikt långt innan vi lämnade Afrika.

I stort sett alla islänningar har indianskt påbrå. Det tros komma från en kvinna som av någon anledning kom till island för tusen år sen. Det behöver iofs inte vara hon utan hennes barn eller barnbarn som kom till island.


Jag tror att du har blandat ihop det med en irisk kvinna? För det är det jag har läst männen var utav nordisk härkomst medans kvinnorna i regel kom från Irland.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav Huggorm » 2021-11-21 15:26:47

slackern skrev:
LordNelson skrev:
Huggorm skrev:Det där är en myt. Till exempel fanns redan Aboriginerna i Australien vid den tiden, och de är knappast förfäder till oss. Eller indianerna i Amerika, skulle någon ha rott över Atlanten och blivit en förfader till oss samtliga? Vi måste mycket längre tillbaka i tiden för att hitta någon som verkligen är en förfader/förmoder till oss samtliga, sannolikt långt innan vi lämnade Afrika.

I stort sett alla islänningar har indianskt påbrå. Det tros komma från en kvinna som av någon anledning kom till island för tusen år sen. Det behöver iofs inte vara hon utan hennes barn eller barnbarn som kom till island.


Jag tror att du har blandat ihop det med en irisk kvinna? För det är det jag har läst männen var utav nordisk härkomst medans kvinnorna i regel kom från Irland.
Nja, det fanns ett flertal irländska kvinnor som kom som trälar och blev fruar till norrmännen som immigrerade dit. För som vanligt var det ju främst män som emigrerade, i detta fall fanns det inga inhemska kvinnor att röva men man löste det på annat vis. Men det fanns också minst en man som var inflyttad från trakterna av Murmansk, och har blivit en del av i princip alla islänningars arv. Det var med på Vetenskapsradion historia i början av året, det har skrivits en bok om det. Sedan kan man eventuellt ha hämtat någon kvinna från Amerika också, det vore väl inte så konstigt om man ändå var där. Men om man skall prata om urbefolkningar var det sannolikt irländska munkar som var först på Island. De reste dock tillbaka till Irland när vikingarna flyttade in.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav slackern » 2021-11-21 15:32:16

Huggorm skrev:
slackern skrev:
LordNelson skrev:I stort sett alla islänningar har indianskt påbrå. Det tros komma från en kvinna som av någon anledning kom till island för tusen år sen. Det behöver iofs inte vara hon utan hennes barn eller barnbarn som kom till island.


Jag tror att du har blandat ihop det med en irisk kvinna? För det är det jag har läst männen var utav nordisk härkomst medans kvinnorna i regel kom från Irland.
Nja, det fanns ett flertal irländska kvinnor som kom som trälar och blev fruar till norrmännen som immigrerade dit. För som vanligt var det ju främst män som emigrerade, i detta fall fanns det inga inhemska kvinnor att röva men man löste det på annat vis. Men det fanns också minst en man som var inflyttad från trakterna av Murmansk, och har blivit en del av i princip alla islänningars arv. Det var med på Vetenskapsradion historia i början av året, det har skrivits en bok om det. Sedan kan man eventuellt ha hämtat någon kvinna från Amerika också, det vore väl inte så konstigt om man ändå var där. Men om man skall prata om urbefolkningar var det sannolikt irländska munkar som var först på Island. De reste dock tillbaka till Irland när vikingarna flyttade in.


Jo jag har det boken och håller på och läser den, hans mamma var från någon ursprungsbefolkning runt Murmansk eller öster om det men med helt klart asiatiska drag, eller samiska eller finska dom kallades för troll för att dom var så fula enligt författaren. Kollade upp teorin är att hon kom från Sibirien.

Geirmund Heljarskinn du tänker på?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav Huggorm » 2021-11-21 15:35:34

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:
Jag tror att du har blandat ihop det med en irisk kvinna? För det är det jag har läst männen var utav nordisk härkomst medans kvinnorna i regel kom från Irland.
Nja, det fanns ett flertal irländska kvinnor som kom som trälar och blev fruar till norrmännen som immigrerade dit. För som vanligt var det ju främst män som emigrerade, i detta fall fanns det inga inhemska kvinnor att röva men man löste det på annat vis. Men det fanns också minst en man som var inflyttad från trakterna av Murmansk, och har blivit en del av i princip alla islänningars arv. Det var med på Vetenskapsradion historia i början av året, det har skrivits en bok om det. Sedan kan man eventuellt ha hämtat någon kvinna från Amerika också, det vore väl inte så konstigt om man ändå var där. Men om man skall prata om urbefolkningar var det sannolikt irländska munkar som var först på Island. De reste dock tillbaka till Irland när vikingarna flyttade in.


Jo jag har det boken och håller på och läser den, hans mamma var från någon ursprungsbefolkning runt Murmansk eller öster om det men med helt klart asiatiska drag, eller samiska eller finska dom kallades för troll för att dom var så fula enligt författaren. Kollade upp teorin är att hon kom från Sibirien.

Geirmund Heljarskinn du tänker på?
Japp.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav manne » 2021-11-21 15:36:04

kolla in denna den skulle du tycka om. :-)063 :?:

https://www.etnografiskamuseet.se/utsta ... re-klimat/

Moderator:
Tog bort felaktigt citat.
manne
 
Inlägg: 18454
Anslöt: 2007-08-23

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav manne » 2021-11-21 15:39:31

Huggorm skrev:
slackern skrev:
LordNelson skrev:I stort sett alla islänningar har indianskt påbrå. Det tros komma från en kvinna som av någon anledning kom till island för tusen år sen. Det behöver iofs inte vara hon utan hennes barn eller barnbarn som kom till island.


Jag tror att du har blandat ihop det med en irisk kvinna? För det är det jag har läst männen var utav nordisk härkomst medans kvinnorna i regel kom från Irland.
Nja, det fanns ett flertal irländska kvinnor som kom som trälar och blev fruar till norrmännen som immigrerade dit. För som vanligt var det ju främst män som emigrerade, i detta fall fanns det inga inhemska kvinnor att röva men man löste det på annat vis. Men det fanns också minst en man som var inflyttad från trakterna av Murmansk, och har blivit en del av i princip alla islänningars arv. Det var med på Vetenskapsradion historia i början av året, det har skrivits en bok om det. Sedan kan man eventuellt ha hämtat någon kvinna från Amerika också, det vore väl inte så konstigt om man ändå var där. Men om man skall prata om urbefolkningar var det sannolikt irländska munkar som var först på Island. De reste dock tillbaka till Irland när vikingarna flyttade in.


MEn varför så gör du inte ett DNA test jag är helt säker på att du skulle hitta folk i från hela världen från ett par hundra år tillbaka folk i fån hela Europa.?

det finns bebis material på detta i dag.
kallad DNA test. :wink:

https://www.myheritage.se/dna
manne
 
Inlägg: 18454
Anslöt: 2007-08-23

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav manne » 2021-11-21 15:55:27

Jag råka veta att Aboriginerna hade dingos som tam hundar stämmer det läste det någonstans. :o :-)063 :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dingo

Dingo beskrivs numera oftast som Canis lupus dingo, en underart till varg. ... I några fall hade aboriginerna olika namn på dingon beroende på levnadssättet, ett namn som avsåg de hundar som levde i deras närhet och ett annat namn som avsåg de hundar som levde i vildmarken

https://www.google.se/search?q=aborigin ... MeJX41MDGM

Moderator: Fixade citeringen. Lade till länk till Wikipedia.
manne
 
Inlägg: 18454
Anslöt: 2007-08-23

Ursprungsbefolkningar?

Inläggav manne » 2021-11-21 15:59:02

Indianerna fascinerar också en hel del dessa med. :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18454
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in